vloerbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

splf

vloerbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:47

hoi
mijn paard staat op vlas maar dit is echt een gedoe zij stal is steeds smerig
ik moet zijn stal minimum 1 keer per week volledig uitmesten want anders is hij te smerig
ik ben het ook beu dat het vlas zo snel verschuift en daardoor ligt al het vlas aan de kanten en in het midden niets
weet iemand wat ik hieraan kan doen of welke vloer bedekking beter is dan vals ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:25

Je had ook al een vraag over hooi. Als ik dit nu ook lees, vraag ik me af of je paard uberhaupt zijn stal wel uitkomt. Natuurlijk moet je de stal minimaal 1x per week uitmesten. Als ze de hele dag op stal staan, zul je dat dagelijks moeten doen, wil je het een beetje netjes en schoon houden. Het maakt niet uit wat voor stalbedekking je gebruikt, uitmesten zul je moeten. Gemiddeld mest een paard 1 hoop per 2 uur, dus reken maar uit ;-).

Dat het vlas zo verschuift, kan goed komen omdat je paard zich verveelt op stal en veel rondjes draait/rolt.

Enige oplossing is je paard dagelijks minimaal een aantal uren naar buiten doen en zorgen voor afleiding/speeltjes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:31

Te schoon vlas blijft niet liggen
Wat bij mijn paard de oplossing was dat ik het niet te schoon wilde hebben.
De natte plekken en drollen elke dag eruit de rest mengen
daardoor blijft het vlas beter liggen en kweek je een bodem.
Elke week de hele box leeg halen is helemaal niet de bedoeling bij vlas
Vraag eens tips bij stal genoten

Linnie050

Re: vloerbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:35

Hoe mest jij uit?

Haal je elke dag mest eruit en leg je alles weer recht?
Of haal je elke dag ook plas plekken eruit?
Of ga je elke dag alles om lopen gooien?

Staat je paard alleen snachts op stal of ook overdag?

Heb je wel een goede laag erin liggen?

splf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:19

Ik haal elke dag de mest ballen en de natte plek er uit maar gooi niet heel men stal om maar mest hem wel 1keer per week helmaal uit anders word het echt een smeerboel
Hij staat bij mijn thuis maar doodat het zo nat is is het niet de mogelijk om hem elke dag buiten te zetten we hebben wel 1 kleiner stukje dat is voor als een paard revalideerd en dit is in de zomer gebruikt maar is helemaal kapot getrapt en ik vind dit persoonlijk te klein om hem buiten te zetten als het schuift en op het andere stuk mag hij niet dit moet gespaard worden om mooi gras ge hebben in de zomer

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:24

Hoeveel vlas doe je er al start in? Bij zowel een vlas als hennepstal begin je met een flinke laag als start, voor een box van 3 bij 2 al snel 2,5 tot 3 balen. Dan haal je er iedere dag de drollen uit en de natte plekken alleen als ze volledig verzadigd zijn en de vlas of hennep rood is en aan elkaar plakt. Maar meestal is dit pas na een week of 2 na de eerste vulling.

Anders alleen de drollen en de boel weer een beetje husselen en recht trekken. Als de natte plek volledig verzadigd is haal je die uit en vult de plek op met de rest van het vlas dat er nog in ligt. Op die manier hoef je normaal ongeveer een halve baal per week toevoegen voor een schone nette stal en hooguit eens in de 3 maanden of langer de stal eens goed ontdoen van de onderste plak. Daarna begin je weer met een flinke laag nieuw vlas. Onze oude tinker redt het met iedere nacht binnenstaan ruim 7 maanden voor de box weer eens leeg moet.

De bedoeling is dat je een bodem kweekt van vlas met urine die een goed vochtopnemende laag vormt waardoor de stal ook geurvrij blijft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:51

Als ik het zo hoor ben ik toch bang dat je er te veel uit haalt
Met die van mij deed ik het husselen heel veelvuldig.
Dan blijft de stal veel droger.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:02

Wij gebruiken hennep en per paard zit er bij ons wel verschil qua hoeveelheid hennep wat ik eruit moet halen en wat ik weer moet bijvullen.

Bij een lege stal (afm. 3 x 3.5 mtr) start ik met 4 tot 5 balen, ze hebben bij mij ongeveer een laag van 10 cm strooisel in de box. Dagelijks haal ik de drollen eruit en trek ik de boel weer recht, niet roeren in de bodem of wat dan ook. De natte plek haal ik eruit als deze verzadigd is, dit is meestal 1x per week (afhankelijk van soort voer kuil of hooi en staan ze veel op stal) ... het oude droge strooisel schuif ik aan de kant en haal ik het natte/vuile eruit. Ik start daar dan weer met een nieuwe baal en meng het oude droge strooisel met het nieuwe strooisel

Deze gebruiksaanwijzing staat op het net http://dunagro.nl/?page_id=161

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:08

Vlas moet je potten.
Als je je stal compleet leeghaalt, gooi je er 2 - 5 balen in op een vochtige vloer en dan mest je dagelijks alleen de drollen eruit.
Wekelijks urineplekken verwijderen en een halve of hele baal nieuw vlas opstrooien en pas na zo'n 4 maand haal je stal compleet leeg en begin je opnieuw.

Dit is de juiste manier om vlas te gebruiken in je stal :) Je moet in zo'n stal niet gaan omspitten of woelen, vocht zakt naar de bodem en je bovenlaag zal altijd droog zijn

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:31

Tip; strokorrels onder je zaagsel, neemt erg goed vocht op! werkt prima bij mijn smerige paard.

splf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 19:18

we hebben een oplossing gevonden
we hebben een hooinet gehangen waar heel de dag hooi inzit
nu is hij ook veel rustiger in zijn stal waardoor hij niet meer zo veel rondwandelt in zijn stal en hij veel properder is

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:56

Top idee! goed bij nagedacht !