Buitenbak wat is de beste oplossing.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Buitenbak wat is de beste oplossing.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:30

Ik heb een buitenbak van gewone zwarte grond. Grote modder bende. :( De bak loopt redelijk schuin naar de sloot, maar is aan het eind wel een halve meter lager dan de rest van onze grond.
Nu zat ik te denken om of de bak te keren of er een laag geel zand op aan te brengen. Welk zand moet ik dan hebben en welke dikte minimaal. En zou het qua kosten veel uitmaken? Bij het keren hebben we namelijk nog een extra probleem. We kunnen de laatste 10 meter niet echt uitgraven omdat haar hoofdleidingen liggen. Dit is ook het gedeelte waar de grond een halve meter lager ligt dan bij de rest. Wat zouden jullie doen? De bak is ongeveer 30x15.

En ik hoef niet de perfecte oplossing, maar beter dan nu. Ik heb een paard en een shetlander. Ze staan de hele dag in de bak en in de paddock die ik betegeld heb.

Ben erg benieuwd naar jullie mening en ideeën. :D

Elisa2

Re: Buitenbak wat is de beste oplossing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:37

Op wat voor een grond zit je? zand of klei?

Als je hem omzet krijg je zwaar geel zand, dan heb je ook iets van een toplaag nodig om de bodem te laten dragen als je er daadwerkelijk in wilt rijden.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:44

Wij hebben hier een tijdje terug geulen gegraven, draineringsbuizen erin gelegd en er vervolgens een nieuwe laag geel zand overheen gegooid. Een paar keer gesleept en hij houdt zich op het moment echt erg goed. In het begin was hij wel wat zwaar.
Wij hebben alleen geen zwarte grond hier, dus ik kan je niet vertellen of dit voor jou ook goed zou werken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:37

Wij hebben geen klei grond. Als ik er met de grondboor in boor, dan gaat de boor er in tot dat ik ongeveer 20cm over heb en dan zit ik op geel zand.

Draineringsbuizen lijkt mij ook best een dure grap. En als ik het nu zie is alleen de bovenlaag van de bak nat. daaronder is het wel vochtig maar niet meer heel erg. Nu boor ik regelmatig gaten in de grond bij een grote plas en dan loopt het water wel weg. Ik heb nu geen m2 meer droog in de bok. We hebben het al een stuk opgehoogd met grond van de bouw dus de grond is ook niet echt vast want het ligt er nog niet zo lang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:22

Je kan ook de grond loswoelen met een diepwoeler...maak je de ondergrond weer doorlaatbaar.

Deniseevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:22

Wij hebben in de wei een beekje laten lopen naar de grote beek.. Dat werk wel wat, maar als het heel veel heeft geregend is het nog wel modderig. Maargoed beter iets dan niet. Wij hebben dan wel een kleigrond waar het water dus goed op blijft staan :/

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:23

Wij hebben de drainagebuizen via via redelijk betaalbaar op de kop weten te tikken, maar het is niet goedkoop nee.
Maar als het zo hoor kan het bij jou wel weg, maar is de boel gewoon zo compact dat het niet goed wegloopt. Ik zou de boel inderdaad keren en losmaken, een nieuwe laag zand erover en misschien een geul/slootje naast de bakranden graven, zodat het water daar ook weg kan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:42

Iemand een idee wat het keren van de bak zou kosten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:48

Drainagebuizen valt reuze mee in aanschaf (en laten leggen). Vraag je loonbedrijf en laat je verrassen :D
In mijn ervaring ongeveer gelijk zo duur als het keren van de bak.

Het aanbrengen van nieuw zand, dat is pas duur!
Gebruik ten aller tijde grof zand.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:12

Ik heb iemand gevonden die mijn bak wil keren voor 500/600euro. Nu moet ik het nog rond krijgen met de gemeente. Hoop dat ze een beetje meewerken. De helft van de bak mag ik zo doen de andere helft willen ze een vergunning voor. Grrrrrr