eigen paard vs halve stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

eigen paard vs halve stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:07

Hallo allemaal,

In dit topic zou ik het graag hebben over het hebben van een eigen paard.
Ik stel dit topic op omdat zowel ik als mijn vriendin met hetzelfde probleem zitten.

Wij hebben alle twee een andere halve stal pony waarvoor we dus maandelijks moeten betalen.
Wij alle twee hebben het probleem dat wij eigenlijk de enige zijn die nog bezig zijn met de paarden, de andere eigenaren doen er niet veel mee. We vinden het gewoon heel jammer dat wij heel veel geld moeten steken in een paard dat niet van ons is. Moesten ze ons niet hebben zou er niet veel meer mee gebeuren met die paarden en zouden ze maar op de wei staan.

Ik bijvoorbeeld ga met die pony op kamp, koop er ontzettend veel voor, ben de enige die haar nog beweging geeft enzovoort ... Mijn halve stal pony is 23 jaar, ik heb haar al 1 jaar en half en we hebben al veel samen gedaan, maar toch komt er geen verandering in onze band. De laatste maanden gaat het steeds slechter en slechter, we geraken niet vooruit. Ik heb het gevoel alsof ik geen doel heb omdat ik niks meer kan bereiken met haar...

Wij zijn alletwee 18 jaar en studeren op de moment. We zouden zo graag een eigen paard hebben zodat we ons geld daarin kunnen steken en opnieuw kunnen beginnen. We zijn het zo een beetje beu om paarden te moeten delen ...

Ik weet dat dit heel ondankbaar klinkt en dat we blij moeten zijn dat wij een halve stal hebben maar we zitten nu toch al een tijdje met hetzelfde probleem en zouden heel graag weten wat jullie hierover denken...

Hou het alstublief vriendelijk, ik doe dit alleen maar om raad te vragen.

MVG
Elise

Anoniem

Re: eigen paard vs halve stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:12

Hmm.. Ik vind het een tegenstrijdig onderwerp.

Citaat:
Ik bijvoorbeeld ga met die pony op kamp, koop er ontzettend veel voor, ben de enige die haar nog beweging geeft enzovoort

Heel eerlijk; niemand dwingt je natuurlijk om die spullen te kopen, of die pony mee op kamp te nemen ;) Ook zal een paard echt geen beweging te kort komen als ze gewoon op de wei kunnen staan, maar dat is even tussendoor mijn bescheiden mening.

Citaat:
maar toch komt er geen verandering in onze band. De laatste maanden gaat het steeds slechter en slechter, we geraken niet vooruit. Ik heb het gevoel alsof ik geen doel heb omdat ik niks meer kan bereiken met haar...

Is de 'niet verbeterende band' omdat je het 'halve stal' principe vervelend vind, ligt het aan de pony of ligt het aan jezelf of een combinatie van meerdere dingen?

Heel eerlijk, een eigen paard kopen met een vriendin omdat je het beu bent om te delen is in mijn ogen een vreselijk slecht idee; je moet immers nog steeds het paard delen met je vriendin. Je studeert nog, je wil 'opnieuw' beginnen, maar ga je een paard kunnen vinden die bij jullie beiden aansluit? En wat als de een iets heel anders wil, of als er wat gebeurd et cetera. Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden. Als je een eigen paard wilt kopen (samen) omdat je het paardje-delen zo beu bent dan is samen aan een nieuw eigen paard beginnen (denk ik) niet de oplossing....

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:15

Bedankt voor je antwoord,

Het is niet de bedoeling om samen een paard te kopen.
Enja, Ik bedoel hiermee gewoon dat ik zoveel wil bijleren maar dat ik vast zit met haar omdat het allemaal niet lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:17

Wellicht is het een idee om een andere instructrice te zoeken of een andere tak van de sport in te slaan met de pony in kwestie. Met ieder paard kom je op een gegeven moment vast te zitten, dan is het de kunst om dit om te buigen en op een andere manier hiermee verder te gaan :j

Het voordeel van je halve-stal-pony is namelijk dat als je écht niet meer verder komt, je in ieder geval nog de keuze kan maken om ermee te stoppen zonder met de rompslomp van verkoop opgescheept te zitten. Wanneer je met een eigen paard vast loopt en niet meer verder kunt of wilt, zul je het dier moeten verkopen of staat het dier er ook maar te verpieteren ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:18

Ze is al oud, springen mag ze niet meer en dressuur doet ze graag maar daar ben ik niet zo een fan van. Ik doe ook grondwerk enzo maar ook hierin geraken we niet verder, les neem ik genoeg ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:25

Het heeft vooral te maken met doordat ze al zo oud is en dat ze vroeger in top wedstrijden heeft gelopen dat ze al helemaal gevormd is Het is een asociale pony en hierdoor sluit ze zich echt af van de mensen ... Grondwerk hielp maar nu zitten we vast en botst het steeds meer en meer tussen ons ... Ik steek dan heel veel geld om met haar bijvoorbeeld naar de two lazy seven ranch te gaan voor bij te leren maar vind het gewoon raar omdat ze niet eens van mij is ...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:27

Volgens mij heb je de keus zelf al gemaakt. Wanneer ze al ouder is zal ze echt niet ongelukkig worden van lekker op de wei staan en af en toe een ritje of een lekkere knuffelsessie.

Als je graag een eigen paard wil zou ik me daarop gaan oriënteren (kostenplaatje, wat wil je, welke stalling etc )

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:29

Als je de financiële middelen ervoor hebt, waarom niet. Maar onderschat een eigen paard zeker niet! Stalkosten, dierenarts, blessures, lessen, heel veel tijd, zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:33

Bedankt voor jullie antwoorden,

Het probleem is vooral dat het te combineren moet zijn met het studeren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:35

Ik combineer nu ook een eigen paard met studie. Ik woon en paard staat in [plaats], en ik studeer in [plaats].
Waarom verwacht je dat het niet zal lukken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:40

Een paard hebben is echt iets anders dan halve stal.

Ik ben student en heb al jaren een eigen paard. Toen ik ging studeren moest ik er toch een verzorgster bijnemen die mijn paard meer ziet dan ik. Anders was het paard verkopen.

Er komen zoveel kosten en kopzorgen bij... Dat heeft de verzorgster allemaal niet.
Dus, meid, wacht tot je bent afgestudeerd en werk hebt, je zal er zoveel meer van genieten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:41

Tja het is niet voor iedereen zo makkelijk _Dreamer, mijn paard is weg in bruikleen vanwege m'n studie. En dat is de juiste beslissing geweest, ik kan niet iedere dag heen, het is een lastige combi (voor mij) als je het druk hebt met school en misschien ook nog werk.

Wat betreft ts, ik denk dat je, je keuze al hebt gemaakt en zou op zoek gaan naar iets anders :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:08

misschien een andere leasepony zoeken waar je wel een leuke band mee op kunt bouwen en dat doen wat je leuk vind.

zou niet nu op dit punt in je leven een eigen paard kopen. Er is zoveel onzeker op dit punt in je leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:19

_sharonnn schreef:
Tja het is niet voor iedereen zo makkelijk _Dreamer, mijn paard is weg in bruikleen vanwege m'n studie. En dat is de juiste beslissing geweest, ik kan niet iedere dag heen, het is een lastige combi (voor mij) als je het druk hebt met school en misschien ook nog werk.

Wat betreft ts, ik denk dat je, je keuze al hebt gemaakt en zou op zoek gaan naar iets anders :)

Is bij ons ook ter sprake gekomen, maar ik vertikte het om d'r te verleasen of een bijrijder te nemen. Het is dan ook even goed mis gegaan en heb met een bijna burn-out gezeten. Vervolgens toch een bijrijder, waar ik na een maand alweer mee gestopt ben omdat ik er doodongelukkig van werd. Nu maak ik lange dagen, zeker als ik ook nog moet werken (6:00 tot 23:00 ongeveer op z'n langst), maar ik ben er inmiddels aan gewend en red me wel ;) Dus het kan wel, zal alleen een hele hoop plannen worden ts ;) Het kan, maar als ik dan heel eerlijk ben zou ik wel zeggen, wacht anders tot het 2e jaar van je studie? Kan je goed kijken of het haalbaar zal zijn of niet?
Maar ik ben gewoon benieuwd ts waarom je nu al verwacht dat het je niet gaat lukken?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:02

Anoniem schreef:
_sharonnn schreef:

Is bij ons ook ter sprake gekomen, maar ik vertikte het om d'r te verleasen of een bijrijder te nemen. Het is dan ook even goed mis gegaan en heb met een bijna burn-out gezeten. Vervolgens toch een bijrijder, waar ik na een maand alweer mee gestopt ben omdat ik er doodongelukkig van werd. Nu maak ik lange dagen, zeker als ik ook nog moet werken (6:00 tot 23:00 ongeveer op z'n langst), maar ik ben er inmiddels aan gewend en red me wel ;) Dus het kan wel, zal alleen een hele hoop plannen worden ts ;) Het kan, maar als ik dan heel eerlijk ben zou ik wel zeggen, wacht anders tot het 2e jaar van je studie? Kan je goed kijken of het haalbaar zal zijn of niet?
Maar ik ben gewoon benieuwd ts waarom je nu al verwacht dat het je niet gaat lukken?

Omdat een halve stal pony toch nog iets anders is dan een eigen paard. Ik ga niet elke dag naar Sirry (=halve stal pony) dit omdat ze te ver staat en ze bij de andere eigenaar aan huis staat waardoor ze daar altijd eten krijgt. Mijn eigen paard zal dus waarschijnlijk veel meer tijd nodig hebben en daar zit denk ik het grootste probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:11

Ahh op die manier!
Dan zou ik zeggen, probeer tijdens je studie is elke dag naar Sirry te gaan? Dan komt je er vanzelf achter of het haalbaar is! Of heb je met een eigen paard de mogelijkheid hem/haar dichterbij te zetten? En stel je paard komt elke dag buiten, krijgt gewoon zn eten, dan is het echt niet erg als je een keer een dagje niet komt, zolang iemand anders dan maar voor de nodige dingen zorgt om zo maar te zeggen ;)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:21

TS, ik snap je heel goed! Ik zit in precies dezelfde kwestie op dit moment. Ik ben het bijrijden van paarden echt zat en ben toe aan iets voor mijzelf. Helaas kan ik mij dat nog niet verantwoorden en ben ik voorlopig gestopt met het leasen en bijrijden van andere paarden. Ik had ook nooit een ´doel´ meer en zat altijd verbonden aan de regels van de eigenaar. Logisch natuurlijk, maar op een gegeven moment ben je het gewoon zat en wil je wat voor jezelf.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:51

Loei schreef:
TS, ik snap je heel goed! Ik zit in precies dezelfde kwestie op dit moment. Ik ben het bijrijden van paarden echt zat en ben toe aan iets voor mijzelf. Helaas kan ik mij dat nog niet verantwoorden en ben ik voorlopig gestopt met het leasen en bijrijden van andere paarden. Ik had ook nooit een ´doel´ meer en zat altijd verbonden aan de regels van de eigenaar. Logisch natuurlijk, maar op een gegeven moment ben je het gewoon zat en wil je wat voor jezelf.

Inderdaad, iemand die mij snapt ;)
Ik zou ook niet zonder kunnen dus ja...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:59

Stoppen, studie afronden en dan een baan en eventueel eigen paard. Deze volgorde werkt beter. Als je al studeert dan zeker niet aan een eigen paard beginnen. Dat is heel iets anders dan een brave 23 jarige waar je niet zoveel mee kunt blijkbaar. ook weet je niet hoe het met de studie verder gaat, ik denk dat je in je eerste jaar zit dus dit zal alleen maar meer werk worden. Concentreer je daarop, spaar je geld op en ga dan een paar keer per jaar lekker een weekend weg en huur daar een paard om heerlijk buiten te rijden als je het teveel mist.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:36

Anoniem schreef:
Ahh op die manier!
Dan zou ik zeggen, probeer tijdens je studie is elke dag naar Sirry te gaan? Dan komt je er vanzelf achter of het haalbaar is! Of heb je met een eigen paard de mogelijkheid hem/haar dichterbij te zetten? En stel je paard komt elke dag buiten, krijgt gewoon zn eten, dan is het echt niet erg als je een keer een dagje niet komt, zolang iemand anders dan maar voor de nodige dingen zorgt om zo maar te zeggen ;)

Persoonlijk vind ik die instelling niet goed :n
Je neemt een paard als je daarvoor de tijd hebt, niet met de gedachte:"woensdag kan ik eigenlijk niet en soms zondag ook niet, maar dan wil ..... vast wel voor me heen."
Dat is gebaseerd op dit verhaal, gezien ts aangeeft niet genoeg tijd te hebben.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:40

Iedereen bedankt voor hun mening en vooral om het zo vriendelijk te houden :)
Ik zal er nog eens goed over nadenken voor ik een bepaalde beslissing neem

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:44

Je hebt een halve stal, dus ook de helft van de kosten. In die tijd doe jij met de pony wat je wilt en de andere helft doet de eigenaar wat (of niets).

Als je de volledige kosten draagt, heb je ook de volledige zeggenschap, maar ook de volledige eindverantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:54

_sharonnn schreef:
Anoniem schreef:
Ahh op die manier!

Persoonlijk vind ik die instelling niet goed :n
Je neemt een paard als je daarvoor de tijd hebt, niet met de gedachte:"woensdag kan ik eigenlijk niet en soms zondag ook niet, maar dan wil ..... vast wel voor me heen."
Dat is gebaseerd op dit verhaal, gezien ts aangeeft niet genoeg tijd te hebben.

Ik bedoel ook niet dat je dat standaard elke week kan doen. Ik bedoel dat als je even een keertje echt hoog zit met school, weet dat je paard beweging krijgt, je best wel een keertje iemand anders kan vragen om je paard is te doen. Je moet er niet vanuit gaan dat je het altijd maar alleen moet doen, want dat is voor de meeste onmogelijk. Wat is daar mis mee?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:10

@Dreamer, helemaal niets, daarom staan er veel paarden in vol-pension :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:11

Denk niet dat je voldoende argumenten hebt om over te gaan op een eigen paard.
Zoiets is bijna gedoemd om te mislukken, zeker door je ervaring en levensfase waar je nu in zit.
Ga eerder eens op zoek naar een andere halve stal paard wat wel aansluit bij jou wensen en verwachtingen.

In jou situatie een eigen paard nemen zou je zo een enorme opgave zijn, daar wordt niemand blij van.