Naar buiten vs. Op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liever je paard in de wind en regen naar buiten of toch liever dan 23 uur op stal?

Liever naar buiten in de regen en wind.
295 (86%)
Nee ik wil niet dat mijn paard in de wind en regen buiten staat.
21 (6%)
Overig: ligt je antwoord toe in het topic.
26 (7%)

Totaal aantal stemmen: 342

BokitoZ

Naar buiten vs. Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 08:22

Naar aanleiding van een discussie hier op stal ben ik wel benieuwd wat bokt hier van vind...

Nu de harde wind en regen al aantal dagen aanhoud staan de paarden alweer wat vaker binnen. Nu is het zo erg dat ze zelfs overdag niet meer naar buiten gaan.

Ik ben van mening dat ze prima ook met wind en regen naar buiten kunnen. Nu is de wei wel modderig maar alles liever dan 23 uur op een stukje van 2,5 bij 3.

Nu kreeg ik de opmerking.. "Je zet je paarden nu toch niet buiten met die wind en regen dat is zielig"!

Waarop mijn antwoord was alles beter dan op stal.

Ben benieuwd wat kritisch bokt er van vind!

Ohja graag netjes houden! Ieder heeft zijn eigen mening en respecteer die ook.

Bedankt.

Ineke2

Re: Naar buiten vs. Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:29

Een paard kun je niet vergelijken met een mens. Naar buiten met die dieren! Zolang ze niet tot hun knieën in de modder staan en per etmaal een paar uur de tijd hebben om droog te liggen zal het die paarden een worst wezen of het regent / waait of niet. ( uitzonderingen daargelaten)
Natuurlijk wel genoeg hooi bijvoeren zodat ze zich lekker warm kunnen eten.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 08:33

Ah ik dacht al dat ik de enige was die daar zo over dacht!

Paarden in de natuur kunnen ook niet altijd in een grot ofzo staan toch?
Denk dat de paarden zelf idd liever in de wind en regen buiten staan dan op een stal van 3x3. (Behalve enkele uitzonderingen)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:42

Hop, naar buiten die handel! Alleen bij echt storm zoals laatst staan die van ons veel binnen, maar verder spelen ze gewoon lekker buiten. Zo lang op stal is helemaal niet goed.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:42

Die van mij gaan ook lekker naar buiten hoor. Ze hebben hier de mogelijkheid om zelf de inloopstal in te gaan. Maar gisteren hebben ze gewoon de hele dag in de wei gestaan.
Gisteren een foto gemaakt van mijn zwembad...
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:44

Hier ook dag en nacht buiten. Wel met zn 3en op 1 weide, ze hebben een schuilstal van 7x4m waar ze droog kunnen gaan staan. De ene keer met regen vluchten ze naar binnen en de andere blijven ze buiten.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:45

ik gooi de mijne zoveel mogelijk buiten. weer of geen weer. omdat hij geschoren is heeft hij wel een deken op en zorg ik dat hij op zn minst een waterdichte deken op heeft.

helaas is onze weide altijd zo ontzettend nat dat het vaak niet gaat in de grote wei. maar daarvoor zijn de paddocks en een winter weitje :)

bij ons op stal was tot een aantal jaar geleden 90% van de mensen van mening dat sneeuw veel te koud is voor paarden :+ dus kwamen hun paarden alleen binnen los in de paddock...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:46

In weer en wind buiten of 23 uur op stal? Dat is wel een beetje van het ene naar het ander uiterste. Die van mij doet het niet hoor. Die heeft een hele royale schuilstal en komt er echt niet uit bij dit weer. Terwijl zijn weidemaatjes niet in de schuilstal gaan zolang er geen hele grote emmer eten staat. Voor hooi komen die weer niet. Het ligt dus ook aan het paard.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:50

Hier hebben ze ook de keuze, of de weide op of de inloopstal in en ze staan de hele dag buiten met de kont in de wind.
De weide blijft hier gelukkig vrij droog.
Ze hebben wel een regendeken op. En gister droop het van de koppies af, maar wij denken als mensen.
Denk zelf dan ook ga dan lekker in de stal staan maar op een 1 of andere manier zullen ze het buiten toch fijner vinden.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 08:53

Jennyj01 schreef:
In weer en wind buiten of 23 uur op stal? Dat is wel een beetje van het ene naar het ander uiterste. Die van mij doet het niet hoor. Die heeft een hele royale schuilstal en komt er echt niet uit bij dit weer. Terwijl zijn weidemaatjes niet in de schuilstal gaan zolang er geen hele grote emmer eten staat. Voor hooi komen die weer niet. Het ligt dus ook aan het paard.

Ja het is idd van het ene uiterste naar het andere maar bij ons op stal toch dagelijks een discussie de laatste tijd.
Er zijn een paar van mening dat hun paard het koud krijgt en die willen niet hun paarden naar buiten hebben met dit weer.
Die paarden staan nu dus 23 uur op stal..
Ik gooi mijn paarden gewoon naar buiten. En ja ze staan in de modder maar bij wie os dat niet op dit moment?!
Mijn paarden hebben wel onbeperkt hooi tot hun beschikking.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:01

Jij doet het goed, lekker buiten met onbeperkt hooi, dat houdt het motortje wel draaiende :j

Ik vind 23 uur per dag op stal niet kunnen, minstens 4-6 uur eruit (naast het rijden) met soortgenootjes is wel echt nodig!

M'n verzorgpaard staat ook 24/7 buiten op paddock met maatje, in de zomer op wei. Zelfs de 'stalpaarden' komen een aantal uur op paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:07

Ik vind dat inderdaad zielig. Ik heb gelukkig inmiddels de paarden op eigen grond en bepaal zelf hoelang ik ze buiten zet.

Ik moet toegeven dat ik er met dit weer soms wel moeite mee heb. In principe staan ze 24/7 op de wei (daar zit geen stal bij maar wel bomen) als het slecht weer is haal ik ze om 19.15 naar binnen. Daar staan ze samen in een stal van 3,5 bij 5. Voordat ik ga werken om 08.00 zet ik ze weer buiten.

Ik kan ze pas om 19.15 binnen halen omdat ik dat met mezelf heb afgesproken en vaak tot 19.00 werk. Ik voel me dan wel eens rot en dan denk ik, oh nee arme pony's in de regen en wind.. Maar dat is niet reëel denk ik. Ze staan vaak heerlijk te grazen en zijn altijd blij om naar buiten te gaan (maar met dit weer ook blij om op stal te komen savonds!)

Ik kan echt merken dat mijn pony's gezonder en gelukkiger zijn (vooral qua ademhaling, conditie en begroeting, eerst liep ze van me weg en nu wordt er eerst hard gehinnikt en loopt ze naar me toe)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:15

Ik kijk gewoon naar de ponys ze staan aan huis dus check even of ze het nog naar hun zin hebben. Mijn drachtige merrietje is echt niet blij als het zo hard stormt en regent. Dat zie je aan haar hele houding, oren naar achteren in elkaar gedoken, doet verder niks. De andere twee willen ook na een uurtje naar binnen. Dus ze staan echt veel meer op stal vervelend maar zie dat ze buiten echt staan te hangen bij het hek ze willen dan zo graag naar binnen. Ik heb echt wel geprobeerd niet te kinderachtig te doen, en hun trieste blikken te negeren. Maar dan staan ze alle drie alleen maar met het hoofd bijna op de grond, eten geen hap uit de hooinetten , alleen maar aan het wachten om naar binnen te mogen. DUs ja ze staan veel meer binnen maar wind en regen is in ieder geval voor mijn ponys geen combinatie om met plezier buiten te staan.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:15

Die van ons gaan s ochtends naar buiten en s avonds weer naar binnen. Altijd, weer of geen weer. Alleen bjj echt extreme storm halen we ze soms tussendoor even een uurtje of 2 naar binnen, om te kijken of alles nog goed gaat en kunnen ze even drogen. Maar ze zijn altijd blij als ze naar buiten mogen, ook nu met zon zwembad als wei walsen ze vrolijk doorheen. Heb ze nog niet horen klagen, ze grazen gewoon door :)

Dus ik zeg lekker naar buiten die hap. Echt niet per se de hele dag maar een aantal uur toch zeker wel!

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:17

Mijn ponys hebben een inloopstal met grote paddock natuurlijk is het daar blubber maar die 2 ratteplannen vinden het geweldig. Ze staan zelf toch liever de hele dag buiten, alleen voor eten en drinken komen ze na binnen

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:19

Mijne staat overdag buiten in de paddock met hooi en gaat savonds op stal. Ik kan ook kiezen voor 24/7 buiten maar merk wel met dit weer dat ze het niet erg vindt om lekker droog in de stal te staan en vind het zelf ook wel een fijn idee!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:20

Ik stemde "overig" omdat ik vind dat je paarden helemaal niet zou moeten ophokken. Buiten met een goede schuilmogelijkheid, voldoende ruwvoer en de veiligheid van een sociale kudde - dat kan voor elk gezond paard mits dat paard ook de gelegenheid krijgt zich fysiek voor te bereiden op elk seizoen (qua vacht en dergelijke: paarden met een dun vachtje of weggepoetst huidvet zullen het nu inderdaad koud krijgen als je ze buiten gaat zetten)

anne_chatrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:29

Bij mij op stal staan ze ook 24/7 buiten. We hebben wel 2 schuilstallen en een paddock die iets beschutter is. Hooi is er ook genoeg, ze staan vaak met z'n allen om alle hooikorven heen en ze blijven heel vaak gewoon buiten staan Heel af en toe staan ze in de schuilstallen. Ik zet mijn paard er af en toe zelf in, dan vindt ze het wel lekker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:29

Hier staan ze continue buiten maar gaan wel heel regelmatig overdag een paar uur naar binnen om regen wind en nattigheid te kunnen ontvluchten even. Ze hebben daar ook duidelijk behoefte aan ondanks dat ze windvrij en op een droge ondergrond kunnen staan. Als het dadelijk weer iets fatsoenlijker weer is mogen ze weer blijven lopen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:33

Als je er liever voor kiest om je paard 23 uur per dag op stal te zetten ben je in mijn ogen geen paard waard(mits er medsiche gezien een reden voor is)
(Dekene erop) en naar buiten, 's nachts naar binnen als er geen mogelijkheid tot schuilen is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:35

Ik vind het zelf wel sneu ja, om ze te verplichten buiten te gaan staan.

Mijn eigen paarden kunnen altijd kiezen, dat vind ik stukken vriendelijker.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:38

Mijn paard stond op de vorige stal van 7 tot 21 buiten, en was dan wat blij als hij naar binnen mocht; eten! Maar de stallen waren klein en donker, na het eten wilde hij weer naar buiten en kon dan zelfs de hele nacht rondjes lopen.. (kerek op de 4kante cm...)
Hij stond daar in een paddock formaat v kleine bak, met een vriendje. Weinig tot geen stro in zn stal.
Nu staan we op stal vermeer in Bunschoten, dik pak stro in zn stal, vaker eten op n dag, merk dat hij helemaal heppie is in zn stalletje (die ook groter en lichter is en hij kan uit zn box hangem met zn hals tot op de grond).
met dit weer gaan ze bij ons ook niet naar buiten ivm blubber : we willen geen ongelukjes..
maar er zijn de hele dag mensen op stal en hij krijgt van iedereen die langakomt wel een aai. Hij vind het prima om op stal te staan. Lekker strobedje, genoeg eten.. komt er niet druk uit(wat altijd ff je hangen vol was omdat hij stond te springen van de energie)..... heerlijk vind hij het.
Wel moet hij van mij even in n 1paards paddock als ik zijn stal ga uitmesten, toch ff frisse neus halen. En longeren doe ik dan ook buiten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:39

Ik ga voor naar buiten met slecht weer ipv 23 uur op stal.
Ze smelten heus niet.
En als je dan moet kiezen kies ik voor buiten. Het zijn paarden,geen mensen.
Ik vind het sneu om ze te verplichten 23 uur op stal te staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:46

evaac schreef:
Mijn paard stond op de vorige stal van 7 tot 21 buiten, en was dan wat blij als hij naar binnen mocht; eten! Maar de stallen waren klein en donker, na het eten wilde hij weer naar buiten en kon dan zelfs de hele nacht rondjes lopen.. (kerek op de 4kante cm...)
Hij stond daar in een paddock formaat v kleine bak, met een vriendje. Weinig tot geen stro in zn stal.
Nu staan we op stal vermeer in Bunschoten, dik pak stro in zn stal, vaker eten op n dag, merk dat hij helemaal heppie is in zn stalletje (die ook groter en lichter is en hij kan uit zn box hangem met zn hals tot op de grond).
met dit weer gaan ze bij ons ook niet naar buiten ivm blubber : we willen geen ongelukjes..
maar er zijn de hele dag mensen op stal en hij krijgt van iedereen die langakomt wel een aai. Hij vind het prima om op stal te staan. Lekker strobedje, genoeg eten.. komt er niet druk uit(wat altijd ff je hangen vol was omdat hij stond te springen van de energie)..... heerlijk vind hij het.
Wel moet hij van mij even in n 1paards paddock als ik zijn stal ga uitmesten, toch ff frisse neus halen. En longeren doe ik dan ook buiten.

Als hij buiten geen eten heeft, is het logisch dat hij naar binnen wil.
Maar een fout wat veel mensen maken is 'lekker knus binnen enz.', dat zijn de gedachte van holedieren, o.a. mensen dus, niet van vlaktedieren. Krijgt hij op paddock geen eten maar op stal wel, dan is het logisch dat de meeste naat binnen willen. Maar ik denk dat als het eten op is en de deur open staat, veel paarden weer naar buiten gaat.

Dit is trouwens niet persoonlijk op jouw post, neem deze als voorbeeld :)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 14-01-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:51

Ik heb gekozen voor overig. In principe kan een paard inderdaad best wel tegen wat slecht weer, mits het dier maar kan schuilen als het dat wil. Als je die mogelijkheid niet hebt ga ik liever voor een aantal uur naar buiten.
Helaas denkt verzorgknollie er geheel anders over. Als het zo hard waait en regent krijg ik ze met geen mogelijkheid naar buiten en als ik dan al het lef heb om de staldeur open te zetten kijkt ze me heel verontwaardigt aan alsof ze wil zeggen 'Doe eens even wel heel erg gauw die deur weer dicht' >;) . Heb het zelfs weleens gehad dat ze zelfs voor een plakje hooi de deur niet uitkwam en maar bleef wijzen naar waar ik dat hooi diende neer te leggen. Toen ik haar met veel pijn en moeite de stal had uitgedouwd, letterlijk dus, dook ze de andere stal in om daar in een hoekje boos te gaan staan kijken of ik dat aub nooit meer wilde doen. Tja, dan houdt het op...ik blijf niet douwen. :')
Koud weer en sneeuw vindt ze dan weer een stuk minder erg. In een vrieszonnetje kan ze heerlijk buiten staan te genieten.