Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCamino schreef:Ondergrond in de stal maakt niks uit in mijn optiek.
Veel bewegen is het doel, dus liefst 24/7 buiten met schuilstal, of overdag buiten en avond op stal.
Mijn paard staat de weilandperiode van 09.00 tot avond buiten ( ligt eraan hoe het met zijn HB gaat)
In de winter een dagdeel in de paddock.
in combinatie met glucosamine en dagelijkse beweging ( rijden) gaat dit erg goed,
Ik heb er een van 26 met zware artrose in beide achterkogels.
Voor artrose in het algemeen geldt dat hoe meer beweging er is hoe beter het blijft gaan.
Artrose stopt niet, wordt niet minder alleen maar erger.
Glucosamine supplementen kunnen helpen met de beweging, per paard afhankelijk wat aanslaat.... bij mijn paard werkt de Joint Saver enorm goed.
Daarbij is speciaal beslag belangrijk voor artrose, met name in de kogels...ze moeten makkelijker kunnen afrollen omdat ze de beweging niet goed kunnen afmaken door de artrose.
Wat rijden betreft, veel lange stukken rechtuit, korte wendingen zijn niet goed voor artrose paardjes.
Het vergt enig inzicht om veel rechtuit te rijden en toch je paard soepel te houden....
ElCamino schreef:Mijne heeft ook artrose op beide achterkogels en in de kogel linksvoor.
Achter heeft hij ook kalkafzetting op de peesaanhechting...wat het ook lastiger maakt.
Bewegen is het beste voor een artrosepaard.
En het klinkt misschien heel hard maar wanneer het dier "af en toe" maar buitenkomt en er verder niks mee gedaan wordt omdat het niet kan.... is het misschien beter om hem naar een pensioen te doen ?
En wanneer dat te duur is wellicht afscheid nemen van hem ? Niet knullig bedoelt overigens...
Is het de 16 jarige uit het profiel ? Als je er 3 hebt dan staan ze toch met zijn 3 buiten ? of staan ze allemaal op stal ergens ?