kleinschalig pension , wat mag wat niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarteparelx

kleinschalig pension , wat mag wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:30

hallo,

ik wil heel graag zelf aan huis wat boxen gaan verhuren. maar het wel klein houden.
weet iemand wat wel en niet mag , qua vergunning en dergelijke.
hoeveel boxen mag je verhuren?
heb zelf ook 3 paarden, worden die daar in meegerekend of..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:32

Een pensionstal hoeft geen kvk te hebben en heeft geen brancheorganisatie. Dus je bent helemaal vrij erin.

Hooguit opletten voor bezwaar van buren door overlast van bv. kinderen of auto's als het 'druk' wordt.

Ineke2

Re: kleinschalig pension , wat mag wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:42

In elk geval ook kijken naar je verzekeringen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:44

Er is een grens die meen ik bij zeven paarden ligt: heb je meer dan zeven paarden, dan ben je ""boer"", nu ja, stalhouder ipv "hobbyboer".
En dat scheelt enorm in de regels.

Tommy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:47

Als je 7 paarden of meer hebt, dan ben je nog niet altijd zakelijk. Ligt eraan of je kan aantonen dat het hobby is. Doordat je bijvoorbeeld daarnaast nog fulltime werkt of zo. Daarnaast kunnen de regels per gemeente verschillen. In sommige gemeentes mag je in het buitengebied 10 paarden houden of en variatie daarop met ponies. Dus zou ook de gemeente eens checken. Met Google kom je een heel eind

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:51

Idd even kijken wat voor jouw gemeente nog hobby is. Ik lees vaak 5 paarden nl. zoek ook op hoe het zit met de mestwet, want daar zitten ook grenzen aan qua aantallen en daar werd/wordt? onderscheid gemaakt tussen pony's en paarden ivm hoeveelheid mest/uitstoot.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:52

Janneke2 schreef:
Er is een grens die meen ik bij zeven paarden ligt: heb je meer dan zeven paarden, dan ben je ""boer"", nu ja, stalhouder ipv "hobbyboer".
En dat scheelt enorm in de regels.

Zo is het bij ons in de gemeente inderdaad. 7 paarden is de grens van hobbymatig, daarboven wordt gezien als bedrijfsmatig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:53

Ja scheelt per gemeente, hier is het tot 5 hobbymatig.
Let ook op wat de bestemming is van je grond, dat bepaald ook wat wel en niet mag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:28

....en ik vermoed, dat als je boxen verhuurt, het per definitie zakelijk is. (Okee, wellicht dat ze je met rust laten als je onder de grens blijft en niet openlijk adverteert - maar pas op, kijk uit.)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:32

Denk ook aan een contract voor je klanten. Mestafvoer, mesthoop moet je wel op tijd regelen.
En idd je verzekeringen voor brand, diefstal, aansprakelijkheid voor losgebroken paarden etc..

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:54

ja hier uit de buurt wel eens gehoord dat je 7 paarden idd voor hobby mag hebben, maar dat verschilt dus per gemeente. zou ik dus even uit moeten zoeken..
wil het ook echt klein houden en niet meer dan 10.
werk zelf al jaren op stal , en weet wat het allemaal inhoud.
een contract voor je klanten lijkt me dus idd wel wijs :D , als je ziet wat er soms allemaal fout gaat..

mijn doel is in iedergeval dat de paarden zoveel mogelijk naar buiten gaan. op de wei. en zolang je het klein houd is dat prima te realiseren denk ik. en denk dat daar ook heel veel vraag naar is.
hier in de buurt zijn veel grote pensionstallen waar de paarden maar uurtje buiten komen en het zomerseizoen al gauw afgelopen is omdat de paarden het met zn alle lekker verrot lopen.
ik woon in het buitengebied, dus qua buitenritten is hier ook heel veel mogelijk.
in iedergeval bedankt alvast!

loezepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:02

Hier in de buurt is het ook 7 paarden. Maar dat zou je bij je eigen gemeente moeten navragen.
Wel een onwijs leuk idee. Maar je hebt er wel een speciale vergunning voor nodig dacht ik!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:08

Als je zelf paarden hebt ligt de grens van hobbymatigheid bij vijf, maar zodra je paarden van derden gaat stallen tegen een vergoeding, dan past dit vaak niet in het bestemmingsplan. Dat wordt niet gezien als hobbymatig. Ik weet niet hoeveel paarden van derden je wilt gaan stallen?

waarom zou je geen kvk inschrijving nodig hebben? Je biedt neem ik geen gratis stalling aan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:00

damian23 schreef:
Als je zelf paarden hebt ligt de grens van hobbymatigheid bij vijf, maar zodra je paarden van derden gaat stallen tegen een vergoeding, dan past dit vaak niet in het bestemmingsplan. Dat wordt niet gezien als hobbymatig. Ik weet niet hoeveel paarden van derden je wilt gaan stallen?

waarom zou je geen kvk inschrijving nodig hebben? Je biedt neem ik geen gratis stalling aan.
Helemaal mee eens! Moet binnen bestemmingsplan en Wet Milieubeheer passen. Is per gemeente verschillend. Weet niet wat nu de bestemming is en of je mestrechten hebt?

Verdere dingen om over te denken: belasting, verzekering en hypotheek (als je je huis niet vrij hebt, moet je even de kleine lettertjes lezen of je überhaupt mag verhuren).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:36

Kvk inschrijving is tegenwoordig gratis.

(Terecht. Het is tegenwoordig voor kleine ondernemers een verplichting en mijn ervaring is dat je er niets voor terug krijgt. Als belangen club richten ze zich op andere markten.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:14

Per gemeente verschillend. Bij ons mag je alleen boxen verhuren als je daarnaast agrarier bent. Tenzij je echt paardenhouderij als bestemming hebt. Verder heeft onze gemeente regels voor het kapot lopen van het land. Reken er op dat als je zonder vergunning begint en je een buurman( of iemand die wel aan alle regels voldoet en jouw idee niet zo fair vind) belt: je alles kan stoppen. Da's zonde van je investeringen en moeite :)

Denk aan stomme dingen waar je een dikke boete voor kan krijgen zoals:
* Vloeistof dichte mestplaat is verplicht. Een mestboekhouding ook.
* Controle en plaatsing brandblussers door erkend bedrijf( anders heb je nog niks aan je dure brandverzekering)
* Hoeveel meter zit je van je eerste buurman af ivm emissiepunten?

Gewoon zomaar 3 van de 40 punten waar ze je op kunnen pakken, wel leuk dat je je droom gaat waarmaken! Veel succes!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:53

Wanneer jij inkomsten verkrijgt uit het houden van de paarden dan zien ze jouw stalletje als een 'inrichting'. Een van de eerste basisregels waarnaar gekeken wordt om te beoordeling of jij al dan niet bedrijfsmatig bezig bent. In dat geval ben je vergunningsplichtig, deze moet jij dus aan gaan vragen.
Bij die vergunning komt een duizelingwekkend pakket voorschriften waaraan jouw bedrijf moet gaan voldoen. Ruitje hierboven heeft al enkele dingen genoemd die heel belangrijk zijn.

Maar verkijk je dus niet op het 'kleinschalige' in jouw ogen, want dat maakt niks uit of je drie paarden voor een ander stalt of 20.