Mijn twee pony's staan op eigen weiland van iemand anders (een van de pony's is van hun, het word niet gehuurd oid), met een schuilstal. De schuilstal staat er misschien al wel 50+ jaar en is hoog nodig aan vervanging toe. Een van de wanden is ingewaaid (pony's kunnen niet bij dat deel) en er staat een boom naast die rot is en ook weg moet. De schuilstal is in het totaal zo'n 10 bij 5 meter gok ik, de pony's kunnen maar bij een deel van 1,5x3, omdat de rest van de stal te laag is (oude schapenstallen) en er staan nog een hoop dingen die weg moeten. Er staan twee ruiven waar ze hun hooi in krijgen, verder staat vooral mijn pony vaak in de stal.
Al jaren moet er eigenlijk een nieuwe stal komen, sinds dat een van de houten platen is omgewaaid en de boom rot is, zit er wat meer vaart achter. Helaas zal er nooit een nieuwe stal kunnen komen doordat we geen nieuwe vergunning krijgen van de gemeente en zelfs de provincie (Gelderland). In feite mogen we onze oude stal dus weg halen, maar geen nieuwe plaatsen. In mijn beleving is een schuilstal toch wel noodzakelijk, zodat de pony's de mogelijkheid hebben om te schuilen en ze droog gevoerd kunnen worden. Ook sla ik er mijn spullen in op, nu staat mijn kast nog buiten..
Nu ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen ben ik benieuwd of het plan dat wij met de stal hadden, überhaupt mag en of iemand dit al eens heeft gedaan.. We zijn van plan om de stal leeg te halen, het dak te verwijderen (en later te herbruiken, deze is nml nog goed) en daarna een voor een de muren te verwijderen en te vernieuwen door ander hout. Zo kunnen we hem gelijk kleiner en hoger maken, zodat mijn nieuwe kast er in kan en de pony's meer ruimte hebben om er in te staan. Misschien maken we hem in zijn geheel wel wat kleiner, aangezien we niet perse zo'n grote stal nodig hebben. Ik zat zelf te denken aan 5 bij 6 à 7 meter, maar misschien maken we hem wel even groot als dat hij nu is. De rotte boom gaat in iedergeval weg, en het oude schuilstalletje dat naast de grote schuilstal staat (2 bij 2 gok ik) ook.
Heeft iemand enig idee of het zo wel mag? De stal die we nu hebben hoeft niet afgebroken te worden, we hebben nu nog een vergunning. Mogen we hem wel dusdanig renoveren zodat hij in ieder geval weer veilig is en een stuk praktischer voor zowel ons als de pony's?
Bij voorkeur willen we een stal maken die iets langer is dan breed, zodat we de lange zijde open kunnen houden en daar 1 à 2 meter van kunnen afschermen voor mijn kast en sulky. Een schuilstal zoals op de foto hier onder zou echt ideaal zijn, alleen het liefst nog iets groter. Via deze link las ik ook dat een schuilstal wel mag, zolang hij niet meer dan onderstaande foto afgesloten is. Iemand die hier meer van weet? Ik heb evt foto's van onze schuilstal nu, die ik evt kan pben. Ik ben erg benieuwd, zodat we eindelijk ons plan door kunnen zetten en onze pony's een fatsoenlijke stal kunnen geven.

(Foto is van een bokker en vond ik via google)