Stro korrels in schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Stro korrels in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:10

Hallo bokkers,

Er zijn al verscheidene topics over stro korrels maar de meeste gaan dan over het gebruik als bodembedekking op stal. Nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die de korrels gebruiken om een schuilstal of dergelijke terug droog te krijgen, dus met andere woorden de stro korrels rechtstreeks op de modder gooien.
Mijn lesgeefster had mij dit vorig jaar al aangeraden en eigelijk werkt dit vrij goed.
Ook nu heb ik 2 zakken korrels en 1 zak stro-pulver (opdat mijn pony mansen er niet zo van zouden eten) in de schuilstal gegooid en de volgende dag was het al een stevig opgedroogd bedje geworden. Mijn vriendin heeft sinds zondag ook een zak korrels op haar paadje voor de stal gegooid en haar was het ook 100% meegevallen. De verdeler waar ik mijn korrels ben gaan halen had hier zelf nog nooit van gehoord, misschien kan er hier iemand geholpen zijn met de tip?
Ik vind het vooral handig als je op een huurweide zit en je geen mogelijk hebt tot permanent verharden, achter af gooi je er terug wat nieuw zand over en je schuilstal is als nieuw.

Hopelijk is er iemand mee geholpen of hebben nog mensen soortgelijke ervaringen.

LovingTweety

Re: Stro korrels in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:20

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer ervaringen. Ik heb wel een hoekje waar dit een flinke oplossing op kan zijn.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:25

Ik volg even :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:27

ik heb dit gedaan in de padddock, toen het te glad was door het ijs, werkt prima! Alleen wel regelmatig hoeven uitkrabben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:29

Lijkt me handiger om in een schuilstal gewoon eerst tegels te leggen en dan pas korrels er op....in mijn ervaring worden strokorrels met vocht toch al snel een harde koek en als het spul wegrot dan wordt de boel alleen maar papperiger waardoor je meer "modder" krijgt.

Buiten neergooien lijkt me naast prijzig ook erg tijdelijk (maar kan best dat het dan wel eventjes fijn is :) ) en daarna veel rotzooi geven door het vergaan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:30

Valt mee hoor, ik heb ook alleen het stukje van de schuilstal naar de voerbak gedaan.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:12

De tegels zouden inderdaad ook een optie kunnen zijn.
Ik heb in mijn andere schuilstal van die rubberen matten liggen (alleen moeten we die van de zomer nog eens verleggen want ik zit met een paar diepe gaten onder de matten waardoor het vocht erin blijft staan).
Ook heb ik een aantal jaar geleden eens gehoord achter staltegels en die zouden mij toen voor een schuilstal van 12m² 600€ gekost hebben...
Dat vind ik toch net iets meer geld dan ik nu betaald heb voor 5 zakken stro korrels, ik ben er in totaal 10 gaan halen (dan zijn ze goedkoper, dacht iets van 5,10€ per zak),
Dus verdeeld onder mij en mijn vriendin was het 25€ voor 5 zakken, dat vind ik dan toch nog redelijk meevallen.
Mijn lesgeefster liet ook ineens een pallet komen, zodat het nog voordeliger is.
En uiteindelijk 'rotten' die korrels niet weg, ze vergaan, want anders zou mijn schuilstal nu ook al moeten meuren als de pest :+
En daar zijn vorig jaar na de winter ook een paar kruiwagens zand opgegooid.

Zal straks eens kijken of ik een foto heb, heb jammer genoeg geen Voor foto gemaakt maar wel eentje van vlak nadat de korrels erop lagen, ik ga proberen een aantal dagen bij te houden.