Hooi op weide voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equina07

Hooi op weide voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:09

Hallo,

Aangezien wij nog aan het wachten zijn op de goedkeuring van onze bouwaanvraag voor stallen staan mijn 4 paarden dus 24/7 op de weide (schuilstallen zijn wel aanwezig). Ik moet dus hooi voeren op de weide en ik vraag mij af hoe jullie dit doen. Ik dacht eerst om een hooiruif te plaatsen maar dan las ik dat deze meestal afgeraden wordt (omwille van het stof,...). Nu moet ik het hooi op de weide leggen en doe ik veel verlies aangezien ze er steeds doorlopen en als het geregend heeft eten ze er meestal niet meer van. Ik ben dus op zoek naar een oplossing maar ik ben ook bang voor kwetsuren. Aangezien één van mijn ruinen denkt dat hij Houdini is en dus overal op/onder/in en tussen kruipt :(

Grtjs.

FriesWytske

Re: Hooi op weide voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:11

Hier wordt het gewoon op de grond gevoerd. En dan is het maar jammer dat er wat verlies is door geknoei, omdat ze er doorheen lopen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:11

Wij hebben gewoon slowfeeders omhoog gehangen in de schuilstal. Werkt prima en je hebt veel minder verlies! Ze eten wat ze morsen ook alles mooi op :j

Afbeelding

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:12

Een grote houten bak met hooi, daarover heen staalgaas oid? Weinig verspilling, en je kan behoorlijk veel hooi kwijt.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:14

Ik zou gaan voor een hooiruif. of slowfeeders met een afdakje er boven?

Anoniem

Wij hebben zoiets.
Afbeelding
Werkt ook prima!

__laura

Gewoon een grote ruif en touwtjes zodat ze minder verspillen.. Wij schudden het hooi wel uit vanwege stof en zand etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:18

Dat is een leuk ding, Tien!
Daar zouden die van mij inkruipen :+

Wij hebben gedeeltelijk verharde paddocks en voeren dus op de tegels, gaat niet veel verloren en ze krijgen geen zand binnen.

Vroeger gebruikten we verzwaarde speciekuipen, werkte ook goed!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:23

Een oude palox van een fruitboer. Zo hebben wij er hier 2 in de wei staan. Gaat prima.
En als ze daar al eens met een been instaan is dat nog geen ramp.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:33

Haha Shirley :P

Ik geef 1/3 van het hooi op het land, in grote zwarte kuipen, met daarover een simpele hooinet gespannen, zodat ze er niet té veel van verspillen. Ze halen er nog steeds een deel uit en vertrappen het, maar dat zie ik dan maar als 'spelen'.

Terwijl ze op het land staan met hun hooi en brokjes, maak ik de betegeling onder hun grote afdak schoon, en vul ik de extra fijnmazige hooinetten die daar hangen, waar ze zich een hele dag mee kunnen bezighouden. Ik heb de netten nu een jaar, super goede kwaliteit en niets van verlies, echt top! Ze worden ook 's zomers gebruikt zodat ze ook tussen het grazen door iets te knabbelen hebben in de schaduw, en hangen dus 24/7 op. 2 x per jaar gaan ze de wasmachine in op 90 graden. Ze zijn best prijzig, maar ik vind het de beste aankoop die ik in tijden gedaan heb.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:37

Welk merk van netten heb jij dan Bhriseis?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:43

Ik geloof dat ik deze heb: http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 5526/55045

Ik heb zowel de grote als een paar kleine, want zelfs al zit de grote propvol, dat wil niet zeggen dat de alfamerrie altijd wil delen :+

De eerste week waren de paarden (en vooral mijn fjord) echt een beetje boos op de netten, inmiddels laten ze hun los hooi op het land liggen om aan de netten te staan peuzelen. Werkt echt prima :) Ook takken en een occasionele modderklont in de balen blijft mooi in de netten liggen.

Ik hang ze op aan de tralies van de staldeuren (waar ik mijn hooi opsla), en ze hangen net boven de grond. Hoewel ze er soms met z'n drieën aan staan te trekken en sleuren, is er nog geen touwtje kapot aan de netten.

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 13:52

Bedankt voor de vele reacties. Ik had ook al gedacht aan een hayshelter. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn ruin gaat proberen om erin te kruipen. En dan moet ik nog een manier vinden om de baal op de weide te krijgen want ik heb geen tractor. Wij schudden ook altijd eerst het hooi uit alvorens het te geven, dus dan zou een hooiruif mss toch kunnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:56

Wij hebben halve watervaten met daarin een aanhangernet gespannen over het voer. Je zou ook nog kunnen denken aan tractorbanden om het hooi in te leggen, maar dan loop je nog wel tegen het weg waaien aan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:58

Bhriseis schreef:
Ik geloof dat ik deze heb: http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 5526/55045

Ik heb zowel de grote als een paar kleine, want zelfs al zit de grote propvol, dat wil niet zeggen dat de alfamerrie altijd wil delen :+

De eerste week waren de paarden (en vooral mijn fjord) echt een beetje boos op de netten, inmiddels laten ze hun los hooi op het land liggen om aan de netten te staan peuzelen. Werkt echt prima :) Ook takken en een occasionele modderklont in de balen blijft mooi in de netten liggen.

Ik hang ze op aan de tralies van de staldeuren (waar ik mijn hooi opsla), en ze hangen net boven de grond. Hoewel ze er soms met z'n drieën aan staan te trekken en sleuren, is er nog geen touwtje kapot aan de netten.

Die hooinetten heb ik ook, zijn inderdaad super sterk!! De paarden zijn er hier echt niet zo vriendelijk mee soms, en toch gaan die al zeker een half jaar mee :j
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 01-02-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:03

Gewoon brede, platte hooinetten, daar druipt het regenwater langs af :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:14

wij hebben hooikliko's , gat onderin en klaar. Het plastic breekt mochten ze erin gaan staan, maar das bij ons nog niet gebeurd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:20

Wij hebben echt geen last van stof in de ruif hoor, hoe komen die mensen daarbij?
Afbeelding

Wij hebben er wel grote balen in liggen, dus voor deze moet er wel een trekker in de buurt zijn ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:50

Ik denk dat op stof gedoeld wordt, het stof dat je vaak omlaag de neus in ziet dwarrelen als paarden een pluk stoffig hooi uit elkaar trekken in een ruif die hoog hangt :)

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:43

Slowfeeders waar je netten hooi in vast kunt maken. Je kunt de bak dan iets ingraven waardoor deze stabiel staat. Werkt hier super. En makkelijk zelf te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:01

Dit heb ik in de stal:

Afbeelding

Dit onder het afdak:
Het is een IBC vat maar je kunt ook een kuubkrat gebruiken.Ik heb er een hooinet van AJ inzitten maar als je klimmers/maaiers hebt kun je natuurlijk ook zo inkiepen.

Afbeelding