Grootte paddock, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

niks

Grootte paddock, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 04:03

Hallo allemaal,

Dit is m'n eerste topic sinds jaren, dus ik
Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ook
Woon ik in Canada, mijn telefoon verbeterd me
Dus zo nu en dan in het engels :Y).
En mijn Nederlands schrijven is niet al
Te best meer :P.

Ik heb nu een kans om een mooie stal met
flink Wat grond te huren. Er moet alleen Nogal wat aan gebeuren. Geen problemen
Mee! Heb Er veel zin in. Er is al omheining en een Bak. Nu Wil ik bij elke stal een stuk "muur" eruit halen en turnouts van een paar meter maken, zo dat ze altijd een beetje rond kunnen wandelen en frisse lucht hebben. Zomers kunnen ze 24/7 naar buiten of
's nachts op stal als de eigenaren dat Graag willen.

Maar nu; Wil ik natuurlijk ook een paddock maken zodat de paarden s winters ook rond kunnen lopen/spelen en dergelijke. Ik heb 11 stallen, dus 1 grotere paddock of 2 iets kleiner (of 3?) Nu mijn vraag: wat zouden jullie doen en hoe groot zou zo'n paddock Moeten zijn? (Per paard?) Om Er een hele dag in te staan? Zouden jullie een stuk bestraten in de paddock zodat ze altijd een droog stuk hebben om te staan? Als het heel hard regent gaan ze Er sowieso niet uit. Ook omdat ze dan die turnouts aan stal hebben. En ze worden elke dag getrained. Of ik kan per stuk land misschien een paar paarden Er uit Gooien. . Ik weet het niet.
Ik ga voor meerdere slow feeders zorgen voor in de paddocks, zodat ze het grootste gedeelte van de dag wat te knabbelen hebben. Iemand ideeen? Ik heb vrij veel grond om mee te "spelen".

rina

Re: Grootte paddock, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 04:25

Ik zou kijken naar de groep en of dat allemaal wel bij elkaar kan, en of je dat ook wilt. Anders zou ik toch zeker voor 3 paddocks gaan. Mocht er dan 1 of meer niet in de groep passen kan je die apart zetten. Plus als ander voordeel, mocht de paddock om wat voor reden dan ook niet begaanbaar zijn, kan je ze altijd nog op 1 van de andere zetten (denk aan vorst-dooi en weer vorst waardoor een paddock een maanlandschap wordt).

Mijn eigen grootste paddoc is 25x26. Dat is voor een paard of 3 a 4 groot genoeg. Wordt de groep groter zou ik ook de paddoc groter willen. Ze moeten elkaar wel uit de weg kunnen gaan. (ben lastpakken gewend ;) ) En dan of een gedeelte verharden of compleet met paddockplaten voorzien. Paddockplaten liggen iets onder het zand, en voorkomen graven, kuilen uberhaupt, ongelijk worden van de paddock enz enz. maar ze kunnen daarop nog wel een sprintje trekken, waar ik bij bestrating toch voorzichtig mee zou zijn.

Ben ook nog voorstander van een mogelijkheid om een gedeelte van een paddock af te kunnen zetten. Al is dat met prikpalen en lint. Zoals gezegd ik heb lastpakken :+ en de ouwe heer hier wordt nog wel eens te pakken genomen. Die kan ik dan heel simpel apart zetten zonder al te veel handelingen. Hij staat nu ook weer apart omdat de dames hem zo opgejaagd hebben dat hij een peesblessure heeft.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:25

Met de grootte kan ik je niet helpen.
Maar mocht je ook stallen gaan verhuren dan zou ik meerdere paddocks maken. Dan kun je verschillende groepen vormen. Zeker wanneer je dominante paarden erbij hebt kan dat prettig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:18

Een grote paddock die je op kunt splitsen in meerdere kleinere stukken op het moment dat de samenstelling van de groep er om vraagt.
Ik heb 900m2 (incl. stalgebouw van ruim 7 bij 16 meter met o.a, inloopstallen en afdak en bestrating rondom de stal) voor max. 6 paarden, met daarbij nog de mogelijkheid om zandpaden en bak er bij te trekken.

Had er 5 paarden in. Mijn zandpaddock is 14-28. Als ze rustig rond wandelen, wat rollen en een keertje wat spelen gaat dat prima. Als ze met zijn allen willen rennen is de 20 bij 60 bak ook nog krap...

niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 03:53

Bedankt voor jullie input!

Het gaat dus in principe alleen om de Zeer natte dagen. Dat ze dan in ieder geval wat kunnen rond scharrelen. Ik weet niet precies hoeveel m2 ik heb. Maar het zijn 3 grote weides, dus ben niet te be zorgen dat ze het vertrappen als ze daarop staan I.p.v. de paddocks

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:39

niks schreef:
Bedankt voor jullie input!

Het gaat dus in principe alleen om de Zeer natte dagen. Dat ze dan in ieder geval wat kunnen rond scharrelen. Ik weet niet precies hoeveel m2 ik heb. Maar het zijn 3 grote weides, dus ben niet te be zorgen dat ze het vertrappen als ze daarop staan I.p.v. de paddocks

Gaan de paarden in 1 groep op de wei of in kleinere groepen?
Ik zou zorgen dat je dezelfde groepen kan vormen in de paddock's.

niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 07:17

Nou, Dit is niet meer van toepassing! Ik ga eind deze maand verhuizen naar een groter huis, met gigantische tuin, stalling en 10 "acres." Denk dat ik daar wel uit ga komen qua paddocks en dergelijke:). Moet alleen nog een mooie buitenbak realiseren.. Wat is slim qua Bodem en afvoer van het regenwater?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:28

niks schreef:
Nou, Dit is niet meer van toepassing! Ik ga eind deze maand verhuizen naar een groter huis, met gigantische tuin, stalling en 10 "acres." Denk dat ik daar wel uit ga komen qua paddocks en dergelijke:). Moet alleen nog een mooie buitenbak realiseren.. Wat is slim qua Bodem en afvoer van het regenwater?

Bedoel je 10 are ?
10 are is 100 X 100 mtr.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:15

10 acres is ongeveer 4 hectare :)