Onbeperkt hooi voeren..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Onbeperkt hooi voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:04

Hoe doen jullie dat?

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om meer dan een keer per dag te gaan voeren (ruwvoer), dus krijgen ze nu eind vd middag of in de avond hun brokken/muesli en daarna gelijk hun hooi. Ik wil ze eigenlijk onbeperkt hooi kunnen geven, maar geen idee hoe.. Ze krijgen nu ieder een dikke plak in hun eigen ruif, maar als ik een uur later terug kom is alles op. Logisch natuurlijk, maar in het weiland staat nu ook niet genoeg gras om ze bezig te houden etc. Ik heb een zelfgemaakt slowfeedernet die groot genoeg is voor beide, maar hier durf ik ze niet uit te laten eten als ik weg ben :+ ze zijn nogal lomp en vooral mijn pony is heel erg baldadig.

Tips/ervaringen zijn zeer welkom, ik ben benieuwd hoe anderen dit doen.

MelissaV

Re: Onbeperkt hooi voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:06

Kijk eens in dit topic: [VSW] Slowfeeders staan heel veel tips in.
Zelf heb ik een slowfeeder net hangen van 3x1,5m met mazen van 3x3cm. Gaat een hele baal hooi in en daar doen ze een uur of 8 mee. (1 B-pony, tweejarige en een grote D pony)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:06

Een degelijke slowfeeder/slowfeeder net kopen, met echt fijne mazen (3x3) en je laten adviseren hoe dit veilig te bevestigen. Zo hebben wij dit ook gedaan..Zal even kijken of ik een foto kan vinden.

Zoiets dus, maar wij hebben ze met de mazen kleiner ( 3x3 dus):

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Punz op 31-01-15 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:07

Je hebt slowfeeder bakken die je in de grond vast kunt zetten. Daar zou ik eens naar kijken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:12

Dankjullie voor de snelle reacties :)

Een net ben ik geen fan van.. Door de reden die ik in de OP schreef maar ik vind ze ook niet bepaald handig te vullen.

Een bak heb ik ook al over na gedacht, maar die zijn nogal prijzig en ik heb maar een beperkte ruimte te gebruiken aangezien ik ze op stal voer (uitloopstal van 2/2,5 bij 6 gok ik) dus dan moeten het kleine bakken zijn, het liefst zelf te maken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:14

Punz schreef:
Een degelijke slowfeeder/slowfeeder net kopen, met echt fijne mazen (3x3) en je laten adviseren hoe dit veilig te bevestigen. Zo hebben wij dit ook gedaan..Zal even kijken of ik een foto kan vinden.

Zoiets dus, maar wij hebben ze met de mazen kleiner ( 3x3 dus):

[ [url=m/YtS15f.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze ziet er nog wel handig uit, is hij makkelijk te vullen? En waar heb je hem vandaan? :)

Dan zou ik nog wel moeten kijken waar ik het net op kan hangen.. Het liefst gebruik ik gewoon de ruif, maar misschien kan ik hem daar aan hangen.

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:15

Ik vind zelf die kunstof bakken (met gaatjes, zodat eventuele regem/vocht eruit kan) met een slowfeedernet (3x3 , ik doe er 2 over elkaar ivm zeer enthousiaste paardjes) erg fijn !

Maar waarom durf je ze niet uit de netten te laten eten als je weg bent ? Omdat ze lomp zijn ? Maar wat doen ze dan ? Als je mazen hebt die heel klein zijn (3x3 dus bijvoorbeeld) kunnen ze niet in blijven hangen of iets dergelijks.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:15

Ayla schreef:
Dankjullie voor de snelle reacties :)

Een net ben ik geen fan van.. Door de reden die ik in de OP schreef maar ik vind ze ook niet bepaald handig te vullen.

Een bak heb ik ook al over na gedacht, maar die zijn nogal prijzig en ik heb maar een beperkte ruimte te gebruiken aangezien ik ze op stal voer (uitloopstal van 2/2,5 bij 6 gok ik) dus dan moeten het kleine bakken zijn, het liefst zelf te maken.

Goh mazen zijn 3x3cm kunnen ze niet in komen met voeten, en als je een beetje een kwaliteitsnet hebt en hem fatsoenlijk ophangt, gaan ze heel lang mee.
Handig vullen ligt eraan hoe je hem ophangt. Die van mij zit aan de zijkanten dichtgeknoopt en aan de bovenkant hangt hij aan isolators. Als je hem wil vullen hoef je hem enkel van de isolators af te halen. Hangt hij mooi open zodat je snel kunt vullen. Je hangt hem terug aan de isolators en klaar. Is hier op 5 minuten gebeurt.

Heb hem hier nu ruim 2/3 maanden hangen met een pony die nog 2 moet worden en een ontzettend brutale welsh. Net houdt het heel netjes.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:20

NH_ELF schreef:
Ik vind zelf die kunstof bakken (met gaatjes, zodat eventuele regem/vocht eruit kan) met een slowfeedernet (3x3 , ik doe er 2 over elkaar ivm zeer enthousiaste paardjes) erg fijn !

Maar waarom durf je ze niet uit de netten te laten eten als je weg bent ? Omdat ze lomp zijn ? Maar wat doen ze dan ? Als je mazen hebt die heel klein zijn (3x3 dus bijvoorbeeld) kunnen ze niet in blijven hangen of iets dergelijks.
Mijn pony zal hem hoogstwaarschijnlijk proberen te slopen, dat probeert hij nml met alles. Ik heb nu een net met mazen van 4 bij 4 geloof ik, daarbij pakt hij het net vast en trekt er dus gaten in. De pony's (shet en een kruising shet) zijn nogal gewaagd aan elkaar dus af en toe vliegen er nog benen door de lucht ook :+ vanmiddag bleef hij nog hangen met zijn deken aan een spijker die net niet ver genoeg de muur in was geslagen, doordat hij zich overal tussendoor probeert te wurmen (wat vaak niet eens gaat). Ik vind het gewoon niks, vertrouw ze er voor geen meter mee. Misschien als ik een wat steviger en beter te bevestigen net heb wel. Deze hangt goed, maar heb het vertrouwen er niet in en zie veel frustratie als ze eruit proberen te eten.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:21

Als je een goed hooinet hebt, kan er volgens mij weinig mis gaan.
Ik heb er een gekocht (5 jaar geleden van heunetz of zo iets), die heeft een stok met een sleuf op de kopse kant zodat je het hooinet open kan zetten. Ook hang je hem natuurlijk op de goede hoogte op en vullen maar!
Er doen hier drie paarden 12 uur lang met een gevuld hooinet en er is nog nooit iets mis gegaan of kapot gegaan. Als je een beetje investeerd, is je probleem snel opgelost.
Laatst bijgewerkt door Kaplaars op 31-01-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:22

Melissa: welk net heb jij? Met isolatoren bevestigen lijkt me handig, alleen gaat dat niet als ik hem aan de ruif wil hangen..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:24

Ik gebruik idd ook een groot net met mazen van 3x3 en nog een kleintje. Ik heb 1 volwassen amha en 2 jaarlingen en ik gooi 1 x per dag dat hele net vol en de volgende dag rond dezelfde tijd zit er meestal nog wat in.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:25

Ayla schreef:
NH_ELF schreef:

Mijn pony zal hem hoogstwaarschijnlijk proberen te slopen, dat probeert hij nml met alles. Ik heb nu een net met mazen van 4 bij 4 geloof ik, daarbij pakt hij het net vast en trekt er dus gaten in. De pony's (shet en een kruising shet) zijn nogal gewaagd aan elkaar dus af en toe vliegen er nog benen door de lucht ook :+ vanmiddag bleef hij nog hangen met zijn deken aan een spijker die net niet ver genoeg de muur in was geslagen, doordat hij zich overal tussendoor probeert te wurmen (wat vaak niet eens gaat). Ik vind het gewoon niks, vertrouw ze er voor geen meter mee. Misschien als ik een wat steviger en beter te bevestigen net heb wel. Deze hangt goed, maar heb het vertrouwen er niet in en zie veel frustratie als ze eruit proberen te eten.

Frustatie is waarschijnlijk ook de reden dat ze hem kapot trekken, deden die van mij in het begin ook met een net van mindere kwaliteit. Ze moeten even wennen aan het slowfeedidee.
Als je hem goed strak bevestigd en goed vult hangt hij zo strak dat ze hem in principe niet vlug kapot trekken mits je natuurlijk een net van fatsoenlijke kwaliteit pakt en voldoende ophangpunten hebt.

En qua benen door de lucht en wringers hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb er hier ook staan die zo zijn. De ene is een merrie en jaagt nogal eens achter de 2jarige aan, die dan alle kanten uit springt en de welsh is nogal een wringer, maar dit net hangt zo stevig en vlak tegen de muur dat er niks mee gebeurd. De maas is zo klein dat ze daar echt niet in kunnen blijven hangen, zelfs niet met dekens :)

Hooguit als ze halsters dragen in de wei, dat ze met stoeien met het halster aan het net blijven haken. Maar dat is ook een vd redenen dat ze bij mij geen halsters dragen, en als ze al een keer een halster om hebben, zit het zo los dat het afschiet zodra er druk op komt.

Ik heb een net van Barefoot :)
Kan morgen wel even een duidelijke foto maken als je wil.

Afbeelding Hier hing hij 5 minuten, maar nog niet juist bevestigd, maar dan heb je een idee hoe hij hier hangt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:26

Een plak die met een uur op is is sowieso veel te weinig, een halve baal - kleine baaltjes van 20 kilo, of een kilo of 10 - wegen met een weeghaak aan gaan bieden, en liefst meer keren per dag geven, kan dat niet dan grote hoeveelheid in een slow feeder- goed net of een bak met een rek erop, in het begin zullen ze meer eten , op gegeven moment zijn ze verzadigd en gaan ze de normale hoeveelheden eten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:28

Ze dragen bij mij ook geen halsters, weer een zorg minder :+ ik ben wel benieuwd naar welke netten jullie hebben.. Ik hou het slowfeeder topic al enige tijd in de gaten, maar er zijn zoveel verschillende netten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:28

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:33

Ayla: ik heb ook een stelletje slopers, maar mijn netten ( hangende 'zakken' in de stal, en een groot, tussen palen gespannen, net buiten) houden het toch al een paar jaar vol.

Maar punt daarbij is mogelijk wel dat de netten die ik gebruik níet goedkoop zijn. Kijk: hooinetten zijn best goedkoop te krijgen, en sommige worden ook slowfeeder net genoemd. Maar als je dan naar de kwaliteit van de mazen kijkt, dan kun je ook zien waarom het goedkoper is ( en waarom het snel kapot gaat...)

Via oa deze site zijn goede netten te koop:
http://www.equiculinair.nl/index.php/cPath/111_103

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:35

http://Www.heunetz.de
Wij hebben hem echt goed vast geschroefd, hij kan ook niet zo maar los worden gehaald.
Volgens mij zijn isolatoren daar veel te kwetsbaar voor. Bij ons hooinet zit er een ijzere beugel met twee schroeven in het hout, daar hangt hij aan.
Nogmaals: al vijf jaar lang voer ik probleemloos 2x per dag en toch onbeperkt hooi.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:40

Ik ga jullie linkjes is goed bekijken, bedankt voor de tips :)

Een net buiten en binnen zou handig zijn.. Al weet ik dat er dan altijd een binnen en een buiten zal staan. Nu eerst eens kijkwn naar een net dat in onze stal handig te bevestigen is etc.

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:59

Wij hebben netten in bakken, netten hangen, en nog een andere constructie. Zo'n 17 paarden, waarvan een aantal zacht gezegd niet handig, maar tot nu toe nog geen gekke dingen gebeurt. Ook doordat ze allemaal een plek hebben om te eten, er blijft zelfs een plek over, gaat het allemaal super. Ik denk dus wel dat meerdere plekken en zeker ook een droge plek voordelen heeft :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:05

gewoon een hooiruif?!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:37

max66 schreef:
gewoon een hooiruif?!
Heb je überhaupt de moeite genomen om de OP te lezen? Ik voer ze in een hooiruif, maar dat is zo weer op.

Mijn pony krijgt nu hooi in mijn zelfgemaakte slowfeeder, heb hem anders opgehangen en tot nu toe tevreden. Hij laat hem redelijk heel en kan hem nu ook wat meer geven. Andere pony krijgt het nu gewoon op een hoop aangezien ze niet zo graag de stal in gaat.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:44

Ik heb mijn paarden op een verhard stuk staan met aan de ene kant beton en andere kant rubberen matten en daarop staat een inloop "stal'container.
Wij hebben een grote ijzeren? bak waar een hele grote vierkante baal hooi ingetakeld word door de tractor.
Hier doen ze een aantal weken mee, heb eigenlijk nooit bijgehouden hoe lang, maar iig een aantal weken.
De stal eigenaar zet er steeds een nieuwe in als het op is vandaar dat ik niet weet hoeveel weken precies haha.
Bij mij eten er 3 paarden van.
Ik zal zo eens kijken of ik de foto die ik vandaag gemaakt heb erop kan zetten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:52

Ik ben benieuwd :)

Ik gooi s'avonds de slowfeeder vol (ongeveer 80cm hoog vij 1,5m breed gok ik) en als ik s'ochtends kom krijgen ze soms ook nog wat. Heb hem nu voor het eerst helemaal vol aangezien pony door een ongelukje geen krachtvoer mag op het moment (mogelijk hoefbevangen), morgenochtend rond half 10 kijk ik of er nog wat in zit.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:59

Hier dan de foto.
Het is wel een beetje een nat zooitje maar dat probleem kennen de meeste van jullie vast wel.
Het water kan aan de onderkant er gewoon uit, dus het hooi blijft niet in het water staan als het regent zeg maar.
En zodra de shet moeite krijgt met bij het hooi komen als het leger begint te raken dan vult de stal eigenaar elke dag een lagere bak voor haar.

Afbeelding

Ze maken er rondom wel een zooitje van zoals je ziet, stal eigenaar vind het niet zo heel erg want dan ligt het er om heen wat hoger zodat ze shet er langer bij kan, maar ik haal het om de zoveel dagen steeds weg want lijkt me niet lekker voor ze als ze in dat natte zooitje staan te eten steeds.

Ze krijgen er verder geen krachtvoer bij.