Tips gezocht Slowfeeder Wel/niet eentje aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Tips gezocht Slowfeeder Wel/niet eentje aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:15

Ik ben opzoek naar tips bij het gebruik van een slowfeeder. Ik wil er namelijk 1 aanschaffen voor mijn paard en mijn shetlandpony maar nu is er 1 puntje wat mij aan het twijfelen brengt. De shetlander staat bij mijn paard in 1 paddock, nu is de shetlander al een keer spierbevangen geweest en een keer dat hij er erg tegen aan hing. Ik ben bang dat als ik een slowfeeder in mijn paddock plaats dat de shetlander daar veel te veel van eet. Hij heeft namelijk nogal de neiging om niet te stoppen met eten voor alles op is. HEt paard is wel de baas maar de shet mag toch vaak mee eten.

Heeft iemand tips hoe ik dit voor kan zijn? of zou een slowfeeder dan gewoon niet geschikt zijn in mijn situatie? Ik wil de paarden het liefst niet uit elkaar halen.

Yenni

Re: Tips gezocht Slowfeeder Wel/niet eentje aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:19

Met een slowfeeder is het juist de bedoeling dat een paard langzamer gaat eten. ik ben ook van plan er eentje aan te schaffen ivm mijn pony die luchgzuigt. Zo is ie langer bezig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:20

Bij een slowfeeder is het wel lastiger om er voer uit te krijgen... ze doen daarom langer over het voer. Daarom wordt het juist meestal gebruikt voor paarden die net als je shet geen maat kunnen houden.

Misschien zorgen dat de Shetlander niet bij al het voer kan. Ze is een stuk kleiner dan je paard dus zou dus opzich mogelijk zijn dat het paard er wel bij kan en de shet niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:22

Is er een mogelijkheid dat je een deel extra laag maakt speciaal voor de shet zodat het paard er niet kunt en een deel hoog (eigenlijk ook niet optimaal maar je moet wat) waar je shet niet bij kunt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf een slowfeeder maken is makkelijk en veel goedkoper. Voordeel is ook nog dat je hem dan precies in de maat kan maken die jij nodig hebt. Wij hebben ze gemaakt van multiplex en betongaas.
De afmetingen zijn precies zo dat er een gemiddelde baal hooi in past. Die van ons zijn ca. 50 cm hoog, je zou bijv. voor de Shet een lagere kunnen maken en die voor het paard hoger of voor het paard op een verhoging zetten, zodat de Shet er niet bij kan.
De 1e afbeelding is de bak, bij de 2e heb ik het betongaas er op gelegd om te laten zien, maar normaal ligt dat dus in de bak, op het hooi. De randen aan de bak zorgen ervoor dat de paarden het gaas er niet uit kunnen krijgen. Er is ook fijnmaziger betongaas verkrijgbaar, dan kost het dus meer moeite om het hooi er uit te krijgen. Je kan ook een multiplex plaat nemen en daar cirkels, ter grootte van een paardenneus in zagen. Zie laatste foto.
Deze bakken zijn vrijwel onverwoestbaar en betaalbaar.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 19-01-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:39

Ben je niet bang dat ze daar met hun hoef in komen te zitten? Lijkt me dat een shetlanderhoefje hier tussen kan. Of het beeld vertekend op de foto omdat deze van zo dichtbij is genomen.
Ik heb liever zo iets:

Afbeelding

Heb ook al gezien dat mensen deze zelf maakte.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:42

Nee, maar je zou evt. kleinere maas kunnen gebruiken. Dan weet je zeker dat er geen hoefje in past.
Onze paarden hebben echt niet de neiging om in de bak te gaan staan en een Shet moet aardig klimmen wil die erin komen ;)

Dit betongaas is 2,5 bij 2,5 , daar past geen hoefje tussen. http://www.handelsondernemingdevogel.nl ... as%202.jpg

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:44

Wat jullie zeggen wat betreft de shet zou kunnen wanneer de shet 80 cm was en het paard 1,70 maar de shet is 1.10 en het paard is een d pony van 145.. dus iets hoog maken waar de shet niet bij kan is lastig omdat de pony dan ook gelijk niet meer goed kan eten.

Ik vind een net sowieso niet okay omdat het paard dan in een vreemde houding gaat staan eten wat nooit echt goed kan zijn voor mijn hals en rug

Ik heb ergens gelezen dat die mazen geen verschil maken in de snelheid waarmee ze het voer opeten..
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:49

Iets over een een richel heen waar pony wel overheen kan reiken maar de shet niet.
Het verschil is niet zo groot maar dus in hoek iets afzetten waar D-pony wel overheen kan reiken en de shet niet is misschien wel te doen. Je wil natuurlijk niet dat je grote pony als een soort giraffe moet eten.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:55

Er zijn grijze bakken in de handel (MP) die zo'n 80 cm hoog zijn.
Hooi ligt in die bak op de bodem (ca 10 cm hoger dan op de grond). Shet kan daar niet bij en paard en pony kunnen er gewoon overheen in een normale houding eten.
Je kan hier makkelijk een stuk (beton) gaas overheen maken en dan heb je voor de 2 grote al een slowfeeder.

@roweentje: waar heb je die mooie hooitas vandaan? dat is wat ik zoek :)

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:52

Ohja dat is wel een goede tip amie1965. Ik vind die gaten zo groot als hun neus ook een hele goede. Als er eentje komt maken we hem zelf. HEb even zitten kijken naar de prijzen en in verhouding is het echt een stuk goedkoper om hem zelf te maken

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:55

davinci2412 schreef:
Wat jullie zeggen wat betreft de shet zou kunnen wanneer de shet 80 cm was en het paard 1,70 maar de shet is 1.10 en het paard is een d pony van 145.. dus iets hoog maken waar de shet niet bij kan is lastig omdat de pony dan ook gelijk niet meer goed kan eten.

Ik vind een net sowieso niet okay omdat het paard dan in een vreemde houding gaat staan eten wat nooit echt goed kan zijn voor mijn hals en rug

Ik heb ergens gelezen dat die mazen geen verschil maken in de snelheid waarmee ze het voer opeten..
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Dat artikel had ik inderdaad ook gelezen. Dat was voor mij de reden om toch maar geen slowfeeder aan te schaffen ;)

sofieyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:40

Meestal doen ze er juist langer over om er voer uit te krijgen.
Dus het is niet echt een heel groot probleem.
Ik heb zelf ook een slowfeeder.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:51

Wij hebben bakken waar we netten in vastmaken, die kan je idd zo hoog maken dat de shet er niet bij kan maar de pony wel, maar 9 van de 10 keer is het wel zo dat als de paarden zo goed als onbeperkt hooi hebben (met of zonder slowfeeder) ze op een gegeven moment toch wat normalere porties gaan eten en dus niet meer door vreten tot het op is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:53

Ik had zo'n ouderwetse badkuip met 2 aanhangernetten erover gespannen. Altijd goedgegaan.
Tip om het zo te maken dat de shet er minder goed bijkan is een goeie lijkt mij, al moet je wel erg opletten dat je shet wel genoeg binnen krijgt en het liefst ook de hele dag hele kleine porties kan eten, dat is immers de bedoeling van een slowfeeder. Misschien kun je er twee maken, een hoge voor je paard en een lage met hele fijne mazen voor je shet?