los of vlechtjes ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

los of vlechtjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 10:16

Hoii ik had even een vraagje over hoe je het beste de manen kan verzorgen! Want is het beter om vlechtjes te maken en dan te laten zitten en dat dan elke dag te doen ? of moet ik de manen gewoon laten voor wat het is en soms kammen ? :o

alvast bedankt !

HuyanaJoy

Re: los of vlechtjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:17

Ik heb sinds kort vlechtjes in en die haal er ik er om de 3 weken (ongeveer) uit en pluis ik helemaal uit met mijn vingers :o

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:18

Ik zou gewoon loslaten en kammen. :)
Vlechten is niet altijd goed voor de manen heb ik gehoord.

dyonnerso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:47

Ik zou niet vlechten, mijn pony's hebben daardoor heel veel manen en staart verloren! Dit klinkt heel raar maar het leek alsof ze eigens achter bleven haken waardoor ze plukken staart en manen eruit trokken.. Dus gewoon los en eens in de zoveel tijd met veel anti-klit spray kammen :)

loezepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:09

Ik zou ook gewoon loslaten en kammen! Of wat dacht je van afwisselen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:13

Toen Angel haar manen nog lang waren zaten ze altijd in vlechten. Die haalde ik er dan uit als we naar les of wedstrijd moesten, dan mag het er wat mij betreft wel wat netter uit zien. Ik kamde ze de uit met veel anti-klit. De vlechten bleven soms wel weken lang zitten, is altijd goed gegaan.
De voorpluk vlecht ik 's zomers nog steeds omdat het anders zweet, begin van de winter knip ik een stuk af (zodat ze hem niet op eet) en laat ik hem los hangen. Als het in een vlecht zit wordt hij wel wat sneller lang, maar om het mooi te houden moet je wel de punten knippen. Dat worden namelijk van die lelijke dunne pieken die je bij veel paarden met lange manen ziet.

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:32

Ik zou het persoonlijk niet vlechten. Mijn ervaring zelf is dat de onderkant van de manen sneller afbreken door de elastiekjes en de wrijving van het paard als hij bijvoorbeeld rolt. Op langere termijn zorgt dit er voor dat de manen aan de onderkant niet alleen veel dunner worden, maar ook meer gaan knopen en afbreken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:48

ik heb de manen altijd los en haal alleen strotjes etc eruit en een enkele keer heb ik een paard met een heksenknoop. Bijna al mijn paarden hebben bovengemiddeld lange manen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:24

Gewoon los, en niet te vaak kammem, gewoon met je vingers uitpluizen, als je kamt trek je ook manen eruit.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:34

Ik zou het persoonlijk ook los laten. En zoals boven al vermeld is, niet te vaak kammen. Dan trek je er ook wat meer haren uit. Vlechtjes kan, maar bij mij gaan ze dan vaak schuren.

bpv4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:54

bij springen 34 knotjes
bij dresuur 8 knotjes

alleen als ik echt geen zin of tijd heb bij springen niks maar bij dressuur altijd