DIY stap voor stap, how to mest je box uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

DIY stap voor stap, how to mest je box uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:10

Welkom bij de nieuwste cursus: Do it yourself, stap voor stap, how to mest je box uit :D
Er is een aantal mensen die wel een paard heeft, maar niet weet hoe je de box uitmest. Dat vond ik niet kunnen, dus vandaag hebt u de kans om stap voor stap mee te kijken hoe ik de bos uitmest :)
Veel plezier tijdens deze cursus.

Benodigdheden voor het uitmesten van een box

U neemt een vieze box

Afbeelding

Een mestvork, bezem, schep (optioneel, ik vind het zeer fijn om er 1 bij de hand te hebben) en kruiwagen.

Afbeelding

Nu gaan we beginnen

We scheppen met de mestvork het vieze stro in de kruiwagen.

Op de foto hieronder is goed te zien wat vies is en wat niet. Het bruin gekleurde stro is vies en kan direct in de kruiwagen. Het gele stro is gedeeltelijk schoon en moet uitgezocht worden.

http://s13.postimg.org/3vz284x9v/20150111_142341.jpg

Het vieze stro gaat direct de kruiwagen in:

http://s10.postimg.org/mklm9lpdx/20150111_142125.jpg

Het schone stro (de kleuren kunnen tussen lichtgeel en een paar tinten donkerder dan dat, zolang het maar niet heel erg nat is) leg je op een hoop in de hoek van de stal. Deze hopen verschillen van paard tot paard

http://s24.postimg.org/4p4wwa581/20150111_141201.jpg

Als de kruiwagen vol is, breng je hem naar de mest hoop om te legen.

http://s22.postimg.org/are3ve1z1/20150111_143849.jpg

Dit doe je ook met de tweede kruiwagen en je stal moet er nu ongeveer zo uitzien:

http://s27.postimg.org/q9ctnx8y7/20150111_143944.jpg

Nu komt de bezem van pas. Lekker vegen en vegen tot je stal er ongeveer zo uit ziet:

http://s18.postimg.org/f1w2tm1f9/20150111_144649.jpg

Nu haal je nog het laatste beetje stro uit je stal. Het laatste gaat het beste met een schep, maar is niet noodzakelijk.
Vervolgens spreid je je hoop uit over de bodem van de stal.

http://s7.postimg.org/66gcv4b87/20150111_141932.jpg

Dan vraag je om nieuw schoon stro.

http://s10.postimg.org/ey5hgmuh1/20150111_145928.jpg

Na het opstrooien ziet je box er zo uit met deze twee blije paardjes.

http://s7.postimg.org/4jr59vz6f/20150111_155535.jpg

http://s3.postimg.org/6pv1rr3tr/20150111_165131.jpg

Hopelijk heeft u genoten en geleerd van deze cursus. Vragen kunt u hieronder stellen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 12-01-15 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link. Maximaal 2 afbeeldingen per post zichtbaar toegestaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:14

Maar wat zijn nu die dampende bruine dingen die ik met enige regelmaat met grote getale in de stal zie liggen?

grapje

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:16

Weet niet hoeveel kruiwagens jij eruit haalt maar dat ligt het nieuwe stro wel heel los. Mijn ervaring is dat veel mensen heel veel stro eruit halen. Dit kost veel geld en is niet nodig.

Ik schep eerst de drollen eruit, dan schuif ik het schone stro in de hoek en keer ik het resterende stro om. Zo kun je de natte stukken er uit halen. Overgebleven stro verdelen en eventueel nieuw stro over deze laag strooien.

Als je dit dagelijks doet (ik heb box van 3.5 × 3.5) dan heb je met groot paard 1 vieze kruiwagen per dag.

Wel een heel leuk topic!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:16

Handig zo'n cursus zeg! Ik denk dat ik mn iPad de volgende keer maar meeneem naar stal om te kijken hoe het nu precies moet :D

Geweldig topic xD

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:23

marije1109 schreef:
Weet niet hoeveel kruiwagens jij eruit haalt maar dat ligt het nieuwe stro wel heel los. Mijn ervaring is dat veel mensen heel veel stro eruit halen. Dit kost veel geld en is niet nodig.

Ik schep eerst de drollen eruit, dan schuif ik het schone stro in de hoek en keer ik het resterende stro om. Zo kun je de natte stukken er uit halen. Overgebleven stro verdelen en eventueel nieuw stro over deze laag strooien.

Als je dit dagelijks doet (ik heb box van 3.5 × 3.5) dan heb je met groot paard 1 vieze kruiwagen per dag.

Wel een heel leuk topic!

Op stal worden elke dag drollen gewipt en extreem natte plekken weggehaald. 1 keer per week moet je zelf uitmesten. Heb 2,5 kruiwagen er uitgehaald :)
Vandaar dat het zoveel is

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:25

Knert schreef:
Maar wat zijn nu die dampende bruine dingen die ik met enige regelmaat met grote getale in de stal zie liggen?

grapje

Dus... ik zie serieus nu pas dat ik die vergeten ben te noemen... :=

marije1109

Re: DIY stap voor stap, how to mest je box uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:37

Oh ok de stal was zo leeg als je dat iedere dag doet kost het een fortuin.

Zelf mest ik iedere dag, dan heb je minder werk maar heb ze dan ook thuis staan. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:41

Dat dacht ik gelijk ja, zo die mest schoon. :+
Zijn er echt mensen die niet snappen hoe je uit moet mesten?
Ik ken wel veel mensen die niet snappen dat stro wat ietsje vies is maar niet doordrenkt niet op de mesthoop hoort maar gewoon onderop op de plek waar ze plassen..

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:45

marije1109 schreef:
Oh ok de stal was zo leeg als je dat iedere dag doet kost het een fortuin.

Zelf mest ik iedere dag, dan heb je minder werk maar heb ze dan ook thuis staan. :D

Het is dan ook letterlijk een pismerrie... -O-
Moet zeggen dat ik vandaag eigenlijk veel over had in vergelijking met normaal.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:49

moonfish13 schreef:
Dat dacht ik gelijk ja, zo die mest schoon. :+
Zijn er echt mensen die niet snappen hoe je uit moet mesten?
Ik ken wel veel mensen die niet snappen dat stro wat ietsje vies is maar niet doordrenkt niet op de mesthoop hoort maar gewoon onderop op de plek waar ze plassen..

Ja de stalhulp vertelde vandaag dat iemand de hele stal had leeggehaald, terwijl het 1 van de schoonste van stal is. Het probleem was dus dat die jongen doof is en zijn vriendin ook en ze niet goed duidelijk kon maken dat dat niet helemaal de bedoeling is.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:43

xIirtJj schreef:
Handig zo'n cursus zeg! Ik denk dat ik mn iPad de volgende keer maar meeneem naar stal om te kijken hoe het nu precies moet :D

Geweldig topic xD

Haha dank je. Dat zou ik best wel willen zien :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:08

[ITP] --> [VSW]

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:20

Wat leuk! Haha ! Toevallig doe ik zo ook altijd de stal!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:24

Ik kan dat zo slecht hè :+
Ik kreeg altijd commentaar dat ik teveel stro in de kruiwagen gooide en ik probeerde al zo min mogelijk goed stro mee te nemen :')
Stal van bijrijdpaard was overigens een eitje, die maakte het zó vies dat je elke dag ALLES moest verschonen :=

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:31

Leuke cursus MAAR,

Wat als je een zwijn hebt vermomd in een paardenlichaam? die laat geen stukje stro schoon.
Wat als je elke dag wat opstrooid en maar 1x in de 6 weken mest. Heb je dan ook maar 2.5 kruiwagen?

Waar gebruik je de bezem voor??

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:40

Wat is een hooivork? Eten paarden daar hun hooi mee? :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:45

Hannah_Kika schreef:

_O- _O-

Oh, je moest eens weten hoeveel mensen niet weten hoe je een stal uitmest...
En tja, als niemand het je ooit uitlegt dan denk je misschien wel dat de drollen eruit voldoende is, of álles eruit, of welke andere creatieve methode je ook toepast.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:48

Over creatieve methodes gesproken:

De eerste keer dat een vriendin met mij mee was naar de paarden (ze had helemaal niets met paarden ofzo) Kwam ik op t leuke idee om met haar en stal te gaan uitmesten.... Ik stel t voor en we komen bij de stal aan, zegt ze: MOET JE DIT ER ALLEMAAL MET JE HANDEN UITHALEN??? :') :') :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:51

Hannah_Kika schreef:

De eerste keer dat een vriendin met mij mee was naar de paarden (ze had helemaal niets met paarden ofzo) Kwam ik op t leuke idee om met haar en stal te gaan uitmesten.... Ik stel t voor en we komen bij de stal aan, zegt ze: MOET JE DIT ER ALLEMAAL MET JE HANDEN UITHALEN??? :') :') :')

Ik heb iemand gekend die dat deed -O- Paard stond op vlas, en op die manier bespaar je meer... Nou ja, ze had handschoenen aan dus hè...
Maar mijn ding zou het niet zijn :')

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:54

Met handschoenen red ik t niet hoor, dan zou ik een speciaal pak aan moeten trekken om niet onder de strond te komen zitten :o

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:54

Magrathea schreef:
Hannah_Kika schreef:

Ik heb iemand gekend die dat deed -O- Paard stond op vlas, en op die manier bespaar je meer... Nou ja, ze had handschoenen aan dus hè...
Maar mijn ding zou het niet zijn :')

Dit heb ik ook een tijd lang gedaan (alleen had ik geen handschoenen sorry). Zodra stal klaar was, direct handen wassen. Was gelukkig een kraan en zeep bij de stal. Maar kon op dat moment niet anders. Die van mij verstopte namelijk zijn drollen onder de vlas. Dus je kwam de stal in en dan was alles schoon. Totdat je wat ging verplaatsen. Met een vork haalde je er teveel uit. Of de kleine ballen vielen weer terug.

Nu staat hij op stro, en maakt hij er een bende van. Maar wel beter voor hem. Dus dan maar wat meer moeite doen met mesten.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:20

sanne1992 schreef:
Leuke cursus MAAR,

Wat als je een zwijn hebt vermomd in een paardenlichaam? die laat geen stukje stro schoon.
Wat als je elke dag wat opstrooid en maar 1x in de 6 weken mest. Heb je dan ook maar 2.5 kruiwagen?

Waar gebruik je de bezem voor??

Ik ben bang dat je dat dan niet redt met 2,5 kruiwagen :=
De bezem kun je voor meerdere dingen gebruiken :P ik heb hem gebruikt om de bodem van de box te vegen :)

Hannah_Kika schreef:

Hahahhahaha _O- :Y) (vond ik wel toepasselijk)
De hooivork staat op het plaatje in het midden, ik denk niet dat je paard het fijn vindt om daarmee te eten :=

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:49

Ik mest mijn paard zijn stal ook dagelijks op deze manier.
Hij is gelukkig vrij schoon in zijn stal.
1 of 2 keer per week moet ik er zelfs geen schoon stro in doen omdat hij al tot over zijn knieën in het stro staat...
Hij eet dus ook bijna geen stro. (en toen ik hem net had maakte hij echt een bende van zijn stal!)
Het enige dat hij doet is het stro naar achteren in zijn stal trekken, waardoor er in het midden vaak niet veel ligt, en aan de muren ligt een hele berg

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:26

sanne1992 schreef:
Dit heb ik ook een tijd lang gedaan (alleen had ik geen handschoenen sorry). Zodra stal klaar was, direct handen wassen. Was gelukkig een kraan en zeep bij de stal. Maar kon op dat moment niet anders. Die van mij verstopte namelijk zijn drollen onder de vlas. Dus je kwam de stal in en dan was alles schoon. Totdat je wat ging verplaatsen. Met een vork haalde je er teveel uit. Of de kleine ballen vielen weer terug.

Nu staat hij op stro, en maakt hij er een bende van. Maar wel beter voor hem. Dus dan maar wat meer moeite doen met mesten.

Wij hebben op stal van die speciale mestvorken voor de paarden die op vlas staan. Die hebben punten die dicht bij elkaar zitten zodat het vlas er doorheen valt, maar de mest niet. Lijkt me een stuk fijner dan met je handen :Y)