Idee voor blubber in de wei verhelpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marengolike

Idee voor blubber in de wei verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:27

Hoi, ik had een vraag en wil graag weten hoe jullie dit ervaren.

Lijkt dit jullie handig of juist niet?

Ik wil in mijn paddocks iets erop verzinnen omdat het zo nat is.
Ik sta op zandgrond, dus wel fijn op zich, maar met die nattigheid is het natuurlijk nergens te doen.
Ik wil het dus wat fijner maken voor mijn paarden dat ze niet 8 uur in de blubber hoeven te staan.(wel word er elke dag gewoon gemest, dus ze staan niet in hun eigen uitwerpselen)

Nu dacht ik van de week ineens van ; he, als ik nou van die metalen roosters heb, en die in de grond neerzet, dan komt er wel gras doorheen, maar kunnen ze wel gewoon uit de blub blijven staan, als dit nog een keer gebeurt dat als er zoveel regen valt.

Wat is jullie ervaring? Hebben jullie ook zoiets en hoe ervaren jullie dit?
En kunnen ze dan nog wel gewoon gek rennen etc?

Het gaat dus om deze roosters:
Afbeelding

ierusju

Re: Idee voor blubber in de wei verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:33

Mijn ervering met dat soort roosters is dat ze glad worden wanneer ze nat worden en al helwmaal in combinatie met modder. Ik denk als je dit in je land legt, je paarden steeds uitglijden en het lijkt me ook niet fijn voor ze om daar op te ravotten.
De enige manier om in Nederland modder in je weiland in de winter te ontwijken is om je paard binnen te laten staan :+

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:35

Volgens mij worden die dan weer vrij snel glad. Maar ik heb er geen ervaring mee. Wel hebben wij van die plastic matten, dezelfde die ook wel gebruikt worden voor bv de oprit. Die zijn ongeveer een tientje per vierkante meter dacht ik zo, en je kunt er zand overheen gooien of gewoon gras door laten groeien. Bij ons in de paddock met zand werkt het geweldig. Waar overal (kleigrond) in de buurt een modderbende is of de bak blank staat, staan ze bij ons meerendeel droog. Het is niet vergelijkbaar met drainage, maar zeer zeker effectief genoeg voor ons.

edit; ik heb het even gegoogled en ze worden verkocht onder de naam grindmatten.
Misschien handig te vermelden dat bij ons zo ver enkel een kleine welsh en shet erop lopen, maar ik heb er vertrouwen in dat met zand ertussen het ook prima houd met een stevige tinker oid. :)
Laatst bijgewerkt door WM_ op 09-02-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:35

Ik bedoel niet bovenop, maar in de grond zeg maar.

En dat snap ik, dat het niet te ontwijken is, maar het gaat om dat ze niet de hele dag erin hoeven te staan.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:41

Als je er een laag zand (met gras of zonder) bovenop gooid denk ik dat je al gauw het effect verliest bij die ijzeren dingen (gaatjes zijn vrij klein dacht ik). Tenzij het een niet al te dikke laag is, maar dan krijg je toch weer je uit-glij gevaar (plus als ze erin gaan graven lijkt mij ijzer een stuk schadelijker dan plastic oid).
Maar dat is puur mijn gedachte, ik heb het nooit uit getest, maar enkel bij stilgestaan toen wij een keuze moesten maken voor de paddock.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:41

Er is een website die dat soort roosters al wat jij nu beschrijft verkoopt, maar dan van speciaal rubber en speciaal voor in de paddock,buitenbak en dergelijke. Deze moet je inderdaad ook "ingraven" gras groeit er mooi doorheen en water word afgevoerd bij teveel en dat word opgeslagen. Bij te weinig regen en dus stoffigheid. Laten de matten de opgeslagen regen los en krijg je een mooi vochtige niet stoffige bodem.
En worden niet glad.

Zal de website even voor je opzoek.

Edit: het is van bosrubber dit is zijn website http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... -roosters/

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:52

Ow bedankt Judith__!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:55

Pensionstal waar ik sta heeft sinds een half jaar die rubberen matten in de padddocks en dat bevalt super.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:58

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:01

Ja maar ik heb uitgerekend en ik kom op 1 paddock uit op 800 euro( 8x10).
Gemiddeld, en dan heb ik 2 paddocks waar de paarden 2 aan 2 staan.

Ik huur het weiland, en vind dat toch een flink dure investering, en ik weet niet hoelang ik er nog zit.
Is onbepaalde tijd.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:05

Die rubberen matten zien er interessant uit zeg !

Voor een huurweide is dat idd wel een flinke investering.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:06

Het is inderdaad wel een dure inverstering. Helemaal als het land niet van jezelf is.maar van de andere kant is het maar een eenmalige aanschaf en mocht je weggaan kun je het er weer uithalen en meenemen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:08

Ik ben echt op zoek gezien dat als het te nat is net als deze winter ze toch buiten kunnen staan, niet de weides kunnen vertrappen(wil graag iets overhouden), en niet in de blubber bijna heel de dag in moeten staan.

Drainage is helaas ook geen optie dus moet het verder bekijken..

Ja maar dan zit ik er ook mee, heb ook geen super opslag, en als ik wegga hier, dan ga ik toch terug naar een pension stal ipv iets voor mezelf.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:11

Hmm lastig,want dan is het wel erg duur om even neer te legggen ja.

Je zou eventueel ook een stuk kunnen bestraten/beton gieten. Alleen dan kunnen ze niet lekker ravotten buiten en word het wellicht wel glad.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

Ik ben als kind een keer gevallen op zo'n metalen rooster met als gevolg een hele diepe snee in mn knie. Ik zou er niet snel een paard op zetten.
Ik ga een stuk ophogen met zand om van (een deel) van de modder af te komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:04

We hebben hier toen eerst een laag grof puin gestort, daarop wat fijner puin, daarop grind gemixed met zand. Dat ging erg goed, modderig werd het niet meer!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:29

Ik stort elk jaar houtsnippers, echt ideaal en kost niet veel

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:39

het helpt als je er zand overheen gooid dan heb je ook minder kans dat je paard of pony struikelt ook is zand niet zo hard en kan hij zij rollen als die wil he

als je het zand hebt verspreid dan helpt het als je dat zand harkt

:Y)

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:37

wij gooien op de gebieden waar heel erge blubber is, 1x per jaar 50cm hout snippers neer. werkt ook heel goed. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:42

Ik heb een deel van die roosters liggen.Gevuld met zand worden ze niet glad als het nat is.Het voordeel is dat deze roosters ook 2e hands verkrijgbaar zijn.Je moet ze wel goed in het zand leggen zodat ze niet kunnen verschuiven en zo.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:49

Ik heb het voorste deel van mijn paddock verhard met koeienroosters. Ik had altijd al een stuk van 6 x 20 en dat beviel zo goed, nu is mijn stuk 20 x 20 en ik ben er heel blij mee, vooral met van die stortbuien als gisteren. Dan doe ik het draad naar het zand dicht en kunnen ze alleen op de roosters lopen, totdat het water weer gezakt is. Roosters gratis via markplaats, kosten afgraven en nieuw zand opbrengen 300 euro, kosten leggen kan je zo duur maken als je wilt, wij hebben het zelf gedaan.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:50

Onze paddock was ook een drama, zeker in de winter. Met nat weer echt véél te blubberig om goed schoon te houden, waardoor de boel steeds viezer en viezer werd en de pony's tot hun enkels wegzakten in de drek.

Nu hebben we een paar weken geleden ecorasters laten leggen, opgevuld met zand en een dun laagje zand eroverheen.

Afbeelding

Afbeelding

De roosters liggen er dus nog maar kort en we moeten nog ervaren of het over bijv. 2 jaar nog zo netjes ligt, maar tot nu toe vind ik het geweldig!
De boel ligt mooi vlak en het is nu echt een fluitje van een cent om schoon te houden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:21

Die hebben we sinds deze winter ook op de pensionstal waar ik sta en dat bevalt super.