verleden jaar is onze nieuwe stal gebouwd geheel in kunstof nu is de hooiopslag aan de beurt. want dat was een drama achterkant en bovenkant met zeilen die doorgelekt hebben en daarbij niet fraai.
Ik wil iets met natuurlijke uitstraling ,100% waterdicht,maar waar moeten we verder opletten,voorkant open ?
Zorgen dat er lucht bij kan. Onder (dus op pallets o.i.d.) boven en aan alle zijkanten.
DubbelFun
Geplaatst: 10-02-15 12:05
Ik weet nog steeds niet of dat wel zo is ???
Ik had een behoorlijk lucht-open maar regenwaterdichte opslag en elke keer als er een natte tijd geweest was zat mijn hooi aan de buitenkant waar het blootgesteld was geweest aan de lucht onder de schimmel. Die kon je er zo met een mattenklopper weer afslaan, maar toch... Het hooi wat ik binnen in een afgesloten ruimte bewaarde had daar geen last vast. Sinds kort leg ik over het hooi in de grote (open) opslag een doek zodat het hooi zelf niet blootgesteld is aan de lucht en nu blijft het wel schimmelvrij.
Ook heb ik mijn hooi op pallets liggen, dus 10 cm vrij van de grond. In de open opslag kon je aan de schimmel aanslag op het hooi precies zien waar het niet op een plankje had gelegen maar 'vrij' lag. Nu ligt mijn hooi op pallets met een zeiltje (dichte pallets dus) en ik heb er geen last meer van.
Ik nijg er dus naar om hooi liever 'dicht' te bewaren dan 'open'.
Overigens kan dat idee van 'open' ontstaan zijn uit de tijd dat hooi nog niet gebundeld werd en er dus veel meer hooibroei ontstond. Toen moest het hooi meer ruimte/lucht hebben om de hitte kwijt te raken. Tegenwoordig hoor je zeer weinig meer van hooibroei en dus is 'open' ook niet meer nodig.
Wij kopen altijd hooi in voor een hele tijd, gestapeld op pallets. Nog nooit dan ook maar iets van schimmel gehad Dan heeft het waarschijnlijk aan je kwaliteit van hooi gelegen.
Broei bestaat wel degelijk nog ook in gepakte balen, maar dan is het gewoon in slechte omstandigheden geperst/vervoerd/opgeslagen. Als de balen te nat zijn gaat het vrij snel broeien.
Maar de ideale opslag.. Is idd vrij van binnendringend vocht, maar open voor "wind" Vroeger had je vaak hooizolders, dus 4 muren eromheen en een dak er boven. Andere oude opslag is een hooiberg met een dak er op. Daar werd het buitenste wel nat, maar door de wind etc droogde dat ook weer snel.
DubbelFun
Geplaatst: 13-02-15 11:58
heidibeauty schreef:
Dan heeft het waarschijnlijk aan je kwaliteit van hooi gelegen.
Met een paard dat gevoelig is voor 'stof' met ik erg kieskeurig waar het mijn hooi betreft En als de binnenkant prima is maar het alleen aan de buitenkant zit ligt het echt aan de weersinvloeden (hoge luchtvochtigheid).
Dat klopt, hebben ze mij ook al gezegd, maar ik gebruik geen stro Het stro neemt dan het vocht op en zodoende blijven de balen schimmelvrij. Ik gooi er nu gewoon een doek over. Helpt ook prima