ik wil jullie iets voor leggen...
Mijn paardje, die ik nu 6 jaar bij me mag hebben, is een haflinger merrie van 18+, staat in de zomer 24/7 op het land en in de winter (een aantal uur per dag) in de paddock. Ze gaat het liefst niet uit haar stal om in die paddock te staan. Ze heeft super uitzicht van uit haar buitenstal op het pleintje, waar alles langs komt en gebeurt. Ze staat lekker rustig te kijken en vermaakt zich prima. Alles kan ik in haar stal laten hangen.... ze zal echt niets pakken. Dus vandaar dat ik denk dat ze zich niet verveeld in haar box. Ze ligt elke nacht en is altijd rustig in de box. (behalve wanneer er gevoerd wordt)
Op het land (24/7) staat ze in "de pony" kudde. Hier staan merrie's en ruinen bij elkaar. Mijn haflinger is daar (met nog een merrie) de grootste van de groep. Ze is niet een leider, maar ook geen paard wat onderaan de rang staat. Ze heeft met niemand een klik en zondert zich af van de groep. In deze groep is ze wel op haar plek. Ze heeft geen stress of wondjes en vermaakt zich (in haar uppie) prima. Ze is een soort van Rémi, zeg maar....
Ze heeft in het begin dat ik op deze stal (2011) kwam, bij de merrie's in het land gelopen. We hebben het weken geprobeerd om haar in de kudde te laten wennen. Dit is niet gelukt. (We hebben super veel land, dus gras en ruimte genoeg)
Als de kudde rechts liep dan was ze links van het hele grootte weiland.... als de kudde naar links ging, rende ze snel naar rechts enz... ze sprong over het ijzeren landhek, liep door de stroomdraden en door de sloot. Ze at niet genoeg en was helemaal over de zeik. Na een aantal keer, het een aantal dagen geprobeerd te hebben, was het veiliger om haar niet meer bij de merrie's te zetten.
Op andere stallen was het ook altijd een probleem om haar in de groep te laten wennen. Dan sprong ze over het hek (ijzeren landhek) en ging haar box dan zelf in.
Ze is heel erg mens gericht. Het lijkt wel of ze een flessen veulen is geweest....
Ze lijkt haast wel autistisch. !Bedoel dit niet rot en wil niemand kwetsen, is meer voor de duidelijkheid!
Dit is altijd al geweest.... bij welke stal ik ook heb gestaan. Is dus echt het aard van het beestje.
Nu is het zo dat ik haar thuis kan houden.
Ze krijgt een uitloopstal van 3m bij 2,5m en heeft 100m2 uitloop. Naast ons huis is een weiland waar schapen lopen, en er is een mogelijkheid dat ze daar ook een aantal uur per dag op/bij kan. Even verder op staan ook pony's. Ze kan ze niet zien maar wel horen.
Er lopen kippen en een vlaamse reus los bij haar in de paddock. De Vlaamse reus en kippen krijgen een eigen "nacht hok" met open deur beleid. Dus die kunnen zich terug trekken als ze dat willen. Ik ben thuis of er is wel iemand thuis. Er is een moestuin, waar ik veel in bezig zal zijn, dat gelijk aan haar hek grenst. We hebben een groot achter raam, dus ze kan ons altijd zien.
Ze gaat mee de honden uitlaten, zekers 3x per dag (of meer). We hebben achter ons huis een doodlopend graspad, waar de honden los kunnen en de pony lekker gras kan eten. Ze krijgt onbeperkt ruw voeder (hooi) aangeboden, en 1x per dag een speelbal met 18+ voerder.
....maar wat is wijsheid.....
Volgens "de regels" is het beter een paard niet alleen te houden, maar soms heb je uitzonderingen...
Voor mijzelf maakt het niet uit als er een shetje bij zou komen, maar ik denk nu echt aan mijn Daizel!
Ik weet zo zeker dat ze "alleen" zo veel blijer zal zijn....
Hoe denken jullie hier over?