resistentie onderdoseren ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemio

resistentie onderdoseren ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:53

Hallo,

ik heb vrijdag mijn paard gericht ontwormd maar ben bang dat hij te weinig pasta binnen heeft gekregen, omdat hij soms wat lastig is met ontwormen. Zijn de wormen bij 1 keer een beetje onderdoseren al resistent? Of alleen als dit regelmatig gebeurd?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden want maak me een beetje zorgen..

tamary

Re: resistentie onderdoseren ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:08

Er is tegen een aantal middelen al resistentie bekend, dus waarmee heb je ontwormt, voor hoeveel en hoe zwaar is je paard?

Zuinig zijn met ontwormingsmiddel is verkeerd bezuinigen. Op moxidectine na waar 1,5x de veilige marge is kan tot 3x overdoseren voor je paard weinig kwaad. dat er wat achterblijft aan de spuit, etc. komt vaak zat voor en hoe veel je paard precies weegt is ook lastig zonder weegschaal. Meetlint is een goed hulpmiddel, maar ruim naar boven afronden voor het bepalen van de dosis is dan wel aan te raden.

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:17

Mijn paard weegt ongeveer 400 kilo. De bedoeling was om gewoon een volle te geven maar in het gevecht ben ik wat pasta verloren en zat wat naast zijn mond.. ik heb op advies van de DA equimax gegeven.. dus stel dat hij iets te weinig heeft gekregen, zijn de wormen niet direct resistent toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:28

Equimax is voor 700kg toch? Dan is een beetje missen niet meteen een ramp.

Oefenen met een lege spuit die je vult met appelmoes kan goed helpen om de volgende keer makkelijker te maken. Equimax spuiten zijn daar ook ideaal voor door de grote opening. Ik bewaar er altijd een paar voor het geval ik iets als poeder, etc. zou moeten geven. Ook een wat dikkere "moes" gaat er wel doorheen, met de andere merken lukt dat niet.

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:34

Ja heb hem idd bewaard om te oefenen. Helaas weet ik nu niet precies hoeveel pasta ik verloren ben maar het zal wel niet de helft zijn(hoop ik)... ik herhaal deze kuur over een tijdje weer dus mocht hij toch iets te weinig hebben dan zullen de wormen nog niet resistent zijn denk ik... en ja equimax is voor maximaal 700kg

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:39

Ontwormen...
Ja...

Steeds meer wormen worden resistent.
Hoe kan dat?

Eigenlijk werken we maar met een bepaald aantal extracten uit verschillende kruiden en dergelijken.
Voorbeeld van de knoflook.
Er is een sterke stof, die een worm of larve kan doden. Als je dit middel maar lang genoeg gebruikt, of wanneer de larven en wormen te weinig binnen hebben gekregen, kunnen zijzelf of de nakomelingen hiervan resistent raken.

Dit zie je al enorm bij schapen.

In een normale darmflora heb je parasieten. Ook wormen.
Ook wij hebben dit. Dat wil je vast niet weten. Maar het is wel zo.
Deze hebben wij nodig, voor onze darmflora, zodat de juiste dingen verteerd worden, toegevoegd worden aan ons lichaam, of worden afgescheiden.

Echter is het zo, dat de meeste gezonde dieren, sterk genoeg zijn tegen worm infecties.
Hun eigen lichaam kunnen deze dus eruit werken.
Maar als het dier een infectie heeft gehad, of een verkoudheid, dan barsten de eitjes in hoog tempo uit.
En dan heb je het over een worm infectie.

Geen wormen, is dus onmogelijk.
Voorkomen kun je het niet!

Maar... dan is de vraag. Was het nodig?
Wat was de reden van ontworming?
Omdat het periodiek gebeurd? Of omdat de dierenarts dit zei...?

Het beste is: en dat is een kostenplaatje klopt. Om je mest te laten onderzoeken.
Dan weet je, of een ontworming nodig is, of nog niet.

Onnodig ontwormen, kan dus inderdaad resistentie opleveren.
En er zijn wetenschappers bezig met alternatieven.

Enkele alternatieven zijn er al.
Deze doden de wormen en larven niet. Maar verlammen ze.
Wanneer het paard ze uitscheid in de mest, en de mest wordt uit elkaar getrokken, dan komt er uv over de wormen en larven heen. Ook de eitjes kunnen lucht en uv slecht verdragen.

Dit is informatie, van een man, die zelf wormenmiddelen verkoopt en ook de alternatieven ervan.

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:43

Ik heb een mestonderzoek laten doen en daaruit heb ik advies gekregen om equimax te geven.. dit is dus allemaal onderzocht!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:04

boemio schreef:
Ik heb een mestonderzoek laten doen en daaruit heb ik advies gekregen om equimax te geven.. dit is dus allemaal onderzocht!

TOP!! +:)+
Zou iedereen moeten doen...

Maar ik snap, omdat daar een prijsje aan hangt, mensen dat niet willen.

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 22:07

Maar wat denk je? STEL dat hij een beetje onderdoseert is, zijn ze dan meteen resistent? (Dit is nooit eerder gebeurd)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:08

boemio schreef:
Maar wat denk je? STEL dat hij een beetje onderdoseert is, zijn ze dan meteen resistent? (Dit is nooit eerder gebeurd)

Niet direct hoor...
Maar het kan wel langzaam insluimeren...

Ik kan wel iets via pb naar je sturen, waar je over na kunt denken :D

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 22:12

Ja snap ik.. hij krijgt deze kuur over 3 weken weer dus zal dan zeker zijn dat hij sowieso genoeg heeft.. erg vervelend wel als je niet weet hoeveel hij nu echt heeft gehad, daar ga ik dan altijd over zitten malen.. ik denk wel genoeg maar wil toch gerustgesteld worden en de DA kan ik niet vragen in het weekend

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:15

@Maralyn, ben wel benieuwd naar die alternatieven. Zijn dat chemische of natuurlijke producten, of beide?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:35

hwn schreef:
@Maralyn, ben wel benieuwd naar die alternatieven. Zijn dat chemische of natuurlijke producten, of beide?

Natuurlijk producten!
juist door de chemische producten onstaat resistentie.
Ik ga geen reclame maken... Wie meer info wilt, mag dat via pb. :D

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:46

boemio schreef:

Neen, resistentie is een ander fenomeen, wat hieruit wel ontspruit, maar volgens mij bedoel je eerder: "is het medicijn nog effectief genoeg als ik onderdoseer?"

boemio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 22:51

Ook dat, maar ik geef hem over een paar weken nogmaals equimax. Maar ik ben vooral bang dat na 1 keer onderdoseren het product de volgende keer niet meer werkt omdat ze dan resistent zijn..

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:58

boemio schreef:
Ook dat, maar ik geef hem over een paar weken nogmaals equimax. Maar ik ben vooral bang dat na 1 keer onderdoseren het product de volgende keer niet meer werkt omdat ze dan resistent zijn..

Zoals ik al zei: resistentie is een ander principe dan waar jij het nu over hebt.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:06

maralyn schreef:
Ook wij hebben dit.

Ik weet niet wat jij voor rare dingen eet, maar de meeste mensen in Nederland hebben geen wormen hoor!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:43

Els1984 schreef:
maralyn schreef:
Ook wij hebben dit.

Ik weet niet wat jij voor rare dingen eet, maar de meeste mensen in Nederland hebben geen wormen hoor!

Maar zeker wel parasieten in de darmen!! ;)
Hier de Blastocytes hominis.

http://www.mlds.nl/ziekten/160/blastocy ... ectie-met/

Deze hebben miljoenen mensen in nederland.

In principe hebben wij verder geen andere parasieten in ons lichaam.
Wel miljoenen bacteriën, die juist mee werken aan een goede darmflora.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:02

De antwoorden heb je al.. Els1984: Wat betreft mensen: we hebben kennelijk wel parasieten, zelf expirimenteel aan de ivermectine en dat heeft huge effect hier. Niet zozeer wormen maar kennelijk wel dingen die je met het blote oog niet ziet. Dan praat je wel over ziekte en dus verminderde weerstand. :-) Ik heb het ook lang als onzin afgeschilderd hoor, dus ik ben ook schuldig!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:18

We hebben zeker parasieten, maar vrijwel niemand heeft wormen (in Nederland)!

Alhoewel het soms wel kan, moet je toch niet aan denken dat er ineens een lintworm uit je achterste kruipt _O-