Hoe span je gaaswerk af met elektriciteit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Hoe span je gaaswerk af met elektriciteit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:49

Ok, we hebben hier super lieve buren die me kwamen vertellen dat ze een nieuwe afspanning gingen plaatsen. Nu lopen mijn paardjes langs mijn kant hiertegen en ik wil graag hun draad beschermen tegen eventueel geschuur en geduw van mijn minipaarden. Dus ja, er komt elektriciteit aan, mijn buren hebben gekozen voor tennisdraad. Hoe span je dat nu netjes af met elektriciteit?

Ik heb maar twee mogelijkheden gevonden,
ofwel op de draad zelf met deze ietwat vreemde dingen,

Afbeelding

Ofwel op de paaltjes met een buisklem en isolator

Afbeelding

Nu, die eerste heb ik echt wel mijn twijfels over, of dit wel stevig genoeg is? Kan het bijvoorbeeld niet makkelijk uit zijn plaats geraken?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips? Zou me enorm helpen. Paaltjes in de grond slaan en daar de electriciteitsdraad aan bevestigen vind ik een knoeiboel naast een tennisdraad en daar zie ik liever vanaf...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:51

k heb geen ervaring met 1,maar zolang er stroom opstaat lijkt me dit we stevig genoeg, is een soort veer idee volgens mij wat zichzelf vastklempt.
Persoonlijk lijkt nr 2 mij fijner, dat wel

Urielle

Re: Hoe span je gaaswerk af met elektriciteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:58

Afstandisolatoren in de palen boren kan ook. Is goedkoper dan die buisklemmen.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:04

Ja, maar die buizen zijn van de buren hé... :P ... ga er dan liever niet in boren. :o

Zou die veer stevig zijn? Het is voor minipaarden dus ja.. zou best kunnen, en het lijkt me ook esthetisch gezien wel beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:10

Was bij ons ook, onze palen, hun isolatoren. In overleg kan een hoop, zij willen de omheining natuurlijk ook niet kapot door de paarden. Ik weet niet hoe lang het stuk is maar bij ons zo'n ruime vijftig meter en dat was al heel duur.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:15

Hmmm.. dat is bij ons wel héél wat meer dan 50 meter... oei.. is het echt zo duur? Om de hoeveel meter zet je dan zo'n isolator?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:23

PB

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:29

Hier zoals op de laatste foto's. Het handigste is om de palen te tellen en dan is het mogelijk om, om en om de palen van een isolator te voorzien. Is steviger dan de veren ook als je die bij elke paal zou doen. Goed straks spannen aan uiteinden en dan gaat het prima. Voordeel, zonder beschadigingen te verwijderen dus zo houd je de buren ook tot vriend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:32

Ik zou er ivm afstand etc. toch palen voor slaan, wel dan met gewoon 3 draden (let op de weerstand en de breekkracht), want zulke minihoefjes passen door van alles. De eerste optie ken ik niet, die buisklem kost van wat ik weet 25 euro voor 5? stuks (tenminste galagher en dat is de enige waar ik dit spul van gezien heb), dat is al heel snel niet grappig meer.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:40

De bedoeling is dat ze gewoon niet tegen hun draad gaan schuren of duwen, heb ik dan met één laag niet genoeg? Moet ik echt drie lagen draad gaan zetten? De paardjes zijn circa 85cm van schoft, tennisdraad wordt 1.50 hoog. Hun hoeven kunnen niet door zo'n klein gaatje hoor van die tennisdraad; Als ik strategisch gezien de elektriciteit zo hoog zet dat ze niet aan het gaas kunnen duwen of schuren, is dat dan niet voldoende? Het is vooral om de buren hun gaaswerk te beschermen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:59

die laatste ging ik ook kopen, maar amai die zijn echt duur en bij ons ook best wat meters dus ik denk dat ik ook maar ga boren, zijn ons eigen palen en draad maar is langs de paddock dus wil absoluut schuren vermijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:08

Laureas schreef:
De bedoeling is dat ze gewoon niet tegen hun draad gaan schuren of duwen, heb ik dan met één laag niet genoeg? Moet ik echt drie lagen draad gaan zetten? De paardjes zijn circa 85cm van schoft, tennisdraad wordt 1.50 hoog. Hun hoeven kunnen niet door zo'n klein gaatje hoor van die tennisdraad; Als ik strategisch gezien de elektriciteit zo hoog zet dat ze niet aan het gaas kunnen duwen of schuren, is dat dan niet voldoende? Het is vooral om de buren hun gaaswerk te beschermen.

Pony's kennende zullen ze die lekkere grasjes net onder je draad/tegen het gaas willen hebben, minimaal 1 lage draad heb je dan al nodig, idem voor rollen en er overheen willen reiken. Voor mij zou op 20cm, 60cm en 90cm/1m een draadje de voorkeur hebben. Lint hoeft niet, want dat hek is duidelijk genoeg te zien, maar het is absoluut niet bestand tegen pony's. Door stroom kan je dan genoeg respect voor het hek creëren, maar dan moet het wel over genoeg oppervlak aanwezig zijn om ze er geheel van af te laten blijven.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 22:18

Ze lopen er nu ook al jaren op hoor... en aan de huidige draad komen ze eigenlijk niet aan. Erover heen kunnen ze al helemaal niet met 1.50m. Maar deze nieuwe draad wil ik toch wel een beetje beschermen, je weet nooit. Ook lijkt me tennisdraad vrij stevig, zouden ze dat makkelijk kunnen wegduwen onderaan? Dat lijkt me nog het enigste probleem naast ertegen aan schuren... Misschien toch onderaan nog ergens een elektriciteitsdraad erbij dan?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:04

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 23:47

Wat goed Tinka! Die links helpen me ook wel, nieuwe mogelijkheden. :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:06

Ik heb zelf om een aantal velden (speelvelden van de honden) heen van dit gaas zitten, mijn mini's lopen daar niet continu (ze wisselen hun eigen veld af met deze velden in de zomer). Als ze er maar even staan doe ik er geen stroomdraad. Echter heb ik 1 groter veld (trainingsweide van ruim 1/4 ha) waar ze langer lopen en daar zet ik van die lage blauwe paaltjes (60cm) naast het hekwerk met dus maar 1 draadje op die 60cm en dan blijven ze keurig bij het hekwerk weg. Gaat om mini's van 65cm tot 1m
Dus 1 draadje lijkt mij voldoende, als ze respect hebben voor stroom

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:35

Dat gaaswerk van de buren zit vast met van die kleine zwarte klemmen om de buis. Die klemmen kun je ook gebruiken om isolatoren in te draaien (gaatje voor boren).
Die dingen zijn véél goedkoper als die klemmen met rubber.
http://www.buisklem.nl/html/product.asp ... Code=STUKS

Dan krijg je zoiets:

Afbeelding