all weather tuft rijbodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jill93

all weather tuft rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:14

Beste bokkers,

Een paar maanden geleden hebben wij een all weather tuft rijbak aangelegt en zijn er best tevreden over,het vriest niet aan het is niet te nat en in de zomer niet te droog.
nu vraag ik me twee dingen af.

hoe krijgen we de mest er fatsoenlijk uit? Doe het nu met een handschoen en schepje maarja alles krijg ik er niet uit omdag het tussen de snippers hangt.

Hoe krijgen we de bak weer glad? De man zij rollen maar met rollen krijg je geen kuilen digt...

graag tips

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:48

Precies het probleem bij dat spul :)
Ik heb het ook gehad en was blij dat het op een bepaald moment naar onderen zakte :) . Er is met de jaren ook heel wat in de kliko verdwenen 8-)

Uitmesten deed ik idd met dikke handschoenen en dit mestbakje zonder steel
Afbeelding Dat werkte nog het snelst.

Kuilen dichten; veeg de tuft wat aan de kant en schep de kuil dicht en dan de tuft weer er overheen.

sneeuwpop

Re: all weather tuft rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:55

Ik doe het met een stal boy en dan het tapijt er tussenuit halen met handschoenen.

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:12

Hallo allemaal, ik kom net dit topic tegen, ik heb ook een all weather tuft bodem, die nu een jaar of 6 ligt. Ben er echt nog steeds superblij mee. Alleen is de zandbodem eronder intussen behoorlijk vastgelopen. Weet een van jullie wat de beste manier is om de onderliggende bodem los te maken zonder dat de laag tuft er tussendoor gewerkt wordt?? Hoop dat iemand een oplossing heeft!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:19

Tuft door een machine aan de kant laten leggen, ondergrond loswoelen, vlakken en dan de tuft er weer over verdelen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:24

Wij krijgen binnenkort ook zo een bodem en hebben er voor gekozen de paarden in een appart aangelegen paddock te laten staan en niet meer in de rijbaan om deze reden. De ene keer dat er dan mest in komt maakt dat het er wel redelijk makkelijk uit wil zonder de helft vulling mee te scheppen :)

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:56

Zou zo'n bak ook werken zo op toplaag van klei/gras grond te storten zonder dat het de winterdag een blubber poel wordt?"
Zat namelijk ook te denken aan zo'n rijbak en paddock.
Dacht wordt dan niet zo modder poel omdat" het draineert wat ze beweren, en de paarden kunnen dan de winterdag toch droog en lekker zacht liggen
Graag de ervaringen die dat óók zo hebben gerealiseerd en werkt het?"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:20

Ik denk dat je er wel een steviger bodem van krijgt en dus minder drab en hoe hoger je iets er op gooit hoe droger het blijft. Maar dan heb je het wel over 20/30 cm. Lijkt me een dure liefhebberij worden :D

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:18

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je er wel een steviger bodem van krijgt en dus minder drab en hoe hoger je iets er op gooit hoe droger het blijft. Maar dan heb je het wel over 20/30 cm. Lijkt me een dure liefhebberij worden :D

Volgens mijn is dit de goedkoopste efficiënte oplossing om je paard 24-7/365 buiten te kunnen houden en mogelijk beter dan weer moeten uitwijken naar een pensiongelegenheid waar je ook meestal de hoofd prijs betaald voor hoop gemekker en weinig wol :list:
En zeg nou eerlijk 5 paarden in pension zetten is ook niet bepaald een koopje :7
Dus kies dan nu liever voor een goede alternatieve investering in onze eigen wei,
Zodat" ze geen stalarrest meer hoeven hebben en lekker paard kunnen zijn!
Leek ons dit een goed idee c.q. Alternatief?! Maar voor dat" we tot uitvoering gaan lijkt ons het handig de ervaringen te delen, d.m.v. Als toplaag zonder zand en gewoon zo op het gras/ klei grond gooien.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:39

Ik zou het zeker niet gewoon op de grond gooien.
Het wordt wel gedaan zei de leverancier, echter heb je er dan veel minder plezier van. In belgie wordt het vooral gedaan, geloof ik.
Probleem is vooral dat als het tegen valt, het erg duur wordt om het weg te laten halen en het alsnog goed te doen.

De awt neemt veel vocht op en droogt weer snel, als een soort spons. Alleen in de combinatie met modder, verwacht ik dat het de werking wel zal tegenwerken.

Je kan de leverancier bellen voor adressen die het op het gras hebben gegooid.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:44

ik verwacht ook eigenlijk dat het met kleigrond vervelende effecten gaat hebben.
Kleigrond en paarden is een moeilijke combi, helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:47

De eerste laag zal wel de klei ingestampt worden, maar een flinke dikke laag gaat denk ik wel werken.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:06

Vandaag de leverancier gesproken en onder AWT bak wordt ophoogzand geadviseerd! Lijkt mijn toch wel erg zwaar lopen? Of valt dat best mee als die AWT bodem er over zit? Wordt ook best een prijzige aangelegenheid €2475,- excl. Btw voor volle container los gestort, zou voldoende zijn voor een 20 x 60 rijbak?
Daarbij moest nog 240 KUB ophoogzand via een ander bedrijf er onder,kwam ook ongv op een € 3750,- incl btw pfft dacht dat ophoog zand niet zo duur zou zijn?" Ongemerkt verkijk je er toch op, en tikt het lekker aan zo"
Is er misschien iemand die een goedkoper leverancier weet van ophoogzand?
Anders neem ik de gok en kan het proberen een flinke laag er op te gooien en kijken of het werkt?"

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:11

Niet zo moeilijk bedacht, maar je kan toch bellen naar prijzen voor zand in de omgeving?

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:21

sneeuwpop schreef:
Niet zo moeilijk bedacht, maar je kan toch bellen naar prijzen voor zand in de omgeving?

Heb ik idd al" gedaan, dacht misschien is er iemand met een gouden tip die een goede goedkopere leverancier weet?
Vragen staat vrij toch?"