Wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:56

Hallo allemaal,
ik wil jullie iets voor leggen...

Mijn paardje, die ik nu 6 jaar bij me mag hebben, is een haflinger merrie van 18+, staat in de zomer 24/7 op het land en in de winter (een aantal uur per dag) in de paddock. Ze gaat het liefst niet uit haar stal om in die paddock te staan. Ze heeft super uitzicht van uit haar buitenstal op het pleintje, waar alles langs komt en gebeurt. Ze staat lekker rustig te kijken en vermaakt zich prima. Alles kan ik in haar stal laten hangen.... ze zal echt niets pakken. Dus vandaar dat ik denk dat ze zich niet verveeld in haar box. Ze ligt elke nacht en is altijd rustig in de box. (behalve wanneer er gevoerd wordt)

Op het land (24/7) staat ze in "de pony" kudde. Hier staan merrie's en ruinen bij elkaar. Mijn haflinger is daar (met nog een merrie) de grootste van de groep. Ze is niet een leider, maar ook geen paard wat onderaan de rang staat. Ze heeft met niemand een klik en zondert zich af van de groep. In deze groep is ze wel op haar plek. Ze heeft geen stress of wondjes en vermaakt zich (in haar uppie) prima. Ze is een soort van Rémi, zeg maar....

Ze heeft in het begin dat ik op deze stal (2011) kwam, bij de merrie's in het land gelopen. We hebben het weken geprobeerd om haar in de kudde te laten wennen. Dit is niet gelukt. (We hebben super veel land, dus gras en ruimte genoeg)

Als de kudde rechts liep dan was ze links van het hele grootte weiland.... als de kudde naar links ging, rende ze snel naar rechts enz... ze sprong over het ijzeren landhek, liep door de stroomdraden en door de sloot. Ze at niet genoeg en was helemaal over de zeik. Na een aantal keer, het een aantal dagen geprobeerd te hebben, was het veiliger om haar niet meer bij de merrie's te zetten.

Op andere stallen was het ook altijd een probleem om haar in de groep te laten wennen. Dan sprong ze over het hek (ijzeren landhek) en ging haar box dan zelf in.

Ze is heel erg mens gericht. Het lijkt wel of ze een flessen veulen is geweest....
Ze lijkt haast wel autistisch. !Bedoel dit niet rot en wil niemand kwetsen, is meer voor de duidelijkheid!
Dit is altijd al geweest.... bij welke stal ik ook heb gestaan. Is dus echt het aard van het beestje.

Nu is het zo dat ik haar thuis kan houden.
Ze krijgt een uitloopstal van 3m bij 2,5m en heeft 100m2 uitloop. Naast ons huis is een weiland waar schapen lopen, en er is een mogelijkheid dat ze daar ook een aantal uur per dag op/bij kan. Even verder op staan ook pony's. Ze kan ze niet zien maar wel horen.

Er lopen kippen en een vlaamse reus los bij haar in de paddock. De Vlaamse reus en kippen krijgen een eigen "nacht hok" met open deur beleid. Dus die kunnen zich terug trekken als ze dat willen. Ik ben thuis of er is wel iemand thuis. Er is een moestuin, waar ik veel in bezig zal zijn, dat gelijk aan haar hek grenst. We hebben een groot achter raam, dus ze kan ons altijd zien.
Ze gaat mee de honden uitlaten, zekers 3x per dag (of meer). We hebben achter ons huis een doodlopend graspad, waar de honden los kunnen en de pony lekker gras kan eten. Ze krijgt onbeperkt ruw voeder (hooi) aangeboden, en 1x per dag een speelbal met 18+ voerder.

....maar wat is wijsheid.....

Volgens "de regels" is het beter een paard niet alleen te houden, maar soms heb je uitzonderingen...
Voor mijzelf maakt het niet uit als er een shetje bij zou komen, maar ik denk nu echt aan mijn Daizel!

Ik weet zo zeker dat ze "alleen" zo veel blijer zal zijn....

Hoe denken jullie hier over? :o

pol013

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:12

Ik zou daar niet voor kiezen. Er komt hier geen paard alleen. De rust in een kudde opzoeken is toch weer wat anders dan helemaal alleen staan. altijd, alle dagen van de week.
Ik zou ook niet heel snel kiezen voor zo'n beperkte oppevlakte voor een paard. Het is maar 1/8 van een rijbak.
Ik zou toch op zoek gaan naar een passend maatje. Niet zomaar een shetlander kopen maar eentje waar je pony mee overweg kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:57

Ondanks alles zou ik het zeker niet doen. Mijn dieren moeten de mogelijkheid hebben om altijd binnen of buiten te kunnen staan, waarbij ze buiten genoeg ruimte hebben om goed hun benen te kunnen strekken en sociaal contact te hebben.

Wanneer ze er dan vervolgens voor kiezen om er geen gebruik van te maken dan is dat prima, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben :j

Ik zou dit dus alleen doen als je meer uitloopruimte en beschikking over weiland had, en minstens paarden als directe buren had.

Nu klinkt het alsof je haar in een veredelde kippenren wilt zetten zonder zekerheid van contactmogelijkheden, benen strekken of lekker weidegang......

Zou best kunnen dat ze het prima vindt, maar dan is het geen kwestie dat ze er zelf voor kiest... maar dwing je haar tot een zeer beperkt leventje :(:)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:10

pmarena schreef:
Ondanks alles zou ik het zeker niet doen. Mijn dieren moeten de mogelijkheid hebben om altijd binnen of buiten te kunnen staan, waarbij ze buiten genoeg ruimte hebben om goed hun benen te kunnen strekken en sociaal contact te hebben.

Wanneer ze er dan vervolgens voor kiezen om er geen gebruik van te maken dan is dat prima, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben :j

Ik zou dit dus alleen doen als je meer uitloopruimte en beschikking over weiland had, en minstens paarden als directe buren had.

Nu klinkt het alsof je haar in een veredelde kippenren wilt zetten zonder zekerheid van contactmogelijkheden, benen strekken of lekker weidegang......

Zou best kunnen dat ze het prima vindt, maar dan is het geen kwestie dat ze er zelf voor kiest... maar dwing je haar tot een zeer beperkt leventje :(:)

Er staat dat ze wel op het land kan.... En er staat zeker NIET dat ik er niets bij wil hebben qua soortgenoot... Ze kan ook zelf kiezen of ze binnen of buiten wil staan....Ruimte kan natuurlijk altijd groter... maar bekijkende naar wat ze nu aan ruimte heeft (alleen haar box, zonder uitloop) is het ruim. dus van die kippenren lijkt me erg overdreven.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:13

Anders probeer je het een tijdje, en je zegt zelf dat je er ook een pony bij nemen wilt?

Ik ben helemaal geen voorstander van paarden alleen, maar jij kent je pony het beste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:21

Er staat dat er een mogelijkheid is dat ze een paar uurtjes bij een naastgelegen schapenwei er bij kan...in hoeverre dat al besproken is en de eigenaar van die wei dat daadwerkelijk voor langere tijd dagelijks wil, staat er niet bij. Vandaar dat ik het niet als iets opvat dat heel concreet is :)

En je uitleg neigt toch behoorlijk naar pony alleen willen houden omdat je denkt dat ze dat fijner vindt...wat misschien ook gewoon zo is :j Dus ook niet zo gek dat ik dat even benoem toch.

Een stalletje van 2,5 bij 3 meter met een uitloopje van 100 meter, dat is een leuke kippenren maar in principe niet iets dat je als paardenhouder overweegt om je pony in te huisvesten....tenzij die daar maar een deel van de dag staat en de rest van de dag lekker op de wei of grote paddock ofzo maar daarvoor zou je dan alweer afhankelijk zijn van omwonenenden zoals het klinkt uit je post...dat is gewoon geen geweldige situatie voor een pony.

Je vraagt hoe anderen denken over de situatie die je schetst...dit is mijn antwoord :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:40

Eens met bovenstaande.
Als de situatie zou zijn zoals beschreven en je kunt de pony daarnaast een soortgenoot bieden én een aantal uur per dag, jaar rond op een grotere oppervlakte (al dan niet met gras) zetten wordt het wel ineens een heel leuk plaatje.
Nu ontbreken er 2 voor mij onontbeerlijke punten.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:42

Ik heb besloten er gelijk een shet bij te houden. Nu is het zo dat ze er zelf voor kan kiezen, geen contact te willen.... en anders "dwing" ik haar om alleen of op haar zelf te zijn.

Qua weidegang komt het ook goed. Ik heb al contact gehad met de schapenboer, en ze mogen elke dag een aantal uur op het land. Zo hebben ze toch de mogelijkheid om de benen te strekken.

Bedankt voor het mee denken!