Hooi soppen met gevolg hele natte stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Hooi soppen met gevolg hele natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:36

Mijn paard sopt met haar hooi met gevolg dat haar stal zeiknat is.
Ze neemt een hap hooi en vervolgens een slok water die slok water laat ze gedeeltelijk weer uit haar mond lopen en dit bij elke hap!!
Ik heb al een specikuip onder d'r waterbak staan om het ergste op te vangen maar helaas het is net hoe ze staat het meeste valt er weer naast. -:(-
Ik kan elke dag d'r halve stal wel leeg halen zo nat is het.
Ze staat op vlas en d'r gebit is recentelijk nog nagekeken.

Ik ga nu proberen zelf het hooi nat aan te bieden kijken of ze dan nog sopt.
Iemand ervaring hiermee of tips??

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:38

misschien haar water weghalen als je haar hooi geeft en als ze het hooi opheeft weer bijvullen?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:39

Ervaring: ja, Tips; nee. Mijn paard en het paard van een vriendin van mij vinden soppen ook heerlijk. hele vogelnesten worden er gebouwd in de waterbak. Hap... Sop, hap.... sop. Ook zij hebben nu een bak onder de waterbak maar je ontkomt er vrees ik niet aan.

We hebben korte tijd op en stal gestaan die het water er af haalde tijdens het eten zodat er niks te soppen viel.Vind ik erg dieronvriendelijk maar het werkte uiteraard wel.

Edit: weghalen van water tijdens eten impliceert ook dat ze geen onbeperkte toegang tot hooi hebben, wat dan ook alweer een lastig punt wordt wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 16-01-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:40

zelf nat hooi voeren zodat ze minder speeksel nodig heeft ?
Laten weken, uithangen in bijvoorbeeld in een hooinet en dan na een paar uur, als het uitgelekt is, boven een bak buiten de stal, voeren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:42

Speciekuip met wat water neerzetten, dan doet ze het daar wel in of boven...heb ook een sopper.
Niks mis mee, hij vindt het gewoon lekker :9

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:42

Je doet er niets aan sommige paarden vinden het heerlijk om te soppen, vond die van mij ook heerlijk.

Ze deed het wel minder toen haar waterbak aan de achterkant vast zat en je haar hooi voorin de stal gaf maar ach vond het niet erg dan maar wat vaker uitmesten beetje vlas/ zaagsel onder de waterbak leggen dan neemt het water beter op dan stro en soppen maar :D

Ohja even en tip je moet wel iets vaker de waterbak schoonmaken omdat ze wel eens wat hooi erin laten liggen.
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 16-01-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:43

Isaboy schreef:
Je doet er niets aan sommige paarden vinden het heerlijk om te soppen, vond die van mij ook heerlijk.

Ze deed het wel minder toen haar waterbak aan de achterkant vast zat en je haar hooi voorin de stal gaf maar ach vond het niet erg dan maar wat vaker uitmesten beetje vlas/ zaagsel onder de waterbak leggen dan neemt het water beter op dan stro en soppen maar :D

Die van ons zeulden elke hap hooi van voor naar achter door de box om maar te kunnen soppen :+

Isaboy

Re: Hooi soppen met gevolg hele natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:45

heerlijk om te zien vond ik dat echt geweldig hap sop hap sop ze genooit er echt van <3

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:52

Die van mij is er ook zo goed in.
Alleen die van mij deed dus niet hap sop, nee die deed hap, sop, sop, sop, sop, sop.
Dus eerst dachten we dat zn waterbak lek was, want liep zn stal in en toen ik over het stro liep hoorde je dus ook alleen sop, sop, sop.
Specibak eronder scheelde wel al een berg, maar vervelende was als ik dan een keer niet kon en een vriendin verzorgde hem die dag, dat die bak dus tot het nokkie vol zat met water..
Probeer dat dan maar eens normaal zn stal uit te krijgen :+

edit: hooi nat maken maakte voor die van mij niet veel uit. Liet het dan liggen..
Laatst bijgewerkt door DinaxUllie op 16-01-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:56

zou toch nog maar eens goed naar haar gebit laten kijken.Door een dierenarts die een roesje mag geven.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:56

Die van mij heeft ook een kuip, dat sopt beter en properder.
Als ze het lekker vinden... Ja laat ze maar doen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:03

Oh heel herkenbaar, mijn vz paard maakt een mega bende...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:07

Hier ook eentje die sopt.

Als hij buiten staat dan ligt het hooi voor hem standaard naast de waterbakken. In zijn stal is de waterbak aan de achterkant, hij sleurt elke keer een hap hooi mee naar achteren om te soppen. Gewoon even vlas of zaagsel onder de warbak leggen, dat neemt het veel beter op dan stro inderdaad.

Ik vergelijk het altijd maar met het koekje in de thee soppen. :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 14:07

Water afsluiten is geen optie sta op een pension stal en ze is drachtig paard moet altijd beschikking over water hebben.
@ geerke ze is door een paardentandarts die tevens Da is nagekeken dus ook een roesje gehad.
@M_I_R idd ze sleept met haar hooi richting waterbak.
@ isaboy. Het gaat niet om een beetje meer vlasgebruik ik kan er zowat elke dag wel een pak vlas bij gooien zo erg nat maakt ze het. Dat wordt een erg dure grap.

Ze krijgt nu 1 voerbeurt voordroogkuil daar doet ze het niet mee.
Ga nu over leggen of ze nog een voer beurt kuil mag ipv hooi en dan de ander 2 hooi beurten nat hooi voeren. In de paddock mag ze wel soppen met haar hooi.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:23

Ik ben zelf geen fan van kuil, hier al teveel problemen met die rotzooi gehad.

Mijn sopper eet overigens geen natgemaakt hooi. :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:38

Hooi naast drinkbakbak hangen/leggen? Dan ga je het soppen niet tegen, maar wel dat het de hele stal door gaat..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:40

Hooi zelf natmaken. Heb ik zelf een tijd gedaan, het hooi was toen erg droog en mijn paard doopte zijn pluk hooi letterlijk in het water voordat die het at.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:40

Mijn vorige ruin deed dit ook, heb het hooi in een net naast de drinkbak gehangen en het was over.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:30

Je kunt het hooi ook zelf een nacht laten weken in een kruiwagen En dan even uit laten lekken Kruiwagen dus leeg gooien en even uurtje schuin aten staan Misschien doet ze het dan niet meer Een natte stal is ook vervelend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:43

Ik heb een platte steen onderin het automatische drinkbakje
Komt er minder water uit omdat de lepel niet zover kan

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 15:47

@ dresjoepie. Idd zeker als ze straks moet bevallen.
Helaas voer ik niet zelf ik sta op een pension stal. Ik zet nu natgemaakt hooi klaar in een specikuip.
Wordt vervolgd.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:00

Mijn bijrijdpaard sopte ook altijd. Alleen liet hij stal overstromen doordat de lepel van de drinkbak steeds naar achter bleef. Door andere drinkbak zonder lepel maar met bepaald waterniveau ging het veel beter. Geen natte stal meer.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:01

Herkenbaar een van onze merries doet dat ook.
Wij hebben onder haar water bak een specikuip gezet zodat daar al een deel van het water in valt.
Veder doen we het hooi nu in een hooinet. En die hangt naast haar waterbak.
Ze sleept het hooi nu niet meer door de hele stal. En ze kan niet meer van die grote plukken hooi in de waterbak proppen.
De stal is al een stuk droger zo.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:27

ze heeft een waterbak met een staafje waar ze tegen aan moet drukken zeg maar een kleine lepel
Het probleem is niet dat de waterbak overstroomt maar dat ze het water gewoon uit haar mond laat lopen

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:09

Heel herkenbaar zag mijn paard dit vorige week voor het eerst doem! Ze is gister naar de tandarts geweest maar het kon geen kwaad. Haar nieuwe hooiruif hangt nu naast de waterbak, hiervoor in de andere hoek van de stal, toen deed ze het niet.. Dus morgen maar even de ruif verplaatsen :+