Noob wil paard met lange manen knotten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Noob wil paard met lange manen knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:42

*\o/*

Ik heb altijd western gereden, maar mijn beeldschone Quarter merrie heeft vanwege haar ernstig korte rug nu al een tijdje een dressuurzadel. Ik ben weer helemaal om. Toen ik dit zadel kocht heb ik mijn vriend plechtig beloofd dat ik niet meer dekjes zou kopen dan ik nodig had (maar ik had dat royal blue dekje nodig! Net als die ene met die mooie bies en die andere gewoon omdat die ook mooi is enzo). En ik ben helemaal om. Geen foto's meer van mijn paard met shank of zo'n mooi leren halster met zilver. Mijn paard moet geknot op de foto! *\o/*

Er is één ding dat in de weg zit; ik kan niet knotten. Ik wil van die mooie knotten die volgens mij met draad zijn gemaakt! Van die leuke met een beetje een boogje bovenop de hals en dan mooi rond. Niet van die platgedrukte stiekjesknotten.

Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen? Mijn allermooiste paardje heeft lange manen. maar daar mag eventueel ook een stuk vanaf. Ik kan slordige, gewone vlechten maken, maar daar houdt het ook mee op. Hoe ga ik dit leren? Staat er ergens een goed recept voor mooie roosjesknotten (zo heet het toch? :o? ) op internet. Het liefst met stap-voor-stap foto's of een duidelijk filmpje. Dankzij de genen van mijn ouders ben ik blond en mijn haarkleur heeft ernstig veel invloed op mijn handigheid.

Hopelijk kan iemand deze doorgeslagen noob helpen! *\%/*

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:44

Oefenen oefenen oefenen :)

mala26

Re: Noob wil paard met lange manen knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:50

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:59

Die in dat eerste filmpje bedoel ik! *\o/*

Tegenwoordig ben ik helemaal niet meer bang om de schaar erin te zetten. Ik heb ze ooit korter dan handbreedte geknipt, omdat ik helemaal flauw was van die manen bijhouden. Ze zijn alleen binnen no-time weer op lengte. :))

Oké dus dat wordt de schaar erin, shoppen ennn uitproberen. :D

Zo te zien heb ik een naald nodig, draad en nieuwe stiekjes (ik heb alleen regenboogstiekjes :o). In dat andere filmpje zie ik iemand mousse gebruiken, maar laat ik eerst maar eens zorgen dat er fatsoenlijke knotjes in komen.

Jemig ik voel me weer 14... Leuk! :D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:14

Dat scheelt dan alweer dat je het niet erg vind om de manen af te knippen.
Hahaha veel plezier dan hé :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:29

Ik heb ooit ergens foto's gemaakt hoe je moet vlechten met naald en draad deze kun je nog wel terug vinden in mijn bericht. Met langen manen is het niet echt makkelijk. Maar het kan wel. Ik heb ook ooit een quater gevlochten deze zag er ook erg gaaf uit.

Je begint met een pluk te pakken van 1 manenkammetje breed ongeveer. Dit is even uitzoeken wat je zelf wil. Dan maakt je die pluk nat dan pluist je vlechtje niet zo. Dan ga je vlechten. De 1e 2 slagen dus rechts over midden en links over midde, maak je niet te strak. Daarna vlecht je wel strak. Aan het einde vouw ik altijd het puntje om maar dit is eigen keus wat je fijn vind. Dan vouw je het vlechtje dubbel. En stop je de naald van onder naar boven er door heen. Dit doe je ook terug, en weer terug. Zodat de draad er boven uit komt. Dan rol je het op tot een mooi knotje en steek je de naald er door heen tot dat het knotje mooi blijft zitten.

Veel succes alvast

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:44

Zoiets bedoel je??
Afbeelding
Afbeelding

Is te doen door veeeeeeeeeeel draad te gebruiken n etrek er behoorlijk wat tijd voor uit.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:47

Ja die! *\o/*

Bedankt voor alle input! Als het resultaat er niet al te beschamend uit ziet zal ik nog wel een kiekje plaatsen. :))

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:42

Oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Iedereen vlecht anders maar het resultaat kan het zelfde zijn.

Zelf vlecht ik heel strak al van boven af en op het eind sla ik het laatste plukje altijd dubbel.
Naald aan de onderkant door het elastiekje steken en dan onderkant van het vlechtje in het midden naar boven steken. Terwijl je aantrekt rol ik het vlechtje door waardoor ik daarna alleen nog heen en weer hoef te steken om hem vast te zetten.

Het fijnste vind ik kwa lengte de manen anderhalf keer handbreedte :)

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:44

Een trucje bij lange manen is eerst gewoon (dunne)vlechtjes maken, dan een knoop in de vlecht leggen en daar het uiteinde van het vlechtje omheen draaien. Wordt nog best leuk!