palletbox als mestopslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

palletbox als mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:45

Ik ben aan het nadenken hoe ik pure mest (zonder stro of iets) het beste kan opslaan. Wil het dan over het land gooien of aan mensen met tuintjes. En anders op laten halen wat te veel is. Nu dacht ik aan palletboxen voor de mestopslag. Ik heb 2 kleine mini pony s. Zou een kraantje die palletboxen op kunnen tillen en legen eventueel? Os leeg scheppen? Of is het geen goed idee???

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:56

Bedenk ook goed wat er mág. Er zijn strenge regels voor het opslaan van mest. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:59

Ik heb het van pallet hout 3 zijdes gemaakt en gooi de mest daar gewoon tussen en dus op de grond. Eens in het jaar komt het loonbedrijf alles leeghalen en verspreid het over ons land :)

En daarmee houd ik mij gewoon aan de regels omtrent het houden van hobby dieren en hun mest.

violafan

Re: palletbox als mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 16:02

palletbox is dicht en lekt geen mestresten lijkt mij. ik bedoel geen hout, maar die kunstof dingen. Dat mag volgens mij... maar dat is niet de vraag. De vraag is of het handig is...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:05

@vuurneon - mestopslag moet lekwaterdicht zijn. en dat heb je niet met hout..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:06

Je moet een lekvrije plaat hebben zodat er geen meststoffen de bodem in kunnen lekken. De AID/nVWA is erg streng op een goede mestopslag dus zou het goed navragen, desnoods bel je daarheen om te vragen dan weet je het zeker want de boetes zijn niet mis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:14

spicegirl schreef:
@vuurneon - mestopslag moet lekwaterdicht zijn. en dat heb je niet met hout..

Staat niet in de geldende AVP voor mij iig en met hobbydieren val je buiten de meststoffenwet. Wel zit ik vast aan de gelende uitrijmomentrn voor de mest uiteraard.

Of kunststof handig is? Ik zou liever beton kiezen. Ik ben bang dat al dat mest en urine kunststof aan zal tasten of zal beschadigen als je het leeghaalt met een kraan.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:31

Denk alleen dat het totaal niet handig te legen is en dat je het uiteindelijk met je handen eruit kan scheppen.

Met een palletvork kun je het niet kiepen want het zal door het gewicht zo van de lepels glijden en of je het er met een kraan kan uitscheppen zonder dat je veel schade toebrengt aan de bak betwijfel ik.

Mest is zwaar en omdat zo'n bak vloeistof dicht is zal het bij regenval nog zwaarder worden. :j