Dilemma; paard meenemen of thuislaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Dilemma; paard meenemen of thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:20

Hallo bokkers!

Zondag as verhuis ik voor 5 maanden naar Zwolle ivm een politie stage.
mijn stage zal 36 uur per week bedragen, in de omgeving van Nunspeet.

Momenteel woon ik in Friesland en heb mijn 5,5 jarige PRE ruin in pensionstalling staan,
het is een stalling waar ik zelf moet uitmesten maar verder wordt alles gedaan.

Vanaf zondag zal ik van maandag t/m donderdag of vrijdag in Zwolle verblijven en zal ik zaterdag
en zondag thuis zijn in Friesland. Ik heb al diverse malen bekeken wat te doen met mijn paard.
omdat ik hem het liefst niet stil zet heb ik de volgende opties;

Thuis laten; Paard thuis in pensionstalling laten staan en zelf vrijdag, zaterdag en zondag rijden en iemand zoeken voor dinsdag of woensdag die hem bijrijdt.

Meenemen naar Zwolle; In stalling zetten in Zwolle ( ik heb een stalling op het oog waar ik morgen een afspraak heb) hier zou ik hem dan van maandag t/m vrijdag kunnen rijden en evt op zondag avond.

Wat zouden jullie doen?

Liess__

Re: Dilemma; paard meenemen of thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:23

Paard is omgeving Nunspeet neer zetten!! Prachtige omgeving met bos, heide en zandverstuivingen. Aanrader!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:24

Als je je paard echt zo veel kan rijden naast die 36u zou ik 'm lekker meenemen naar Zwolle :)
Anders staat ie toch een eind van je af, mij lijkt dat geen prettig gevoel..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:25

Meenemen , want wat als die bijrijder tegenvalt ... Zit je daar weer mee .

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:32

laughterline schreef:
Als je je paard echt zo veel kan rijden naast die 36u zou ik 'm lekker meenemen naar Zwolle :)
Anders staat ie toch een eind van je af, mij lijkt dat geen prettig gevoel..

Dit is dus wel een punt, maar ga er vanuit dat ik s\avonds nog wel gewoon ga rijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:34

Ik zou m laten staan. Het is maar voor een paar maanden en voor een paard is een verhuizing erg ingrijpend

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:42

Lieke schreef:
Ik zou m laten staan. Het is maar voor een paar maanden en voor een paard is een verhuizing erg ingrijpend

Dat is dan ook wel weer een heel goed punt inderdaad :)

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:46

Ik woon in Zwolle, mag ik vragen welke stalling je op het oog hebt?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:52

Jahoor ik heb je een pb gestuurd!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:53

Lieke schreef:

klopt, maar die situatie veranderd, toch of hij krijgt een bijrijder voor 1/2 x per week of hij gaat verhuizen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:59

Kun je na je stage weer terug naar je huidige stalling? Of heb je dan al die tijd dubbele lasten? Lijkt me ook een belangrijk punt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:11

Ik zou het paard voor vijf maanden niet verhuizen, het is een erg grote verandering voor een paard, en daar moet je niet te licht over nadenken. Want in die vijf maanden zal het paard weer aan een nieuwe groep paarden moeten wennen, de andere achter zich moeten laten, en er daarna weer zijn plek terug moeten vinden. Of hij staat vijf maanden zonder maatjes, das ook niks.

Verder is inderdaad belangrijk hoe zeker het is dat je naar je oude plek terug kunt. Vijf maanden stil zetten is geen probleem, als je paard een blessure zou hebben kan die periode nog veel langer duren, en daarna zijn ze vaak weer gewoon op te pakken.

Zoek anders iemand die hem tussendoor kan longeren als je paard niet "alleen in het weekend" te rijden is. Dat kan minder vaak mis gaan. PRE's zijn daarnaast erg gevoelige dieren, en daarbij hakt zo'n verhuizing nog harder in, net als dat ze niet altijd blij worden van een nieuwe ruiter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:20

Het is ook geen ramp hoor. Er zijn genoeg paarden die wel eens voor een tijdje ergens anders staan. Of een paar maanden naar een trainer gaan. Zoals al eerder gezegd kun je in die omgeving super mooi rijden. Op stal maak je snel vriendinnen en het werkt heel goed tegen heimwee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:11

Als je niet met dubbelde lasten zit en na dat half jaar weer terug kan naar je huidige stal zou ik hem zeker meenemen. Ik zou idd een stal zoeken in omgeving Nunspeet met de prachtige uitrijmogelijkheden. Ik neem aan dat je ook wel eens een weekend in Zwolle/Nunspeet kan blijven ipv teruggaan naar Friesland? Dan heb je lekker veel tijd om van je paard te genieten. Als het een fijne stal is voor je paard denk ik dat die weinig last zal ondervinden van de tijdelijke verhuizing.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:24

Lekker mee nemen! Dan blijf jij de stabiele factor voor je paard. Op die manier kun je zelf 5 dagen per week met je paard aan de slag, terwijl dat anders maar 2 dagen per week is.

Ik zou hem alleen laten staan als ik:
1. Door de weeks zelf geen tijd voor hem zou hebben. Dan levert het je meer stress dan plezier op.
2. Ik absoluut kon vertrouwen op iemand die er die andere 5 dagen naar kijkt.

Succes met je keuze!

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:28

Voor die 5 maanden zou ik mijn paard lekker laten staan waar die staat (maar alleen als die daar goed zou staan en ik een stalgenoot voor de dagen dat ik er niet zou zijn, kan inschakelen om mn paard even elke dag te checken). Paard is nog maar 5,5 jaar. Ik zou 'm die dagen dat je er bent lekker rijden en longeren en de rest van de week zou ik 'm vrij geven. Voor die 5 maanden zou ik dus ook niet eens op zoek gaan naar een bijrijder.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:10

Lastig, maar 5 maanden is best wel wat. Het hangt natuurlijk ook een beetje van je omstandigheden af: heb je na je stage genoeg tijd over en of je gewoon weer makkelijk terug naar je eigen stal kunt als het klaar is. Als dat allemaal geen probleem is zou ik hem gewoon meenemen :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:33

Lekker meenemen je paardje joh !! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:21

Ik zou hem meenemen en pas zaterdagochtend na je paard naar huis gaan en zondagmiddag weer terug. Kun je hem volledig zelf blijven verzorgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:32

5 maanden zijn zo om ik zou hem lekker thuis laten staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:49

Meenemen :j toch fijn je maatje iedere dag in de buurt :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:02

Ik weet niet, hoor. Ik zou dan eerst eens kijken waar ie komt te staan.
de omgeving is niet zoveel mis mee maar de stalling is ook een punt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:08

Beetje kort dag, als je zondag al vertrekt.

zelf zou ik me op de stage richten en je paard lekker thuis laten.
al zal het lastig zijn een verzorger te vinden voor zondag.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:17

Ik zou hem lekker thuis laten staan. Een verhuizing is niet niks en dat maakt hij dan in vijf maanden tijd twee keer mee.

Je zegt nu in de planning te hebben om na je stagedag nog naar je paard te gaan, maar wie weet werkt dat in de praktijk wel heel anders. Heb je misschien daar weer stress om en krijgt je paard alsnog weinig beweging.

Nee, al met al zou ik hem lekker laten staan thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:44

Anoli schreef:
Ik zou hem lekker thuis laten staan. Een verhuizing is niet niks en dat maakt hij dan in vijf maanden tijd twee keer mee.

Je zegt nu in de planning te hebben om na je stagedag nog naar je paard te gaan, maar wie weet werkt dat in de praktijk wel heel anders. Heb je misschien daar weer stress om en krijgt je paard alsnog weinig beweging.

Nee, al met al zou ik hem lekker laten staan thuis.

Die verhuisstress zal wel meevallen en anders heb ik een heel zielig paard want die gaat zeker 3 - 4 keer per jaar mee voor een korte of langere vakantie.

Voorwaarde voor mij wel dat ze op een fatsoenlijke stal komen te staan.

Ik ben het wel met je eens dat de combi met een (intensieve?) stage mogelijk niet zo handig is.
Ligt er dan ook weer aan hoe druk je jezelf erom maakt en hoe goed je werk/stage kunt scheiden van de rest van je leven.