schuurplekjes deken wegwerken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

schuurplekjes deken wegwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:46

Hallo,

ik kon er zo snel niks over vinden, mijn paard heeft 2 schuurplekjes op zijn borst/schouder van het deken. (alleen haren kort/er af. geen wond) Het is gelukkig een stuk minder als vorig jaar en het is pas net. Nu vroeg ik me af of er een manier is om het weg te werken of minder op te laten vallen. voor een wedstrijd bijvoorbeeld. ik dacht zelf aan schoenpoets. (mijn paard is zwart) maar ik weet niet of dat wel op de huid mag. ik ben niet bang dat mijn paar het er bijvoorbeeld af likt. ik zou het dan voor dat we gaan er op smeren en het er thuis meteen afhalen.

Ik heb met mijn ander paard nooit last gehad van schuurplekken. dus niet veel ervaring mee misschien is er wel een heel bekend trucje wat iedereen gebruikt :+

Angela

Re: schuurplekjes deken wegwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:52

Je kunt schmink gebruiken die voor mensen geschikt is. Daar reageren de meeste paarden ook niet op.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:54

Optie om het te voorkomen is een borstbeschermer eventueel ? ;) om het weg te werken zou ik eerlijk gezegd niet weten.. :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:11

Houtskool. Meest natuurlijk.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:32

Angela schreef:
Je kunt schmink gebruiken die voor mensen geschikt is. Daar reageren de meeste paarden ook niet op.

oke goed idee. niet aan gedacht. die hebben we jammer genoeg niet zo liggen.
(zou ook wel vervelend zijn als net mijn paard er niet tegen kan en je bent op wedstrijd :o )

ArroNnie schreef:
Optie om het te voorkomen is een borstbeschermer eventueel ? ;) om het weg te werken zou ik eerlijk gezegd niet weten.. :o

ja dat heb ik allemaal al gehoord :P Dit is pas het 2e jaar dat dit paard een deken aan heeft. dus ik ben nog wat aan het experimenteren. ik heb een deken wat goed (waarschijnlijk dus niet perfect) past. maar ik moet af en toe een andere op doen als die nat is. Daarbij heb ik gehoord dat die borstbeschermers niet echt werken...

_Sim_ schreef:
Houtskool. Meest natuurlijk.

Goed idee! ook niet aan gedacht. gelukkig hebben we een kachel met verse kool :D

ik ben toch nog wel benieuwd of schoenpoets ook kan en niet schadelijk is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:39

Echt schadelijk zal het waarschijnlijk niet zijn, anders zou je paard ook last krijgen van vers gepoetste laarzen die afgeven. Zou de poets wel eerst verdunnen met wat water, zodat je niet meer gebruikt als echt nodig. En natuurlijk eerst een heel klein stukje proberen ivm mogelijke reactie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:40

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:45

Angela schreef:
Echt schadelijk zal het waarschijnlijk niet zijn, anders zou je paard ook last krijgen van vers gepoetste laarzen die afgeven. Zou de poets wel eerst verdunnen met wat water, zodat je niet meer gebruikt als echt nodig. En natuurlijk eerst een heel klein stukje proberen ivm mogelijke reactie.

O ja dat klopt. ik zal wel eens wat proberen als ik van de week ga rijden. (dan kan ik het beter in de gaten houden)

Dankjewel!

Daphne__ schreef:

wauw je bent een held! ik wilde bijna zelf een product gaan bedenken die mist voor paarden haha. Helaas vind ik het nog best prijzig en zal ik die pot mijn leven niet opmaken :o Dan kies ik liever voor een simpel trucje als houtskool of schoenpoets ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:34

Houtskool zeker ook eerst op een stukje testen, vooral de reactie van je paard nagaan erop.
Ik verdraag geen houtskool, mijn vingers, handen, zelfs onderarmen beginnen er van te jeuken als ik het vast heb gehad. Ondanks dat je weinig uitslag ziet, kan ik me er helemaal aan open krabben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:33

ik zou niets wegwerken maar ervoor zorgen dat je een beter passende deken hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:42

Als het nu pas begint hoeft het niet te betekenen dat je deken niet past hoor. Mijn merrie krijgt nu ook schuurplekken, net als elk jaar. Op de schouders, boeg, hals, borst, achter zadeldekje, voorbenen, op het hoofd. De vacht voelt nu ook stugger dan normaal.

Waarom zou je het überhaupt weg willen werken voor een wedstrijdje? Geen jury die het wat interesseert hoor.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 05:45

Een borstbeschermer? Lijkt me een prima optie in dit geval. :j

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:06

Andere deken kopen. Blijkbaar past je deken dus niet helemaal goed. Ik heb zelf de Amigo dekens en mijn paard heeft nooit meer schuurplekken gehad. Hij loopt minimaal 5 uur buiten dus heeft genoeg beweging.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:10

KimW schreef:
Een borstbeschermer? Lijkt me een prima optie in dit geval. :j

Borstbeschermers zijn ondingen. Heb je nog meer kans op kale plekken. Of zelfs wonden. Hier komt dat ding er niet meer in.

Ik zou het gewoon zo laten, ts. Komt omdat ze aan het verharen zijn.