Welke ondergrond voor paard met artrose?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolly_lisa

Welke ondergrond voor paard met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 01:25

Ik heb een paard met zware artrose op de achterbenen en vroeg me af of een andere en gelijkere ondergrond in de stal beter zou zijn dan stro? Of maakt dit geen verschil?
Groetjes,
Lisa

Angela

Re: Welke ondergrond voor paard met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:49

Ik zou een paard met zware artrose eigenlijk helemaal niet op stal zetten, maar juist 24/7 in een mooie, rechte, maar zachte paddock.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

Ondergrond in de stal maakt niks uit in mijn optiek.
Veel bewegen is het doel, dus liefst 24/7 buiten met schuilstal, of overdag buiten en avond op stal.
Mijn paard staat de weilandperiode van 09.00 tot avond buiten ( ligt eraan hoe het met zijn HB gaat)
In de winter een dagdeel in de paddock.
in combinatie met glucosamine en dagelijkse beweging ( rijden) gaat dit erg goed,

Ik heb er een van 26 met zware artrose in beide achterkogels.
Voor artrose in het algemeen geldt dat hoe meer beweging er is hoe beter het blijft gaan.
Artrose stopt niet, wordt niet minder alleen maar erger.
Glucosamine supplementen kunnen helpen met de beweging, per paard afhankelijk wat aanslaat.... bij mijn paard werkt de Joint Saver enorm goed.
Daarbij is speciaal beslag belangrijk voor artrose, met name in de kogels...ze moeten makkelijker kunnen afrollen omdat ze de beweging niet goed kunnen afmaken door de artrose.
Wat rijden betreft, veel lange stukken rechtuit, korte wendingen zijn niet goed voor artrose paardjes.
Het vergt enig inzicht om veel rechtuit te rijden en toch je paard soepel te houden....

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:21

ElCamino schreef:
Ondergrond in de stal maakt niks uit in mijn optiek.
Veel bewegen is het doel, dus liefst 24/7 buiten met schuilstal, of overdag buiten en avond op stal.
Mijn paard staat de weilandperiode van 09.00 tot avond buiten ( ligt eraan hoe het met zijn HB gaat)
In de winter een dagdeel in de paddock.
in combinatie met glucosamine en dagelijkse beweging ( rijden) gaat dit erg goed,

Ik heb er een van 26 met zware artrose in beide achterkogels.
Voor artrose in het algemeen geldt dat hoe meer beweging er is hoe beter het blijft gaan.
Artrose stopt niet, wordt niet minder alleen maar erger.
Glucosamine supplementen kunnen helpen met de beweging, per paard afhankelijk wat aanslaat.... bij mijn paard werkt de Joint Saver enorm goed.
Daarbij is speciaal beslag belangrijk voor artrose, met name in de kogels...ze moeten makkelijker kunnen afrollen omdat ze de beweging niet goed kunnen afmaken door de artrose.
Wat rijden betreft, veel lange stukken rechtuit, korte wendingen zijn niet goed voor artrose paardjes.
Het vergt enig inzicht om veel rechtuit te rijden en toch je paard soepel te houden....

Bedankt!
Dit paardje is van mijn grootvader, hij heeft geen paddock maar misschien dat ik iets kan regelen met de buren. Hij gaat wel af en toe naar buiten.
Hij heeft artrose op de beide achterkogels , ik was even verstrooid en had het verkeerd geschreven, rijden met hem is zelfs niet meer mogelijk.

ElCamino

Re: Welke ondergrond voor paard met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:44

Mijne heeft ook artrose op beide achterkogels en in de kogel linksvoor.
Achter heeft hij ook kalkafzetting op de peesaanhechting...wat het ook lastiger maakt.
Bewegen is het beste voor een artrosepaard.
En het klinkt misschien heel hard maar wanneer het dier "af en toe" maar buitenkomt en er verder niks mee gedaan wordt omdat het niet kan.... is het misschien beter om hem naar een pensioen te doen ?
En wanneer dat te duur is wellicht afscheid nemen van hem ? Niet knullig bedoelt overigens...
Is het de 16 jarige uit het profiel ? Als je er 3 hebt dan staan ze toch met zijn 3 buiten ? of staan ze allemaal op stal ergens ?

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:17

ElCamino schreef:
Mijne heeft ook artrose op beide achterkogels en in de kogel linksvoor.
Achter heeft hij ook kalkafzetting op de peesaanhechting...wat het ook lastiger maakt.
Bewegen is het beste voor een artrosepaard.
En het klinkt misschien heel hard maar wanneer het dier "af en toe" maar buitenkomt en er verder niks mee gedaan wordt omdat het niet kan.... is het misschien beter om hem naar een pensioen te doen ?
En wanneer dat te duur is wellicht afscheid nemen van hem ? Niet knullig bedoelt overigens...
Is het de 16 jarige uit het profiel ? Als je er 3 hebt dan staan ze toch met zijn 3 buiten ? of staan ze allemaal op stal ergens ?

Normaal gezien staan ze in de zomer alle 3 24/24 buiten maar in de winter hebben ze onze weide helemaal kapot gelopen en door overstroming is het een hele modderpoel geworden waardoor het gewoon weg te gevaarlijk is voor hen om daar te lopen. Gelukkig mogen we af en toe de weide van de buren gebruiken. En we hadden hem ooit eens op pensioen gezet bij mensen die zeiden dat ze "veel wisten over artrose" maar toen werd hij helemaal alleen in een stal opgesloten omdat de andere paarden hem aanvielen en zijn we hem terug mogen komen halen en konden we weer helemaal opnieuw beginnen. Hij was terug helemaal vermagerd , bewoog weer verschrikkelijk en stond te trillen op zijn benen! Terwijl we hem daar hadden gebracht met een mooi gewicht en terug zijn zelfvertrouwen.