Paard met pensioen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper_C

Paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:03

Jarenlang heb je samen gereden en veel lol beleefd, maar er komt een tijd dat je paard met pensioen gaat. En omdat een paard vaak minder lang leeft dan een mens, komt bijna iedereen hier wel mee in aanraking.
Ik weet het, het is misschien een minder leuk onderdeel van het houden van eigen paarden, maar wel belangrijk om over na te denken.

Ik vraag me dus af hoe jullie hier mee omgaan. Bij ons nieuwe huis wordt het voor ons niet zo'n groot probleem, daar hebben we ruimte zat voor de dieren, om hun laatste jaren rustig te slijten.
Maar ik kan me voorstellen dat het in de stad een dure onderneming wordt.
Stallingskosten zijn er duur en een paard in de tuin, lijkt me ook niet de juiste oplossing.

Dus hoe denken jullie er over?

Suzan_bobar

Re: Paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:43

Voordat ik thuis zelf weide kreeg had ik alleen Bobar. Bobar heeft mij zoveel gebracht. Toen de dag kwam dat ik besloot dat het genoeg was qua werk, ben ik op zoek gegaan naar een plekkie met vrienden in de weide. Niet meer op stal, lekker paard laten zijn. Ik had toen niet de middelen voor een tweede paard en heb weer verzorgpaarden gezocht. Helaas klikte dat niet om verschillende redenen, kwam er een onwijs mooi huis op ons pad en mogelijkheden. Nu is mijn bejaarde lekker thuis. Zo lang hij pijnvrij in de weide kan lopen, mag hij oud worden. Het is hem gegunt. Hij gaat niet meer weg, dus gaat voor alles. Het is wel makkelijker nu ik thuis plek heb, maar de keuze was toen al duidelijk. Jaren geen tweede paard voor hem.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:49

Hier hetzelfde verhaal. Mijn 'oudje' gaat voor geen goud weg! hij is alle kosten dubbel en dwars waard. Ik heb toevallig de mogelijkheid om meerdere paarden te hebben, mocht dit in de toekomst veranderen, is hij de laatste die weggaat. Met pensioen ergens gaat niet omdat hij veel zorg nodig heeft en ik zou dat niet af kunnen staan. Ook kan hij niet op het gras, dus wordt het sowieso lastig om iets te vinden.
Hij is overigens niet helemaal met pensioen, op 'therapeutische basis' doet hij nog iets, maar dat is vooral wandelen en longeren :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:51

Pensioen is het probleem niet zo.. Het inslapen en het laten gaan is een stuk lastiger.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:53

Sammie schreef:
Pensioen is het probleem niet zo.. Het inslapen en het laten gaan is een stuk lastiger.

Toch is dit wel een voorloper op de rest vind ik. Het idee dat je dingen minder kunt... wetend dat het einde misschien sneller eraan kan komen, is ook een fase waar je door heen moet

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:03

Helaas heb ik mijn paard geen pensioen kunnen geven zoals in genoemd voorbeeld. Dat was in eerste instantie wel de bedoeling. Tegen de tijd dat het 'zover' was, bleek hij toch teveel pijn te hebben waardoor het oneerlijk zou zijn om hem te laten verpieteren op een wieland. Uiteraard heeft hij de laatste jaren van zijn leven geen zware arbeid meer gedaan. Vooral fijne buitenritjes en veel op de wei.

Ik heb wel nagedacht om hem op de wei 'weg te zetten' als pensioen. Maar ik kwam tot de conclusie dat ik dat alleen maar zou doen, zodat ik nog geen afscheid van hem zou hoeven nemen. Erg egoïstisch dus. Het zou echt uitstel van executie zijn.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 00:11

Wauw dat zijn een hoop reacties in een korte tijd.
Fijn dat er voor een hoop mensen toch mogelijkheden zijn om hun paard met pensioen te kunnen laten gaan.
In de grote steden zal het denk ik toch anders gaan.
Ik woon nu nog zelf in één van de grootste steden van Nederland, de stad is rijk aan manages, maar als ik daar vraag wat men doet met de paarden die te oud worden, zijn ze allemaal heel geheimzinnig.
Misschien omdat ze bang zijn voor de reacties van leden. De dood van een dierbare blijft toch altijd een moeilijk punt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:40

Zolang het dier pijnvrij is de weide met soortgenoten kan genieten vind ik pensioen niet egoistisch. Wel zodra ze niet meer kunnen en je wacht te lang. Sommige paarden zijn nog niet volledig versleten, maar gaan met een reden met pensioen. Je kent je oudje zelf het beste en ziet of hij gelukkig is. Daar moet je nuchter in blijven, op = op, pijn = klaar.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:58

Maneges zijn natuurlijk wel wat anders dan de meesten die hier op bokt reageren, waarvan het grootste deel toch gewoon hobbiist is.

Voor particulieren die in een grote stad wonen zijn er ook zat mogelijkheden hoor. En anders iets verder weg, voor veel paarden met pensioen geldt toch wel dat de eigenaar niet meer elke dag hoeft te komen.
Maar meeste steden hebben ook gewoon een stukje groen aan de buitenrand, nietwaar?

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 01:15

In de regio hebben ze allemaal een wachtlijst. Degene die nog ruimte hebben zijn behoorlijk aan de prijs. Lees 400 euro per maand.

Het is voor mij op dit moment niet heel interessant, maar ik vroeg het me af.

Wij hebben bij ons nieuwe huis best wel een hoop ruimte over. Dus we zitten er aan te denken om tegen kostprijs gepensioneerde paarden op te vangen. Da paarden blijven eigendom van degene van wie het paard is. En de eigenaar blijft verantwoordelijk voor alle kosten die er gemaakt moet worden bij ziekte en bij het overlijden.

Het is puur uit idealisme, niet om geld aan te verdienen, maar we vinden dat vooral in het buitenland er soms schandalig wordt omgegaan met deze dieren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:56

Wat ik zou doen met mijn paard als ze het werk niet meer zou aankunnen, geen idee.

Ik heb altijd geleerd dat rust roest, dus zolang het kan, blijf ik haar lekker trainen. Ik weet wel dat mijn merrie heel erg ongelukkig word van niks doen dus zou haar wel elke dag nog blijven verzorgen en voor haar de nodige beweging.

Ik zou mijn paard echter nooit verkopen/uit handen geven, ik kan dat zoiezo niet rn wil de volle verzorging voor haar houden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:31

Als je paard klaar is voor pensioen en ze kunnen 24/7 met soortgenoten lopen. Wennen ze snel aan de gewoonte dat ze niet meer werken. Het zijn gewoontes die wij ze hebben aangeleerd. Ze moeten even een week leren weer paard te zijn. Zonder deken in de regen, snachts buiten, zelf bewegen en spelen.
Kijk een paard met pensioen zet je niet weg, die heeft wel zn aandacht nodig, keer borstelen of wandelen. Niet meer naar omkijken hebben ze in mijn ogen ook noet verdient. Dan kwijnen ze weg. Ik pak mn oudje iedere week even apart. Even oudje tijd. Aandacht, snoepje, klieren, knuffelen. En de rest kom ik hem dagelijks zijn voer en aai geven. Hij straalt en ziet er blij uit.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:43

Mijn paard staat nu in Aalsmeer. Dat is vlak bij Amsterdam en tegen schiphol aan. Maar ze heeft nu echt halsproblemen waar al meerdere artsen en Tunna (osteopaat) vaak bij is geweest.
Nu zijn we op een punt gekomen met de vraag óf ze nog op gaat knappen.

Zo niet, zal ze naar een kleine stal gaan waar ze veel buiten komt. En mijn moeder zal haar dan rijden met een lang los teugeltje (dat gaat waarschijnlijk nog wel), mocht dit ook niet meer gaan dan gaat zij ook gewoon lekker met pensioen.

Hier in de buurt zit inderdaad niet veel aan echte rusthuizen. Maar hier en daar in de polder zitten wel kleine stallen waar ze de hele dag buiten komen in de kudde

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:44

Leuk idee :)
Bedenk je wel dat er heel veel bij komt kijken. Het is natuurlijk je eigen beslissing of je het tegen kostprijs wilt doen of niet, maar het is ook erg veel werk.

€400 is wel heel veel :o daar moet je wel onder kunnen zitten iig.. Tenzij je de kosten van je grond mee gaat rekenen, want ik neem aan dat dat ook erg prijzig is in die regio?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:16

Ik heb mijn paarden op de wachtlijst voor de Paardenkamp in Soest. Er zijn inmiddels al 2 van mij die er wonen.
Ik heb de paarden niet aan huis en bejaarde paarden hebben vaak aangepaste zorg nodig. Dit is voor mij en mijn paarden een fijne oplossing. Ik vind het bovendien een fantastische plek om te zijn en kan ze altijd komen bezoeken!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:46

Suzan_bobar schreef:
Als je paard klaar is voor pensioen en ze kunnen 24/7 met soortgenoten lopen. Wennen ze snel aan de gewoonte dat ze niet meer werken. Het zijn gewoontes die wij ze hebben aangeleerd. Ze moeten even een week leren weer paard te zijn. Zonder deken in de regen, snachts buiten, zelf bewegen en spelen.
Kijk een paard met pensioen zet je niet weg, die heeft wel zn aandacht nodig, keer borstelen of wandelen. Niet meer naar omkijken hebben ze in mijn ogen ook noet verdient. Dan kwijnen ze weg. Ik pak mn oudje iedere week even apart. Even oudje tijd. Aandacht, snoepje, klieren, knuffelen. En de rest kom ik hem dagelijks zijn voer en aai geven. Hij straalt en ziet er blij uit.

Dit is jouw mening en bij menig paard zal dit ook zo zijn. Mijn paard heeft langere tijd 24/7 buiten gelopen, en ik verzorgde haar verder iedere dag, toen ze weer aan het werk mocht merkte ik dat ze weer helemaal opbloeide en nog lekkerder in de elkaar kwam te zitten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:50

Ik snap nooit waarom een paard dat niet meer werkt 24/7 buiten met vriendjes 'verdiend', dat kan hij zijn hele leven al. Ik snap ook niet waarom een ouder paard niet meer gereden zou kunnen worden. Je doet toch werk wat bij je paard past - zijn hele leven. Waarom dan niet als hij ouder zou zijn. :)

Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die hun oude of kapotte paard verkopen of ergens zo goedkoop mogelijk willen 'parkeren'.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:08

Ik ben ook van mening dat je het pensioen aan je paard aan moet passen maar wat doe je dan als je paard daar niet gelukkig van word?

Als je een paard hebt dat graag werkt en depri word van alleen wandelen en evt longeren? Dan is dat omdat paard op advies van da niet meer gereden mag worden.

Pony die ik zelf rijd komt van een manege en staat op een semi-pensioen. Word drie keer in de week gereden ongeveer en rijd ook nog wel gewoon lessen en parcourtjes met hem. Ipv drie uur per dag toen hij op de manege stond. Doet het verder goed maar twijfel wel eens of hij er vrolijk van word als hij geen uitdagingen meer heeft. Met dit bagger weer staat ie ook wel eens een week stil (dagelijks weidegang uiteraard) en dan merk ik echt dat hij zich verveeld heeft want dan begint ie te kloten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:18

Ik heb het geluk 4 stallen aan huis te hebben met mogelijkheid tot altijd buiten, in de paddock/bak
of de weide. Mijn 2 merries zijn 13 en 1,5 jaar oud en blijven hier tot ze naar de eeuwige groene weides vertrekken :)

Mijn 13 jarige merrie wil ik dit jaar heel graag laten dekken aangezien ik een opvolger voor haar heb als ze met pensioen gaat. Denk dat dat iets eerder zal zijn dan bij een doorsnee paard ivm 1 gevoelig been en slechte luchtwegen. Gelukkig kan ik haar zelf een mooie oude dag bezorgen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:37

TurdusMerula schreef:
Ik snap nooit waarom een paard dat niet meer werkt 24/7 buiten met vriendjes 'verdiend', dat kan hij zijn hele leven al. Ik snap ook niet waarom een ouder paard niet meer gereden zou kunnen worden. Je doet toch werk wat bij je paard past - zijn hele leven. Waarom dan niet als hij ouder zou zijn. :)

Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die hun oude of kapotte paard verkopen of ergens zo goedkoop mogelijk willen 'parkeren'.

Wat jij aankaart is de droom van iedereen, echter in de praktijk is dat soms anders.
Het hangt denk ik helemaal van af wat jij verstaat onder de paardensport en het houden van een paard.
Als je ver wilt komen in een sport als dressuur of springen dan kan het voorkomen dat jou paard op een gegeven moment écht te oud/ blessuren gevoelig wordt om op hoog niveau te kunnen blijven presteren.
Ik kan me voorstellen dat het dán fijn is om het paard op een fijne plek te weten waar het niet alleen goede verzorging krijgt maar ook aangepaste werkzaamheden en en weidegang zoals hij gewend is.

Als je je paard puur en alleen recreatief rijd en tevens ook grondwerk en wandelen tot jullie voorkeur behoren hoef je je paard inderdaad niet opeens af te schrijven omdat hij "te oud "zou zijn.
Het paard waar ik op de manege altijd op reed is ook met pensioen gegaan bij bekende van de manege die wat grond en liefhebberij hadden in het verzorgen van wat beestjes.
Toen zelfs de rondjes met kleine beginnende ruitertjes te veel moeite voor haar werd is ze daar naar toe gegaan waar ze zich nog enkele jaren heel geliefd en gewenst heeft gevoeld.
Het is denk ik maar net hoe je het ziet.
Er zijn zelfs eigenaren die niet willen dat een paard naar een ander gaat en die sterven dan een vroegtijdige dood.
En ook zij kunnen dat sterk beargumenteren.
Uiteraard ligt het er ook aan wat je je als eigenaar financieel kan permitteren.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:02

Ik kan het me heel goed voorstellen, dat mensen afscheid nemen van hun paard.
Je hebt een paard, omdat je wilt paardrijden. De liefde voor het dier worden gevormd door de jaren heen.

Op het moment dat je niet meer kunt rijden op het dier, kan ik me voorstellen dat je die ervaring dan op een ander dier wilt hebben.
De liefde voor het paard neemt dan niet af, maar het nut wel.

Klinkt misschien heel hard voor paardenliefhebbers, maar het is wel een reël beeld voor een hoop rijders.

Ik ben zelf een echt dierenliefhebber, het liefst heb ik alleen maar dieren om mij heen, maar dat wil niet zeggen dat ik afscheid kan nemen van een dier. In mijn ogen blijft een dier een dier en zal deze nooit de plaats in nemen van een mens.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:51

Ik hoop dat ik, als het aan de orde is, mijn paard aan huis kan stallen en dat hij daar van zijn oude dag kan genieten. Als dat niet kan dan gaat hij naar een pensioenstal alleen zal dat ws. betekenen dat ik niet opnieuw kan starten met een ander paard omdat ik niet 2 paarden kan bekostigen qua stalling en verzorging. Dus dan houd ik het bij 1 en kan ik bijv. daarnaast gaan bijrijden totdat hij er niet meer is en dan kijk ik weer verder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:24

Ik heb een oud paard die nu op "pensioen" is. Hij staat nog gewoon op de manege/pension stal waar hij al zijn hele leven staat. Wanneer het kan qua weer gaat hij een stukje verder op naar de wei dag en nacht. Maar de andere periode wanneer dit niet kan staat hij gewoon op stal. Hij komt er wel minstens 4 uur per dag uit. Hij mag dan lekker in de paddock en we gaan wandelen of stapritjes maken.
Als ik hem weg zou zetten op een pensioenstal waar hij het hele jaar door in de kudde staat buiten zou hij echt niet blijer van worden. Hij houdt van aandacht van mensen. Ook heeft hij ouderdomskwalen, waardoor hij medicijnen krijgt, speciaal voer krijgt en regelmatig geschoren moet worden. Ook zijn voeten moeten goed verzorgt en beslagen worden. Dit is allemaal niet goed te onderhouden als ze in een grote groep op de wei staan.
Het houdt dus wel in dat ik niet meer "echt" kan rijden, maar dat maakt mij niet uit. Hij heeft 22 jaar lang gewerkt voor mij, nu is de tijd dat ik wat terug doe voor hem. En ik heb daar ook nog steeds plezier in. En waar ook rekenig mee gehouden moet worden is dat een oud paard alleen maar duurder wordt dan een jong paard, doordat ze meer speciale verzorging nodig hebben en vaak ook meer speciaal voer. Zeker als ze op een gegeven moment geen hooi/ kuil meer kunnen eten.
Mijn paard wordt in mei 27.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:40

ik heb 3 gepensioeneerden staan 2van 19 en 1 van 23,dit kan omdat ze aan huis staan.
De 19 jarige dames staan met een 8 jarige,de 23 jarige heeft een andere groep waar hij de baas
speelt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 02:05

Als een paard zich verveel is er iets mis met de huisvesting, dat heeft niet met wel of niet rijden te maken imo. :)
En ja, dat is een ideaalbeeld, dat snap ik. ;)