Ik durf niet aan de manen van mijn paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Ik durf niet aan de manen van mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:39

Ik durf er natuurlijk wel aan te zitten, maar niks af te halen!
Ze is 3 en in die 3 jaar tijd heeft ze bijna alleen maar op wei gestaan. Dus dat zijn nu een lange bos manen met hier en daar wat happen eruit.. Niet helemaal mooi dus.
Het probleem is nu dat ik bang ben dat het verschrikkelijk uit gaat zien als ik ga knippen of manen trekken (waar ik sowieso niet echt talent voor heb)

Het heeft verder absoluut geen haast, maar hoe pakken jullie dit altijd aan? :)

Anoeska

Re: Ik durf niet aan de manen van mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:42

Het fijne is, het groeit gewoon weer aan. Ik denk dat (bijna) iedereen wel eens een paard 'verknipt' heeft. Manen te kort getrokken, voorpluk te kort, knippen niet gelijk of een oopsje met scheren. Het is niet anders, door het te doen leer je het. Gewoon voorzichtig proberen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:42

Kan je niet iemand vragen te helpen?
Het is dat je echt te ver weg zit anders had ik je met liefde willen helpen

Aan de andere kan kan je het ook gewoon proberen.
Voordeel nu is dat je nog nergens heen hoeft qua wedstrijden enzo
Dus kan je oefenen zonder dat het meteen fataal is.
En haar groeit wel weer aan hoor

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:43

Die van mij knipte ik bij haar atlas altijd in een soort bloempot kapsel. Veel geoefend, en nu vragen mensen mij wel eens om de manen van hun paard te doen. Oefenen, anders lukt het natuurlijk nooit! :) gewoon de tijd ervoor nemen. wel fijn als je paard goed stil kan staan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:46

Misschien een nuttig filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=NtJDmaurACs

Verder zou ik me er niet al te druk om maken, en dan gaat het een beetje fout.. nou en?
Het groeit wel weer aan hoor.
Je kan niet verwachten dat je alles meteen super goed kan, je moet een beetje oefenen. ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:46

Over oepsje met scheren gesproken :+ dacht dat ik heel netjes langs de manenkam van m'n pony aan t scheren was, schoor ik gewoon een stuk van z'n manen weg :+ of met het scheer apparaat langs z'n achterbeen staan en dat hij een keer meg z'n staart zwaaide recht in de messen, hap uit z'n staart :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:49

En begin echt 10 cm langer als hoe kort je het eigenlijk wilt hebben (als die ruimte er is). Je kunt er namelijk wel steeds meer afknippen, erbij knippen is mij nog nooit gelukt ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:50

Gewoon gaan doen ja. Manen trekken vind ik persoonlijk mooier als knippen.
Heel klein plukje pakken en proberen. In het begin ben je er erg lang mee bezig. Als je geoefend raakt erin gaat het een stuk sneller.
Bedenk al bij je zelf dat je paard nu al voor joker loopt. Erger kan het niet het niet worden haha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:54

Trekken zou ik alleen doen als het paard erg dikke manen heeft, als het wat dun is, blijft er na het trekken bijna niets over. Ook is niet ieder paard gediend van het trekken van de manen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:58

Gewoon oeffenen. Ik rijd een fjord met een fjordenboog die ik eerst ook niet durfte te knippen. Maar als ik er niks aan deed ging het alleen maar hangen dus op een gegeven moment toch de schaar gepakt.
De eerste keer was echt niet mooi nee :p maar een paar weken later poging 2 was al een stuk beter. En nu een paar maanden verder begin ik er handig in te worden en ziet het er best aardig uit.

Gewoon oeffenen dus, het groeit echt snel weer aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:59

Ik zou toch de onderste lijn op 1 lengte maken dat je de happen er uit hebt. Dit kan je ook doen door touperend te knippen zodat het er minder geknipt uit ziet. Zelfde idee als met trekken, alleen trek je dan niet maar knip je.
Ik persoonlijk vind manen met een flinke hap er uit er dan ook niet uit zien :o
Mijn paarden heb ik al jaren niet aan de manen geknipt (ook geen dode puntjes) maar als die een aantal flinke happen missen gaat het toch echt weer op 1 lengte. Voordeel van haar, het groeit vanzelf weer bij! :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:00

Ineke2 schreef:
Gewoon gaan doen ja. Manen trekken vind ik persoonlijk mooier als knippen.
Heel klein plukje pakken en proberen. In het begin ben je er erg lang mee bezig. Als je geoefend raakt erin gaat het een stuk sneller.
Bedenk al bij je zelf dat je paard nu al voor joker loopt. Erger kan het niet het niet worden haha

Ze worden veel te dun met trekken. ik vind knippen veel mooier, maar dan moet het goed geknipt worden!
(meningen verschillen!) haha

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:08

Ik zou het 1 x heel kort knippen en vanuit daar kijken hoe het gaat vallen Naar 2 kanten Of de ene helft links andere helft rechts Met lange manen kan het heel anders vallen dan met korte

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:11

De manen van mijne zijn inderdaad erg dun, dus zal knippen of snijden worden.
Maar bedankt voor de tips! Zal het een keer gewoon proberen :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:20

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:31

Ik wilde het net zeggen, een uitdunschaar kopen. Ik trek altijd de dikke gedeeltes en de rest knip ik met een uitdunschaar. Als je deze schuin houdt dan krijg je een mooi natuurlijk effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:34

Uitdunschaar wou ik ook net zeggen! Als ik er 'veel' af wil halen knip ik eerst tot ongeveer 5-6 cm langer dan dat ik wil, daarna 'snij' ik de punten eraf met die uitdunschaar. Geeft een natuurlijker effect dan gewoon knippen vind ik en je krijgt ze toch kort :j

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:51

Als je het echt niet durft: die happen groeien er ook wel weer uit tot het niet meer opvalt :')
Ik heb mijn pony 11 jaar en paard 7 jaar en heb nog nooit manen geknipt (durf het ook niet aan haha)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:57

Angela schreef:
Trekken zou ik alleen doen als het paard erg dikke manen heeft, als het wat dun is, blijft er na het trekken bijna niets over. Ook is niet ieder paard gediend van het trekken van de manen.

idd dit. Mijn paard heeft vrij dunnen manen en die trek ik nooit om deze reden (ik heb het ook nog nooit gedaan dus weet niet of ik het kan).

Ik knip de manen altijd, laat ze iets langer dan ik eigenlijk wil, en snij ze dan met een (speciaal) mesje op de juiste lengte. Voordeel van dat snijden is dat het er ook niet zo geknipt en recht uitziet, want dit vind ik niet zo mooi. Zoals ik het doe ziet het er altijd wel natuurlijk uit vind ik.....

Oh en ik heb haar staart ook een keer verknipt, veeeel te kort. Was balen, maar ja, groeit weer aan. Echt binnen een paar maanden was ie weer op de goede lengte

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:19

Amaris schreef:
Je kunt ook de tussenweg kiezen tussen knippen en trekken: en een efileerschaar kopen:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... AgxM8P8HAQ

Dan knip je wel, maar heel geleidelijk.

Ik doe dat met een gewone schaar, werkt perfect. Gewoon eerst terugkammen en dan het plukje wat je normaal zou trekken, afknippen. Ziet er net zo uit als getrokken manen :j

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:40

Hoe werkt een uitdunschaar precies?

Ik heb ook wel eens een paard z'n manen verknipt, groeit wel weer aan gelukkig. Oefening baart kunst!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:41

Ik heb de keuken schaar gepakt en mn ogen dicht gedaan en heb alles kaal geknipt vorig jaar :')
Beste beslissing ooit! Hij is toevallig vorige maand nog kaal gegaan na dat ik het had verpest

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:22

Ik laat het lekker groeien. Happen er uit, etc. gebeurt (spelende ruintjes geven dat risico nu eenmaal), maar het groeit van zelf weer bij naar de lengte die het wil worden en dan is alles weer even lang. Knotjes maken hoeft hier niet en als er om een andere reden toch gevlochten moet worden zijn er andere technieken.

Als je gaat trekken werk dan eerst met je paard, warm laten de manen makkelijker los. Doe kleine plukjes, niet alles tegelijk en let goed op wat je paard aangeeft, want voor sommige dieren is het ronduit pijnlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:26

Sanned schreef:
Hoe werkt een uitdunschaar precies?

Ik heb ook wel eens een paard z'n manen verknipt, groeit wel weer aan gelukkig. Oefening baart kunst!

Gewoon knippen. Ik houd hem altijd schuin, eerst de ene kant op schuin, dan terug de andere kant op schuin. Dan krijg je het meest natuurlijke effect.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:13

Ik durf de manen van mijn paard ook niet te knippen hoor! Kun je niet iemand anders vragen die wel weet hoe je moet trekken of knippen en dan gewoon mee kijken? Zodat je ondertussen wel leert hoe het moet.