Mijn paard heeft de afgelopen 6 jaar steeds op een kleinschalige privéstalling gestaan. Jammer genoeg heb ik op die 6 jaar tijd 3 stallingen moeten doorkruisen, maar momenteel staat hij sinds een jaar op pension waar hij eigenlijk gewoon 24u buiten staat met een schuilstal. Hooi en wat voer en water wordt dagelijks door de pensioneigenaren voorzien.
Ik heb wel een buitenpiste ter beschikking, maar die heb ik het afgelopen jaar misschien 10 keer gebruikt. Ik ben een recreatieve wandelruiter, veel faciliteiten heb ik eigenlijk niet nodig.
Ik ben sinds 3 maanden verhuisd en mijn paard staat op dit moment zo'n 60km van huis. Best wel lastig om hier vaak naartoe te kunnen na mijn werk, zeker in de winter, alles is stikdonker. Gelukkig houdt de pensioneigenaar alles in de gaten mocht er iets aan de hand zijn. Dus ik sta op het punt om mijn paard ook te verhuizen.
Alleen is het aanbod om hier een weide te huren groter dan waar ik voorheen woonde en voor de eerste keer maak ik de overweging om dit te doen. Ik heb via internet een weide gevonden op amper 8 min van huis, al is die 'maar' 50 are (half hectare) groot en staat er een stal op.
Al ben ik bang om eigen weidebeheer wat te onderschatten, daarom dat ik jullie wat naar ervaring kom vragen.
Hoeveel tijd spenderen jullie per week aan onderhoud van de weide? Wat doen jullie dan precies?
Wat zijn de maandelijkse of jaarlijkse kosten die jullie betalen?
Wat zijn dingen die ik niet mag onderschatten qua werk/tijd/andere...?
Is 50 are voor een paard niet te krap?
Het andere 'probleem' is dat als ik een weide op mijn eentje huur, ik daar niet mijn paard alleen kan zetten. Dan zou ik al een klein shetje als maatje moeten zoeken en ik wil dat niet doen zolang ik niet zeker ben dat een weide huren voor mij interessanter blijkt dan op een pensionstalling staan. Wil natuurlijk niet na een halfjaar beseffen van 'oliebol, totaaaal onderschat', want dan ben ik natuurlijk ook al gehecht aan een shetje, maar na verloop twee dieren op pension zetten is ook weer niet de bedoeling

shoot!