Gravende pony's, reden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Gravende pony's, reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:58

Hoihoi,

Een aantal pony's die ik ken zijn ontzettend veel aan het graven de afgelopen weken. Ze graven net zo lang tot ze worteltjes tegen komen die ze vervolgens op eten. Ze lijken echt op zoek te zijn naar die worteltjes. Betekent dit dat ze een voedingssupplement missen? Zit er iets in die worteltjes wat ze nodig hebben? Of is het pure verveling? Ze krijgen behoorlijk veel zand binnen met wat ze nu doen, dus erg goed lijkt het me niet.. Vandaar mijn vraag.

Ik hoor graag van jullie kennis en/of ervaringen.

Oja, misschien goed om te weten. Ze staan ondertussen meer op een paddock dan op gras vanwege het weer en ze krijgen 's avonds een bak hooi, twee shetlanders en een haflinger trouwens ;). Ze hebben keuze uit twee drinkbakken waarvan één met Keltisch zeezout, mineralen zouden ze dus in principe genoeg hebben (die drinkbak gaat niet harder dan de 'gewone').

Groetjes, Iris

karuna
Drukke kabouter

Re: Gravende pony's, reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:01

Krijgen ze alleen s avonds hooi en overspdag niets? Dan kan ik me voorstellen dat ze blijven scheppen tot ze wat eetbaars gevonden hebben. Helaas hebben sommige paarden een voorkeur tot net zo lang blijven zoeken naar iets eetbaars. Onze oude tinker is er ook zo een, als die op een volledig afgegraasde wei staat met te weinig hooi dan blijft hij ook net zo lang scheppen tot al het eetbare op is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:01

Klinkt als verveling.

Alleen een paddock is natuurlijk ook niet echt boeiend. Dus is er iets om het uitdagender te maken? Wij hebben er oa boomstammen in; spelen ze mee en eten de bast op. Wij geven ze geen 24/7 eten omdat ze dan tonnetje rond worden dus ze krijgen 2 keer per dag hooi in slowfeeders dus dan moeten ze werken voor hun eten :) Zijn ze weer een tijd vermaakt!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:03

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:05

Mijn 2 pony's (kruising tinkerxdraver en een haf) staan op een wei van 2,8 ha en graven ook.....en er staat nog dik gras op !!! Tevens onbeperkt hooi en 'savonds wat biks+appeltje.

Misschien vinden ze die worteltjes wel gewoon lekker !!

Edit: en er liggen boomstammen, takken en ballen om te spelen..
Laatst bijgewerkt door freespirit op 25-01-15 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:05

Doen ze het ook als ze ruwvoer tot hun beschikking hebben?
Nee? dan meer / vaker ruwvoer aanbieden.
Ja? dan is het lastiger, misschien een speelbal (verveling) en een liksteen (mineralen) aanbieden?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 22:08

karuna schreef:
Krijgen ze alleen s avonds hooi en overspdag niets? Dan kan ik me voorstellen dat ze blijven scheppen tot ze wat eetbaars gevonden hebben. Helaas hebben sommige paarden een voorkeur tot net zo lang blijven zoeken naar iets eetbaars. Onze oude tinker is er ook zo een, als die op een volledig afgegraasde wei staat met te weinig hooi dan blijft hij ook net zo lang scheppen tot al het eetbare op is.

Ja, dat is ook waar ik vooral over nadacht. Het zijn sobere rassen, maar dan zou de hoeveelheid ruwvoer beter verdeeld kunnen worden over twee keer daags of niet?

vuurneon schreef:
Klinkt als verveling.

Alleen een paddock is natuurlijk ook niet echt boeiend. Dus is er iets om het uitdagender te maken? Wij hebben er oa boomstammen in; spelen ze mee en eten de bast op. Wij geven ze geen 24/7 eten omdat ze dan tonnetje rond worden dus ze krijgen 2 keer per dag hooi in slowfeeders dus dan moeten ze werken voor hun eten :) Zijn ze weer een tijd vermaakt!

Er liggen wat takken/paaltjes waar ze inderdaad aan kunnen knabbelen en er staan berken in het weiland waar ze nog wel eens hun tanden in zetten, maar dat is voornamelijk in de zomer. Wij (pensionhoudster en ik) geven onze paarden wel 24/7 beschikking over hooi aangeboden in slowfeeders inderdaad, dus dat is nog best een optie die ik zou kunnen droppen.

xLeoniee schreef:
Waarschijnlijk zijn ze op zoek naar mineralen.. Een likblok kan al een stuk helpen :j

Edit: Lees net dat je opzich genoeg mineralen hebt.. Misschien kun je het in blokvorm proberen:
http://www.horsefriend.nl/artikel/Inrichting_en_vervoer/Paardenbox_inrichting/Zoutblok_en_-houders/05.Rocky_mineralenblok_10kg..html

Is zeker te proberen inderdaad! Keltisch zeezout en dit blok staan niet volledig aan elkaar gelijk geloof ik, dus dat is het proberen waard. Dankje

freespirit schreef:
Mijn 2 pony's (kruising tinkerxdraver en een haf) staan op een wei van 2,8 ha en graven ook.....en er staat nog dik gras op !!! Tevens onbeperkt hooi en 'savonds wat biks+appeltje.

Misschien vinden ze die worteltjes wel gewoon lekker !!

Edit: en er liggen boomstammen, takken en ballen om te spelen..

Dat is zo, alleen ze krijgen er zo veel zand mee binnen. Dat lijkt me verre van gezond.

jorretje schreef:
Doen ze het ook als ze ruwvoer tot hun beschikking hebben?
Nee? dan meer / vaker ruwvoer aanbieden.
Ja? dan is het lastiger, misschien een speelbal (verveling) en een liksteen (mineralen) aanbieden?

Ze krijgen dus één keer per dag ruwvoer en dat eten ze dan in één keer op, dus nee: dan graven ze niet. Meer ruwvoer aanbieden lijkt me niet verstandig omdat ze snel dik worden, maar vaker is zeker een te overwegen optie. Of zoals al eerder gezegd in slowfeeders, zijn ze langer mee bezig.

Heel erg bedankt voor jullie meedenken en reacties. Ik ga wat droppen bij de eigenaren en hoop wat te kunnen uitproberen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:12

1x per dag ruwvoer? Wel daar ligt de oorzaak. Die paarden vervelen zich dood en hebben honger.
Is ook ontzettend ongezond trouwens, paarden moeten altijd kunnen eten. Hun maag maakt namelijk constant maagsappen aan en als er geen voer in de maag zit tasten die sappen de maagwand aan en ontstaan er maagzweren. Om die rede zou een paard niet langer dan 4u zonder eten mogen staan.
Dus: meer voeren, kleinere porties en uit een slowfeeder. Voor paardjes die snel dik worden zou je zelfs wat stro kunnen bijvoeren.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:21

ik zou hooi aanbieden de hele dag .En verder lekker wat gaan doen met ze.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 08:34

Najoveh schreef:
1x per dag ruwvoer? Wel daar ligt de oorzaak. Die paarden vervelen zich dood en hebben honger.
Is ook ontzettend ongezond trouwens, paarden moeten altijd kunnen eten. Hun maag maakt namelijk constant maagsappen aan en als er geen voer in de maag zit tasten die sappen de maagwand aan en ontstaan er maagzweren. Om die rede zou een paard niet langer dan 4u zonder eten mogen staan.
Dus: meer voeren, kleinere porties en uit een slowfeeder. Voor paardjes die snel dik worden zou je zelfs wat stro kunnen bijvoeren.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Heeft stro een mindere voedingswaarde, maar is wel een vullertje? Dat je dat zo noemt? Heel erg bedankt voor je reactie

woppeke schreef:
ik zou hooi aanbieden de hele dag .En verder lekker wat gaan doen met ze.

Als je ze continu hooi aanbieden worden deze rassen erg 'stevig', dat lijkt me niet okee. Tenzij je ze enigszins begrensd, door slowfeeders. Dat lijkt me verstandiger. Twee van de drie pony's staan zes dagen per week in training en krijgen prima verdere aandacht met oa poetsen en spelen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:02

Stro bevat amper voedingswaarden dus is enkel maagvulsel :)
De meningen zijn er wat over verdeeld omdat het verstoppingen zou kunnen veroorzaken maar Ik denk niet dat het risico echt zo groot is. Wij hebben ook sobere paarden (tinkers, fjordkruising) die gewoon te dik de winter uit komen. Die voeren we regelmatig stro bij zodat ze toch wat te eten hebben :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:05

Stro is idd ook een oplossing als aanvulling, maar dan zou ik er ev. toch een scheutje lijnzaadolie of zo overheen doen, of heel geleidelijk opbouwen, kwestie dat ze toch geen verstoppingskoliek krijgen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 08:28

Okee, super bedankt voor de info. Er is nu een schema gemaakt zodat ze 's ochtends ook gevoerd worden en er wordt een rood mineralenblok gekocht, eens kijken of dat al wat helpt. Harstikke bedankt allemaal! Ik heb er veel aan gehad.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:39

2 slowfeeders/hooinetten in elkaar maakt de mazen kleiner. En idd stro is calorie-arm. Meng het met hooi/kuil. Dat is lekkerder en ze krijgen de calorieën verdeeld over de dag binnen.

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:54

Inderdaad meer beschikking geven over hooi, lekker in 2 slowfeedernetten, dan zijn ze ook gelijk lekker bezig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:08

1x per dag ruwvoer wat ze in 1x opeten! Ja dan snap ik wel dat ze wortels zoeken, die vergaan van de honger.

Als je pony's dik worden van het ruwvoer wat je geeft moet je misschien even heel kritisch naar de kwaliteit van je ruwvoer kijken. Is het misschien heel eiwit en suiker-rijk? Echt goed paarden-ruwvoer zit amper wat in, is feitelijk alleen maar darmvulling en moeten ze dus ook ontzettend veel van eten willen ze er genoeg voedingsstoffen uit halen.
En met sobere rassen word niet bedoeld dat ze MINDER eten, ze eten juist MEER van slechtere kwaliteit.

Ik denk dat je gewoon betere kwaliteit ruw moet kopen en daar veeeeeeeeeeeel meer van voeren. Zodat ze gewoon de hele dag kunnen knabbelen. De eerste dagen zullen ze zich dan wellicht veelste vol vreten (omdat ze gewend zijn te weinig te krijgen, dus dan vreten ze veelste snel zo veel mogelijk want ja, ze zijn gewend dat het straks weg is en ze weer een dag zonder moeten).
Maar als ze eenmaal door hebben dat er nu wel altijd genoeg blijft wordt dit vanzelf wel minder.....

Als ze laten liggen; dan voer je feitelijk pas genoeg.

Beetje stro er doorheen mengen en in slowfeeder bakken/netten doen is daarbij ook prettig om ze ook langzamer te laten eten.