Ongeschoren wintervacht en wassen, hoe drogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Ongeschoren wintervacht en wassen, hoe drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:19

Morgen (en de week daarna, en de week daarna) moet ik paardlief van top tot teen wassen van de dierenarts, dus helaas ontkomen we er niet aan. Scheren wordt 'm ook niet...

Nou loop ik al een poosje te dubben over de beste aanpak. Ik heb geen ervaring met zeiknatte, wollige paarden in de winter, dus misschien kunnen jullie wat tips geven?

Ik dacht het paard eerst helemaal nat te maken met warm water (spuitstal is helaas wel buiten), dan zo snel mogelijk eerst de hals/manen/rug/billen te behandelen, alvast een fleecedeken op te gooien en dan de benen pas af te maken. Dan begint natuurlijk het grote drogen... En wat de beste volgorde is? Fleecedeken af, solarium (hoe lang moet zoiets?), nieuwe zweetdeken op, longeren/rijden? Wandelen? In een dichte stal zetten met voldoende te kauwen?

Bokt weet meestal alles, dus dit vast ook! Alvast bedankt *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ongeschoren wintervacht en wassen, hoe drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:21

Ik ben benieuwd naar tips, ik zou er niet aan beginnen. Waarom is scheren geen optie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:22

Mag ik vragen waar je mee wassen moet?
Is het echt iets wat moet in weken en je vervolgens weer uitspoelt?

Doe het binnen..daarna deken op en ze drogen wel snel op hoor.
Heb wel wollige paarden tegen luis behandeld..even deken er op en klaar

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:26

Scheren is geen optie omdat het paard tijdelijk bij mij logeert. Zodra ze weer terug is komt er sowieso geen deken of scheerapparaat meer aan te pas en ik wil haar wintervacht-vaardigheden niet in de war schoppen door haar nu geschoren in de dekens te zetten...

We wassen met ByeMite, voorheen sebacil geloof ik. Van wat ik begrijp spoel je dat niet uit. Ik vraag me dus ook af of ik dan wel een zweetmes kan gebruiken, of dat ik dan dat hele spul er zo vanaf veeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:26

Als je wilt dat hij snel droog is: een echte wolle deken, die transporteert het vocht goed naar buiten.

Maar als je een solarium tot je beschikking heb is het natuurlijk een makkie. Gewoon tot ie droog is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:27

Waarvoor moet je wassen? Als het niet besmettelijk is, kun je wellicht terecht bij een stal met een wasbox en warm water en zo? Je kunt het altijd even vragen :)

kiwiwitje

ipv fleece een wollen deken. Bij fleece word de deken zijk nat terwijl bij wol het water bovenop de deken komt te liggen en paard dus eerder droog is.. En onder een solarium kan ook en als je eerst die wollen deken op doet als je de benen nog doet dan denk ik dat met half uurtje solarium paardje wel droog is. En is nog lekker voor zn spiertjes ook!:)

En dat spul indd niet uitspoelen!! Maar dan zou ik indd kiezen voor zsm wassen en onder solarium. Deed ik met de shetlander ook.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-01-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Mag ik vragen waarom je dat moet doen?
Ik heb mijn paard deze winter één keer gewassen voor een wedstrijd, met het resultaat dat hij twee weken lang gehoest heeft en zware antibiotica heeft moeten nemen. Mijn DA heeft het mij ten zeerste afgeraden om een paard in de winter te wassen omdat je daarbij namelijk ook hun vet wegwast waarmee ze de warmte kunnen vasthouden. Nu heb ik mijn lesje wel geleerd, ik ga nog liever met een vies paard op wedstrijd dan hem weer ziek te hebben.

Maar als je het toch moet doen van je DA zou ik hem ergens binnen wassen met warm water, zo snel mogelijk, en onder het solarium zetten met een deken op, tot ie helemaal is opgedroogd. Desnoods met handdoeken erover gaan, maar ik zou hem echt niet buiten halen zonder dat ie helemaal droog is. En erna zou ik nog een staldeken opleggen om te voorkomen dat ie het koud krijgt aangezien je zijn hele vetlaag dan ook wegwast.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:31

Als ik mijn paard (schimmel) in de winter moest wassen dan deed ik dat zoveel mogelijk met de deken op (dus deel wat je niet wast deken erop laten). En na het wassen met deken op aan de longe laten draven. Daardoor werd mijn paard echt een stuk sneller droog. Niet " in het zweet" werken, maar wel lekker het lijf warm laten worden. Daarna op stal, vooral tochtvrij, laten drogen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:32

Maar met dat anti luizen spul, wil je juist niet dat het via een deken afgevoerd word.. Want dan heeft dat spul nog geen zin. Dus onder solarium is denk ik dan de beste oplossing

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:33

Ik heb mijn paard een paar jaar terug ook moeten wassen, en was precies met de periode van -22
Ik deed het in een emmer met warm water, en dan met een borstel goed aanbrengen (kon ik het tevens ook binnen doen in de binnenbak, hebben ook alleen een spuitplaats buiten)
Wollendeken erover en lekker warm op stal. Deed het daarom pas als alle paarden weer naar binnen gingen met de avond.
En ja ze had echt een flinke teddyvacht.
Andere dag weer helemaal droog.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:34

als het voor luizen is zou je ook kunnen kijken naar luizenpoeder voor vee. Dan hoef je niet te wassen :D

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:36

Bedankt voor alle snelle reacties :) Een wollen deken heb ik helaas niet, ik kan wel kijken of ik daar voor de komende twee keer aan kan komen. Maar ik begrijp dat het in dit geval dus beter is om haar gewoon te laten drogen zodat het wasspul achterblijft? Of eventueel na een tijdje solarium dus pas een deken op te doen?

En dat solarium, daar kan ze dus gewoon onder tot ze droog is? Is het temperatuurverschil daarna dan niet te groot dat ze daar misschien weer ziek van wordt? Ze is het niet gewend verder, ik weet zelf ook niks van die dingen af.

Snollygooster, ik was ook liever niet en poets amper in verband met die vetlaag. Er komt geen echte shampoo of zeep aan te pas dus ik vergelijk het maar met een enorme hoosbui... Waar hopelijk wel alle beestjes van doodgaan. }> Het gaat overigens dus om mijt.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 23-01-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:36

Met cebacil hoef je niet te wassen. Sprayen met een zgn rugspuit, en wat inwrijven in de vacht is voldoende. Paard laten drogen onder een fleece, en evt solarium. Bij Fries met mijt was benen insprayen voldoende, áls je het tijdig herhaalt.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 23-01-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:38

Zorgen dat je voldoende goede warme zweetdekens bij de hand hebt en dan steeds de natte dekens wisselen voor droge totdat het paard helemaal droog is.

En inderdaad stukje voor stukje nat maken en daarna gelijk goed afdrogen en deken er overheen.
Ik zou misschien juist met de benen beginnen en het lijf als laatste doen, zodat je na het lijf gelijk naar binnen kunt.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:40

Idd gewoon in de vacht spuiten en niet wassen. Zo heb ik het ook gedaan. Paard wassen in de winter (en zeker nu het zo vriest) moet je echt niet doen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:42

Ik heb vorig winter mijn fjord een paar keer moeten wassen/insmeren met imaverol.
Was niet helemaal zo koud als nu, maar fris zat.
Ben gewoon snel doch grondig aan de slag gegaan, imaverol aangemaakt met warm water en gaan.
Erna een deken over gegooid en op stal gezet, zodra de deken nat was er een andere op gegooid, zoals Nouvel ook schrijft. Ze had het wel even koud, maar heeft er niets aan over gehouden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:44

senna21 schreef:
Met cebacil hoef je niet te wassen. Sprayen met een zgn rugspuit, en wat inwrijven in de vacht is voldoende. Paard laten drogen onder een fleece, en evt solarium. Bij Fries met mijt was benen insprayen voldoende, áls je het tijdig herhaalt.

Dit, niet wassen maar insprayen en dan inwrijven

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:46

Verschil na solarium is geen punt hoor:)
En sprayen en wrijven kan ook worden ze ook minder nat.. Niet helemaal door en door

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:48

senna21 schreef:

Vind het er fantastisch uitzien op Google, maar hoe kom je aan zo'n ding? Overigens verwacht ik dat ik dan eerst even wat schriktraining moet doen voordat dat soepel gaat, en het arme beest heeft zo'n jeuk dat ik echt niet te lang wil wachten...

Erop 'borstelen' vind ik overigens wel een goede en vooral snel inzetbare tip. De mijt uit zich vooral in de (ex-)sokken dus de benen zijn denk ik het belangrijkst, maar de DA gaf wel heel duidelijk aan dat ik het hele paard te grazen moet nemen. Eventueel kan ik dus de sebacil op het lijf 'inborstelen' en de benen wel echt goed nat maken, dan is het een iets minder kletsnatte bende en waarschijnlijk ook snel opgelost in een solarium!

Dan kan ik inderdaad ook beginnen met de benen, want als ik het lijf ook was ben ik bang dat ik anders de sebacil weer van haar benen spoel.

Top hoor, Bokt! _/-\o_

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:50

Ik heb de imaverol er ook in geborsteld met een borstel, dat werkte het beste.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:15

Kan ook met een gewone spray
Spuit bus ding

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:19

Inderdaad, gewoon werken met een plantenspuit of lege (uitgespoelde) spraybus van keukenspray ofzo.
Echt "wassen" lijkt me echt geen aanrader met deze temperaturen en zoals gezegd volstaat gewoon sprayen ook. Succes!