ouder paard verhuizen, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

ouder paard verhuizen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 20:21

Hoi bokkers,

ik heb een vraag. Ik heb mijn verzorgpaard gekocht. Dit is een emotionele koop geweest want deze dame is 20 en heeft artrose. Rijden op haar is niet meer mogelijk. De plek waar ze nu staat en altijd heeft gestaan is niet meer geschikt.

Ik ben dus op zoek naar een betere huisvesting (meer weidegang). Omdat ze bijna haar hele leven al op deze stal staat, maak ik mij een beetje zorgen hoe de verhuizing zal verlopen naar een andere plek. Ik kan mij zo voorstellen dat het voor een paard traumatisch kan zijn. Ook het gezegde; Oude bomen moet men niet verplanten, speelt mee.

Wanneer de dag daar is, wil ik haar sowieso beetje sederen want trailer rijden is dramatisch. Ook plan ik het zo (met mijn werk) dat ik de eerste dagen veel tijd met haar kan doorbrengen op de nieuwe locatie.

Zijn er nog dingen waarmee ik rekening me kan houden?

Rijlaarsdam

Re: ouder paard verhuizen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:25

Als je van bijna 24/7 naar meer buiten of helemaal buiten gaat is het verstandig die in het warmere jaargetij te doen, anders goed in de gaten houden of ze niet te koud is en wel gaan liggen.
Verhuizen is altijd wennen, gun dr een week of 3 voordat je zich zelf weer zal zijn.
Eventueel ondersteunen met iets tegen stress, een bach bloesem of iets.
Fijn dat je het oudje dit gunt.