Gaten graven in de paddock, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Gaten graven in de paddock, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:47

We hebben een paard (ik vermoed tenminste dat er één 'dader' is) in de groep staan die gaten graaft in onze paddock, tevens rijbak. We hebben er vilt in liggen en daaronder ligt puin. De gaten verschijnen vooral in de hoeken en zijkanten van de bak. Nu ben ik aan het nadenken waarom en wat een oplossing kan zijn, want dichtgooien geeft altijd toch nog een zachter deel dan het aangestampte niet uitgegraven deel..

Ze staan zo'n 12 uren buiten per dag. De ruimte is bak-formaat. Ze hebben vrijwel onbeperkt toegang tot goede kwaliteit voordroog. Ze staan met z'n drieën, krijgen vitaminekorrels en er ligt een liksteen in de bak.

Ergens heb ik het idee dat er gezocht wordt naar wortels om aan te knagen. Vitaminegebrek kan het bijna niet zijn, verveling? Ze knagen dan weer niet echt aan overgewaaide takjes in de bak, maar dat is misschien minder smakelijk? Wilgentakken wil ik wel graag proberen, alleen waar zijn die te krijgen? Of is het iets anders waar ik niet aan gedacht heb?

Donja

Re: Gaten graven in de paddock, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:32

Ik heb ook een paar van die duitsers.. 1 is begonnen, inmiddels doen 3 het..
Ben benieuwd of er oplossingen zijn. Ik heb al vanalles uitgeprobeerd

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:34

Ik lees even mee, ik heb er namelijk ook zo eentje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:35

T kan wel een beetje verveling zijn hoor.

Op het werk doen ze het ook, als de een begint graaft de ander lekker verder..
Hebben ook geen vitamine tekort.
Wat wel kan is dat ze zoeken naar wortels, gras oid om op te eten.

Of ze denken dat ze lekker aan het strand liggen en dat ze lekker een zonnekuil maken!

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:38

Hahaha, dat zal het zijn!
Ik zie de mijne ook wel uitgebreid in de kuil liggen _/-\o_

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:39

Het zal wellicht ook iets met foerageren te maken hebben, waar ze zomer's natuurlijk de hele dag rond wandelen op het gras om de lekkerste stukje uit te zoeken hebben ze nu gewoon een bak met voordroog. In dat opzicht zie ik vervelend nog wel zitten. Alleen wat valt er nog te bieden om dat op te heffen? Volgens mij is het de oudere merrie van 21, dus ook niet een jonge ruin die graag wil spelen.

Zomers doen ze het niet, wanneer ze 12 uren op het gras staan en de rest van de tijd in de zandbak...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:40

Ik was eergister dus een pony kwijt in die paddock.
Beetje bruine deken, liggen rollen en bruine pony die niet super groot is. Was die in die kuil aan het spelen :').

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:17

heb ik ook :') gwn pure verveling waarom deze 2 dat doen :D

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:32

De mijne die graaft een kuil in de paddock bij het stroomdraad gaat daaronder door naar de andere paarden toe. :+

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:35

de mijne graaft ook maar zo diep dat de drainage ook steeds kapot is

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:38

ik vermoed dat het meer tijdvermaak is dan werkelijk iets nodig hebben, zal wel instinctief zijn. Als een ander paard een kuil gegraven heeft staat die van mij er graag in, veel duits bloed denk ik dan maar......

Wel vervelend voor de bak, naast de zachte plekken graven ze misschien ook het vilt kapot.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:40

Gelukkig doen ze dat hier niet. Heb ook wel op een stal gestaan waar er inderdaad standaard in elke paddock een diepe kuil zat en ze de klei aan het eten waren. Dat zie ik hier niet terug. Alleen een kuiltje ter grote van een hoef/neus waar of nog een laag vilt in zit of de bodem, dus het puin, zichtbaar is. Altijd aan de rand van de bak tegen de houden schotten aan, maar daar lijken ze juist niet aan te zitten.

Vorig jaar stond er inderdaad eentje bij die echte kuilen groef om heerlijk in te gaan rollen. Die zijn nog steeds zichtbaar maar dergelijke kuilen worden nu niet gegraven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:16

hier doen de ruinen het ook, is puur verveling, hebben onbeperkt hooi staan en ruimte genoeg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:37

Mijn ruin graaft ook. Niet uit verveling maar om droog te kunnen rollen. Zijn graafsels maakt hij steeds op de minst natte plekken, kennelijk vindt hij de laag net daaronder fijner/droger om op te rollen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:41

Wij hebben ook een graver op stal gehad, een ellende als ze de rijbak ook als paddock gebruiken. Ik zou maar 1 oplossing weten: extra paddock erbij maken met een eenvoudige zandbodem. Zo laten ze in ieder geval je kostbare rijbakbodem met rust.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:45

Probeer eens je hooi in een slowfeeder of netten te geven. Dan zijn ze veel langer bezig met eten en hebben ze minder tijd om zich te vervelen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:55

Ik denk ook verveling. Mijn vorige ruin deed het ook altijd, tot hij meer aan het werk moest en genoot van zijn vrije tijd. Hij moest verplicht met vervroegd pensioen en ging toen weer graven (net als de prikpaaltjes eruit trekken ed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:02

ik heb helaas een Duitse ezel staan, hij graaft en sloopt vanalles uit verveling: z'n maatje is in oktober ingeslapen en met mijn paard heeft ie niet zoveel.

Ik vind ook het zoutblok op de meest vreemde plaatsen terug en als ik met de auto de bak sleep, moet ik goed opletten dat ik niet met een wiel in een gat terecht kom.......

Er is een soortgenoot voor hem in aantocht, maar dat duurt nog even, hopelijk is dat geen Duitse ezel....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:04

Ik geef verveling ook de grootste kans.

Wilgentakken zijn handig. Bij ons in de buurt staan zo idioot veel knotwilgen dat het geen issue is waar dat vandaan moet komen.

Verder hooi in slowfeeders.

En eventueel regelmatig iets aparts in de bak gooien.
Skippybal, pion, paardenspeelbal etc. Niet alles in 1 keer, afwisselend zodat het apart blijft. (en dan hopen dat je een paard hebt die daar wat mee doet, mijne absoluut niet bijvoorbeeld.)

En dan zijn mijn ideeën op, maar er zijn ongetwijfeld bokkers met meer ideeën.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:06

ik heb al hooi in slowfeeders, pionnen, ballen, gymballen enz. in de bak, ook hiermee wordt gesleept, maar helaas, graven is leuker blijkbaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:10

tiwi1969 schreef:
Wij hebben ook een graver op stal gehad, een ellende als ze de rijbak ook als paddock gebruiken. Ik zou maar 1 oplossing weten: extra paddock erbij maken met een eenvoudige zandbodem. Zo laten ze in ieder geval je kostbare rijbakbodem met rust.

Dat is geen optie. We hebben al de luxe van twee rijbakken op 3 paarden. Ze staan de wintermaanden in deze bak (okt tot half maart) en gaan dan weer naar buiten in de zandbak. Waar ze niet graven, maar wellicht ook meer kunnen knabbelen aan de grasjes rond en over de draadjes.

amie1965 schreef:
Probeer eens je hooi in een slowfeeder of netten te geven. Dan zijn ze veel langer bezig met eten en hebben ze minder tijd om zich te vervelen.

Ze krijgen hun voordroog al uit een slowfeeder. Ik wil niet meer gaan slowen want ze zitten alle drie keurig op gewicht en we hebben er eentje tussen zitten die slechte tanden heeft (dus voldoende moet eten om aan haar portie te komen) en ook nog voernijd heeft, dus de rest bij de bakken weg jaagt.

Een speeltje in de bak vinden ze helemaal niets, die merries kijken me aan alsof ik gel ben.Zo'n ton die snoepjes los laat is misschien nog wel wat, maar we hebben geen hoge schotten tegen de wanden dus verwacht het altijd buiten de bak te vinden..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:17

Ik vrees dat er geen oplossing is. Hier graven ze ook doodleuk de drainage op. Of ze graven nog verder door en halen de leemlaag naar boven. :roll: Ze verpesten de hele paddock. En ze eten zelfs de omheining op… Onze paddock is iets kleiner dan een bak en ze krijgen ze hele dag door eten in de hooibakken (zit een rooster in), wortels, wilgentakken om aan te knagen, ballen om mee te spelen, oude fietsbanden en tuinslangen om mee te zwiepen en er liggen likstenen in de hooibakken. Maar toch is het veeeeel leuker om gaten te graven. Ooit graven ze zich nog een weg naar China of Australie…

Alleen mijn 13-jarige merrie gedraagt zich. Die graaft niet en eet de omheining niet op. De rest wel. En volgens mij doen ze het ook omdat ik er snel heen ren als ik het zie. :+ Dan schieten ze weg, al bokkend en piepend. Wat een lol. :Y)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:20

Hier de paddocks weer vlak gemaakt..
Zondag ochtend vlak, zondag middag weer een gat.
Volgens mij willen die paarden gewoon goedkoop naar Australie ofzo..

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:29

He, fijn om te lezen... wij hebben twee gravers en twee gewone... in een zandbak die ook dient als rijbak. Sleep me een ongeluk in deze wintermaanden -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:33

Schepje geven! :j

Ik zou proberen de paddock zo veel mogelijk te verrijken...