castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:27

Ik heb nou eenmaal vaak te meken met hengsteeigenaren, en het verbaast mij altijd weer dat (in vrijwel heel West Europa) regelmatig hengsten moeten worden gecastreerd, omdat er gewoon geen stalling te vinden is.

Een hengst die zich gewoon gedraagt, niet moeilijk te rijden is, hekken heel laat, goed met merries om gaat, door iedereen aan een halstertje langs merries te voeren is...

zoals verreweg de meeste hengsten...

en er is gewoon geen plek te vinden... dus dan maar castratie...

het komt schrikbarend vaak voor. (per aantal hengsten gerekend)

waarom doen stalhouders zo moeilijk? ik heb beduidend meer ongelukken gezien van trappende merries.

Gioia1997

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:33

Omdat er tussen alle lieve hengsten, ook genoeg vervelende zitten. En net zoals met alles waar er een kleine groep herrieschoppers tussen een grote groep 'gewone' zitten, worden de 'gewone' de dupe van die kleine groep.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:34

het is nogal een grote consequentie. (er erg onomkeerbaar)

je zou natuurlijk gewoon kunnen zeggen: ' we proberen het een week, en als het niet gaat dan mot je gelijk weer weg'

en elk paard kan een hek of een deur mollen, daarvoor is je aansprakelijkheidsverzekering...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:38

Bij ons op stal, redelijk geprijst voor de regio, is een hengst geen probleem. Ik vraag me echter in de meeste gevallen af waarom de eigenaar zelf de keus niet maakt om te ruinen. En dan niet om de betaalbare stalling, dat is hier dus geen probleem, maar omwille van het sociale contact van het paard. Hengst betekent in veel gevallen dus nooit samen staan met een ander paard. In ieder geval met de manier waarop wij in West-europa paarden houden. En daar zou ik als eigenaar meer moeite mee hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:40

Omdat in Nederland heel veel hengsten dan geen fijn leven zouden hebben. Geen weidegang, geen paarden met elkaar kunnen houden.
Daarbij zou er heel veel paarden ongewenst gedekt worden .
Een ruin is nu eenmaal makkelijker in ons kleine landje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:40

Ik heb een eigen stal en wil absoluut geen hengsten houden.
Mijn merrie springt hekken, wie zegt dat ze niet naar de hengst toe springt?
Dan is het niet de hengst die eroverheen springt maar wel mijn merrie waarmee ik met een ongewenst veulen blijf zitten.
Daarnaast heb ik een kleinschalige stal dus is het fijn als ik geen hekken van 1.40 op het land moet zetten om ze uit elkaar te houden terwijl de ruinen en merries prima bij elkaar kunnen lopen.
Waarom zou ik mijn accommodatie aan moeten passen omdat andere hengsten hengst willen houden wat voor het paard enkel ongemak meebrengt? (hormonen) en totaal geen voordelen heeft?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:46

Het grootste probleem is ook nog eens dat er maar weinig mensen in Nederland geschikt zijn om hengsten te hebben. Bij een hengst moet je hoe braaf ze ook zijn altijd op letten en consequent zijn. Ook al zijn ze nog zo goed opgevoed als je dit even los laat dan gaan ze vroeg of laat hier misbruik van maken en dan krijg je gevaarlijke situaties.
Buiten dat als een hengst niet kwaliteit genoeg heeft om dekhengst te zijn dan geeft je hem een veel leuker leven als ruin. Dan krijgt hij tenminste kans op sociaal contact en zitten al die hormonen hem niet in de weg.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:48

Vraag me dat ook af, maar zal waarschijnlijk voor de zekerheid zijn dat ze het doen..een hengst kan plots omslaan van gedrag.
Maar of ze een 'zielig' leven zouden leiden? Nee hoor bij lange niet, het is niet omdat het een hengst is dat hij plots van de rest moet weg zijn, in zijn eentje 'leven'.

Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan : 4 hengsten en 1 merrie.
Staan alle 5 samen en vechten ze ooit of dekken ze de merrie?
Nee spelen alleen maar, geen hengstengedrag, kijken niet op naar paarden/merries en mijn merrie durven ze zelf niet te dekken gezien ze de alfa in de groep is..wie bij haar durft te komen krijgt meteen slaag, al is het een ruin of andere merrie.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:50

Eigenlijk zou je een pensionstal voor alleen hengsten moeten hebben dan. Mijn hengsten zijn zo super braaf maar vooral omdat ze niet in de buurt van merries staan en vooral elkaar hebben. Ze zijn minstens zo goed, en waarschijnlijk beter, opgevoed als merries en ruinen van andere eigenaren. Ze zijn zo super lief en vriendelijk maar het is gewoon geen kinderspeelgoed. Soms is het voor pensionklanten erg moeilijk om rekening met elkaar te houden maar bij mij gaat het 9 van de 10 keer heel goed. Iedereen houdt rekening met iedereen. Ik laat mijn hengsten niet overal snuffelen en zij zetten geen hengstige merries naast mij neer. Ik denk dat als je een stal hebt met volwassen mensen die bewust met hengsten om kunnen gaan en je er geen merries hebt dat dat best goed te doen is.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:50

Wij hebben gelukkig onze hengst thuis staan, maar we moeten wel altijd rekening houden ( ondanks dat die goed opgevoed is). Ik snap dat niet elke pension stal daar zin in heeft . Een hengst geeft natuurlijk wel meer risico als die ontsnapt ( dekken , vechten ) . Je hebt op stallen niet altijd de beste ruiters waardoor het gevaarlijk kam worden voor pension gasten kan worden , ondanks dat de hengst er misschien niks aan kan doen .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:51

Zolang een groot deel van de doorsnee pensionklanten hun brave ruintje nog niet eens kunnen houden als hij een graspol ziet, dan wil ik zulke mensen zeker niet met een hengst op stal hebben.
Onze staleigenaar heeft laatst weer iemand het voordeel van de twijfel gegeven. Heel braaf diertje dat bij de stalbaas heel netjes mee liep. Bij de eigenaar beet hij in haar kuiten zodat ze viel en hij er vandoor kon gaan.........

Het zijn die eigenaren die het verzieken voor het kleine groepje dat wel weet wat ze doen. Zo werkt dat nou eenmaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:53

Airnt schreef:
zoals verreweg de meeste hengsten...

Zo dat is nogal een uitspraak.
Ik denk dat dit vooral gebaseerd is op ervaringen of ervaringen van bekenden.
Daarbij speelt het ook een grote rol dat het het paard van een ander is en of een paard zich 'braaf' gedraagt is nogal eigen interpretatie. Dus je kunt niet simpelweg stellen dat je alleen brave of opgevoedde hengsten neemt. Daarbij, als ze er eenmaal staan en het blijk toch niet goed te gaan, is het vaak een hele klus om 'eraf' te komen.
En als het bij een hengst dan toch mis gaat is het vaak ook echt goed mis.

Maar ik ben het verder wel met je eens wbt merrie's en ik heb het zelf nooit een probleem gevonden om hengsten op stal te hebben, maar ik snap ook wel waarom anderen het niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:06

Ik denk ook dat er meerdere factoren mee spelen eigenlijk;

Ik weet toevallig dat er hengsten zijn die zich keurig gedragen, maar met mijn eigen merrie is bijvoorbeeld geen land te bezeilen als die hengstig is, als je dan op een dure pensionstalling staat en je kan in de zomer zo ongeveer om de 3 weken, weer een week helemaal niks met je paard, lijkt me ook niet echt handy, als je bv volop in training staat.
En dan kan je zeggen dat is allemaal opvoeding, ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar goed ik ben ook een uberslet als ik goed geil ben, dus kan mij dit van en de hengst en de merrie net zo goed voorstellen.

En ik bedoel daar niet mee dat het dan overal maar "Ballen er van af" zou moeten zijn, maar ik kan mij dan wel zo voorstellen dat je geen hengsten toelaat, omdat er toch meer risico inzit qua onvoorspelbaar gedrag, al is het maar om dat die penny mutsen hun merrie voor hengst zijn neus neerzetten ofzo, ongeluk zit in een klein hoekje enzo....

Het werkt 2 kanten op, maar dan zijn de hengsten nog altijd in de minderheid en ik kan mij gewoon goed voorstellen dat een pensionhouder dat risico allemaal niet lopen wilt...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:37

Even in antwoord op een aantal opmerkingen hierboven:

sociaal gedrag: best een hoop hengsten kun je in een groep op de wei zetten, zo niet, is er nog steeds sociaal gedrag over een hek heen (minder, maar beter dan niks)
Mijn hengst staat 24/7 met mijn ruin op de wei.

hekken: ik reis veel met hengsten, niet alleen mijn eigen, en ook daarbij (ex) dekhengsten, in een tijdelijk paddockje, met merries ernaast... nog nooit een probleem gehad.

Mijn ervaringen met hengsten? Ik werk veel met hengsten, hem er zelf een stuk of 4 daadwerkelijk bezeten, gereden? ca 24... dat is dus ikzelf..

ik werk regelmatig met ongeveer 12 Hengstenbezitters, daarnaast staan hier op de hofreitschule 26 hengsten, doorgaans, en zijn er altijd maar weer merries om te dekken, of ter berit. Door betritpaarden zit er ook nog best wat verloop in dus ca 50 dieren in de afgelopen 4 jaar.

Dan geef ik clinics en demonstraties in binnen en buitenland, dus ik zien nogal eens hengstenbezitters in verschillende culturen en groepen. (Duitschland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Engeland, America, Australie, Nieuw Zeeland, Rusland, Zwitserland...) zijn we weer zo'n 30 hengsten er bovenop in de afgelopen paar jaar.
(dus vaak ook hengsten op reis, in nieuwe groepen, met merries ernaast, in tijdelijker paddockjes van afgeeragte lintjes met lege batterijen enz enz)

daarnaast on my travels meegereden in parades (bijvoorbeeld in Valencia) van meerdere honderden paarden, hoofdzakelijk hengsten, of veldslagen met 98 ruiters, ook gemixte geslachten...
Of dingen als de Golégà feria waar duizenden hengsten in het dorpje rondrennen. (maar dat zijn dus ietsje kortstondiger interacties met die dieren)

Dus mijn persoonlijke ervaring omvat ongeveer 80 hengsten, met bik op een aantal honderden meer. Ik wilde dat dus niet helemaal als verwaarloosbaar geschouwen. Maar mijn associatie met de houdbaarheid van hengsten stoelt zich niet alleen op mijn eigen ervaring, maar ook op onderzoek in zwitserland over de weidegang in groepen van hengsten (test in dat geval met warmbloeden), bijvoorbeeld.

Dus zo kom ik op de uitspraak 'zoals verreweg de meeste hengsten'.
En in alle eerlijkheid ben ik wel benieuwd hoe dat soort getallen bij de posters hierboven staat.
Hoe veel ervaring hebben jullie met hengsten om tot jullie conclusies te komen?

(even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit absoluut niet kattig of zelfs maar kritisch! Het sentiment is breed gedragen en het is dan weliswaar niet in lijn met mijn ervaring, maar het komt zo veel voor dat ik dus benieuwd ben naar de redenen van dat beeld)

ik kan genoeg vermakelijke anecdotes over hengsten en merries op reis opschrijven, maar dat lijkt me nog een beete overbodig.

Ik heb eigenlijk de indruk dat hengsten voornamelijk in de minderheid zijn omdàt je er geen stalling voor vindt (en dat een ruin meer schofhoogte krijgt).

Ook een saillant detail: op elke stal waar ik tot nu toe was met een hengst hebben àlle merriebezitsters meermaals gezegd dat ze een dekking prima zouden vinden. (en meermaals geinformeerd of ik daar oren naar had.)

In een geval zelfs een vrij duidelijke poging tot 'ongelukje' waarbij ze haar hengstige merrie letterlijk voor mijn (dek) hengst wandelen aan een halstertje... hengst bromde natuurlijk een keer en deed helemaal niks...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:41

Het zijn ook niet de hengsten zelf die het probleem zijn, maar de eigenaren.
Blijkbaar zit jij meer tussen de mensen die weten wat ze doen, maar het gros van de mensen met paarden laten zich onderuitschoffelen door hun paard.
Je hoeft alleen maar het aantal topic te lezen waarin iemand zijn shetlander al niet de baas kan.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:44

Ik ben het helemaal met je eens hoor ts , er heerst nogal een taboe in ons land om hengsten ( ben wel van mening dat de meeste ruiters geen hengsten moeten hebben ). Ook hier staan hengsten niet apart ( met een ruin ) en gewoon hele dag op de wei .

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:45

maar dat is toch net zo gevaarlijk met een merrie of een ruin?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:50

dat is volgens mij het juiste antwoord Sizzle!
tegenwoordig zijn er gewoon meer mensen met paarden dan paardenmensen, prima maar daar passen een paar testosteron bommetjes niet tussen, want dat gaan ze uiteindelijk worden wanneer er niet correct mee om word gegaan.

Hier zelf ook altijd met hengsten gewerkt en vind ze fijner werken dan merrie's of ruinen maar over het algemeen is het met het grootste deel van de mensen met paarden geen doen om die met hengsten te laten werken.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:54

mijn punt is eigenlijk... moeten die mensen dan wèl vertrouwd worden met een ander paard?

wat mij zo opvalt is dat in landen als portugal en spanje niemand raar opkijkt van hengsten en het probleem gewoon niet bestaat...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:55

Airnt schreef:
Ook een saillant detail: op elke stal waar ik tot nu toe was met een hengst hebben àlle merriebezitsters meermaals gezegd dat ze een dekking prima zouden vinden. (en meermaals geinformeerd of ik daar oren naar had.)

En persoonlijk denk ik dat het enthousiasme bij velen (ik zeg niet allen ;) ) flink getemperd zou worden als jouw losgebroken hengst bovenop hun merrie zit.
Vaak wordt het ook gezegd als complimentje naar de hengstenhouder toe. Ik moet toegeven dat ik me daar -als merriebezitster- ook al eens schuldig aan heb gemaakt. :o

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:56

ik begrijp natuurlijk dat het een grapje/complimentje is...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:57

Ik heb zelf hengsten en kan daar heel prima mee. Ze zijn sociaal naar elkaar toe zowel op stal als in de wei en paddock. Ze staan thuis en ik heb geen merries in de buurt die voor concurrentie kunnen zorgen. Toch merk ik ook aan hun wel eens dat de hormonen de kop op steken en ze wel degelijk even anders kunnen reageren als de gemiddelde ruin. Gelukkig kan ik hun aandacht er dan wel snel weer bij krijgen en levert het me verder geen problemen op.

Toch zou ik ze echt absoluut nooit bij de gemiddelde pensionstal willen zetten. Die zijn er niet altijd op ingericht en zijn er ook niet altijd even handig in wat omgang betreft. Ook de andere pensionklanten niet. Andersom kan ik me heel goed voorstellen dat een pensionhouder en klanten er niet op zitten te wachten. Ook niet om het even voor een weekje te proberen. Een loslopende hengst is toch een groter of noem het desnoods ander risico dan een loslopende merrie of ruin bij uitbreken. Daarbij kan de hele stal reageren op de komst van een hengst. Merries die spontaan hengstig worden, ruinen die gaan concurreren. Die balans komt wel weer terug, maar ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden.

De kans dat je een hengst een leuk sociaal leven kan geven, door de omstandigheden waarin we nu eenmaal verkeren is helaas erg klein. Ik snap heel goed dat je een paard een leuker leven kan bieden als ruin en zou dat dan ook zeker doen. Dan kunnen we wel allemaal zeggen dat ze in landen als Spanje en Portugal wel allemaal hengsten hebben, maar die hengsten staan vanaf 3 jaar bijna allemaal hun leven lang op stal en komen er enkel uit om te rijden.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:05

hier ook een hengstenliefhebber....
helaas is de stalling hier ook beperkt voor een hengst en als het mogelijk is om je hengst te stallen zijn er nog minder waar je hengst ook buiten mag staan :(

ik heb bij een handelaar gestaan die regelmatig meerdere hengsten op stal had staan (tinkers PRE's dravers dus echt divers in ras) en heb daar nooit iets geks gezien en dat in een stal met halve stalwand en daarboven hekwerk

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:07

Ik denk dat angst en onwetendheid vooral het grootste probleem is in Nederland. Ik heb een (als ik het zelf mag zeggen) zeer goed opgevoede hengst.
In Nederland heerst het beeld van hengsten die constant op vijf benen lopen, brullen en elke merrie bespringen. Doordat er in Nederland in verhouding vrij weinig hengsten voorkomen is het moeilijk om dit vooroordeel te veranderen.

Ik rij sinds kort bij een rijvereniging, niemand merkt dat ik met een hengst rijd.Ik kan hem in mijn eentje in de trailer meenemen en zonder problemen tussen vreemde paarden opzadelen. Toen iemand mij vroeg ik een ruin of merrie had en ik vertelde dat het een hengst was vroeg ze mij of dit wel toegestaan is op de vereniging. Gelukkig doen ze er daar niet moeilijk over maar dat het op sommige verenigingen niet is toegestaan is om met een hengst te rijden vind ik erg jammer. Je moet je paard goed opvoeden ongeacht zijn geslacht.

Het vinden van een stalling is inderdaad een kriem, gelukkig sta ik op een kleinschalige stal met drie paarden waarvan twee van mij. Mijn hengst en ruin staan samen in de weide en dat gaat al vijf jaar goed. Er word echt niet heftiger gevochten dan tussen andere paarden.

De staleigenaar was in het begin ook wat huiverig maar hij is inmiddels helemaal verkocht. Zijn kleinkinderen van 8 en 10 jaar halen hem zo uit de stal om lekker te poetsen.

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:10

Ik als merrie eigenar zou d'r om de donder wel moeite mee hebben als de hengst vaneen stalgenoot zo ff op mijn merrie zou springen. Ik zou het ook niet accepteren als een hengst naast mijn merrie in de wei gezet werd. Risico is mij te groot. Zou voor mij zelfs een aanleiding kunnen zijn om van stal te veranderen.