Hulp nodig: geschoren paard plekken op hals, rug, schouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

Hulp nodig: geschoren paard plekken op hals, rug, schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:06

Hoi allemaal,

Half november is mijn 15 jarige fjord voor het eerst geschoren. Ik rijd deze winter fanatieker, ze stond nog buiten, ik wilde haar niet bezweet op het land hebben en ik kon nog geen 3 minuten stappen voordat het zweet over haar hals droop, echte teddybeer.
Ze staat inmiddels zo ongeveer tussen 08.00u en 17.00u op het land, daarnaast op stal. Met rijden zweet ze amper, wat heel prettig is. Ze staat onder een Harry's horse highliner 300g met daaroverheen een amigo regendeken.

Nu echter de laatste twee/ drie weken krijgt ze allemaal gekke plekken, op haar borst, achter haar zadel (ik heb gekeken op de rug, zadel komt lang niet waar de schuurplekken zitten, vermoeden is het schuiven van het shabrak), op haar schouder, achter haar been). Sinds twee weken heb ik een borstbeschermer om, maar ik heb tot nu toe nog niet echt het idee dat dit helpt, de plekken op haar borst lijken met name de laatste 3/4 dagen erger en kaler te worden. Zie foto:

Afbeelding

Mijn grote vraag is dus: HELP, wat moet ik doen.....
Andere deken? Ander zadel (bareback pad?)? Adviezen misschien om de plekken in te smeren? Ervaringen voor anderen?

Alvast heel erg bedankt!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:09

Dat zijn waarschijnlijk schuurplekjes van je deken en je zadel en/of zadeldekje...
Dat krijg je snel met een gevoelige huid en geschoren vacht.
Ik zou er niks opsmeren, dat wordt alleen maar plakkerig en gaat nog meer schuren lijkt me.

Peelie

Re: Hulp nodig: geschoren paard plekken op hals, rug, schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:12

Dat zijn idd schuurplekken van je deken, zadel, singel. Dat houd in dat de spullen die je gebruikt niet goed passen en dus gaan schuren.

Een andere deken, dekjes enz en de boel controleren op passen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:13

Dat zijn idd een soort schuurplekken. Daar kun je heel weinig aan doen, behalve een zo fijn mogelijk tuig/deken voor je paard aanschaffen.
Mijn paard had ze ook als hij geschoren was, vooral op de heupen, ondanks dat hij niet (te) dun was.
Het advies wat ook wil geven: niets erop gaan smeren. Daar wordt de huid week van en heb je eerder kans dat het helemaal door gaat.

Nog even een reactie op Peelie: het hoeft helemaal niet dat je je spullen niet poetst of past, sommige paarden hebben een heel gevoelige huid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:18

Ik had het met mijn merrie met het tuig als ze geschoren was en als het eind van de winter naderde.
Dan deed ik op de plekken die gingen schuren stukken echt schapenbont en dan ging het goed.
Verder inderdaad zorgen dat alles zo schoon en zacht mogelijk is en zo mogelijk dekens en tuig/dekjes e.d. wisselen zodat het niet steeds op dezelfde plek drukt of schuurt.
Met zo'n BH zou ik uitkijken, daar kreeg mijn paard een flinke drukking in de hals van...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:20

Schuren van dekje en dekens lijken mij hier de oorzaak! Wellicht kun je om te voorkomen een borstbeschermer onder zijn deken doen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:21

Probeer je paard volgend jaar net wat eerder te scheren. Zolang als de wintervacht nog in aanmaak is, krijg je nog een dun laagje zachte wintervacht.

Ik scheer mijn paard (jachtmodel) in september, oktober en november, omdat hij zoveel vacht aan blijft maken. Scheer ik hem in november net te laat, dan maakt hij vrijwel geen vacht meer aan, maar krijgt hij wel wat ruwere haargroei. Dat schuurt ook meer, dan een zachte vacht.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:36

Ik vermoed inderdaad schuurplekken van de deken en met name het shabrak.
Het zadel ligt namelijk goed, maar door het stappen vermoed ik dat er beweging zit in de achterkant van het shabrak.

De deken is op de borst zeker niet te strak (er is zelfs eerder een beetje ruimte) en heeft ook geen klitteband.

Nouvel, hoe deed je dat met schapenbont? Ook onder je zadel/ onder de deken?
Shabrak wissel ik al regelmatig en ik zorg dat elke dag de deken er af komt.

Udo, de borstbeschermer heb ik...

Grit, dankje voor de tip. Ik kan niet wachten tot de deken er weer af kan, maar dat duurt nog wel even.....

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:43

Dit heeft mijn paard ook altijd als hij geschoren is. Met name aan de achterkant onder het zadel. Heb hier mijn zadelpasser al eens na laten kijken. Maar het lag niet aan mijn zadel (in de zomer ook nergens last van) Blijkbaar is zijn huid/vacht erg gevoelig. Zelfs waar mijn benen liggen is het wat kaal. Niet veel aan te doen ben ik bang.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:44

Je zadel moet juist wat kunnen bewegen, dat voorkom je nooit... Misschien niet zo mooi, maar hij zal er vast geen last van ondervinden!

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:47

Zoetje, ik denk precies hetzelfde als jij inderdaad, niets aan te doen (behalve zorgen dat alles past), alleen ik ben zo bang hoe het er straks uit ziet, het dekenseizoen duurt nog wel even....

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:47

Je zou misschien wel je (ongeschoren) zadelplek wat langer kunnen houden.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:48

san0123 schreef:
Zoetje, ik denk precies hetzelfde als jij inderdaad, niets aan te doen (behalve zorgen dat alles past), alleen ik ben zo bang hoe het er straks uit ziet, het dekenseizoen duurt nog wel even....

Hier valt het best mee. Zodra hij z'n haar gaat wisselen trek alles netjes bij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:09

x_zoetje_x schreef:
san0123 schreef:

Hier valt het best mee. Zodra hij z'n haar gaat wisselen trek alles netjes bij.
Ik denk dat TS meer bedoeld hoeveel erger het nog kan worden tijdens het dekenseizoen.

Let op met de borstbeschermer dat het niet gaat trekken/schuren op de hals/schoft. Twee dekens over elkaar is ook niet altijd ideaal, maar ik neem aan dat de onderste deken wel glad is aan de binnenkant?
Verder kan je er nu inderdaad weinig meer aan veranderen, dus ik kan me voorstellen dat je blij bent als de deken er weer af kan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:32

Mijn pony had precies hetzelfde met de hh deken, nu amigo en probleem is opgelost.

Ander merk deken proberen met een andere pasvorm?
En dan specifiek bij fjordenhouders navragen welke dekens zij gebruiken

Succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:02

san0123 schreef:
Nouvel, hoe deed je dat met schapenbont? Ook onder je zadel/ onder de deken?
Shabrak wissel ik al regelmatig en ik zorg dat elke dag de deken er af komt.

Nee, alleen onder het tuig, de rest viel wel mee, ze had wel eens plekjes van het zadeldekje, maar dan gebruikte ik in die periode een zachtere waar ze geen last van had.
Van de dekens had ze gelukkig nooit last!
Ik had voor haar Dominick en Rambo dekens met een gladde voering en een mooie pasvorm.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:28

Hier lijkt het weer er invloed op te hebben. Met droog schraal weer wordt het haar wat meer dor en schuurt of breekt het sneller af. Hoeft dus niet te betekenen dat je thuig niet past.
Kan je niet zeggen wat er aan te doen. Ik wissel zo vaak mogelijk van deken. Ze passen toch net allemaal anders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:46

Wat mijn zusje heeft gedaan en erg goed bevalt is een hengsten(onder) deken gekocht. Hij schuurde zich ook al wat licht open op de schouder, de gesp ligt daarop en door de beweging ontstaat er meer druk op dus kapotte haren. Met deze deken is de voorkant dicht en is de druk overal gelijk plus er loopt geen gesp op de schouders. Daarover heen een bucas met de gesp die alleen voorop zit en nergens meer last van.

Die borstbeschermers zijn vaak nog drukkender dan de deken zelf. Wat betreft je zadel zou ik met een korter dekje of inderdaad een schaap gaan rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:52

Ik heb daar ook last van! Maar dan wel een stukje erger, paard loopt ook wel ruim en ik heb geen dekje laten staan (heb ik achteraf wel spijt van...). Ik heb horseware dekens (op dit moment een rhino) en op de borst & schouder komen er ook wat plekken & bij de singel ook.. Ik doe er niks aan, jammer maar helaas, groeit wel weer aan..

Dat is een goeie grit! Die ga ik onthouden :j

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 22:05

Dank jullie voor de tips, ik ga eens op dekenspeurtocht!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:10

Persoonlijk zou ik voor 1 deken kiezen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:11

Ik heb dit jaar de wug van Rambo en ze hebben nog geen enkele schuurplek vd deken.
Maar helaas wel vh dekje aan de voorkant en iets bij de singel.
Voor het schuren aan de achterkant vh zadel doe ik vanaf begin december een bontje onder het dekje.
Nu ze wat minder spierspanning heeft door diverse fysio behandelingen is dat wel stukken minder.
Een ander paard had er altijd erg veel last van had die scheer ik nog maar 1 x zodat de vacht weer wat aan kan groeien.
Dan gaat het goed.