Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer gebruik jij beenbescherming en hoe?

Enkel bij het losgooien: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
17 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
16 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan springschoenen
4 (1%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
6 (2%)
Enkel op de weide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
Geen stemmen
Bij beide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
8 (3%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
5 (2%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
4 (1%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen én beenbeschermers
4 (1%)
Ik gebruik nooit beenbeschermers bij het losgooien/op de weide.
181 (73%)

Totaal aantal stemmen: 245

Heleennn

Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:01

Ik zie het steeds vaker: paarden die de weide opgaan met voor en achter peesbeschermers, pijpkousen,springschoenen etc. om... om dan een hele dag met die dingen rond hun benen te staan. Ik doe mijn paard wel peesbeschermers (voor) en rubberen schoenen (voor) om als ik haar even losgooi op de paddock. Dan haal ik ze na een kwartier weer binnen en gaat de bescherming er weer af. Nu zag ik dus laatst iemand bij mij op stal haar paard gewoon om 10 uur 's morgens buiten zetten (met rondom peesbeschermers én rondom springschoenen) omdat hij blijkbaar gek zou doen. Dit dan tot een uur of vier in de namiddag. Is dit schadelijk of irritant voor het paardenbeen? Hoe doen de bokkers dit? En is een paard na een uurtje niet gewoon uitgeraasd zodat de beschermers er af kunnen? Hebben er bokkers al nare ervaringen gehad omdat ze hun paard zonder beschermers losgooien/buitenzetten? Of misschien net omdat ze wel beschermers om hadden gedaan? Of zelfs slecht ervaringen met bepaalde soort bescherming voor buiten of bepaalde materialen?

elke mening is welkom!
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 28-01-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Re: Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:04

Toen ik peesbescherming kocht die rond de kogel door moest (wegens schieffel) Heb ik nagevraagd hoe deze waren mbt warmte. Vrouwtje zij dat het een paar uur geen probleem was, maar ze eigenlijk echt max 2 a 3 uur om de benen mochten. anders kon de warmte wel schadelijk worden :)

Verder staan de ponys bij ons de hele dag op de wei, gewoon zonder bescherming.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:06

Ik zie de optie niks er niet tussen staan.

Mijn paard weet dondersgoed dat ze d'r benen heel wil houden. Ze doet best gek, best wel heel gek, maar ze weet zelf wel of dit kan.

Als ze ijzers zou hebben (heeft ze dus niet) zou ik wel springschoenen in de wei omdoen zodat ze de ijzers niet verliest.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:06

Ik mis de optie nooit, of enkel bij het rijden/springen. :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:07

Ik mis de optie geen. Of de optie bandage.

Ik heb destijds alleen bescherming gebruikt bij buitenrijden en springen. Bij onze tinker alleen voor ivm aantikken in zijn jonge jaren. En onze oude merrie bandages voor ivm kogelproblemen. Maar ook dit alleen bij buiten rijden, later ook bij dressuur.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:08

Zo, aangepast!

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:08

Ik mis ook de optie niets/geen.

Mijn pony heeft nooit wat om. Buiten dat ik niks geschikts kan vinden, denk ik dat paarden heel wat kunnen hebben. In de vrije natuur lopen ze ook zonder bescherming.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:08

karuna schreef:
Ik mis de optie geen. Of de optie bandage.

Ik heb destijds alleen bescherming gebruikt bij buitenrijden en springen. Bij onze tinker alleen voor ivm aantikken in zijn jonge jaren. En onze oude merrie bandages voor ivm kogelproblemen. Maar ook dit alleen bij buiten rijden, later ook bij dressuur.

Bandage valt toch onder beenbeschermers? :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:09

Ah je hebt het net aangepast! Ik heb inmiddels dan ook gestemd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:09

Een beenbeschermer is voor mij een pijpkous oid. Een bandage heeft een andere functie in mijn ogen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:12

In de vrije natuur merken wij het niet als ze wel een blessure aan hun benen krijgen. Bovendien is die kans kleiner omdat we er niet op zitten en in mijn ogen omdat ze vaak minder gek doen omdat ze de hele dag al buiten lopen :P
Ik heb met rijden soms peesbeschermers om (hij tikt nog wat aan door jongigheid) en hij zou ivm ijzers eigenlijk springschoenen aan moeten, maar die hoef ik er niet om te doen als ie los staat, want die trekt hij zelf binnen een minuut af. Net als zijn peesjes trouwens :+

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:14

Ik doe alleen peesbeschermers om de voorbenen bij m'n jongste paard als hij 30 min z'n benen kan strekken in de losgooi baan. Hij heeft er nl een handje van om compleet uit z'n dak te gaan en wil zichzelf weleens aantikken. Als hij het land op gaat of in de paddock staat heeft hij niets om.
De andere paarden zet ik altijd zonder bescherming.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:19

danoesje schreef:
In de vrije natuur merken wij het niet als ze wel een blessure aan hun benen krijgen. Bovendien is die kans kleiner omdat we er niet op zitten en in mijn ogen omdat ze vaak minder gek doen omdat ze de hele dag al buiten lopen :P
Ik heb met rijden soms peesbeschermers om (hij tikt nog wat aan door jongigheid) en hij zou ivm ijzers eigenlijk springschoenen aan moeten, maar die hoef ik er niet om te doen als ie los staat, want die trekt hij zelf binnen een minuut af. Net als zijn peesjes trouwens :+

Dat klopt. Maar misschien als jou paard steeds zo gek doet, heeft die wel meer behoefte aan buiten zijn en dus op en duur daardoor minder gek doet. wat dan weer de kans op blessures verkleint ?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:24

Mijne staat overdag op de weide, dan is ze wel braaf en beschadigd ze niks...

bij het los gooien wil ze nog wel eens showen en ze is wat lomp met haar benen.
voor heb ik preventief... achter omdat ze soms wat aantikt en er wondjes ontstaan... dit is ook zo bij het rijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:24

Paard van een vriendin gaat ook altijd rondom met bescherming de weide op, om de hele simpele reden om hem heel te houden, ze heeft hem al zo vaak van de weide af gehaald met verwondingen omdat meneer nogal lomp is en totaal niet zuinig op zichzelf. Dan snap ik heel goed dat je je paard inpakt zodat hij lekker buiten kan lopen en jij rustig thuis kunt zijn of op je werk zonder jezelf af te vragen wat je aan het einde van de dag nu weer aan zult treffen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:25

Blue_Flower, absoluut mee eens! Denk sowieso dat het gemiddelde Nederlandse paard teveel binnen staat met vaak explosiegevaar, sneller blessures etc. als gevolg. Mijne staat in de winter een halve dag buiten en gaat in de zomer overdag op het land. Het liefst zou ik hem de hele dag buiten hebben maar dat zit er nu niet in. In de zomer gaan er trouwens wel peesjes om het eerste uur, want dat wordt scheuren en bokken met de hele meute de eerste dag :P

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:28

niets om.
kan alleen maar schuurplekjes veroorzaken zeker tijdens nat weer.
en gaan zweten met warm weer
als ze een x een wondje hebben of een ijzer eraf hebben liggen is het jammer dan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:31

Met losgooien alles om en alleen na het rijden. Ivm gek doen. Op de wei krijgt hij het eerste uur springschoenen en peeskappen. Na een uur haal ik de kappen eraf en laat ik de springschoenen om.

Hier een nare ervaring met op de wei gooien zonder beschermers. Hij is door het dolle gegaan en daarmee een schieffel op zijn griffelbeen getikt. Ben ik 9 maanden mee zoet geweest omdat de schieffel actief was en tegen zijn tussenpees drukte wat irritatie veroorzaakte. Dus zeker op de wei in het begin heeft hij gewoon beschermers om.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:34

Mijn merrie is lomp en sloopt zichzelf, al meerdere keren gaten in kroonrand gehad dus die staat nu rondom in de springschoenen. Peesbeschermers doe ik niet om ivm warmte en tot nu toe heeft ze alleen nog maar een paar keer wondjes gehad en niet erger gelukkig.

Edit: ze staat gewoon elke dag buiten van 9 tot 4
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 28-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:36

Niks. Ze heeft prima benen niks aan doen. Tikt met buiten rijden der achter benen wel aan, 1 keer wondje gehad, voor mij geen rede om beschermers om te doen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:36

danoesje schreef:
Blue_Flower, absoluut mee eens! Denk sowieso dat het gemiddelde Nederlandse paard teveel binnen staat met vaak explosiegevaar, sneller blessures etc. als gevolg. Mijne staat in de winter een halve dag buiten en gaat in de zomer overdag op het land. Het liefst zou ik hem de hele dag buiten hebben maar dat zit er nu niet in. In de zomer gaan er trouwens wel peesjes om het eerste uur, want dat wordt scheuren en bokken met de hele meute de eerste dag :P

Mijn pony kon toen ik haar net had ook niet volledig naar buiten. Maar helaas passen peesjes en dergelijke haar niet goed. Losgooien deed ik toen ook altijd kaal en hoe veel ze ook bokte, steigerde en rare bochten maakte, het ging altijd goed.
Maar is dan ook een pony met stevige benen. Geen gevoelige kwpn-er

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:42

Op de wei niks, veroorzaakt vaak meer schade dan bescherming.
Gewoon in de paddock waar die dagelijks met anderen in staat ook niks, met losgooien in de bak gaat die echt aan de kletter... Dus krijgt die wel bescherming om.
De plekken waar hij altijd staat is hij ook niet zo explosief, als die los gaat in de baan is het meer "speel kwartier volgens hem"

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:47

karuna schreef:
Een beenbeschermer is voor mij een pijpkous oid. Een bandage heeft een andere functie in mijn ogen.

Akkoord, maar als ik elk type beenbeschermer apart als optie in de poll moet verwerken wordt het één grote zooi. Vandaar de algemene benadering ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:50

Ik gebruik nooit beenbescherming buiten het rijden om. Ik ga er vanuit dat als ze vrij bewegen ze zelf hun balans goed kunnen houden dus zichzelf heel laten.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:53

Alleen springschoenen, van die mooie oranje! Verder niets, het is veel te warm en ook dat is niet goed voor de pezen... Ooit als ze lang binnen staan als het heeft gesneeuwt dan zet ik ze de eerste paar dagen met peeskappen. Voor het geval ze dan net wat frisser zijn..