Nu nog verplaatsen naar gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fauvetje

Nu nog verplaatsen naar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:01

Dag bokkers!

De prijs van ons stalling is nogal onverwacht en veel gestegen... dus we willen er niet echt lang blijven.
Maar daar zit het probleem...

We hebben reeds een weide paard-klaar gemaakt met de volgende opdeling:
Afbeelding

Er staat echter nog geen schuilhok op , nu dat is niet het ergste probleem want ze staat 24/7 buiten met deken en waar ze nu staat heeft ze ook geen schuilhok. De wei waar ze naar toe gaat heeft wel een boom alsook beschutting langs een zijde (langs een hangaar). Ook een weidemaatje heeft ze momenteel nog niet, maar ik ben aan het uitkijken naar een ponytje om gezelschap te houden.

Ik maak me echter zorgen over het gras. Het doel is ze 24/7 in de paddock te zetten en ze 6uren per dag op een van de weides te laten (het is vrij klein, dus we moeten goed verdelen). Op de wei stond al hoog gras, we hebben er in september speciale paardenmengeling tussen gestrooid en sindsdien niet meer gemaaid. Het gras staat nu dus vrij hoog (gemiddeld 20 cm). Ook in de paddock staat er gras, we verwachten wel dat ze dat zelf kapot zal lopen :p

De weide waar ze nu op staat is volledig afgegeten, er zijn nog wel groene plekken, maar gras kan je het niet echt noemen... Ze krijgt daar 2x per dag bietenpulp en krachtvoer + hooi savonds en een beetje sochtends. We zouden sowieso nog hooi en stro bijgeven (2x per dag) en krachtvoer, bietenpulp valt nog te overwegen of ze het nodig zou hebben...

Hopelijk ben ik niets vergeten neerschrijven. Mijn vraag is eigenlijk: kan het kwaad om ons merrie nu te verzetten naar een grasweide, met echt hoog/vol gras.

Alvast bedankt!
Groetjes
Fauve

Polly
Moderator Algemeen

Re: Nu nog verplaatsen naar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:26

Ik zou rustig opbouwen en niet er vanuit gaan dat er nog veel voeding in het gras zit.
Hier staan ze ook buiten en als het droog genoeg is op het gras maar krijgen normaal bijvoer. Om je gras te sparen zou mijn keus eerder zijn op de paddock met voldoende ruwvoer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:36

Hoe is de ondergrond van de wei? Een kleine vochtige oppervlakte is op twee dagen een modderbende.
Tijdens de winter zou ik de paarden dus op de paddock houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:39

Hoe droog is het? Dat zou mijn grootste zorg zijn. Ik heb 1 hectare maar als ik 2 paarden daar nu op zet, is het binnen 2 week naar de knoppen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:44

Hooi aanbieden naast het gras en de fructaanmeter in de gaten houden.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:49

De paddock is ook gewoon gras en aarde, dat stuk mag ze kapot lopen, als het te modderig wordt gaan we een droge schuilstal voorzien en kijken of we een stuk kunnen droogleggen, het is een hellend vlak dus de paddock zou normaal niet super nat mogen zijn. De bovenste weide(op het prentje) ligt het laagst , dus die gaan we in het oog moeten houden en waarschijnlijk gesloten laten tot aan de zomer

We zouden de weides nu ook nog gesloten laten totdat de paddock afgegeten is. het is helaas vrij natte bodem, geen idee hoe goed ze tegen trappelpaarden kan :) Maar als het echt te nat weer is houden we ze ook alleen in de paddock en krijgen ze extra hooi ter compensatie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:53

ik zou idd de weides dicht laten en laten ze de paddock dan maar stuk lopen...

Voor het hoge gras hoef je op zich niet bang te zijn want er zit nu toch weinig voedingswaarde meer in, maar ivm het stuklopen en kans op mok zeg ik: op de paddock laten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:54

Ben bang dat je paddock het niet lang houden gaat. In het gras zit nu niet zoveel, een weekje nemen om op te bouwen lijkt mij voldoende.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:59

Aarde en gras zegt mij niets; wat voor grondsoort heb je?

Ik zou gelijk al maatregelen nemen; stuk betegelen, zodat het nog kan rusten voordat de paarden erop komen en dat maar van het voorjaar weer opnieuw doen omdat het kan verzakken.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:05

Ik zou gaan voor op de paddock met voldoende ruwvoer. Dit om het gras/je land te sparen met dit weer. Nu erop zetten betekend gelijk een modderboel etc. en 'revalideren' duurt lang, helemaal als het gebied zo klein is (je laat weten dat de weides klein zijn)
daarbij zal in het gras niet giga veel voeding zitten (het is geen lente gras zegmaar) maar kan een paard wel o.a. aan de diarree gaan en uitdrogen door plots zoveel gras te eten...
ik raad je aan of voorlopig alleen op ruwvoer, of een stukje gras af te zetten en het langzaam op te bouwen ;)
aan allebei de weitjes een stukje betegelen ( aan de paddockkant) is wel denk ik een must! voorkomt gigantisch drap/modder bij de inloop stukken zegmaar. voor jou een stuk makkelijker (voorkomt gezeik) maar je paard kan er ook eventueel echt droog staan met haar benen ;)

wel echt een aanrader snel een maatje te vinden.. helemaal als ze van een weide met maatjes afkomt.. kan veel stress opleveren en dan helemaal als je ze op het gras laat lopen ze vaak je hele lang kapot ;) (heen en weer geloop)
een schuilstal is gemakkelijk gemaakt, ben je met een dagje mee klaar & toch wel echt handig hoor!
eventueel kun je ook een zeecontainer kant en klaar met 2 stallen erin kopen, ook fijn!, ik had in het ene deel paard + pony en ik het andere deel deed ik mijn spullen opslaan ( stro + hooi opslag + zadel etc)

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:17

Betegelen is idd geen slecht idee!
- had ik zelf nog niet aan gedacht :p - .
Best een stuk grond afvlakken, tegels leggen en zand opgooien (tussen de voegen) ?

Ik heb eens wat bodemkaarten opgezocht en het is inderdaad vrij natte grond:
categorie: Fluvisols/Cambisols/Gleysols.

"Dit zijn bodems onder sterke invloed van water en gelegen in valleien,
vloedvlakten en getijdengebieden die als kenmerk gelaagde afzettingen
van recente overstromingen hebben. De textuur van deze bodems kan erg
variabel zijn, zowel in verticale als in horizontale zin.
Dit zijn bodems met een beginnende profielontwikkeling. Bodems in
alluviale vlaktes maar ook in de polders, kunnen reeds een beginnende
profiel ontwikkeling vertonen, wat zich uit in het ontwikkelen van
bodemstructuur en/of duidelijke verkleuring. Dergelijke bodems zijn Fluvic
Cambisols; wanneer ze een organische rijke toplaag hebben zijn dergelijke
bodems Fluvic Umbrisols. Deze bodems zijn onder sterke invloed van water. Het zijn zeer slecht
gedraineerde bodems met een permanente grondwatertafel. Het ijzer is
er gereduceerd binnen de eerste 25 cm onder het maaiveld. "

In het kort: nat dus :p Maar ik heb ze 1000x liever in een modderweide met een paar droge plekken (ev met tegels) dan dat ik ze moet opsluiten in een stal... Ze staat momenteel alleen op haar weide, maar ziet wel andere paarden en kan er over de draad mee contact hebben, dat doet ze wel niet echt veel... het is nogal een eenling. Maar een maatje komt er sowieso!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:24

Stuk afgraven, ophoogzand neergooien, voorkeur voor zwaardere grote tegels neerleggen, zand ertussen inderdaad :j hebben wij ook op de klei en blijft ook goed :j eens in de zoveel jaar leggen wij het opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:26

- Het paddock kapot laten lopen zou ik niet doen. Dat levert een groot risico op zandkoliek op omdat paarden dan, op zoek naar het laatste gras, erg veel zand binnenkrijgen. Dan kan je het beter eerst af laten plaggen (en eventueel een stukje betegelen)
- gras zou ik rustig opbouwen. Als je bang bent voor hoefbevangenheid: met name bij zonnig weer als het 's nachts gevroren heeft loop je risico. En in kort (gestresst) gras hoopt zich meer fructaan op dan in lang gras.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:39

@ Safina.. ook in een kapot stuk land gaan ze opzoek naar de laatste stukjes gras.. en komt er via de modder ook zand naar binnen en is de kans op zandkoliek net zo groot. in de paddock is de kans op o.a. mok door contant met de benen in de modder/onder water te staan veel kleiner.
daarbij moet je je hooi gewoon véél geven en hoog geven (niet op de vloer) de meeste paarden hebben dan echt niet de neiging om de laatste beetjes van de grond te schrapen.. daarbij is de paddock ook nog een 'aarde' dus ook niet echt rijbak zand ;)

Begin met betegelen zou ik zeggen!
en als toch bezig, betegel haar schuilstal meteen ook :)
en als je die betegeld hebt, leg er rubber matten onder, trekt de kou meteen minder omhoog, met wat stro erop heeft ze dan een heerlijk plekje :)

als je de weides echt al wil gebruiken, dan zou ik op max. 1 uur per dag doen nu, houdt je misschien nog net wat heel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:19

KingYasFenn schreef:
@ Safina.. ook in een kapot stuk land gaan ze opzoek naar de laatste stukjes gras.. en komt er via de modder ook zand naar binnen en is de kans op zandkoliek net zo groot. in de paddock is de kans op o.a. mok door contant met de benen in de modder/onder water te staan veel kleiner.

Dat is precies wat ik bedoel: Als je het paddock af laat plaggen. dan is er geen gras meer om te zoeken. Dan is het totaal zwart. . Ze steken hun tijd op het paddock dan in hooi eten en blijven van de ondergrond af omdat daar niets te vinden is. Bij mij werkt het prima zo. Dat zou anders gaan als ik het land niet afgeplagd had. Dan vreten ze dat hele korte gras, inclusief de modder.
Hiernaast staan er paarden op een graslandje dat ze laten vertrappen en zwart worden. Die paarden zie ik de hele dag gras uit de modder trekken. Daar zal er dus eerdaags wel eentje afgevoerd worden met zandkoliek vrees ik...
Qua modder: of je het nou afplagt of laat vertrappen maakt niets uit: als je drainage / afwatering niet goed is en je verhardt niets, wordt een paddock sowieso 100% modderbende.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:59

Tgoh, moest ze zo snel zandkoliek krijgen dan had ze het al lang denk ik. Momenteel is het enkel modder en zand , op een paar groene plekken na... Hooi krijgen ze ook op de grond. e.d.
Op de nieuwe wei staan er voerbakken met slowfeed netten, dus dat is al een verbetering. ik ben niet echt bang van zandkolieken :) wel van gewone kolieken door de voerverandering.

Ik ga een deel betegelen en rubbermatten opleggen (zoals hierboven gezegd) en daar een stro/ligplaats van maken. Dat het een modderbende wordt is wel te verwachten :) het is niet ons wei dus ga ik geen zotte kosten doen aan drainage of deftig zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:08

Fauvetje schreef:
Tgoh, moest ze zo snel zandkoliek krijgen dan had ze het al lang denk ik. Momenteel is het enkel modder en zand , op een paar groene plekken na... Hooi krijgen ze ook op de grond. e.d.
Op de nieuwe wei staan er voerbakken met slowfeed netten, dus dat is al een verbetering. ik ben niet echt bang van zandkolieken :) wel van gewone kolieken door de voerverandering.

Meten is weten. Als je wilt weten of je paard zand binnen krijgt: hier staat hoe je dat onderzoekt http://www.paardenkliniekderaaphorst.nl ... zanddiaree

Ik zou er maar mee oppassen als ik jou was. Je kunt hier lezen waarom juist jij risico loopt.

http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... zandkoliek

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:16

Fauvetje schreef:
De paddock is ook gewoon gras en aarde, dat stuk mag ze kapot lopen, als het te modderig wordt gaan we een droge schuilstal voorzien en kijken of we een stuk kunnen droogleggen.

Dan ben je te laat. Dat soort dingen moet je doen als het droog genoeg is. Als het eenmaal diepe modder is kom je er met geen mogelijkheid meer doorheen met materieel.