Waar laat ik mijn vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Waar laat ik mijn vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:20

Mijn haf gaat op vlas, het mag niet op de mesthoop. De drollen die hij per dag produceert dat valt nog mee, dat kan ik wel kwijt. Ik gebruik niet heel veel vlas, maar toch?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:22

Oeps, ik gooi in de winter het vlas gewoon op onze mesthoop hoor.. Heb er nog nooit wat over gehoord eigenlijk..

djuulsie

Re: Waar laat ik mijn vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:24

Het wil nog wel eens zo zijn dat een mestboer het niet mee wil nemen als er teveel vlas in zit. Heeft jouw stalhouder gezegd dat het niet mag, Marleen?

Kan je niet bijvoorbeeld op stro-korrels of gehakseld stro?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:25

Kan misschien ook komen dat de mestboer onze buurman is en dat wij onderling nog wel wat dingen voor elkaar doen. (Helpen met hooien ed.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:26

In vlas zit olie en dat mag niet op de mesthoop helaas. Strokorrels heb ik al dat wordt echt 1 dikke koek dat werkt niet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:32

En gehakseld stro?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:33

Eten ze dat echt niet op?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:37

marleen_usar schreef:
In vlas zit olie en dat mag niet op de mesthoop helaas. Strokorrels heb ik al dat wordt echt 1 dikke koek dat werkt niet.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ben wel nieuwsgierig waarom olie niet op de mesthoop mag komen? Wij gooien ons vlas ook gewoon op de mesthoop. Andere stallen waar ik heb gewerkt werd het ook gewoon op de mesthoop gegooid en uitgereden over het land.

Qua oplossingen: je kunt van die containers laten plaatsen die eens in de zoveel tijd worden opgehaald, maar daar zit natuurlijk wel weer een prijskaartje aan....

Edit: ik begrijp dat je haf op vlas staat omdat hij stro opeet. Zaagsel of houtkrullen kan ook, maar dat werkt niet ideaal (vind ik persoonlijk).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:39

Staleigenaar zei dat, dat ze geen vlas willen op de mesthoop. Omdat ze het anders niet meenemen, er zijn er ook die het in zakken doen en naar de milieustraat brengen. Het is olie houdend werd mij verteld.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 26-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:40

Ik gebruik gehakseld stro en de mijne eet het niet op :)

Toen ik vlas gebruikte, deed ik het ook gewoon op de mesthoop...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:43

Wij gooiden de vlas op de mesthoop en 1x per jaar over het land, composteert geweldig. Mijn huidige paardje is echter allergisch en staat nu op houtkrullen. Vind ik persoonlijk fijner werken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:43

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:45

Ons vlas brengen we naar een boer, die het gewoon bij zijn stro op de mesthoop gooit. Anders inderdaad in zakken weg brengen of in een rolcontainer? Of een losse container die dan door een andere mestafvoerder wordt opgehaald?
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 26-01-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:45

marleen_usar schreef:
Staleigenaar zei dat, dat ze geen vlas willen op de mesthoop. Omdat ze het anders niet meenemen, er zijn er ook die het in zakken doen en naar de milieustraat brengen. Het is olie houdend werd mij verteld.

Als dat bij jouw gemeente is toegestaan, dan kan heb je oplossing zelf toch al gegeven? Het is helaas niet bij alle gemeenten toegestaan om mest daar af te leveren. Je zou het na moeten vragen.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:16

Sommige mestboeren nemen inderdaad alleen mest mee zonder vlas. Dat heeft weer met hun eigen mestafvoer te maken dus waar hun het naar toe transporteren.

Je kan van die kleine containers huren waarin je mest kan laten afvoeren. Weet niet precies wat het kost maar dan zou je even moeten zoeken op google.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:24

Wij gebruiken alleen maar vlas en dat gaat dus op een mesthoop. Volgens mij rijden ze het zelf uit over het eigen land. Maar goed, ik haal bij mijn merrie toch wel elke dag een kruiwagen eruit (inclusief drollen). Ik zou niet weten waar ik dit zou moeten laten...Zelf afvoeren lijkt mij erg lastig eerlijk gezegd.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:27

Ik heb tegenwoordig vlasvariant. Dat is gehakseld koolzaadstro. Dezelfde werking (ik vind het fijner) en net zo makkelijk in gebruik. Dit kan ook gewoon op de mesthoop. Mijn pony eet het niet :)

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:00

Je hebt twee soorten vlas, de vezelvlas en de vlas die geteeld wordt voor de olie.... 't is dus maar net welke je hebt. Wij gebruiken hennep in onze stallen, neemt evenveel vocht op, een snelle composthoop en gaat bij ons ook gewoon op de mesthoop. Misschien heeft de staleigenaar geen problemen met hennepstrooisel

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:06

Mijn paardjes staan ook op vlas. Alles gaat gewoon op de mesthoop en wordt in het voorjaar over ons land uitgereden. Het land neemt alles snel op en je ziet er na een paar weken niets meer van. Ik zou niet weten welk soort vlas we hebben, moet ik misschien wel eens navragen. Ziet het er qua structuur hetzelfde uit? Het lijkt namelijk wel alsof dit vlas natter blijft dan dat van vorig jaar.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:29

2IJsjes schreef:
Mijn paardjes staan ook op vlas. Alles gaat gewoon op de mesthoop en wordt in het voorjaar over ons land uitgereden. Het land neemt alles snel op en je ziet er na een paar weken niets meer van. Ik zou niet weten welk soort vlas we hebben, moet ik misschien wel eens navragen. Ziet het er qua structuur hetzelfde uit? Het lijkt namelijk wel alsof dit vlas natter blijft dan dat van vorig jaar.

misschien omdat op vlas de champions niet willen groeien, dat groeit wel op stal mest.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:54

Het alle beste voor een paard is toch stro of zaagsel heeft fac. Diergeneeskunde in Utrecht toen de tijd aan ons verteld!"
Dit n.a.v. Ons paard met een maagoverlading dank zei" het vlas dat zo"lekker véél opneemt... Heeft ook een keer zijden en helaas heeft ons paard het niet overleefd! Een paard krijgt er gewoon altijd iets van binnen hoe je het went of keert? Vlas is ook bijna niet week te krijgen,wat met zaagsel en stro wél het geval is...en daar bij met vlas ontneem je het paard zijn natuurlijke gedrag!
Ik zou zeggen kies voor stro als niet anders is zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:04

Wat een onzin teugeltje! Zaagsel eten is net zo slecht als vlas of teveel stro. Goed stalbeleid is de sleutel... Als je voldoende,onbeperkt dus, hooi geeft dan eten ze geen bodem. Maar als een paard een plakje hooi krijgt om 10 uur savonds en zich dan verveeld tja...

Aan ts, vraag eens een boer in de buurt of die het bij zn composthoop wil hebben daar breng ik het onze ook heen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:09

Voldoende hooi is niet pet definitie onbeperkt hoor yvank, hier tenminste niet, wel voldoende, maar niet onbeperkt .
Maar idd wel liever op stro , vlas vind ik echt prut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:11

Als het voldoende is dan voer je het toch in feite onbeperkt? Want dan staan ze niet zonder. Je kan ook onbeperkt voeren in een slow feeder bijvoorbeeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:15

Ja hoor ze staan best wel eens zonder hooi,maar dat is hier de vraag verder niet
Onbeperkt betekend dat er altijd wat ligt, voldoende wil zeggen goed gekeken naar gewicht en behoefte van paard meerdere keren per dag een portie die opgegeten wordt