Vorig jaar heb ik ook een dergelijk topic geplaatst, maar de ideeën zijn inmiddels wat veranderd.
Het vorige idee was een soort open front stal, dus 1 lange zijde helemaal open, evt met windbreekgaas. Maar omdat ik bij ziekte of na het trainen de paarden toch goed uit de wind wil kunnen zetten, wil ik toch voor een meer traditionele bouw kiezen, weliswaar met voldoende ruimte en goede ventilatie, zodat het in de zomer goed te doen is maar zeker in de winter ook.
De afmetingen van het gebouw zullen zijn (lxbxh) 15 x 10 x 4,5, waarbij de hoogte niet de dakhoogte is maar de zijwandhoogte. Nokhoogte zal ongeveer 6 meter zijn denk ik.
Zelf zit ik te denken om de zijwanden aan de lange zijdes vanaf 3,5 / 4 meter hoogte open te laten tot het begin van het dak op 4,5 meter hoogte. Dak zal overstek hebben tegen inregenen. En daarbij een overstek-nok, zodat de lucht hoog aan de zijkant binnenkomt en bovenin de nok weer naar buiten kan.
De stallen zullen in 2 rijen gemaakt worden langs de lange zijdes van de stal, zodat de paarden tegenover elkaar staan, in het midden een ruim gangpad en aan de kopse kant van de stal een grote schuifdeur van 3 bij 3 ongeveer. Er zullen geen buitenluiken in de stal komen, wel lichtplaten in het dak, maar dat heeft niks met ventilatie van doen. De buitenkant zal van damwand gemaakt worden, aan de binnenkant betonschotten en stalwanden.
Andere ideeen zijn ook nog meer dan welkom.
Is dit een goede manier van ventilatie, zodat de paarden niet op de tocht staan maar wel een fijn fris klimaat in de stal hebben?
Jammer dat je van je oorspronkelijke idee bent terug gekomen. Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor een goede zweetdeken als het eens nodig is als voor een kompleet dicht ontwerp. Hoe opener de stallen hoe minder last van tocht je zult hebben, wind is zelden een probleem bij paarden...tocht wel. En paarden doe je ook meer plezier bij een open stal. Is het een optie om in je oude ontwerp 1 a 2 dichte stallen te maken zodat paarden hier op temperatuur kunnen komen en de rest toch gewoon van hun uitkijk kan blijven genieten ??
Kun je jaarrond weidegang hebben dan zonder dat ze het kapot lopen ??
Ik merk bij mezelf dat ik ze in de winter toch veel meer op stal heb (open fronten) omdat ik ze met het slechte weer niet buiten wil hebben staan.
Dreamflower
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-15 08:47
Het idee is dat er bij de schuilstallen paddocks met verharding komen, zodat ze in de winter ook buiten kunnen staan bij modderig weer...
Heb je misschien een foto van jouw stallen?
DubbelFun
Geplaatst: 11-02-15 10:36
Die van mij zijn heel simpel hoor, gewone buitenstallen met een gedeelde deur die altijd open staat. Ik denk dat in de 15 jaar dat ze nu staan die deuren misschien 3x dicht geweest zijn En verder hebben ze 'De Tent' waar goed gebruikt van wordt gemaakt
Onze huidige stal is aan 1 kant vanaf 2 meter hoogte tot 3 meter hoogte open. Echter is de opening te laag en waait het nogal over de rug van het paard in de stallen aan die zijde (oostkant) de westzijde is bijna helemaal dicht op ongeveer 10 cm na op 3 meter hoogte, met overstek van het dak dus iets beveiligd tegen wind.