Kan dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanjaas

Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:36

Wij zijn aan het kijken voor een huis en ik zou graag mijn pony (E pony) aan huis willen. Eindelijk hebben we iets gevonden wat ons allebei aanstaat, alleen er is helaas niet veel grond bij.

De ruimte die ik voor mijn pony zou hebben is een stal van 4x4 die open kan blijven met een uitloop van 13x4. Daar aan vast is nog een stuk van 34x17. Op dit moment is alles gras. alleen klein stukje voor de stal is bestraat. Uiteraard zou er nog een kleine pony bij komen en daarnaast ga ik dan nog op zoek naar een weide waar ze in de zomermaanden 24-7 op kunnen lopen. Zou dit voldoende zijn voor 2 ponys? Ik snap dat het onmogelijk gras kan blijven dus er zou goed zand op komen te liggen.

joyenbeau

Re: Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:46

Kan prima toch. Beter dan paarden die 24/7 in de stal moeten blijven op een pensionstal. Als je dan ook nog een weide kunt vinden, is het helemaal top. Ken ook iemand die twee paardjes heeft staan op een stukje van ong. 15 x 15(en weide een stuk verderop) Dat gaat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:48

Heb je dan ook nog ruimte voor je opslag hooi en stro, en een goede plaats voor je mesthoop?

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:56

Aan de stal zit nog een schuur waar ik hooi,vlas en mijn kast kwijt kan. Achter het huis is nog een prive oprit waar nu een caravan staat. Daar wil ik de aanhanger voor de mestafvoer neer zetten als dat mag..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:06

Is het binnen of buiten de bebouwde kom?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:12

Heel eerlijk gezegd ,mijn twee mini varkens lopen op een groter stuk.Uiteindelijk kan alles natuurlijk.Er zijn paarden die 24 uur op stal staan.Maar is het ideaal?Nee het verre van.Je paarden komen in één bagger zooi te staan ,zeker met zo'n natte winter als nu.

Ik heb meer ruimte als jij nu omschrijft,ik heb mijn paarden niet aan huis staan maar in een pensionstalling .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:16

Dat gras lopen ze zo kapot vrees ik, dat zijn 2 buien en het is een modderzooi.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo heel veel..

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:16

beatje schreef:
Heel eerlijk gezegd ,mijn twee mini varkens lopen op een groter stuk.Uiteindelijk kan alles natuurlijk.Er zijn paarden die 24 uur op stal staan.Maar is het ideaal?Nee het verre van.Je paarden komen in één bagger zooi te staan ,zeker met zo'n natte winter als nu.

Ik heb meer ruimte als jij nu omschrijft,ik heb mijn paarden niet aan huis staan maar in een pensionstalling .

Helaas is een pensionstal ook niet snel beter dan dit. Vaak komen ze er in de winter ook alleen maar een paar uurtjes buiten op paddock. Dan hebben ze het hier beter hoor. Als ze er zand op laat gooien en evt. Iets van drainage? Dan is dat echt vind ik beter dan de gemiddelde pensionstal en heb je ze lekker aan huis staan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:19

Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt me niet ideaal. Een goede drainage is een vereiste denk ik, wil je het in de winter goed houden.
Ik weet dat er een bokker is die met een klein stukje een pp heeft weten te maken.
Wie weet reageert zij nog!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:20

Ik vind het zelf te weinig. Daar kan je eigenlijk niks mee. Misschien 1 shetlandertje maar dan nog wordt het 's winters een baggerzooi.
2 pony's kunnen daar zeker niet op.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:24

in principe als je voldoende bijvoert moet het kunnen, het is totaal ongeveer even groot als een bak, meeste pensionpaarden hebben niet zoveel ruimte in hun paddocks.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:25

Beide stukjes samen zijn net geen 600m2,dat is kleiner als een bak.Een bak is 800 m2
Dan zal ze haast het hele stuk moeten draineren.Mijn mini varkens lopen op 800m2 meter en er lopen een paar kippen bij.Bosgrond,dus nog enigzins gedraineerd van nature,nu ik stond toch echt in de blub hoor.Nu kunnen mijn varkens ook nog in de overdekte kippen ren drrog lopen maar dat kan je met een paard niet doen.
Mijn paarden lopen trouwens op hun pensionstal 24/7 buiten op 4 ha.Maar goed daar gaat het niet om.Het is gewoon zuur als je een huis koopt en de grond blijkt niet te voldoen voor de reden waarom je het koopt.

Ik dacht ook toen ik mijn huis kocht dat de grond groot genoeg was,maar ben er toen uit ervaring achter gekomen dat het niet zo is.Zelfs als ze de boel goed kan draineren ,blijft het een klein stukje.Maar goed alles kan natuurlijk er zijn mensen die hun paard in huis zetten http://www.hln.be/hln/nl/17541/Het-leuk ... gang.dhtml

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:26

Suzanne F. schreef:
Ik vind het zelf te weinig. Daar kan je eigenlijk niks mee. Misschien 1 shetlandertje maar dan nog wordt het 's winters een baggerzooi.
2 pony's kunnen daar zeker niet op.

Dat jij het te weinig vind kan, maar ze moeten het ook kunnen betalen. ;) Het zou prima kunnen. En i.p.v. een pony erbij, vinden de meeste pony's/paarden een geitje ook leuk! :j Maar je kan natuurlijk altijd verder kijken voor een ander huis. In elk geval zou het kunnen. *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:29

Ik vind het te klein.

Heb je geen boer in de buurt met een weiland? Dan je ze in de winter bij huis hebt en in de zomer op het land? Dan kun je voor de winter alles goed laten draineren en nog een groter stuk voorzien van bestrating zodat ze in de winter iig buiten komen. Maar ik merk ook aan mijn paarden dat ze de ruimte hebben wel veel meer waarderen. In de winter staan ze ook op een kleiner stuk, maar ik heb ze nu ivm bevroren grond op een groot stuk gezet en je ziet verschil.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-01-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:30

@Brainless het is aan de rand van de bebouwde kom.
@Beatje en Ess-Ramona wanneer we er zand op gooien en drainage komen ze echt niet in de enorme blub te staan. En ze hebben natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar binnen te gaan of op de stenen te staan.
@Joyenbeau dankje!

Uiteraard ben ik het aan het overwegen en gaat het sowieso niet door als ik geen weiland kan vinden waar ze in de zomer 24-7 op kunnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:33

het is klein,maar doenbaar.
ik persoonlijk zou er dan in het midden een goed rijbare piste in maken, met een track eromheen zodat ze moeten omlopen voor water. zo hebben ze toch langere stukken om eens gek te doen, jij kan ze in een goede piste extra beweging geven en ze hebben de paddock erbij. en zeker met een weide in de zomer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:33

Als het alleen is voor de winter periode dan zeg ik; prima.
Al zou ik dan wel een kleine pony erbij nemen. Een kleine paddock paradise is dan een prima plan om ze iig in de winter periode te kunnen vermaken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:40

Kijk theoretisch zou het (met de goede aanpassingen) kunnen, mits het daar mag.

Maar het is echt heel krap aan.
Wij hebben toentertijd juist bewust gezocht naar huizen met minimaal 2500m2 weiland.
Dat zorgde er wel voor dat wij 6 jaar hebben moeten zoeken, maar nu hebben we 7750 grond (waarop ook het huis + opstallen), maar we houden buiten de stal en paddock nog 6000 m2 weiland over.

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:42

@Brainless bedankt voor je reactie. Denk dat we toch verder moeten kijken naar meer grond ja. Het is zo lastig we willen een gezellige buurt voor de kinderen en ponys aan huis...lijkt haast onmogelijk:(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:46

Duhelo schreef:
het is klein,maar doenbaar.
ik persoonlijk zou er dan in het midden een goed rijbare piste in maken, met een track eromheen zodat ze moeten omlopen voor water. zo hebben ze toch langere stukken om eens gek te doen, jij kan ze in een goede piste extra beweging geven en ze hebben de paddock erbij. en zeker met een weide in de zomer.

Het stuk is 34x17... Dat is amper een rijdbare piste, als je daar ook nog eens een track omheen wilt doen, hou je helemaal niks over.

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:52

Ik zou er nog een stukje van 6x13 bij kunnen pakken. Dat gaat dan van de tuin af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:58

Als het echt alleen voor de wintermaanden is (met de zomer 24/7 op een grote weide) kan het wel hoor. Kijk is niet ideaal maar er staan heel veel paarden met de winter op een kleiner stuk (als ze al buiten komen).
Wel goed alles draineren en zand erop en goed ruwvoer bijvoeren.

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:58

Hanjaas schreef:
Ik zou er nog een stukje van 6x13 bij kunnen pakken. Dat gaat dan van de tuin af.

Zou kunnen ja :j

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:05

Houd ook rekening met dat je hooi etc ook duur wordt, kleine opslag dus weinig en vaak inkopen.
Ik zou verder zoeken!

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:07

MarianneW schreef:
Houd ook rekening met dat je hooi etc ook duur wordt, kleine opslag dus weinig en vaak inkopen.
Ik zou verder zoeken!

Dat is inderdaad ook een probleem...