Momenteel loop ik vast, en graag zet ik hier mijn verhaal neer en hoor jullie raad.
Het is allemaal begonnen in juli. Ik had mijn haflinger samen met een andere man, laten we even zeggen X. Diegene die hem kennen, ik zet zijn naam liever niet openbaar uit respect. Willem, de haflinger, de pony in kwestie, staat bij X aan huis. Dit bestaat uit 2 stukken weiland en een stal van 4x5 die op beide stukken weiland uit kan komen (2 deuren) met een stuk verharde uitloop daarvoor. Ik kom al 12 jaar daar aan huis en heb altijd alles samen met X gedeeld, elke dinsdag samen naar de clubles, op vakantie met de paarden, samen mennen en noem maar op.
Enkele jaren geleden werd hij ziek, maar hij heeft er altijd tegen gevochten en altijd gewoon door blijven gaan. Helaas werd hij eind mei nog zieker en begin juni is hij overleden. 3 weken tijd, en daardoor hebben we geen kans meer gehad om te overleggen wat er met Willem zou gebeuren.
In overleg met zijn familie besloten Willem te houden. Willem is echt mijn allerbeste maatje, ik heb hem al 7 jaar, ik heb met hem bereikt wat ik bereiken wou, en hij heeft mij door hele moeilijke tijden geholpen. Dus weg doen is/was voor mij sowieso geen optie. Willem bleef daar staan, en ik mocht alles zo houden hoe het ging.
Doordat X is overleden in mijn examenperiode, en ik de 3 weken daarvoor al de gehele verzorging op mij moest nemen, deed ik alleen het nodige (mesten, voeren, water) en is het bewegen erbij ingeschoten. Een week na zijn overleden stond Willem hoefbevangen. Hij heeft toen op ratsoen gegaan en gelukkig is hij er nu helemaal overheen, inclusief graasmasker, maar het blijft voor altijd een heikelpuntje.
Omdat de keuze was dat ik voor Willem bleef zorgen, kwam de complete zorg op mij neer. Het zorgen voor hooi/stro(opslag), wat X voorheen deed. Het sochtends en smiddags voeren (van hooi, in de zomer is dit alleen graasmasker op). Savonds nam ik sowieso altijd al voor mijn rekening. Nu wordt er dus van mij 'verwacht' 3x per dag voor hem te zorgen. Wat inmiddels teveel begint te worden.
Ik snap dat het 'erbij' hoort. Maar momenteel ga ik er aan onderdoor. Ik moet alles 'alleen' doen. Ik heb hele goede hulp aan de vriend van mijn moeder. Maar hem moet ik alles ook 'voorkauwen' omdat hij geen verstand heeft van paarden. Het is niet alleen het verzorgen, maar ook het zorgen dat alles op stal blijft draaien. Denk bijvoorbeeld aan een verstopte put.
Ik ben 18 jaar, ga 9 uur per week naar school (2x tot 19:15) waarnaast 9 uur zelfstudie, en werk nog 20 uur per week. Onder andere om Willem te kunnen betalen, omdat ik dat niet meer kan delen. Mijn werk, school, en mijn huis is allemaal een half uur van elkaar vandaan met het OV. Naar stal moet ik altijd fietsen.
Momenteel ziet het er als volgt uit: Sochtends om 10 uur, krijgt hij hooi. Afhankelijk van het weer gaat hij de wei in, of blijft hij op stal met uitloop, de wei is momenteel helemaal verzopen. Om 4 uur krijgt hij opnieuw hooi, en om 10 uur voor het laatst. Daarnaast komt elke dag het vegen, mesten, waterbakken verversen, en alles rondom de stal er nog bij. Ook moet Willem nog bewegen, wat er vaak bij-in gaat omdat ik geen tijd meer over heb.
Inmiddels heeft Willem er wel een vriendje bij, een Shetlander, een onwijs lief ding, zodat Willem niet meer zo alleen is.
Maar ook van het voorjaar, moet het gras bemest worden, het moet gesleept worden. Allemaal zorgen die ik eerst nooit had, en er nu allemaal alleen overna moet denken. Ik weet dat het van de zomer makkelijker wordt, dan kan hij weer lekker de wei op maar volgend jaar is het ook weer winter. Met veel zorg.
Mijn vraag is nu of jullie, na dit vehaal, misschien goede ideeën voor mij hebben? Hoe is misschien dingen anders zou kunnen aanpakken? Misschien veranderen van stal, een 'goedkope' stal wel te verstaan, dat betekend wel dat ik op stal van X weg ga, na 12 jaar. En als ik volgend jaar HBO ga doen, zal ik dat niet makkelijk meer kunnen betalen. Momenteel zit ik er helemaal doorheen, en is de enigste oplossing die ik nu zie, Willem wegdoen, naar een heel goed thuis wel te verstaan. Maar dat is naïef, want Willem is mijn enige ontspanning, paarden was mijn hobby, inmiddels het het een dagtaak. Ik hoop dat jullie wat raad voor mij hebben. Excuus voor het hele lange verhaal
Ik zou toch kijken of een andere stal mogelijk is. Ik snap dat het moeilijk is om na 12 jaar afscheid van je vertrouwde plekje te nemen, maar het leven gaat door -even cru gezegd- en ik denk dat X het vast wel zou snappen wanneer je in het belang van jezelf en Willem kiest. Kun je voor volgend jaar niet iemand erbij nemen die least?
Mijn advies is ook om toch naar een ander plekje te zoeken, als het mogelijk is misschien ook dichter bij huis. Zo kan je er vaker heen, en meestal zorgt de stal voor het voeren etc. (Als je op een pensionstal o.i.d. staat) Daarnaast is ook een bijrijder misschien een optie? Die komt je tegenmoet in de kosten, en neemt ook een deel van je lasten uit handen.
Ik woon in de omgeving Arnhem/Nijmegen. Er tussenin.
Leasen zou kunnen inderdaad, op welke manier zouden jullie dat aanpakken? Ik zou inderdaad eerder voor een bijrijder kiezen. Ik was al van plan daarvoor een advertentie te plaatsen.
Hij staat al op 2,5 km fiets afstand, 10 minuutjes dus, maar toch wel tijdrovend.
Gaat een slowfeeder echt een hele dag mee? Voor 1 haflinger en 1 shetlander? E
Mijn haflinger doet met een goed vol net van 105 cm makkelijk 2,5 dag... En onze 2 shetlanders doen normaal 2 dagen met een goed vol net van 85 cm dus je kunt ervoor kiezen om van beide 1 op te hangen in verschillende hoeken van je stal. Onbeperkt hooi is zoiezo het gezondste voor je paardjes.... Om het eten toch wat ingewikkelder te maken kun je het net ook vrij hangen van wanden zodat ze nogmeer moeite moeten doen.
ImLucky
Geplaatst: 03-02-15 21:36
ik heb mijn pony's dan aan huis staan(rij hun 1 a 2x per week) en nog op 15min afstand een bijrijd fries(nu niet alles is te nat maar als het droog is 4 a 5 x per week), opt moment gaatt zo bij ons: -sochtens (7u ong) ongeveer halve plak van groot pak graszaad hooi; waarom? dit hooi zit niet zo veel vet enz als weide hooi dus je kan dan veel meer in een keer geven ze doen er vaak veel langer mee bix zet ik avond te voren klaar in een emmer zodat mijn moeder het als het sochtends als ik me weer eens verslaap alleen maar in de bak hoef te doen, savonds voer ik zelf, en veeg ik als mijn moeder dit nog niet gedaan heefd.
-als ze op de padock staan (wat niet altijd nodig is ze hebben een stal van 6x6, dan hou ik ze liever binnen als in die blubber zooi) mest ik die om de dag uit
-omdat de stal zo groot is hoef ik die maar 1x in de week uit te mesten (echt waar hoor, als nood wet breekt doen ze er soms makkelijk 2 weken mee, en als ze zomers op de wei staan overdag en soms snachts wel 3!)
-ik heb van die groote tonnen die ze op bouwplaatsen hebben van die zwarte... 1x per dag/ om de dag vullen
dit alles voor een Epony en een shet de fries hoef ik alleen te rijden (4 a 5 u per week)
-ik werk 10 u in de week (van augustes t/m december) en 30u school in de week voor school moet ik 7u/half8 weg dus voorheen voerde mijn moeder altijd sochtens, toen ik mijn pony net kreeg ook al, en destijds was ze bang voor hem dus alles valt te leren. probeer de vriend van je moeder zo veel mogelijk voor te kouwen, op een gegeven moment leert hij het wel, mijn moeder zet ze regelmatig buiten voor me enz en inderdaat een bijrijder is ook wel fijn, ik merk ook wel dat het rot is om altijd maar alleen op stal te zijn enz
Graszaashooi is idd een optie, alleen heb ik nog geen idee waar dat hier in de buurt te krijgen is. Daarnaast heb ik niet de optie om het te gaan halen.
Mest je om de dag de drollen uit? En de natte plekken? Wat is jou bodembedekking dan?
Ik heb idd ook grote watertonnen, maar omdat de pomp buiten staat moet het elke dag weer afgekoppeld worden.
Dat voorkauwen doe ik al, alles. Buitenzetten voer enz enz is geen enkel probleem, dat doet hij allemaal wel. Maar ik moet wel telkens alles opnieuw uitleggen. Het 'went' zeg maar niet, dit is namelijk al zo vanaf juni...
Yenni
Geplaatst: 03-02-15 21:48
Heftig ts! Ik zou je paardje (of het moet écht niet meer kunnen) Niet verkopen! Dit is JOUW ontspanning en als jij of wie dan ook geen ontspanning hebt ga er vroeg of laat onder lijden. Meer als je nu al doet. Ik zou een bijrijder zoeken. Ook een goed kopen pension (!) stal. En waarom nu dat uit roep teken? Nou omdat op een pension stal (meestal) alles voor je gedaan word. Hooguit moet je je slowfeeder dan zelf vullen. Maar met afspraken kom je denk ik ook weer een heel eind. Dan zou je hem alleen nog beweging hoeven te geven. Veel succes ts!!!
Ga inderdaad kijken naar oplossingen die het werk voor je gemakkelijker maken. Een slowfeeder is daarbij al een grote stap, dat scheelt 1 tot 2 keer voeren per dag. Daarnaast is om de dag uitmesten ook heel prima te doen, en heb je de andere dag tijd om ook echt van Willem te genieten.
Een bijrijder gaat het werk gemakkelijker maken, want dan heeft Willem niet alleen beweging, maar kan er ook met de klusjes geholpen worden. Als je bent wie ik denk dat je bent, dan is Willem een leuk, veelzijdig paard, waar je echt wel iemand voor gaat vinden.
Tel ook eens goed op wat je nu allemaal moet betalen voor hem, en of een andere plek geen haalbare optie is. Er zijn veel "doe het zelf" plekjes die niet zo duur zijn, en waar je het werk deelt met anderen, waardoor je meer tijd over houdt voor de leuke dingen.
Heb je geen plek om er een paardje bij te stallen in pension voor een klein prijsje en in ruil daarvoor een eigenaar die mee helpt met de verzorging zodat jullie een rooster kunnen maken?
staan gewoon op stro, maar vul tijdens het opstrooien na uitmesten stal maar voor de helft op, ze trappen stro naar voor, dit hark ik weer naar achter, hoef het alleen maar beetje op te schudden dus om de dag stal van 6x6 heefd niet zo maar natte plekken waar ze continu in staat zegmaar, meestal na 1 week dat ze niet echt meer op een schone plek kunnen staan
ikkeniet
Geplaatst: 03-02-15 22:55
Heb je niet de mogelijkheid om er nog een pony/ paard bij te zetten in pension? Zodat jullie samen kunnen voeren en mesten. Hooi in div. slowfeeders stoppen. Eventueel kijken voor een bijrijder.
RianneH
Geplaatst: 03-02-15 23:07
Ik denk dat je het jezelf een stuk makkelijker kan maken door bepaalde dingen aan te passen. Drie keer per dag is met de juiste aanpassingen echt niet een verplichting.
Bij ons staan ze 's nachts op stal, ik begrijp uit het verhaal niet helemaal hoe dat bij jullie is? Wij gaan dus 1x per dag, maar hebben wel een staleigenaresse die ze binnen en buiten zet. Ze krijgen dan een volle slowfeeder bak met voordroog waar ze tot de volgende dag mee kunnen doen (staan op de paddock van 6-8 tot 18-20). Mesten dan de bak en boxen uit zodat ze 's nachts schoon staan. Waterbakken zijn voldoende voor >24uur. Ze krijgen 1x per dag krachtvoer/vitaminekorrel (gooien we in de voerbakken), meer hebben ze ook niet nodig.
Denk dat als je de uren dat je op stal moet zijn terug kan brengen het zeker een stukje meer rust geeft en meer plezier ook. Daarvoor hoef je niet perse te verhuizen. Dingen zelf regelen is even wennen maar je hebt wel alles lekker zelf in de hand. Bijrijder/verzorgster of een pensionklant erbij kan de taken een stuk verlichten.
Cas: verkopen is echt de aller allerlaatste optie, ik zou dat echt niet aankunnen, en ik denk ook overbodig, met aanpassingen.
Angela: uitmesten om de dag is zeker te doen, maar niet als hij alleen op stal staat met uitloop. Hij is z'n enorme viespeuk. Als er straks weer gras is staat hij in principe 24/7 buiten en komt hij amper binnen, dan valt het mesten al weg.
Ik ben inderdaad wie jij denkt, en Willem is ook een heel leuk dier! Ik ga m'n best doen een bijrijder te vinden. Ook zijn er idd veel plekjes met doe-het-zelf maar dat is niet in mijn buurt, en ik ben echt afhankelijk van de fiets. Wel een rijbewijs maar geen auto.
Daisy, ikkeniet: een paardje erbij zou kunnen, maar dan voor 24/7 buiten, want ik heb maar 1 stal, en 2 paarden in een (schuil)stal is voor mij geen optie, ook zou dat betekenen dat Willem zelf niet meer in de stal kan. In de winter wordt het dan als lastiger omdat ons weiland niet bestand is tegen 24/7 buiten.
Betty: dankje voor de uitleg, maar dat is geen optie bij mij. Willem is echt een knoeikont met z'n stro.
Rianne: 3x per dag idd niet, dat is nu alleen zo in de winter, vanwege het hooi. Een slowfeeder zal dat idd oplossen. In de zomer ga ik sowieso maar 2x. Hij staat nu snachts op stal met uitloop vanwege het weiland, maar in principe 24/7 buiten dus. De werkzaamheden die jij zegt is bij mij precies hetzelfde, maar vaak zijn die pas om 10 uur savonds, als ik er al een hele dag op heb zitten. Het is idd wennen, maar het is al wennen vanaf juni en ik merk nu dat het teveel wordt. Ook om aan alles zelf te denken. Dat heb jij niet, neem ik aan, omdat je een staleigenaresse hebt.
Enige wat de staleigenaresse doet is ze binnen en buiten zetten Tenzij wij 's avonds gaan, dan zetten we ze zelf binnen. Verder regelen we alles zelf. In principe sta je nu op een doe het zelf stal natuurlijk.
Als je voldoende slowfeeders hebt kan je ze ook vullen voor twee dagen. Dan heb je 's avonds alleen het uitmesten wat je nog werk kost. Met twee paardjes valt dat best te doen.
Ik zei ook niet dat je het moest verkopen alleen als jij er zo danig onder lijd..... Daarom is het ook verstandig om een andere stalling te zoeken.
Flowq
Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-15 14:57
Zo bedoelde ik het ook niet Cas. Ik ga nu eerst zoeken naar een bijrijder, tegen mijn principes in. Ik heb altijd gezegd dat ik dat niet wilde, maar ik denk nu wel dat dat verstandig is