Kalen plekken op manenkam na knotjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baby_Lucky

Kalen plekken op manenkam na knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 01:00

Wie kan me helpen?

Vandaag heb ik wedstrijd gehad en toen ik de knotjes eruit haalde kwamen hele bossen manen mee...! Ik hen de knotjes gistermiddag gemaakt, zoals altijd.
Hij heeft nu een hele kale plek op zijn manenkam.
Over een lengte van zeker 10 cm is 2/3 van de manen uitgevallen...
Wie weet hoe dit kan? Ik heb extra los gevlochten omdat hij normaal altijd een paar haren verliest door de knotjes...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:03

Zo dan. Dit lijkt me haast niet alleen kunnen komen door de knotjes. Heb je geen extreem haar uitval gemerkt toen je de knotten er in deed?
Edit, misschien heeft hij staan schuren met knotten in, dan trekken ze meer haren uit.

Baby_Lucky

Re: Kalen plekken op manenkam na knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 01:09

Nee, ik kan zijn manen elke dag recht omdat hij een halsdeken opheeft. Met knotten totaal geen last gehad van haaruitval. Schuren lijkt me onwaarschijnlijk want de knotten zagen er nog perfect uit.. Toen ik vanmorgen op stal kwam viel het me wel op dat bij de inzet van de vlechten al plekjes haar (lees +- 20 haren) hadden losgelaten met wortel en al, altans je zag een wit puntje op het uiteinde van het haar zeg maar...

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:19

Iemand anders hier ervaring mee?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:22

De enigste ervaring die ik heb met erge haaruitval was door het dragen van een deken met hals.. Toen ik nauwelijks aan de manen komen of ze vielen uit. Ik zou toch vaker proberen de hals te luchten, zeker als hij binnen op stal staat is de hals overbodig.

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:23

Mijn paard heeft dit ook gehad, maar toen liet ongeveer het hele knotje los. Toen had ze nog geen hals deken op, maar ze heeft hele brosse manen. Wat voor hals deken heb je op liggen? Mij is verteld dat door een vaste hals aan het deken er minder zuurstof bij de manen komt waardoor deze eerder kunnen loslaten. Ik heb geen idee of dit waar is, maar kan me hier wel wat bij indenken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:25

Sodeju! :wow: Daar word je ook niet blij van. Zou niet weten wat het is, houd je in de gaten of er meer plekken bij komen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:26

komt door de halsdeken..

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:59

Het is een losse hals. Heb hem nu afgedaan. Alles op de fotos is van na de knotjes uithalen. Ervoor was en nog niks aan de hand

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:18

een vorig paard heeft het ook gehad.
de manen vielen uit, met wortel en al.
ze zijn nooit terug gekomen (wortel weg, haar weg )..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:21

Zo dan.. Das wel schrikken zeg!
Omdat je een halsdeken op hebt gehad, zijn de manen al wat brozer geworden en zijn ze wat beschadigd. Ik denk dat ze met knotten los zijn gelaten en dat je ze met eruit halen helemaal los hebt gemaakt.

Dit bedoel ik niet als jouw schuld hoor! Het is gewoon dat die halsdekens niet genoeg ademen helaas..
Wat wij hebben gedaan tegen die witte plekjes, de manen even wassen met speciale paardenshampoo voor schilfers. Haalt de jeuk wat weg.

Succes, en ik hoop dat het helemaal aangroeit!