Dilemma! Paard tijdelijk verhuizen ivm sneeuw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Dilemma! Paard tijdelijk verhuizen ivm sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:05

Ooooh ik zit echt met een dilemma. Ik zie net op het weerbericht dat het de komende week gaat sneeuwen. Nu ben ik sterk aan het overwegen om mijn paard een weekje of twee te verplaatsen naar een locatie met binnenbak. Maar ik voel me zo schuldig als ik dat doe....

De situatie is nu al volgt: ik sta met haar bij een kennis. Hier is ze als veulen gekomen en op haar vierde heb ik haar beleerd en gekocht en sindsdien staan we er nog steeds. Ze staat lekker het hele jaar door met haar vriendin overdag op de wei en 's avonds in een stal naast die vriendin met een laag muurtje ertussen zodat ze elkaar nog kunnen kriebelen enzo. Er is een buitenbak aanwezig maar die is met dit weer dus niet rijdbaar. Ik heb een trailer en rij dan met normaal weer naar de binnenbak. Maar met veel wind en vooral met ijzel en sneeuw ga ik echt het risico niet lopen met de trailer. Afgelopen week heb ik dan ook niks met haar kunnen doen. Gisteravond wel naar de verenigingsles geweest en merk dan dat ze het heerlijk vindt om even haar benen te kunnen strekken. Bij sneeuw en vorst is de wei nl ook niks an, ze kan dan niet eens ff lekker de wei door crossen!

Maarrrrrrr.... nu overweeg ik dus om haar tijdelijk, zolang het blijft sneeuwen, ergens te plaatsen met binnenbak zodat ze nog wel in beweging blijft. Heel erg vervelend is alleen dat de paarden op de meeste locaties niet buiten komen. Nu heb ik zeker wel de tijd om haar desnoods drie keer per dag uit de stal te halen maar ik voel me zo schuldig. Ze is al een lekker extravert right brainer en dan ga ik haar ook nog uit haar vertrouwde omgeving halen en moet ze in een stal met tralies gaan staan... daar staat wel tegenover dat ze haar energie wel weer kwijt kan in de binnenbak waar ze lekker kan galopperen....

Pffff.... wat zal ik doen? Ben ik teveel aant piepen en zal ik haar gewoon verhuizen? Of zal m'n paard het veel fijner vinden om gewoon lekker thuis te blijven staan? (ja dat laatste hoogstwaarschijnlijk maar weegt dat op tegen de voordelen van een binnenbak?). Wat zouden jullie doen? (Ze staat normaliter trouwens in training 4-5 keer per week)

JudithGigi

Re: Dilemma! Paard tijdelijk verhuizen ivm sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:08

Een weekje of 2 zou toch wel moeten kunnen? :)
Anders kun je nog altijd een paar keer per week met de trailer gaan als dat lukt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:10

Ik zou het de stress van het verhuizen niet waard vinden. Die week dat het sneeuwt.
Ze gaat hier met haar maatje naar buiten... ja ze kan even niet rennen... maar opgehokt in onbekende omgeving lijkt me nog vervelender.
Zou gewoon even pauze nemen van je training... even wat andere dingen doen die nu wel kunnen. Die sneeuw is maar tijdelijk en dan kan je gewoon weer aan het werk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:10

Is voor je paard het zelfde alsof je een weekje op vakantie gaat met je paard. Staat het opeens ook op een andere stal.

In de sneeuw op de wei kan het ook gewoon rennen hoor. Misschien vind ze het wel heel leuk de sneeuw.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:10

Dat is het hem juist. Met de voorspelde weersomstandigheden vind ik met de trailer rijden een te groot risico. Ik heb overigens 8 februari een wedstrijd gepland. Die zeg ik in principe ook net zo makkelijk af hoor, maar speelt misschien wel mee in de beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:11

Ik zou niet gaan verhuizen, Is voor het paard niet fijn. Daarbij heb je een reele kans dat ze als je haar verhuist zo veel stress heeft van de verhuizing dat je toch niet lekker kunt rijden.
Die 3 dagen niet rijden zou ik maar voor lief nemen. Er komt een beetje sneeuw, Geen sneeuwstorm ;)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:12

Ze vindt sneeuw idd errug leuk. Alleen de bodem van de wei is nu zo slecht door de regen en met een beetje vorst en sneeuw zo onregelmatig dat ze daar niet in rennen.. Ze gaan heel overdreven spastisch voorzichtig lopen haha. Niks gewend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:13

En dan is het nog afwachten of het daadwerkelijk zo gaat sneeuwen als ze roepen en of het dan lang blijft liggen of niet. Straks verhuis je voor niks? Ik zou haar laten staan en doen op die locatie wat mogelijk is qua weer.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:14

De vraag is voor wie zou je de verhuizing doen, voor jezelf of voor het paard ?
Ik zou niet met een paard gaan leuren om mogelijk een storm in een glas water (neem nou new york eens).
Ze kunnen het weer van een uur gegleden nog niet eens voorspellen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:15

oooh bij drie dagen zou ik het niet eens overwegen. Maar er wordt nu 1,5 week voorspeld := dus dat zou zo twee weken kunnen betekenen. Overigens, ik vind het niet erg om niet te kunnen rijden hoor. Kan ik meteen even de uitgestelde klusjes inhalen hihi. Maar het gaat dus puur om paardje. Ik neig ook meer naar lekker op de wei en dan maar ff niet...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:17

is het voor jouw belang of voor het belang van het paard dat je zou willen verhuizen?

Zo te lezen komt je paard nu gewoon iedere dag buiten en kun jij alleen niet rijden? Ik zou dan maar even vakantie inlassen hoor! Ik kan trouwens gewoon rijden in de buitenbak, al is het door de plassen heen niet ideaal, maar ik vind het het allerbelangrijkste dat mijn paard iedere dag buiten komt, dan maar even niet rijden

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:20

Weetje mensen, ik ben er al uit!! Ze blijft lekker thuis. Stom om het te overwegen maar kreeg het advies en dan ga je er toch even serieus over nadenken hè! Nee, ik heb tot nu toe elk jaar een 'vakantie' ingelast en we hebben het allemaal overleefd :D

Dank jullie wel! I'm back on earth +:)+ :D

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:21

Ik zou ook niet verhuizen. Lijkt mij idd niet fijn voor het paard.
Die van mij staat al een maand stil. Telkens als de bak weer zo goed als droog is, is hij of kei hard omdat het vriest of heeft het net weer staan regenen. Nou is mijn paard pas 3 en een half, werd nog niet intensief gereden en kan het absoluut geen kwaad dat ze even stil staat. Ik zou ook als we een paar jaar verder zijn er niet voor kiezen haar dan te verhuizen. Dan rijd ik maar even niet. Ze komen toch iedere dag buiten (hoe lang is afhankelijk van het weer en hoe de bak/wei erbij licht) dus dan bespaar ik haar die stress liever. :)

---
Verstandig besluit! Denk dat je je paard daar ook het meeste plezier mee doet. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:49

ik zou haar voor alleen een sneeuwperiode niet verplaatsen.

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:05

Evelijn schreef:
Ik zou het de stress van het verhuizen niet waard vinden. Die week dat het sneeuwt.
Ze gaat hier met haar maatje naar buiten... ja ze kan even niet rennen... maar opgehokt in onbekende omgeving lijkt me nog vervelender.
Zou gewoon even pauze nemen van je training... even wat andere dingen doen die nu wel kunnen. Die sneeuw is maar tijdelijk en dan kan je gewoon weer aan het werk.

Dat. Maar dat ligt ook aan jouw paard. Die van mij vind een paar dagen niet zo erg, hoort erbij zo'n uitje :D Maar langer is de stress niet waard. Nou ben ik zelf ook niet echt fan van dit weer dus vind ik het niet zo'n probleem om even niets te kunnen, mocht dat het geval zijn.

Edit; lees dat je er al uit bent. Soms kan je echt even in de knoop zitten met dit soort dingen he :)