Wei na de winter weer op orde krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Wei na de winter weer op orde krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:17

Mijn paarden hebben de hele winter op het land gelopen en dit voorjaar wil ik de boel goed aanpakken om weer een beetje een nette grasmat te krijgen. Uiteraard zullen de paarden dan tijdig van het land gaan om eea goed te laten herstellen.

Ik wil gaan slepen, onkruid laten spuiten, gras bijzaaien en evt bemesten. Vorig jaar heb ik kalk gestrooid, dus ik neem aan dat dat dit jaar niet weer opnieuw zal moeten. Evt laat ik nog een bodemmonster nemen, het is hier een normale bodem (geen klei of veen) en redelijk zuur.

Wat raden jullie aan qua timing/volgorde van deze activiteiten? Qua onkruid heb ik vooral last van zuring en kleine bereklauw, met handmatig spuiten krijg ik dit bijna niet meer onder controle dus wil dit door een loonwerker laten doen, tips met welk gif, en welk tijdstip? Globale kosten waar ik op moet rekenen? En wat is dus de beste tijd om graszaad te zaaien, en welk mengsel raden jullie aan?

Alvast bedankt voor de tips!

MelissaV

Re: Wei na de winter weer op orde krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:25

Wij gaan er hier zodra het een paar weken achter elkaar droog is, temperatuur boven 10 graden en geen regen voorspelt, erover met de wals zodat alles weer vlak ligt. Dan zaaien we bij waar nodig, en zodra alles begint te groeien bemesten we nog.

Zuring heb ik ook gehad in onze weides, hier heb ik toen advies voor gevraagd en dit moet je kalken. Zuring groeit omdat je zuurtegraad in je weide te hoog is, dat krijg je alleen weg door de kalken.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:28

Oke, walsen, en niet eerst slepen? Er ligt hier nog veel mest. Heb jij enig idee hoeveel kalk je ongeveer gestrooid hebt? Bij mij zijn er voor ca 3 hectare toch zeker wel 6 zakken doorheen gegaan maar misschien was dit wel veels te weinig :( Bedankt voor je reactie!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:30

peer2005 schreef:
Oke, walsen, en niet eerst slepen? Er ligt hier nog veel mest. Heb jij enig idee hoeveel kalk je ongeveer gestrooid hebt? Bij mij zijn er voor ca 3 hectare toch zeker wel 6 zakken doorheen gegaan maar misschien was dit wel veels te weinig :( Bedankt voor je reactie!

Onze wei is zodanig kapot gelopen dat slepen geen nut meer heeft. Mest halen we nu overal uit de wei, dus daarom hoeven we ook niet te slepen.
Goh geen idee hoeveel kalk er hier door gegaan is, wij hebben 2 weilanden van 60x60 en 1 weiland van 130x70 en wij hebben toen die 2 kleine weilanden gekalkt. Maar we doen dat met een bemester achter de grasmaaier dus geen idee hoeveel daarin gaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:39