Duidelijke foto's verschil tussen valse knik/LDR

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:57

Mareska schreef:
Dat paard hierboven, (ik het er weinig verstand van, maar heb het topic wel gevolgd) heeft volgens mij geen valse knik, van zijn halsspier gezien is het punt bij de oren het hoogste punt, en ik zie bij de derde halswervel ook geen "valse knik" , maar ik wacht mee tot iemand met meer verstand het heeft gezegd Lachen


Nee dat paard loopt niet met een valse knik!

Ik ken dat paard en die kan ook gewoon laag diep en rond worden ingesteld en pas later wordt hij ietsjes opgericht, en loopt niet vanaf het begin 'hoog' met zijn hoofd

Dus Denise geen valse knik hoor Jiron loopt altijd met zijn rug erbij

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:28

sanne83 schreef:
kijk nog eens naar het getekende plaatje van het paard dat niet opgericht maar wel nageefelijk is. Ook daar is achter de oren het hoogste punt en het hoofd niet achter de loodlijn. Als dat echt nageefelijk is, dan doen wel heel veel mensen het fout Haha!
Ik denk zelf nog steeds dat je beter je paard niet nageeflijk kan rijden dan slecht nageeflijk, maar dat is persoonlijk.

Sorry maar ik kan dat plaatje niet vinden Ziek Alleen LDR en valse knik Scheve mond
Maar vind je dat dan wel of niet goed nageeflijk op die manier? Wél waarschijnlijk, waarom?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:54

het plaatje staat onderaan blz 3.
Ik vind dat wel mooie plaatjes. Maar dat is persoonlijk. Ik doe zelf geen dressuur, maar als ik het zou doen, zou ik willen dat het hierop leek Tong uitsteken Ik vind bij de meeste mensen de hoofdhouding veel te gedwongen, en iedereen is er ook veel te veel mee bezig.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 03:03

Ohja nou zie ik het, wat stom dat ik dat niet vond.
Ja daar heb je gelijk in, ik zit vort veel meer op te letten op wat ik doe met rijden sinds ik al die meningen op bokt lees, zoals ook vandaag met de les.
Mijn instructrice wil dat ik vaan LDR rijdt, ik heb dus helemaal uitgeplozen waarom en dat heeft ze haarfijn uitgelegd. (ik weet niet of het je wat boeit, maar ik probeer door ons voorbeeld uit te leggen dat het niet voor elk paard voldoenend genoeg is om hem altijd nek het hoogste punt te laten lopen, mits je hem los wilt houden)
Maare ze zei dus: Vaan heeft een ingevallen rug en is op de voorhand gebouwd. Daar begint het rampenplan al Knipoog Omdat hij die ingevallen rug het liefst weggedrukt houdt, moet ik hem LDR rijden zodat hij zijn rugspieren bolt en aanspant. Dat zou ook kunnen door zijn neus er toch uit te rijden, maar dan gaat hij op de voorhand lopen, en dan komt zijn kont omhoog, dan wordt het dus bergaf in plaats van bergop.
Om die rug weg te drukken richt hij zich ook graag op incl. valse knik en dan oogt het 'spectaculair', maar dat is dus niet, dan is het dus zo:
Citaat:
Het paard buigt zijn hals wel leuk, maar gebruikt de rug, en daarmee zijn achterhand niet zoals het moet.
Dus, ik moet de hele tijd zijn hals laten vallen en ermee bezig zijn dat hij vooral niet doet wat hem dunkt.
wat ik probeer te zeggen is: zijn hoofdhouding is dus ook gedwongen, en ik ben er ook veel mee bezig omdat hij er moeite mee heeft.. niet dat ik hem naar beneden ruk ofzo. Kijk hij wil wel, maar is natuurlijk liever lui dan moe...
Hij heeft trouwens geen rugproblemen ofzo hoor, daar lijkt het nu een beetje op, maar dat is gewoon zijn zwakke punt wat ik nu steeds vaker tegenkom nu we aan het totaalplaatje aan het sleutelen zijn.
But I think I'm the bad one now Scheve mond

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:14

Afbeelding

wat echte plaatjes van een valse knik[/quote]

voila,als we het hier niet over de enige echte rubels hebben...
ik vind hem niet lopen zoals het hoort,ik kan ook niet echt kwijlen als ik hem zie lopen...hoewel ik happie wel een hele goede ruiter vind...

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:19

Afbeelding

dit vind ik dus een foto van een goed ondertredend achterbeen!!!het voorbeen had iets sneller weggekunt als hij niet zo laag in de hoofd/hals houding had gelopen,maar als je naar de bovenlijn kijkt:100% bergop!!!
1 van de weinige foto's waar een paard werkelijk bergop loopt!
mijn complimenten

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:26

Foto is ook r*te scheef genomen, dus dat helpt ook.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:44

Sibold schreef:
Foto is ook r*te scheef genomen, dus dat helpt ook.


als je naar het hek erachter kijkt valt het wel mee hoor..

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:13

Sibold schreef:
Foto is ook r*te scheef genomen, dus dat helpt ook.


tuurlijk joh,heel scheef... Verward
neej,vind dit een van de weinig paarden die vanuit het achterbeen,via de rug! bergopwaarts loopt...
heb er heus wel kijk op,hoe de foto is genomen,en ik denk dat jij er met een gekanteld hoofd naar zat te kijken ofzo...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:53

Foto is inderdaad een fractie scheef hoor, ik heb even evenwijdige lijnen getrokken en hij is een fractie - om precies te zijn 1.15 graad - scheef.
Maar zelfs rechtgezet zit er nog een mooi bergopwaarde lijn in het paard.

Het trouwens een veelgebruikte foto-truc om paarden beter uit te doen komen, de foto een paar graden schuin, en dan is het effect lang niet altijd zo subtiel als bij deze foto. (waarbij ik absoluut niet bedoel dat de maker van deze foto (Renske toch?) dit bewust heeft gedaan, waterpas fotograferen is gewoon lastig..)

Het komt veel voor op bv hengstenfoto's.

Maar soms is het wel heel extreem. Kijk maar eens hier voor een paar schaamteloze voorbeelden:
[FA] Lijntjes tekenen in paard voor beweging/ stand

(en als iemand de rechtgezette foto van Quentin nog wil zien zet ik 'm wel even online)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:56

Wat een oud topic Bloos!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:01

hey dat is mijn paard Haha!

die foto is idd wel iets scheef, maar IRL treed ie aan de longeerlijn vrij goed onder, en is de bovenlijn 'ontspannen-aangespannen'

onder het zadel is het wat lastiger, maar we gaan nogsteeds vooruit Knipoog

hij is trouwens op aanraden van DA en Fysio en mn instructeur zo laag bijgezet, hij is nml vorig jaar met zn rug tegen de bakrand gevallen tijdens het steigeren(toen hij in de wei stond, niet tijdens het rijden) en had een flinke klap op zn rugspieren gehad, wilde onder t zadel niet meer lopen en alleen maar sterrenkijken.
ben bij de DA geweest, die raadde fysio aan, en toen ben ik op haar aanraden zo gaan longeren, daarna weer gaan rijden en fysio komt nog heel af en toe, maar hij is er gelukkig weer helemaal bovenop

ik wl de rechtgezette foto trouwens wel zien, heb ook wel rechte longeerfoto's, staan in mn profiel of ergens op HAW, maar ben wel benieuwd hoeveel de foto nou werkelijk vertekend!
is btw niet opzettelijk zo gemaakt, longeren+foto's maken gaat niet altijd evengoed samen Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:17

Afbeelding

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:46

hij loopt nogsteeds wel goed toch?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:48

dacht het wel!!!je mag hem zo komen brengen;)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:56

timilon schreef:
heb er heus wel kijk op,hoe de foto is genomen,en ik denk dat jij er met een gekanteld hoofd naar zat te kijken ofzo...

Tja... misschien heb ik wel een heel kritisch oog en ja... zie onder hij is inderdaad scheef -gut- Haha! Dat zie je al als je de foto naar beneden scrolt, scheelt op het scherm zeker een halve centimeter.

Commentaar op het paard heb ik niet gehad, alleen op de foto dat het paard zo wel op zijn voordeligst gepresenteerd wordt...

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:44

Maar eigenlijk is LDR toch verkeerd ? Je moet je paard toch opgericht rijden ? De kin op de borst is volgens mij enorm verkeerd !

Afbeelding Deze vind ik dus erg netjes...De achterhand komt eronder,het paard geeft na en het loopt met een goeie beweging...

Tegenoverstaande vind ik de foto's van Wouter24 afgrijselijk,en niet mooi om te zien...Ziet er allemaal zo gedwongen uit

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:16

Afbeelding
ik vind dit een duidelijk voorbeeld van eenvalse knik,je ziet duidelijk een soort "bobbel" die daar niet hoort te zitten

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:41

Wat is dit moeilijk zeg.. allemachtig.. Ik vind dit een machtig topic waar ik vol interesse in lees maar ik weet zo langzamerhand echt niet meer wat ik goed moet vinden en wat niet?! Misschien herkennen jullie dat wel...
In de Bit van een tijdje geleden was ene Romp aan het woord ( geloof ik) en die vond het dressuurrijden op hoog niveau tegenwoordig een grote ramp omdat de paarden allemaal achter de loodlijn worden gesteld terwijl ze net iets voor de loodlijn hun neusje uit moeten steken. Dat schijnt ook in de wedstrijd(?) reglementen te staan.
Maar we hebben het hier over die valse knik en het LDR.. en gezien het feit dat ik daar weinig van weet wacht ik gezellig tot er misschien nog meer reacties komen in dit heel oude topic.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 08:12

Ik weet het niet hoor, ben nooit zoveel bezig met waar het hoofd is, Ik ben altijd meer bezig met het lijf en waar het paard zn pootjes neerzet.....

maarja ik heb wel meer gekke dingen, denk ik dan maar Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:09

Wel intressant Toppic.
Leerzaam *LOL*
Ik vind de foto van guanacotje een erg duidelijk voorbeeld van de Valse knik.
Mijn paard heeft een Redelijke langgelijnde hals, en die heeft ook vaak de neiging om achter de loodlijn te lopen.
Het is moeilijk om dat er weer uit gekrijgen.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:29

Interesant wel ja! Ik vind guanacotje haar foto ook heel duidelijk!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:54

femskie schreef:
Wat is dit moeilijk zeg.. allemachtig.. Ik vind dit een machtig topic waar ik vol interesse in lees maar ik weet zo langzamerhand echt niet meer wat ik goed moet vinden en wat niet?! Misschien herkennen jullie dat wel...
In de Bit van een tijdje geleden was ene Romp aan het woord ( geloof ik) en die vond het dressuurrijden op hoog niveau tegenwoordig een grote ramp omdat de paarden allemaal achter de loodlijn worden gesteld terwijl ze net iets voor de loodlijn hun neusje uit moeten steken. Dat schijnt ook in de wedstrijd(?) reglementen te staan.
Maar we hebben het hier over die valse knik en het LDR.. en gezien het feit dat ik daar weinig van weet wacht ik gezellig tot er misschien nog meer reacties komen in dit heel oude topic.


Aan dat artikel moest ik bij het lezen van dit topic ook aan denken. Al ging het volgens mij over Bert Rutten, tegenwoordige bondcoach. Volgens mij bedoelt hij hetzelfde als hier in het topic wordt geprobeerd duidelij te maken..

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:43

Ja, inderdaad het was Bert Rutten. Je hebt helemaal gelijk.
En Gijsenkim heeft ook gelijk met dat je nog meer bezig bent met het lijf en de pootjes van het paard. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dit nog wel interessant is om te lezen allemaal!;)
Wat voor mij nu nog overeind staat is dat als je paard goed over zijn rug loopt, zijn achterhand er goed onder zet, de hoofd-halshouding vanzelf goed komt. Dat is toch wel zo?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:55

Domme vragen bestaan niet, maar misschien komt dit in de buurt:

Hoe zie/merk je als je op een paard zit of hij/zij nageeflijk aan het lopen is of met z'n neus achter de loodlijn loopt of een knik heeft?

Als in: ik probeer me op het lijf te richten, maar dan gebeurt er toch wat aan de voorkant, en hoe hou ik dat (zonder spiegel) goed?