Shetlander kostenplaatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmberC001

Shetlander kostenplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:06

hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over de kosten van een shetlander,want ik wil graag uit interesse weten hoeveel een shetlander per maand/jaar kost. Weide niet inbegrpen
(De eerste maanden,aankoop halster,pony etc., Er niet bij.)

1.Hoeveel keer per jaar moet je pony worden ingeënt/ op controle bij de DA, en hoeveel kost zo een controle dan gemiddeld?

2.Als ik met de shet een paar keer per week wat over de asfalt loop(zodat de hoeven wat afslijten),is het dan genoeg dat de hoefsmid 3-4 keer per jaar komt? En hoeveel kost het bekappen van de hoeven?(geen ijzers)

3.Hoeveel keer per jaar moet je ontwormen?(ik heb mij laten vertellen dat dit 3 -4 keer per jaar is)

4.Hoeveel kost een gemiddelde controle door de tandarts?is 1-3 keer per jaar goed?

5.Als je een shet op een weide met wat gras zet(niet gigantisch veel gras ofzo) moet je dan hooi bijvoeren?ik las dat ze per 100 kg lichaamsgewicht 1,5 kg hooi per dag mogen. In de winter geef ik natuurlijk wel wat extra's. (Dit alles als ik geen dingen zoals brokken of bieten geef, alleEn hooi en wat wortels)En kan het kloppen dat hooi ong. €0,20 per kg kost (heb gewoon een aantal prijzen van bij mij in de buurt vergeleken)?

Ik zou gewoon willen weten hoeveel dit alles bij andere shetlander eigenaren kost, met antwoorden zoals :dat hangt van je pony af,ben ik dus niets. Antwoorden zoals: 'bij mij kost de DA ong €... Per jaar (algemene dingen zoals controles en inentingen e.d. Dus)' zijn hetgeen dat ik wil weten

Alvast bedankt! :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:10

Iedere hoefsmid en dierenarts hanteert zijn eigen tarief. Niemand weet van te voren hoevaak een da of hoefsmid nodig is. Dat is nou eenmaal per pony verschillend....
Zorg er maar voor dat je paar duizend euro achter de hand heb voor als je pony ziek wordt..

edit: hoe groot is het weiland? Ligt er ook aan of je ermee rond komt. Hooiprijzen verschillen per jaar en regio en verkoper...

Kirsha

Re: Shetlander kostenplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:12

Hier zijn echt al ontzettend veel topics over geweest. Deze kun je vinden met de zoekfunctie.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:18

1. mijn shet wordt één keer per jaar geënt en dat kost dan 32 euro inclusief de voorrijkosten.
2. Hoefsmid kost 25 tot 30 euro gemiddeld. Let wel als je veel op asfalt loopt moeten er misschien ijzers onder, dat is een stuk duurder.
3 laat een paar keer per jaar een mestonderzoek doen, dan weet je met wat je moet ontwormen en of je moet ontwormen
4. Tandarts is heel wisselend, je hebt er die doen het voor 60 zonder verdoving en je hebt er die doen het voor 140 met verdoving en alles er op er aan. Het is maar net wie je uitnodigt.
5 's zomers hoeft er niet bijgevoerd worden met hooi en in de winter zou ik onbeperkt doen in slowfeeders. Kosten van hooi gewoon even in de buurt bij een boer of leverancier langs gaan dan weet je het precies.

Ik denk dat ik naast de stallingskosten ongeveer 350 euro per jaar kwijt ben aan mijn shet.

AmberC001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:21

Heel erg bedankt bente_sat ! Dit geeft me al wat meer duidelijkheid!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:21

AmberC001 schreef:
hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over de kosten van een shetlander,want ik wil graag uit interesse weten hoeveel een shetlander per maand/jaar kost. Weide niet inbegrpen

1.Hoeveel keer per jaar moet je pony worden ingeënt/ op controle bij de DA, en hoeveel kost zo een controle dan gemiddeld?

2.Als ik met de shet een paar keer per week wat over de asfalt loop(zodat de hoeven wat afslijten),is het dan genoeg dat de hoefsmid 3-4 keer per jaar komt? En hoeveel kost het bekappen van de hoeven?(geen ijzers)

3.Hoeveel keer per jaar moet je ontwormen?(ik heb mij laten vertellen dat dit 3 -4 keer per jaar is)

4.Hoeveel kost een gemiddelde controle door de tandarts?is 1-3 keer per jaar goed?

5.Als je een shet op een weide met wat gras zet(niet gigantisch veel gras ofzo) moet je dan hooi bijvoeren?ik las dat ze per 100 kg lichaamsgewicht 1,5 kg hooi per dag mogen. In de winter geef ik natuurlijk wel wat extra's. (Dit alles als ik geen dingen zoals brokken of bieten geef, alleEn hooi en wat wortels)En kan het kloppen dat hooi ong. €0,20 per kg kost (heb gewoon een aantal prijzen van bij mij in de buurt vergeleken)?

Ik zou gewoon willen weten hoeveel dit alles bij andere shetlander eigenaren kost, met antwoorden zoals :dat hangt van je pony af,ben ik dus niets. Antwoorden zoals: 'bij mij kost de DA ong €... Per jaar (algemene dingen zoals controles en inentingen e.d. Dus)' zijn hetgeen dat ik wil weten

1 ) Enting kost hier 25 euro, bezoekkosten 30 euro (athans, 2 jaar geleden ;) )
2) Slijtage van de hoeven kan je via asfalt doen, maar wat gebeurd er denk je als je pony scheef op de hoeven staat? Zo kan het beestje na verloop van tijd niet normaal meer lopen.
Ik zou de smid rekenen op 6x per jaar (je kan beter te hoog in schatten dan te weinig) en dan 30 euro voor bekappen.
3) Ontwormen? Je kan ook de mest laten onderzoeken. Kost hier 10 euro per paard meende ik? Daar uit word onderzocht of je beestje wormen heeft en of ie een wormenkur moet.
Op jaar basis: 50 euro? :)
4) minimaal 70 euro voor de tandarts :)
5) Pfoeh... Dat is een hele moeilijke vraag... Dat moet je echt beleven in het echt hoeveel je beestje nodig heeft. Mijn haflinger hoeft echt niet veel voer, hij word heel snel dik.

Succes :)

AmberC001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:23

Dankjewel!

AmberC001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:28

EngeltjeS schreef:
AmberC001 schreef:
hallo allemaal,

1 ) Enting kost hier 25 euro, bezoekkosten 30 euro (athans, 2 jaar geleden ;) )
2) Slijtage van de hoeven kan je via asfalt doen, maar wat gebeurd er denk je als je pony scheef op de hoeven staat? Zo kan het beestje na verloop van tijd niet normaal meer lopen.
Ik zou de smid rekenen op 6x per jaar (je kan beter te hoog in schatten dan te weinig) en dan 30 euro voor bekappen.
3) Ontwormen? Je kan ook de mest laten onderzoeken. Kost hier 10 euro per paard meende ik? Daar uit word onderzocht of je beestje wormen heeft en of ie een wormenkur moet.
Op jaar basis: 50 euro? :)
4) minimaal 70 euro voor de tandarts :)
5) Pfoeh... Dat is een hele moeilijke vraag... Dat moet je echt beleven in het echt hoeveel je beestje nodig heeft. Mijn haflinger hoeft echt niet veel voer, hij word heel snel dik.

Succes :)
nog een vraagje, Hoe vaak laat jij dan een mestonderzoek doen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:30

Hier zit het bij de stalling in :) Word volgens mij 4x per jaar gedaan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:42

1.worden niet geënt, als ik dat zou doen dan zou het ongeveer 60-65 zijn incl 35 voorrijkosten.
2. Hier gaan ze om de 6 weken bij de smid, de ander zijn hoeven groeien bijna tot niet en word dus maar 2x/jaar gedaan.. smid kost 30 voor bekappen en 65 voor ijzers.
3. Ze worden 2x/jaar ontwormd en als er eentje ziek is laat ik automatisch mestonderzoek doen (+-50 euro).
4. Onze DA kijkt de tanden altijd na, tot nu toe nog nooit iets moeten gebeuren.
5. Als er genoeg gras staat of als het gras nog voedzaam genoeg is dan geef ik geen hooi bij, pas vanaf (eind)oktober geef ik hooi bij.
Ik doe voor 1 pony 4 dagen met 1 (klein)bot die 2,50 kost..verder krijgen ze ook muesli die zo'n 15 euro p/m kost.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:44

Enting kost hier €17 excl bezoek kosten.
Bekappen zou ik rekenen op 6x per jaar, ook als je veel over het asfalt loopt. Kosten verschillen erg, ik zelf ben heel kritisch, mijn hoefsmid vraagt voor bekappen €40, maar je hebt ze ook voor €25..

Ontwormen is sowieso belangrijk in oktober. Voor de rest kan je idd kiezen voor mestonderzoek, je kan ook 4x per jaar ontwormen standaard. Kost ongeveer €20 per ontworming. Je hebt ze ook goedkoper maar die werken meestal minder lang, moet je dus even op letten.

Tandarts 1x per jaar, 1.5 jaar. Gemiddeld €100, maar kan ook oplopen als er veel te doen is. Ik zou niet bezuinigen op tandarts, ze zijn er ook goedkoper maar die zijn vaak niet goed.

Hooi prijzen grote baal 0,10 per kg en kleine baal 0,30 per kg ofzo geloof ik.
Aangeraden wordt ongeveer 2 kg droge stof per 100 kg pony. Beetje afhankelijk van je pony. Hooi bevat ook wat water, wat je kwa kilo's dus eraf moet trekken. Je kan dus beter rekenen met iets meer dan 2kg..

Wortels zou ik zeker voor een shet niet teveel voeren. Helemaal niet nodig en vaak ook niet gezond.

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:01

1) Inenten tegen Influenza en tetanus is 1x per jaar en kost ongeveer €60
De dierenarts laten komen voor een controle wordt eigenlijk niet echt gedaan, enkel wanneer je merkt/denkt dat je pony last heeft van iets.

2) Ik zou de hoefsmid om de 2/3 maanden laten komen, hangt sterk van de hoeven van je paard af. Best kijkt gewoon de hoefsmid wat nodig is en om de hoeveel tijd. De prijs voor alleen te bekappen ligt meestal rond de €20/25.

3) 4x per jaar, en de prijs ligt tussen de €7,50 en €20 per keer.

4) De prijs ligt ongeveer tussen (rond) de €30 a €60 euro. 1 keer per jaar is meestal wel voldoende.

5) Een Shetlander is vrij sober en heeft dus niet erg veel nodig, in de zomer kom je met alleen gras (mits dit voldoende is natuurlijk) wel toe. Maar hangt ook van je pony af.
In de winter zou ik wel onbeperkt hooi bijvoeren, in slowfeeders bijvoorbeeld.