Voermachine voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Voermachine voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:09

Hallo allemaal,

Ik denk er al een tijdje over om een voermachine voor krachtvoer (muesli) aan te schaffen voor mijn paard. Hij staat aan huis met een shetlander. De voermachine komt op stal te hangen. De voermachine zou twee functies krijgen:
1: Een voerbeurt overnemen als wij een keer later thuis zijn/ middagje weg zijn.
2: Zorgen voor meerdere voerbeurten per dag, zodat ik kleinere porties per keer kan gaan voeren.

Met name om reden 2 wil ik graag jullie ervaringen vragen.

Hebben jullie ervaring met de werking van zo'n apparaat, is het makkelijk in te stellen en betrouwbaar?
Kunnen de paarden ze makkelijk slopen? Niet de bedoeling dat er in 1 keer een heleboel voer naar binnen valt natuurlijk.

Welk merk adviseren jullie?

Hoe hebben jullie hem bevestigd?

Ik wil graag meerdere kleine beetjes gaan voeren, ipv nu drie keer daags muesli. Ook wil ik in de nacht voerbeurten inplannen, bv eentje om tien uur, twaalf uur, vier uur, zes uur en dan om half acht in de ochtend, daarna ook nog overdag een planning maken, maar dan staat hij normaal gesproken op de paddock/buiten en voeren we zelf, alleen bij afwezigheid zouden we dan de voermachine in willen stellen om ook overdag te voeren.

Zijn er mensen die ook 's nachts voerbeurten hebben ingesteld, of verstoord dit teveel de nachtrust van je paard?

De reden dat ik vaker kleine beetjes wil gaan voeren is om mijn paard zijn spijsvertering te verbeteren, wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Naast muesli krijgt hij uiteraard veel hooi, drie daags een plak en daarnaast een slowfeeder die altijd vol zit, lucerne en slobber. Momenteel voer ik vijf keer per dag, waarvan drie keer muesli.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Sabinee__

Re: Voermachine voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:12

Vraag me met een voermachine inderdaad altijd af of het niet uitlokt tot slopen/obsessief gedrag.
Ze weten na 3x echt wel dat daar het voer uit gaat komen..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:15

Ja daar ben ik dus ook bang voor...

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:16

Een voer machine geeft best wel onrust. Omdat ze letterlijk staan te wachten op het eten.

En hoe ga je het doen dat als je paard zijn portie gaat halen maar niet op eet. Je weet maar nooit. Dan kan je shetje het opeten en dan is de werking van gescheiden voeren ook weg

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:24

Vraag ook eens na bij stallen die een hitactief systeem hebben. Op Stal Mansour gebruiken ze al jaren een automatisch voersysteem voor zowel de brok als het hooi. Dit systeem reageert op een chip. Kan in een band om de hals, maar op Mansour zitten ze in de hals.

Misschien is dit exacte systeem niet wat voor je, maar dan kun je wel kijken/vragen hoe het zit met bijvoorbeeld de genoemde onrust.

Ik denk alleen met zóveel voerbeurten aan muesli in de nacht, dat je teveel onrust creëert. Een paard moet ook kunnen slapen. Plus, volgens mij krijg je zo ook moddervette dieren... Dan kun je beter onbeperkt, eventueel wat rijker, hooi voeren.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:51

De bedoeling is om net zo veel te voeren als nu, paard staat hoog in training dus voor dikheid ben ik niet bang. De shet kan niet bij zijn voerbak, ze staan 's nachts in hun eigen stal.

Ik ben voornamelijk bang voor onrust in de nacht of het bedelen bij de voerbak omdat ze denken dat er wat uitkomt :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:12

Waarom zou het onrust geven en waarom zou hij gaan bedelen?

Paarden hebben heel snel door wanneer ze voer krijgen en met zo'n machine hebben ze ook heel snel door dat bedelen geen zin heeft omdat er toch niets uitkomt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:31

Ik denk dat als een dier automatisch voer krijgt dat ze naar de 'trigger' gaan zoeken.
Normaal ben jij dat..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:13

Maar je paard denkt toch niet elke keer als je langskomt dat hij voer krijgt?

Als je op vaste rijden voert weten ze precies wanneer ze voer kunnen verwachten en wanneer niet. Onze pensionhouder loopt vele malen langs de stallen per dag, echt niet dat ze elke keer om voer bedelen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:01

ingvdh schreef:
Waarom zou het onrust geven en waarom zou hij gaan bedelen?

Paarden hebben heel snel door wanneer ze voer krijgen en met zo'n machine hebben ze ook heel snel door dat bedelen geen zin heeft omdat er toch niets uitkomt.

Daar hoop ik inderdaad op. Mijn angst zit hem erin dat ik bang ben dat hij gaat proberen er toch voer uit te krijgen, dus eraan gaat rommelen/slopen. Maar wellicht geven ze dat idd snel op als ze in de gaten hebben dat dat geen zin heeft. Ze weten nu ook exact de voertijden, en reageren rond die tijd ook enthousiaster dan buiten deze tijden om als ik aan kom lopen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:20

Zover ik begrijp gaat het daar op stal goed. Volg verder ook ff. Vind het interessant

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:31

Ik heb een automaat.ze weten heel goed hoe laat het eten komt, dus ze gaan er echt niet voor staan wachten. Bevalt prima.

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:43

Wij hebben een automatisch voer systeem op onze stal waar 2 paarden staan wij zijn er erg tevreden mee en is erg makkelijk in te stellen de grootste reden was ook om ze meerdere keren per dag te voeren.
wij hebben hem snachts ingesteld omdat onze paarden overdag de hele dag in de paddock staan en daar dan hooi krijgen rond 6 uur gaan ze weer op stal met een gevuld hooinet en dan vanaf 7 uur in de avond tot ong 7 uur in de ochtend krijgen ze om de 2 uur een portie voer.

Ik zal zo even foto's plaatsen van de voermachines ze zijn erg makkelijk te bevestigen aan de stal

Afbeelding
Afbeelding

http://www.ifeed.be/nl

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:52

Mooi! Wat zijn de kosten van zoiets?

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:54

375,- per voermachine

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:56

XxMariellexX schreef:
375,- per voermachine

:wow:

Ik heb een kattenvoer automaat van 50 euro aangezien ik toch maar kleine hoeveelheden geef. :')

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:57

dat is wel een groot verschil idd haha

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:17

Gypsy schreef:
XxMariellexX schreef:
375,- per voermachine

:wow:

Ik heb een kattenvoer automaat van 50 euro aangezien ik toch maar kleine hoeveelheden geef. :')

Heb je daar een foto van? Eventueel wel een optie voor de Shetlander :)

De ifeed had ik inderdaad ook gezien, lijkt me een fijn apparaat.
Hoe gaat dat 's nachts, geeft het onrust? Ik weet dat paarden niet echt slapen zoals wij dat doen.

Moesten de paarden er erg aan wennen? En merken jullie nog verschil qua spijsvertering?

Loop er nu een beetje tegenaan dat mijn paard rond negen uur 's avonds hooi en slobber krijgt en dan 's ochtends rond zeven uur weer gevoerd wordt, 1,5 schep muesli en hooi en als ik dan ga rijden rond negen uur dat ik het idee heb dat hij een opgeblazen gevoel heeft, hij mest ook altijd een paar keer tijdens het rijden en dat lijkt dan ook een beetje in de weg te zitten.

Ik geef nu voor de nacht al een extra hooitas waar hij ook van staat te eten als ik in de ochtend op stal kom, maar door de voermachine hoop ik dat dat " opgeblazen gevoel " minder wordt....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:36

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er bij ons uit. Merk is bistro oid. Voor een shet idd prima! Of als je bv alleen vitamine korrel geeft.

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:51

Snachts geeft et geen onrust ze zijn s ochtends net zo actief als dat ze waren zonder de voermachine en het is echt een fijn apparaat.
de paarden moesten er totaal niet aan wennen en begrepen al snel waarom dat ding er hing de 1e dag waren ze wel erg geobsedeerd door de voermachine maar toenze begrepen dat er echt geen voer uit kwam door er naar te staren was dat gauw over.

Sinds de voermachines er hangen heb ik het gevoel dat ze veel lekkerder lopen en ook vooral niet de hele dag geobsedeerd voor eten "wortels snoepjes appels etc

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:10

:) dat klinkt positief!
Hebben jullie ze via internet besteld?

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:16

Nee wij zijn zelf naar belgie gegaan om ze op te halen en om te kijken hoe het nou werkt etc wouden toch eerst wat uitleg en ze zien voordat we ze zouden kopen aangezien het toch best prijzig is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:24

Kala schreef:
Ik denk alleen met zóveel voerbeurten aan muesli in de nacht, dat je teveel onrust creëert. Een paard moet ook kunnen slapen. Plus, volgens mij krijg je zo ook moddervette dieren... Dan kun je beter onbeperkt, eventueel wat rijker, hooi voeren.

Paarden slapen niet 's nachts zoals mensen dat doen, ze slapen gedurende de dag korter periodes door op rust te staan, maar echt niet de hele nacht aan 1 stuk door.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:45