karuna schreef:Krijgen ze alleen s avonds hooi en overspdag niets? Dan kan ik me voorstellen dat ze blijven scheppen tot ze wat eetbaars gevonden hebben. Helaas hebben sommige paarden een voorkeur tot net zo lang blijven zoeken naar iets eetbaars. Onze oude tinker is er ook zo een, als die op een volledig afgegraasde wei staat met te weinig hooi dan blijft hij ook net zo lang scheppen tot al het eetbare op is.
Ja, dat is ook waar ik vooral over nadacht. Het zijn sobere rassen, maar dan zou de hoeveelheid ruwvoer beter verdeeld kunnen worden over twee keer daags of niet?
vuurneon schreef:Klinkt als verveling.
Alleen een paddock is natuurlijk ook niet echt boeiend. Dus is er iets om het uitdagender te maken? Wij hebben er oa boomstammen in; spelen ze mee en eten de bast op. Wij geven ze geen 24/7 eten omdat ze dan tonnetje rond worden dus ze krijgen 2 keer per dag hooi in slowfeeders dus dan moeten ze werken voor hun eten

Zijn ze weer een tijd vermaakt!
Er liggen wat takken/paaltjes waar ze inderdaad aan kunnen knabbelen en er staan berken in het weiland waar ze nog wel eens hun tanden in zetten, maar dat is voornamelijk in de zomer. Wij (pensionhoudster en ik) geven onze paarden wel 24/7 beschikking over hooi aangeboden in slowfeeders inderdaad, dus dat is nog best een optie die ik zou kunnen droppen.
xLeoniee schreef:Waarschijnlijk zijn ze op zoek naar mineralen.. Een likblok kan al een stuk helpen

Edit: Lees net dat je opzich genoeg mineralen hebt.. Misschien kun je het in blokvorm proberen:
http://www.horsefriend.nl/artikel/Inrichting_en_vervoer/Paardenbox_inrichting/Zoutblok_en_-houders/05.Rocky_mineralenblok_10kg..html
Is zeker te proberen inderdaad! Keltisch zeezout en dit blok staan niet volledig aan elkaar gelijk geloof ik, dus dat is het proberen waard. Dankje
freespirit schreef:Mijn 2 pony's (kruising tinkerxdraver en een haf) staan op een wei van 2,8 ha en graven ook.....en er staat nog dik gras op !!! Tevens onbeperkt hooi en 'savonds wat biks+appeltje.
Misschien vinden ze die worteltjes wel gewoon lekker !!
Edit: en er liggen boomstammen, takken en ballen om te spelen..
Dat is zo, alleen ze krijgen er zo veel zand mee binnen. Dat lijkt me verre van gezond.
jorretje schreef:Doen ze het ook als ze ruwvoer tot hun beschikking hebben?
Nee? dan meer / vaker ruwvoer aanbieden.
Ja? dan is het lastiger, misschien een speelbal (verveling) en een liksteen (mineralen) aanbieden?
Ze krijgen dus één keer per dag ruwvoer en dat eten ze dan in één keer op, dus nee: dan graven ze niet. Meer ruwvoer aanbieden lijkt me niet verstandig omdat ze snel dik worden, maar vaker is zeker een te overwegen optie. Of zoals al eerder gezegd in slowfeeders, zijn ze langer mee bezig.
Heel erg bedankt voor jullie meedenken en reacties. Ik ga wat droppen bij de eigenaren en hoop wat te kunnen uitproberen.