Ik heb een paar vraagjes over de kosten van een shetlander,want ik wil graag uit interesse weten hoeveel een shetlander per maand/jaar kost. Weide niet inbegrpen
(De eerste maanden,aankoop halster,pony etc., Er niet bij.)
1.Hoeveel keer per jaar moet je pony worden ingeënt/ op controle bij de DA, en hoeveel kost zo een controle dan gemiddeld?
2.Als ik met de shet een paar keer per week wat over de asfalt loop(zodat de hoeven wat afslijten),is het dan genoeg dat de hoefsmid 3-4 keer per jaar komt? En hoeveel kost het bekappen van de hoeven?(geen ijzers)
3.Hoeveel keer per jaar moet je ontwormen?(ik heb mij laten vertellen dat dit 3 -4 keer per jaar is)
4.Hoeveel kost een gemiddelde controle door de tandarts?is 1-3 keer per jaar goed?
5.Als je een shet op een weide met wat gras zet(niet gigantisch veel gras ofzo) moet je dan hooi bijvoeren?ik las dat ze per 100 kg lichaamsgewicht 1,5 kg hooi per dag mogen. In de winter geef ik natuurlijk wel wat extra's. (Dit alles als ik geen dingen zoals brokken of bieten geef, alleEn hooi en wat wortels)En kan het kloppen dat hooi ong. €0,20 per kg kost (heb gewoon een aantal prijzen van bij mij in de buurt vergeleken)?
Ik zou gewoon willen weten hoeveel dit alles bij andere shetlander eigenaren kost, met antwoorden zoals :dat hangt van je pony af,ben ik dus niets. Antwoorden zoals: 'bij mij kost de DA ong €... Per jaar (algemene dingen zoals controles en inentingen e.d. Dus)' zijn hetgeen dat ik wil weten
Alvast bedankt!