voor eerste keer stropellets, paarden eten ervan...erg???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

voor eerste keer stropellets, paarden eten ervan...erg???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:04

Na 14 jaar stro was ik de laksheid en gemakzucht van loonwerkers om maar eens na veel gebel na 3 maanden op te komen dagen om de mesthoop te legen.. of gewoon weer eens niet op komen dagen en dan met een overvolle mesthoop waar de drollen weer afvielen als je met je kruiwagen daarnaast stond te tobben...zat... Ook het gezoek naar goed stro viel niet mee. Eindelijk adres gevonden, dan hadden ze nog maar 25 pakjes -O- en stond ik weer.
Dan de 2 weken wind en met een volle kruiwagen met stro wat om je oren suisde, laat staan hoe het erf eruit zag...

dit alles deed mij beslissen om op stropellets over te stappen. De stallen goed laten drogen en omdat mijn man echt persé vandaag erbij wilde zijn om het 'fenomeen stropellet' mee te maken, vanavond dus de 2 stallen gevuld met de pellets. Ik heb er toch even flink de tuinslag opgezet omdat ik bang was dat ze ervan zouden eten... de zakken voor de stallen waren ook al dupe van de paarden ( hebben altijd een eigen overvol slowfeednet met hooi >10 kg)..
En ja hoor, ze kwamen binnen vanavond, vielen op hun emmer luzerne aan en toen die op was begonnen ze flinke happen strokorrels te nemen. De tinker stopte wel na wat gescharrel en gehap erin en begon gewoon aan zijn hooi maar de warmbloed ging vrolijk door...nu heb ik ze wel flink nat gesproeid met water maar omdat het zo idioot veel kan absorberen maak ik mij toch wel erg zorgen.

Nu dus beetje in de penarie, kan het nu wel of geen kwaad? Ik heb er net al mengsel dettol/ azijn eropgesproeid bij de warmbloed.
De vorige eigenaren vertelden vorige week al doodleuk dat hij ook vlas at en daardoor 'koliekerig' was geweest.

Ik heb ook geen stro meer dus mengen of iets kan ik nu niet. Het was echt schoon op, mesthoop leeg ook, alleen wat ik net uit mijn stallen heb gehaald ligt in de mestput.

Advies?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:07

Goudvissen gaan houden. Die stinkknollen verzinnen altijd van dit soort dingen, en daar sta jij dan met je goede bedoelingen. >;)

Nee sorry ts ik heb geen idee... Vannacht maar even goed in de gaten houden? Misschien raakt hij het vanzelf zat.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:08

Goed in de gaten houden! Ik kan je verder niet echt advies geven. Maar als hij nog steeds door eet van het mengsel inclusief dettol en azijn dan zal er iets niet goed gaan van binnen denk ik. Dettol is toch giftig?

Mengen zal niet helpen, als dat oude stro wat je eruit gehaald hebt helemaal "op" is dan staat hij binnen paar dagen alsnog weer op puur die stro pellets.

Misschien is hij gewoon aan het onderzoeken? Of gaan er echt happen tegelijk naar binnen?

Gaia

Re: voor eerste keer stropellets, paarden eten ervan...erg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:11

Ik heb sinds deze winter ook strokorrels voor mijn merrie. Vlas eet ze alsof het hooi is, maar de strokorrels vond ze na een paar happen niet meer lekker. Ze spuugde alles weer uit. Ik had er geen water overheen gegooid. Ik zou hem even goed in de gaten houden en misschien wat extra hooi geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:13

Nat maken. Als je ze natsproeit vallen ze uitelkaar en eten ze het niet meer. Het droogt snel weer op en dan heb je een mooie dichte 'mat'.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:14

Wat als ze het nu eten terwijl je er een dettol mengsel op hebt gespoten? Weet niet wat het spul doet, maar lijkt me niet gezond denk ik! Zou ze sowieso even in de gaten houden. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:17

Vieze spul uit de mestput er overheen. Snelste optie en mestsmaak is eigenlijk de beste anti-eetspray.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:17

dank jullie voor de snelle reactie.
De slowfeednetten zitten gewoon altijd helemaal vol met hooi :-). Ik ga zo weer even kijken in stal, ik vind het echt 'eng'. Ben niet zo'n held met zulke dingen. Hoewel ze ook altijd veel stro konden eten en waarschijnlijk ook wel deden, nooit koliek gehad. Maar kunnen die stropellets echt kwaad als ze daar wat van binnen krijgen? Hij nam toch flinke happen :-(

Ik heb er flink de tuinslang op gehad en uiteen laten vallen. Ik heb gewoon paar keer gesprayed met dat mengsel dettol/ azijn, gewoon om even wat geur erover te laten komen ... en dus van die uiteen gevallen korrels stond hij flink te eten :-(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:20

Als ze uitelkaar gevallen zijn en nog vochtig kan het eten ervan in principe geen kwaad.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:21

loez schreef:
Wat als ze het nu eten terwijl je er een dettol mengsel op hebt gespoten? Weet niet wat het spul doet, maar lijkt me niet gezond denk ik! Zou ze sowieso even in de gaten houden. :)

Dettol is geschikt om mensenwonden mee te reinigen... Zal wel meevallen...

Ik had ook een vreselijke eerste nacht nadat ik mijn paard op vlas had gezet. Fingers crossed en goed in de gaten houden inderdaad...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:34

ja, het blijft toch je mooiste bezit die hinnikers en ik heb in al die jaren nooit koliekpaarden gehad en alleen maar ellende om mij heen gezien..
ik ben wel wat gerust gesteld. Ik kan de schuur met stallen inkijken vanuit mijn woonkamerraam en zag de tinker nu met zijn hoofd naar beneden en de bwp-er droog naar richting mij kijken ( achterdeur ;-)) ... dus hopelijk gaat het los lopen.
fingers crossed inderdaad, zal toch wel af en toe even kijken vannacht en tl-lampen laten branden in stal... oeh, wat ben ik een schijterd soms hahaha :+ .

nogmaals heel veel dank voor de snelle reacties! ik vond het doorworstelen van 252 pagina's 'strokorreltopic' even té ontmoedigend, sorry...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:01

En? Is het goed gegaan vannacht? Eet hij er nu nog steeds zo gulzig van?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 02:55

@itsmi, ze staan gewoon weer rustig zoals normaal, gelukkig ! Het was denk ik toch even nieuwigheid of iets...geen idee. Het is nu een mooi vast bed en was fijn uit te mesten etc. Hopelijk was het maar eenmalig dat idiote gevreet, bezorgde mij een slapeloze nacht, zelfs mijn man moest even voor vertek naar zijn werk gaan kijken voor dag en dauw vanochtend, terwijl hij een paard wel herkent als zijnde paard maar hoe zou hij koliekaanval moeten zien :+ hahaha. Maar lagen te slapen en ik dus nog paar uurtjes slaap in kunnen halen :z
Bedankt dat je opvolgde, dacht dat ik berichtje had gedaan maar was alleen via pb en op facebook blijkbaar , vroege dementie op 40 jaar hier :oo

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 05:29

Mijn paard stond van de zomer op zaagsel die nam ook doodleuk gewoon even een paar happen en stond er leuk op de kauwen en mij vrolijk aan te kijken tot dat hij door kreeg dat het helemaal niet lekker was en alles uitspuugde. Maar daarna gerust weer een paar happen nam 8)7
Achja ik heb hem gewoon goed in de gaten gehouden en verder kan je niet veel doen.
Ik heb hem zijn voer gegeven met zonnebloem olie maar dat zat misschien tussen mijn oren dat ik mij daar beter bij voelde !

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 07:17

liekensancho schreef:
@itsmi, ze staan gewoon weer rustig zoals normaal, gelukkig ! Het was denk ik toch even nieuwigheid of iets...geen idee. Het is nu een mooi vast bed en was fijn uit te mesten etc. Hopelijk was het maar eenmalig dat idiote gevreet, bezorgde mij een slapeloze nacht, zelfs mijn man moest even voor vertek naar zijn werk gaan kijken voor dag en dauw vanochtend, terwijl hij een paard wel herkent als zijnde paard maar hoe zou hij koliekaanval moeten zien :+ hahaha. Maar lagen te slapen en ik dus nog paar uurtjes slaap in kunnen halen :z
Bedankt dat je opvolgde, dacht dat ik berichtje had gedaan maar was alleen via pb en op facebook blijkbaar , vroege dementie op 40 jaar hier :oo

Gelukkig!!