Samen op de wei verantwoord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Samen op de wei verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:04

Ik heb een jaarling barok pinto, die helemaal stapelgek is op zn beste vriend; een minishetlander. Samen spelen ze als 2 jonge veulens zodra ze elkaar zien. Er is natuurlijk nogal hoogteverschil, en dat verschil word ook steeds groter natuurlijk....Nu in het winterseizoen staan ze samen op de paddock, maar dat is een aantal uur per dag, niet de hele dag en nacht. Afgelopen weideseizoen stonden ze wel samen op de wei, maar zal het verantwoord en veilig genoeg zijn om ze aankomend weideseizoen, terwijl mn jaarling steeds groter word, ook gewoon samen te laten staan? Ze zijn zoooo leuk samen, maar het spelen gaat er ook best wel ruig aan toe, ik zou niet willen dat 1 van de 2 gewond zou raken of zo. Wat zouden jullie doen?
Hij kan ook met een andere speelse ruin, die is groot en volwassen maar met deze speelt hij vele malen meer en heeft hij veel meer. Er staat overigens bij deze minishetlander ook een volwassen shet merrie die hem super opvoed, dus das ook en voordeel. Wanneer zijn ze op hun top qua speelgedrag de veulens?
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 04-01-15 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Re: Samen op de wei verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:09

Mijn a welshje staat tussen twee grote buffels van haflingers en ze staan in een paddock van 15 ×30.
Dit gaat prima, dus waarom zou het bij jou niet kunnen. En ze zijn al een heel weideseizoen bij elkaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:09

Het is natuurlijk altijd een risico, een groot hoogte verschil. Maar hier staat mijn a-pony hengstje ook vanaf jaarling tussen grote paarden (zelfs bij een belg gestaan) en nu staat hij bij twee groooote KWPN'ers. Stalbaas was in het begin ook heel bang voor mijn kleintje...... Bang dat die grote op zn ruggetje zouden springen en dat het daaaag jaarling was. Maar vooralsnog valt het mee en passen ze zich prima aan, ze moeten het toch leren, om ook met ander formaat om te gaan...

Ohja, en ze spelen ook erg ruw hoor! Word wel steeds ruwer natuurlijk want mijn hengstje word steeds meer baasje

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:12

Het blijft inderdaad altijd een risico, maar ook paarden van dezelfde hoogte kunnen elkaar flink verwonden als ze een beetje ruig doen. Zou me er niet te veel zorgen om maken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:23

Natuurlijk is het een risico.

Maar voor mij zou het simpel zijn, dat risico zou ik het niet waard vinden om 2 leuke speelkameraadjes uit elkaar te halen.

Zelf neem je dagelijks toch ook risico's met het doen van dingen die je leuk vindt, dat is het risico dan waard want anders is je leven ook maar saai :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

Ik zou eerder bang zijn dat hij de shetlander merrie gaat dekken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:38

nou ik niet, want hij is al geruind hahaha

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:02

Brendaaaa schreef:

:') _O- _O-

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:04

Blijft een risico, hebben ook altijd kleintjes bij de grote paarden gehad en dat is wel goed gegaan.
Maar iemand dat ik ken had een mini ook bij haar paard gezet, maanden goed gegaan tot ie al dan niet bewust een trap heeft gekregen van de grote, gevolg been over en niet meer te redden...
Dik balen en zou ik zo iets hebben van nee dat wil ik voorkomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:10

Och...ken ook iemand die een paard kwijt is geraakt omdat een ander paard van hetzelfde ras/hoogte ook een tik uitdeelde.
Ook heel erg naar...bot was doormidden en ook geen redden meer aan.

Paarden bij elkaar is altijd een risico maar om ze nu uit elkaar te halen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 04-01-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:10

Brendaaaa schreef:

Hahahaha :')

Ik zou ze bij elkaar laten staan, zoals hierboven al gezegd; er kunnen ook dingen mis gaan bij paarden van dezelfde hoogte.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:14

Mijn shet heeft (bijna) altijd tussen de groten gestaan. Je doet hem er ook echt geen plezier mee om hem tussen shets te zetten.

Ik zou aankijken of ze voor elkaar rust inlassen; spelen is niet erg maar er moeten wel momenten zijn dat ze gewoon lekker tijd nemen om te eten, te rusten of te groomen of te doen wat paarden doen.
Lassen ze die rust niet in kun je ze een paar uur per dag samen zetten en voor de rest gescheiden.
Ik denk zomaar dat het wel kan hoor! Mijn mini ruin brengt paarden op hun knieën.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:14

Als ze zo leuk spelen met elkaar, vooral bij elkaar laten. Daar doe jij ze geen groter plezier mee.
Maar in winterseizoen komen ze weinig buiten zeg. Je zou ze ook elk even apart kunnen uitrazen voordat ze bij elkaar komen. Even de 10 dolle minuutjes. Dan zijn ze net minder ruig met elkaar.

Is er geen mogelijkheid dat ze meer kunnen spelen? Dan gaat het echte ruige er wel af.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:15

AmyII schreef:
Mijn shet heeft (bijna) altijd tussen de groten gestaan. Je doet hem er ook echt geen plezier mee om hem tussen shets te zetten.

Ik zou aankijken of ze voor elkaar rust inlassen; spelen is niet erg maar er moeten wel momenten zijn dat ze gewoon lekker tijd nemen om te eten, te rusten of te groomen of te doen wat paarden doen.
Lassen ze die rust niet in kun je ze een paar uur per dag samen zetten en voor de rest gescheiden.
Ik denk zomaar dat het wel kan hoor! Mijn mini ruin brengt paarden op hun knieën.

Ze staan maar paar uur bij elkaar. Rust zat in de stal lijkt mij.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:17

De rust die ik bedoel is voor de zomer, ik begrijp dat ze dan 24/7 het land op gaan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:29

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:37

AmyII schreef:
De rust die ik bedoel is voor de zomer, ik begrijp dat ze dan 24/7 het land op gaan.

Ze staan verdeeld over de dag een aantal uur in de paddock, de ene keer gaat hij met een grote speelse ruin, de andere keer met de mini en mn pleeg-shet de merrie. Ze komen dus echt wel lekker buiten.
In de zomer staan ze idd 24/7 op de wei, en ze zijn gelukkig niet alleen maar aan het spelen hoor, er zitten ook echt gelukkig wel rustmomenten tussen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:40

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:43

Zo, jullie hebben me wel aardig overtuigd hoor, inderdaad, ook bij grote paarden onderling zijn er risicos. Ze lijken ook heel prima te weten hoe ver ze kunnen gaan bij elkaar. Toch ben ik dan wel een beetje angstig; breekt mn jaarling zn benen er niet over als ie weer onder m door loopt, of springt mijn jaarling niet bovenop die mini. Maar misschien ben ik te voorzichtig. Het is ook zo dat als de mini mn jaarling zat is, hij gewoon achter de merrie gaat staan hahaha.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:57

De mijne heeft een tijd lang elk jaar met jaarlingen in de wei gestaan 24/7, hij voedde ze op. Als hij er zat van was deelde hij een paar onvriendelijke blikken (en anders een tik bij de hardleerse) uit en was het klaar.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:59

Mijn falabella van 72 cm staat gewoon tussen mijn andere pony's, o.a een tinker van 1.57. Niets aan de hand hoor.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:05

Denk dat het gewoon kan hoor!
Mijn verzorgshetlander staat ook bij een e-pony. Misschien niet zo groot als de jouwe, maar de kleine kan er nog steeds bijna onderdoor lopen. :Y)
Het "spelen" kan ook vrij ruig gaan. Maar de e-pony houd wel rekening met de kleine..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:05

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:07

Hier staan drie shetters, waarvan eentje echt mini, ook bij m'n Haflinger en Haflo-Arabier.
Gaat goed hoor! Die kleintjes laten zich echt niet doen :D

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:11

Paarden kunnen echt heel wat hebben, als ik ze soms op hun smoel zie gaan of ze zie stoeien. pfff.
Het zijn paarden, geen mensen. Waar wij 28 botbreuken van zouden krijgen dat voelen zij nauwelijks. :P