Bezweet/nat rollen in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NietBekend

Bezweet/nat rollen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 02:03

Ik vroeg me af: is het slecht om een paard, wat net klaar is met de training en bezweet is/wat je net gewassen hebt en nog nat is,te laten rollen zonder deken in de winter als het zand nat of koud is?
Hoe ik bij deze vraag kom?
Ik zag op tv hoe een paard een tik had om na elke training te moeten rollen (vond het lekker, niets medisch). En ze zeggen dat het goed is (zowel voor mens als paard) om koud te douchen na een training.
Dus betekend dat dan ook dat rollen zonder deken ook goed is? Of toch niet?
Ik hoop dat jullie mij zo een beetje snappen :P

hyppolyte

Re: Bezweet/nat rollen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:09

Rollen is geen tic, dat is namelijk de meest effectieve manier om snel op te drogen voor een paard, bovendien krijgen ze dan geen last van jeuk. Vooral in de winter dus een prima manier :j. Koud afspoelen zou ik dan weer echt niet doen, heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me ook niet goed voor de spieren :n, die krijgen een behoorlijke klap dan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:18

Eveneens is het een effectieve sportmassage en coolingdown.

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 02:28

Ik heb het ook maar van tv en de eigenaresse noemde het een tik.
Het schijnt toch wel gebruikt te worden in de paardensport, zoals ik het hoorde. Voorkomt spierpijn en blessures. Doe het zelf ook wel eens na het hardlopen, voelt verfrissend. Maar zou het mijn dier niet meteen aan doen.
Dus het kan geen kwaad om op een koude winterdag je paard lekker door de modder te laten rollen, het klinkt al bijna als een goedkope welness!
Daarna wel op stal met een warm dekentje op, denk ik?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:31

nope, dekentje juist lekker aflaten, in ieder geval tot ie droog is. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je 'm houdt, die van ons staan 24/7 buiten en degenen die zonder dek staan laten we lekker zonder dek buiten als ze gerold hebben. Die van mij staat met dek vanwege leeftijd en die laat ik eerst opdrogen voordat dek opgaat.

Als ze op stal staan is een koude douche misschien niet zo verkeerd, maar als ze buiten staan worden ze geheid ziek, omdat het water dan op de huid komt en ze niet op de normale manier het water af kunnen laten vloeien.

dyonnerso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 02:43

Van nature rollen paarden om snel op te kunnen drogen, als ze jeuk hebben ect ect. Zoals hierboven al gezegt werd is jet een soort van cooling down! :) Lekker laten rollen, kun je zelf ook weer een grote poetsbeurt gaan houden hihi

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:27

Als je ze in de bak laat rollen en het witte zand dus mooi laat zitten en dan een deken op doet, kun je de volgende keer zo het dan droge zand er af poetsen, worden ze ook nog mooi schoon van.

Ik liet na de les mijne altijd even in de binnenbak rollen, was toch de laatste les van de avond. :+