Weide na pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Weide na pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:25

Dag iedereen,

Mijn paard heeft de afgelopen 6 jaar steeds op een kleinschalige privéstalling gestaan. Jammer genoeg heb ik op die 6 jaar tijd 3 stallingen moeten doorkruisen, maar momenteel staat hij sinds een jaar op pension waar hij eigenlijk gewoon 24u buiten staat met een schuilstal. Hooi en wat voer en water wordt dagelijks door de pensioneigenaren voorzien.
Ik heb wel een buitenpiste ter beschikking, maar die heb ik het afgelopen jaar misschien 10 keer gebruikt. Ik ben een recreatieve wandelruiter, veel faciliteiten heb ik eigenlijk niet nodig.

Ik ben sinds 3 maanden verhuisd en mijn paard staat op dit moment zo'n 60km van huis. Best wel lastig om hier vaak naartoe te kunnen na mijn werk, zeker in de winter, alles is stikdonker. Gelukkig houdt de pensioneigenaar alles in de gaten mocht er iets aan de hand zijn. Dus ik sta op het punt om mijn paard ook te verhuizen.
Alleen is het aanbod om hier een weide te huren groter dan waar ik voorheen woonde en voor de eerste keer maak ik de overweging om dit te doen. Ik heb via internet een weide gevonden op amper 8 min van huis, al is die 'maar' 50 are (half hectare) groot en staat er een stal op.

Al ben ik bang om eigen weidebeheer wat te onderschatten, daarom dat ik jullie wat naar ervaring kom vragen.

Hoeveel tijd spenderen jullie per week aan onderhoud van de weide? Wat doen jullie dan precies?
Wat zijn de maandelijkse of jaarlijkse kosten die jullie betalen?
Wat zijn dingen die ik niet mag onderschatten qua werk/tijd/andere...?
Is 50 are voor een paard niet te krap?

Het andere 'probleem' is dat als ik een weide op mijn eentje huur, ik daar niet mijn paard alleen kan zetten. Dan zou ik al een klein shetje als maatje moeten zoeken en ik wil dat niet doen zolang ik niet zeker ben dat een weide huren voor mij interessanter blijkt dan op een pensionstalling staan. Wil natuurlijk niet na een halfjaar beseffen van 'oliebol, totaaaal onderschat', want dan ben ik natuurlijk ook al gehecht aan een shetje, maar na verloop twee dieren op pension zetten is ook weer niet de bedoeling :)

shoot!

Yontheke

Re: Weide na pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:30

Ik heb zelf 47 are en daar hebben vorig jaar een haflinger en 2 kwpn'ers opgelopen. Die stonden toen zelfs in de L-vormige paddock. Een half hectare is ruimte zat voor 1 kwpn'er met eventueel een shetje. Ik moet zelfs zien dat ik mijn gras wel effectief op krijg. Ik heb nu zelf ook 1 kwpn'er met shet staan.

Ik ben zelf een uur per dag bezig met de paarden qua voeren, mesten, hooinetten vullen etc. 10 minuten in de ochtend en 45 minuten in de avond.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:02

Eigen wei in 1 keer degelijk afzetten zodat je daar niet meer naar om hoeft te kijken.
kijk naar de kwaliteit van het gras zodat je in kan schatten hoelang je paard er gebruik van kan maken, bv hoe dicht begroeid, veel of weinig onkruid, veel paardenbloemen is de wei zo kaal bv, dan zou je het moeten spuiten.
wij slepen de wei einde van bet seizoen om mest te verspreiden, kijk of iemand dat in de omgeving voor je wil doen.

Denk om de winterperiode, is er een paddock zodat hij niet zijn zomergras kapot loopt, heb je een verhard stuk voor je hooiopslag, hoe kom je aan hooi en waar kun je heen met je mest.

als dat allemaal geregeld is is het heel fijn alles voor jezelf te hebben voor een bepaalde huurprijs.

qua huur zou je even in de omgeving moeten kijken wat een half hectare met stal anderen kost, is erg verschillend.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:41

Ik heb hieronder twee foto's van hoe de weide er momenteel bijligt. De afspanning is dus nieuw en ik heb de indruk dat alles wel goed onderhouden is. Een paddock is er op dit moment niet, echter de weide is wel opgedeeld in twee stukken van 25 are, beiden toegankelijk naar de stallen.
http://i.imgur.com/dqlaWlh.jpg
http://i.imgur.com/7v8WW0S.jpg

Eigenlijk moet ik niet bang zijn dat 50 are te krap zou worden, indien ik daarlangs nog voldoende ruwvoer voorzie?

Wil dit alleen genoeg overdenken voor ik effectief hierin stap zonder zelf ooit een eigen weide beheerd te hebben :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:46

De belangrijkste valkuilen zijn:
Hoe is de mestafvoer geregeld?
Hoe is de bodembedekking van de stal en hoe kom je aan het materiaal?
Wat wordt van je verwacht kwa weideonderhoud (bemesten etc) ken je iemand waar je terecht kan voor afmaaien bijvoorbeeld?
Is er stroom en water? Dat is namelijk wel erg handig.
Waar kun je je spullen laten (diefstal)?
Wat zijn je opties mbt bevriezing van drinkwater?
Heb je iedere dag tijd?

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:47

Ik heb mijn paarden op 1 hectare staan, en daar hebben ze zat genoeg aan!
in de zomer zorg ik dat al het onkruid wordt gespoten zodat dit kapot gaat, mest laat ik liggen, één keer in de zoveel tijd ga ik er over met de weidesleep zodat alle mollenbulten weg zijn en het land weer "glad" is als het ware.
Als er jacobskruiskruid in het land staan dan steek ik dat eruit. Voor de rest moet je zorgen dat je stukken afzet zodat ze niet alles kapot lopen en het gras op sommige stukken ook even tot rust kan komen.

Als je wat meer informatie wil mag je me altijd een berichtje sturen :)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:55

Sizzle schreef:
Wat wordt van je verwacht kwa weideonderhoud (bemesten etc) ken je iemand waar je terecht kan voor afmaaien bijvoorbeeld?
Heb je iedere dag tijd?

Dit is een mooie lijst, wat ik nog mis is:
Heb je opslagruimte voor hooi/kuil?
En wat al genoemd is, een stuk zand/verhard voor de winter, zodat je gras niet vertrapt wordt.

Verder zou je eens kunnen kijken of er misschien iemand is, die ruimte zoekt voor een pony. Op die manier hoef je niet zelf een maatje erbij te kopen (dubbele kosten qua dierenarts/ontworming etc) en kun je het werk delen, je moet natuurlijk wel eerder bijvoeren en meer mesten, maar zal toch minder werk zijn dan dat je alles alleen moet doen. En je kunt de kosten delen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:56

mijn stukje is 25 are. Dus de helft van jou. Hier staat momenteel 1 paard op wat wel neuscontact kan hebben met de buurpaarden. Bij mij is de ene helft verdeelt in weide, en het andere deel is stal, paddock en verhard deel. Het verharde deel is vrij groot waardoor ze ook bij extreme nattigheid geen natte voeten heeft. haar stal is een open stal en ze kan kiezen wat ze wilt (behalve de weide ). Doordat ik niet een bijzonder grote wei heb moet ik wel goed kijken naar het weer of ze op de wei kan, al valt dat met een paard nog mee. In de periode van 2 paarden op dat stuk, wat prima gaat, moet ik meer bijvoeren en ze er vaker af halen. Ik heb de weide bewust niet nog eens opgedeeld doordat kleinere stukken vaker echt kapot gelopen worden in verhouding met grotere stukken.

Qua werk heb je natuurlijk meer te doen.ik haal elke dag de mest weg. voer 1x daags een flinke bult hooi in een slofeeder en krijgt een hapje krachtvoer. Afrasting moet in de gaten gehouden worden. Mijn vorige paard leek wel houdini. kroop altijd onder het lint door of sloopte het. Ik had een handpomp maar daar heb ik een hydrofoor op aangesloten zodat ik (grond)water uit de kraan heb en kan afspuiten en natuurlijk niet hoef te pompen. Sinds vorig jaar ook een elektrische waterbak welke verwarmd is inc bakje en nippel. Hierdoor hoef ik niet met water te sjouwen. dat scheelt ook enorm wel wat klussen aan stal gehad maar dus dat moet je ook bijrekenen. Verder zooooo blij met mijn eigen kleine stekje.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:38

50 are is echt te doen voor 1 paard hoor, ik heb 30 are en er lopen momenteel 2 paarden en een Shetlander op, wij doen wel aan strookbegrazing, anders komen wij niet toe met het gras. Momenteel is het een enorme modderpoel maar dat neem ik er maar bij. In de zomer is het namelijk echt super om een eigen plekje te hebben. Wij hebben ook nog een paddock, waar ze nu op staan. Het gras proberen we te sparen. Wij zijn toch wel enkele uren per week kwijt aan onderhoud. Ipv dat ik vroeger ging rijden, mest ik nu onze weide uit, in de zomer heb ik wel weer tijd om te rijden. Ik het begin kregen ze 2x op een dag eten, nu hebben we dit afgebouwd naar 1x omdat het niet altijd te doen was om voor t school om 6u 's morgens al even eten te gaan geven. Zeker niet als het sneeuwde. Ze doen het prima op 1x per dag eten, ze krijgen ook heel wat hooi.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:19

Sizzle schreef:
Heb je iedere dag tijd?

De stal is gewoon gegoten in beton. Voor welke bedekking je kiest is je eigen keuze.
Voor de andere weidevragen moet ik eens een afspraak maken, kan ik meteen ook kijken of dat er inderdaad water en stroom voorhanden is.
Momenteel pendel ik 2u per dag, los van de huishoudelijke taken die ik ook moet doen, dus op dit moment zou ik tijd te kort komen. Maar dat pendelen verandert mogelijk binnen korte tijd ook nog eens. Ik zou dichter bij huis gaan werken en dan vermoed ik wel meer tijd te hebben voor zulke zaken. Het is niet dat ik me nog bezighoud met een avondcursus of al kinderen heb ofzo.

De voorbije jaren heb ik wel ondervonden dat de band met je paard door op een stalling te staan wel anders ligt. Je MOET niet gaan om te klussen, enkel voor het 'plezier'. En dat op zich is wel fijn, maar bij mijn eerste stalling heb ik twee zomers gezorgd voor mijn paard toen de eigenaren op vakantie waren. Ik merkte dat ik het fijner vond omgaan met en ik had er deugd van om die klusjes te doen. Maar misschien is dat niet representatief omdat het toen zomer was?

Qua opslag heb ik ook eens nagedacht: momenteel staan er twee afgesloten stallen op, eentje zou ik gebruiken als inloopstal voor paard en (mini)shetje, de andere als opslagruimte voor hooi, stro en materiaal.

We hebben wel een trailer waar ik hooi en stro mee zou kunnen ophalen (als ik een boer in de buurt vind, maar dat mag geen probleem zijn). Mest en dergelijke, dat weet ik nog niet..

Ik heb de afgelopen jaren tussen de 150 en 200 euro per maand betaald voor de pensionstalling. Zou een eigen weide houden daar qua prijs (alles in) overzitten, denken jullie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:24

Als je alles zelf moet doen inclusief goed beheer dan kun je daar wel overheen gaan op jaar basis. Ligt ook aan je hooi prijs.
Zonder electriciteit en water zou ik het niet doen hoor, dat is echt niet grappig als je er niet direct naast woont of zeeen van tijd hebt.
Alleen al voor een paardentandarts zit je dan al met een probleem (electrisch), laat staan de dagelijkse dingen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:34

Hier reken ik op ongeveer 1000 euro per paard per jaar. Maar water hebben we wel uit de put, dat scheelt, en hooien doen we ook zelf. Dus dat scheelt ook wel. Verder zit er alles in, smid, voer, tandarts, ontworming, bieten, stroom, kalk voor de wei, mest voor de wei, ...
Als je aller bij houdt elke dag, is 1 paard bijna geen werk! Ik ruim elke dag de mest van 7 paarden op (van overdag), dat is 1 goed volle kruiwagen zuivere mest.
Dus van 1 paard op 24 uur is dat lang niet zoveel. Ook water geven is om de 2 dagen, hooi geven gaat ook snel. Als je in de zomer elke dag 3 onkruidstengels uitsteekt, is dat ook niks,...
Nee, 1 paard onderhouden is niet veel werk vind ik zelf. Maar ten opzichte van niets doen dan troetelen en rijden natuurlijk weer wel...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:52

Dan zijn er hier mensen die hun paarden echt heel erg goedkoop houden.

Toen ik de weide nog huurde was ik huur+hooi+voer+hoefsmid+ontworming etc sowieso meer dan 200 euro per maand kwijt. Tenzij in de zomermaanden als de hooikost minder is.

Nu ik de weide gekocht heb, is mijn aflossing van mijn lening zelfs al het dubbel van dat bedrag. Maar dat is natuurlijk maar een paar jaar en dan betaal je per maand niets meer voor de weide op zich.

Ik heb trouwens geen elektriciteit en stromend water en ondervind daar eigenlijk niet zoveel hinder van. Tenzij na een hele droge periode of tijdens strenge vorst.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 15:28

De hooiprijzen hier in de buurt variëren hier rond de 2€ per 15kg en grote ronde balen kom ik tegen rond 35/40 euro. Hoeveel voorzien jullie per paard aan hooi winter/zomer?

Vanavond ga ik eens bellen en informeren naar water en stroom.
Als je zelf stroom moet voorzien met een batterij, hoe moet je dat voorzien, hoeveel batterijen heb je nodig per jaar en hoeveel kost moet je daarvoor voorzien?

Nuja, wordt het deze weide niet ben ik wel blij met de informatie tot hiertoe. Weet ik toch een beetje wat erbij komt kijken mocht ik op een andere weide vallen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:42

Een stroomapparaat kost al gauw 250 euro (Gallagher) hier zit dan vaak al 1 batterij in. Bij ons gaat de batterij een 6 à 7 tal maanden mee. Batterij kost 50 à 60 euro (Gallagher).

Bij mij kost een klein pakje hooi 3 euro; Dit is ongeveer 15 à 20 kg. Ik voer aan mijn shet en kwpn'er gemiddeld een baal per dag in de winter. Hangt er vanaf hoeveel ze eten. Ze krijgen onbeperkt en eten dus naargelang het kouder wordt meer en bij beter weer minder.
Ik zit dus al snel op de 25 à 30 baaltjes per maand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:47

hier doordat ze in de winter minder eten maar het dan wel goed houdbaar blijft over gegaan op grote balen voordrooghooi van 400 kilo. in de zomer pakjes hooi van 20 kilo. Dit ook omdat ik in de zomer niet altijd hooi hoef te voeren, ze eten immers gras.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 08:43

Nou, dat was gisteren weinig interessant om te horen: hij verhuurt zijn weide van 50 are voor 250€ per maand. Kale weide, dus geen hooi of wat dan ook. Dat was me toch een beetje te veel van het goede :)

De mensen met de eigen weide hier die dagelijks gaan, hoever of hoelang rijden jullie daar naartoe? Ik heb nu nog wel iets interessant gevonden, alleen ligt de weide op 13km van huis en totaal niet in de richting van mijn werk. Ik kan dus niet 's ochtends of 's avonds snel even stoppen om te checken of alles in orde is. Vraag me af hoe de rest dat hier doet?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:06

Mijn weide ligt op 15 km van mijn appartement. Ik rij er een klein kwartiertje op. Maar het ligt inderdaad niet zo ver van mijn werk dus passeer ik in de ochtend en avond na mijn werk. In het weekend rij ik wel gemiddeld 2x op en neer wat uitkomt op 60 km per dag :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:31

Die van mij ligt op 4km afstand. Ik kom maar een keer per dag. Weide is wel een stadsweide dus er is toezicht. Ook liggen er huizen langs. Als er wat is wordt ik gebeld.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:58

Die van mij krijgen in de zomer helemaal geen hooi, alleen brok, ik heb het land in vieren gedeeld, dat ze dus altijd genoeg gras te eten hebben, in de winter heb ik baaltjes hooi van ongeveer 20/25 kg voor
€ 7,50. Ik betaal per jaar €385 voor het land, hier staat een tuinhuisje op als stal, ik doe met zo'n baal hooi ongeveer een week en dit voer ik van oktober t/m maart/april ongeveer.
Voor de rest doe ik zelf het onderhoud van de wei, qua vergif spuiten, soms komt er een boer langs die de sleep er over heen gooit, dit kost me een keer een fles berenburg haha.
Dus opzich ben ik best goedkoop uit als ik het zo lees :)
En oja, ik heb de paarden op 5 min van m'n huis staan haha

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:48

Ik ben ondertussen eens bij een boer in de buurt langs geweest om eens te kijken of hij nog wat grond wist liggen. Hij had zelf nog een stuk te huur liggen, 1H76 groot. Hij vraagt er 500€ per jaar voor. Maar er is geen watervoorziening, er is geen stroom, geen schuilhok,... Valt dus nog redelijk wat aan te investeren (en dan moet ik echt wel mensen aanspreken om te kijken hoe je zoiets aanpakt).
Waar we nu wonen is ook maar tijdelijk, dus het is voor mij nogal dubbel om hierin te gaan investeren wanneer het misschien voor max 2/3 jaar zou zijn. Desondanks de huur op zich omgerekend maar 40€ per maand zou kosten..
Ik heb ook geen ander paard en het is een behoorlijk grote weide, dus dan zou ik in dat geval nog moeten zorgen voor een weidemaatje. Wanneer ik dan zou verhuizen en moeten uitkijken om m'n paard alsnog dicht bij mij te houden, moet ik op dat moment met 2 dieren rekening houden. Denk dat het een beetje onhaalbaar is? Het ligt maar op 1km van waar we wonen...

Ik weet het niet zo goed :(

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:51

Mooie prijs! Als het afgezet is zou ik er wel zeker over nadenken. Kan je niet iemand vinden om mee samen te huren?
Kun je het 1 keer hooien evt en heb je ook de hele winter betrouwbaar hooi van eigen land.

Schuilstalletje hoeft niet veel te kosten. Oud tuinhuisje ophalen als het er mag staan.

Zeker op 1 km afstand en voor 2 a 3 jaar de moeite waard vind ik.