Kijkgat in deur voor shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kijkgat in deur voor shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:03

Hai allemaal, nou ga ik eind van de maand verhuizen naar nieuwe stal en daar krijgt mijn shetland pony MiniMe, haar eigen kijkgat in de staldeur, omdat de deur en wanden te hoog zijn voor haar om over heen te kijken.

Maar nou mag ik dus zelf de afmetingen van dat gat gaan bepalen en nou ga ik dus even twijfelen, want wat zijn nou de afmetingen voor een veilig kijk gat voor een shetland pony van 1 meter schofthoogte?
Ik zou graag willen dat ze haar knarretje er veilig kan door steken maar verder niets uiteraard.

Iemand ideeën? Voorbeelden?

Alvast bedankt!!

antje_vip

Re: Kijkgat in deur voor shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:09

Haha geniaal! Leuk voor je shetter! het makkelijkst is denk ik om hem in de stal te zetten en dan te kijken waar het gat moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:17

Ja zat ik dus ook al te bedenken, maar vind het juist zo lief dat ze het van te voren al gelijk goed willen regelen eigenlijk. En nou heb ik jaren geleden ooit op een dure pensionstal wel eens zon speciaal daar voor gemaakte deur gehad voor MiniMe , maar natuurlijk geen idee meer hoe groot dat gat nou ongeveer was...

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:20

Op mijn vorige pensionstal hadden ze een mini. Er zat een opening op ongeveer borst hoogte maar wel met een weef rek (paardenformaat :Y) ) Dit voorkwam dat de mini dacht naar buiten te klimmen :Y) :+ En door het weef rek had de kleine toch voldoende zicht..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:25

Een kennis heeft in een standaar schuifdeur met planken onder en tralies boven een rechthoekig gat gezaagd vanaf borst hoogte tot enkele cm onder de overgang van hout naar metaal en ong. een plank vanaf de zijkanten van de deur.
De randen heeft hij afgewerkt met metalen U-profielen en voor het gat heeft hij een klep gemaakt die naar beneden opengeklapt kan worden.
Zo blijft de stal ook voor grotere paarden bruikbaar en kan je kiezen of shet wel of niet mag gluren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:28

mijn shet heeft het ook gehad, iemand op stal had het voor hem gemaakt zonder ik het wist, zodat hij meer kon zien, hartstikke lief!

Ik zou het niet te ruim maken, zodat hij of zij probeert eruit te wurmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:33

nou dat is precies mijn punt ook hoor iedereen, daarom twijfel ik wat de juiste afmetingen zouden zijn en we doen haar daar echt een heel groot plezier mee, want ze kijkt zo graag naar buiten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:40

Misschien tralies ipv een deur?

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:42

ik las je PB! Mijn Minime heeft een gat, ik meet het morgen voor je op!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:48

Door een gat zal een pony niet erg veel kunnen zien, aangezien paarden het eerste stuk voor hun niks kunnen zien.

Ik zou er dan eerder voor kiezen de stal open te houden en er een speciaal net in te hangen.

* gaat zoeken naar een foto*

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:57

Kan er niet gewoon een minder hoge deur in? Of zijn het boxen met schuifdeuren?

Onze shet heeft een laag deurtje:
Afbeelding

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:06

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:09

Thanks Kim! Ik bedacht mij namelijk ineens dat wij elkaar al eens waren tegengekomen in een ander topic wat juist over stallen voor shetlanders ging en ja hoor ik ging op google naar foto's kijken en daar kwam die van jouw MiniMe als eerste naar voren!

En dank allemaal voor alle andere tips, maar het blijft een shetlander en dus zullen tralies en netten uiteindelijk levensgevaarlijk zijn, want waar ze haar pootjes in kan steken, zal ze slopen ook!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:39

Ik zou overwegen om dedtaldeur te vervangen voor eentje die lager is :).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:44

Kan je de deur niet "halveren"? Zodat je als het ware een boven Luik open kan doen. Zo heb je geen gat in de deur en kan de deur ook nog op een normale hoogte dicht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:53

Misschien heb je wat aan de info in deze link?
http://www.groenkamp.nl/huisvesting.html

Ik stond vroeger op een stal waar ook een shetlander stond met een gat in de deur. Gat was recht van onderen en boven met een booge. Het zag eruit als een loket waar je bv kaartjes kan kopen. Iemand had er ook zoiets boven geschreven, zag er super grappig uit! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:56

Ik zou ook eerder kiezen voor een hele 'nieuwe' deur, dan een stuk uit een bestaande deur zagen.
Als jij ooit weer eens weg gaat zitten zij met een 'kapotte' deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:06

Verlaging of andere deur is geen optie mensen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:10

Het moet natuurlijk wel veilig zijn dus dan kan het gat niet heel veel groter zijn dan 15 bij 15, straks blijft ze erin hangen.

In elk geval niet heel hoog, zo'n 40 centimeter boven de grond want dan kan ze naar buiten kijken als ze eet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:35

Afbeelding
Planken uit de deur gehaald, en andere stevige planken er in met een luik voor de kleine pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:25

Ziet er geweldig uit meert! Maar hoe hoog is de mini en op welke hoogte zit het gat en wat zijn de afmetingen van het gat?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:31

ElineR schreef:
Het moet natuurlijk wel veilig zijn dus dan kan het gat niet heel veel groter zijn dan 15 bij 15, straks blijft ze erin hangen.

In elk geval niet heel hoog, zo'n 40 centimeter boven de grond want dan kan ze naar buiten kijken als ze eet.

15 x 15 past geen shettenhoofd door hoor, hooguit een neus :n

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:34

Misschien als je meet tot haar keel vanaf de grond , en dan de breedte+lengte van hoofd + 15 of 20 cm ofzo,? :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:20

ohjajoh6 schreef:
Ziet er geweldig uit meert! Maar hoe hoog is de mini en op welke hoogte zit het gat en wat zijn de afmetingen van het gat?

Ik denk dat de stokmaat van de pony ongeveer 90cm is. De exacte maat weet ik niet, maar denk dat het luik ongeveer op een hoogte van 75-80cm begint en ongeveer 40-50cm breed en hoog is. Ik zal proberen het morgen op te meten.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:10

Afbeelding

Ik ben nog niet op stal geweest, ik meet ze morgen voor je op. Mijn Minime is 90 cm, de rechter pony is 1 m.